Prológ
Poznáš tie klišé americké katastrofické filmy? Väčšinou vždy rovnaký scenár. Začiatok opisuje hlavnú postavu, ktorou je buď nenápadný vedec či ocenený vojak, z ktorého sa stal časom alkoholik a 5 minút na to sa svet dozvie ako má na zem dopadnúť obrovská kométa či ako Severná Kórea odpálila svoju muníciu pozostávajúcu z 1.5 jadrovej hlavice smerom na Biely Dom. Zrazu sa o tohto jedného konkrétneho človeka z konca mapy začnú zaujímať sveto-známe organizácie ako NATO, OSN prípadne FBI či CSI. Pre vedca čo dovtedy vyskúmal len to, prečo svetlo svieti, keď ho zapneme alebo či je chrúst naozaj nesmrteľný ako sa povráva, je to neuveriteľná príležitosť. Rovnako tak pre vojaka, ktorý síce protestuje, že týždeň neuvidí alkohol, no aj tak nakoniec do toho všetkého ide lebo si povie, že nemá čo stratiť. Celý týždeň je takáto postava rozmaznávaná najlepšou starostlivosťou a dostane príležitosť ukázať čo v ňom je a hlavne okúsiť si, aký je život uznávaného človeka.
Áno presne. Na jeden celý týždeň som si okúsil takýto život aj ja. Na zem síce nepadal žiadny meteorit či kométa, no rozhodoval som o budúcnosti spolužitia ľudstva a áut kategórie SUV. Ja som však na týždeň dostal možnosť okúsiť si hlavne ten nadštandardný život. Dohodol som si rande s BMW X1 a už nebolo cesty späť.
Prvý kontakt
Na naše prvé stretnutie nikdy nezabudnem. Bol utorok 3.4.2018, mimochodom v ten deň som mal aj meniny a mieril som do Bratislavy vláčikom z Trnavy. Môj trip-manažment však zlyhal a na parkovisko kde som si mal prebrať BMW X1 som sa prešiel kus cesty, keďže som v milovanej bratislavskej MHD vystúpil kvôli mojej vlastnej chybe o niekoľko zástavok neskôr, čo robilo škrt v mojej trase o viac ako 2 kilometre a pol hodinu pešej chôdze. Nevadí, som na mieste.
Šedé, šedé, čierne, biele, modré aaa oranžové! To je to naše. X1-ka s označením 20d a pohonom xDrive bude mojou prvou prémiovou spoločníčkou na celý týždeň. Mníchovská vrtuľka z rodiny X už na prvý pohľad pôsobí dospelejšie a vedľa väčšej X3-ky sebavedomejšie ako tomu bolo kedysi. Konečne dostala ten punc kvality a ako tak spomínam na predchodcu tejto pohľadnej X1-ky, tak mi na chvíľu ostalo nevoľno. Keď značka prišla s modelom X1 generácie e84, mnohí fanúšici značky BMW, ktorých je naozaj obstojné množstvo, sa zhrozili. Zvláštny tvar auta pôsobiaci ako akási nepodarená kombi verzia od rady 1, malé dvere, veľké sklá, nepridali moc tejto generácii na obľube svojich skalných. Rovnako chabo na tom bola s kvalitou spracovania či problémami, ktoré sa s ňou vliekli od motora až po elektroniku. To bol však pohľad fanúšikov značky, na druhej strane rieky však boli bežní spotrebitelia, ktorí hľadali malé SUV do mesta, X1-ka im padla do oka a tešila sa nemalému predajnému úspechu.
O to viac sa teší z úspechu generácia F48, s ktorou som pomaly začínal flirtovať a hneď po usadnutí za volant si ma hýčkala a rozmaznávala. Bol som však rád, že sme netestovali základnú radu či motorizáciu. Na test sme dostali zrejme najobľúbenejšiu kombináciu aj pre prípadného záujemcu o tento model. Sympatický paket Sport Line spolu s naftovou jednotkou 2.0d s technológiou TwinPower Turbo a pohonom xDrive. Oranžová farba naberá na obľube a naše testovacie vozidlo bolo oblečené vo farbe Sunset Orange, ktorá tiež pútala nemalú pozornosť.
Pohon
Ako sa dá jeden model auta tak rapídne zmeniť medzi-generačne. O tom bude viac slov v tomto teste, keďže tých zmien je tu hneď niekoľko. Staršia generácia E84, keď v roku 2009 uzrela svetlá showroomov, tak stála na platforme väčšej rady 3 a presnejšie E91, teda Touring verzie. Tým pádom ako aj motor, tak aj pohon vychádzal z brata 3er a motor bol umiestnený pozdĺžne s pohonom zadnej nápravy. Tu nastala tá najväčšia zmena. Platforma prešla najväčšou modernizáciou a miesto klasickej koncepcie známej z iných BMW, X1 dostala UKL platformu. Rovnaká je aktuálne nosným prvkom modelov 2er Active Tourer či Mini Hatch. Všetky tieto modely zdieľajú uloženie motora na prieč a primárne pohon predných kolies.
Inak tomu nie je ani pri našom testovanom X1 s jediným rozdielom, a to je pohon xDrive. Čo sa však týka charakteru motora, ten nám vyhovoval. Motor 2.0d môžeme považovať za vyladený a pekne vytvarovaný, obrúsený kameň. 190 koní a 400 Nm je ten najzlatší stred, aký si viete v tomto aute predstaviť. Pokiaľ chcete auto s nízkou spotrebou a zároveň slušnou dynamikou, tak tento dvoj-liter je to, po čom s najväčšou pravdepodobnosťou siahnete. TwinPower Turbo je veľkou barlou pre tento inak surový motor. Pomáha mu zbierať sa už v nízkych otáčkach, a tak Vás neobťažuje svojim dusiacim sa klepotom ako to zvyknú iné nafťáky. Kameňom úrazu je len jeho traktorový prejav, preto som ho aj prirovnal ku kusu horniny. Do interiéru sa neprenáša až taká veľká miera hluku, no pokiaľ ho započujete v exteriéri, poviete si, že mohli ho spraviť aj tichší. Filharmónia to zrovna nie je, no od nafty sme niečo takéto aj očakávali. Škoda však toho.
A čo pomer dynamika/spotreba?! Jedna báseň. Počas týždňa som jazdil prevažne dynamicky a kombinovaná spotreba za celý týždeň vyšla na 6.7 l/100 km! Auto bolo po 70% času v režime Comfort, a tak radenie aj motor pokojne motor vytočia do vyšších otáčok. Pokiaľ som sa snažil jazdiť Eco a rovnako som aj DriveSelect dal do režimu EcoPro, tak som sa dostal spotrebou v meste na 6.2 l/ 100km a mimo mesta spotreba klesla na hodnotu veľmi slušných 5.1 l/100 km. Čiže, keď sa pýtate či sa dá jazdiť naozaj lacno, tak odpoveď je za nás určite áno. K priaznivej spotrebe veľmi dobre vplýva aj 8-stupňový automat. Na diaľnici pri rýchlosti 140 km/h točí slušných 2000 ot./min a diaľničnú spotrebu mi ukazovalo 5.2 l/100 km.
Aj vďaka vyšpičkovanému automatu zdolá táto X1-ka hranicu 100 km/h za papierových 7.6 sekundy, no nám sa bez nejakého väčšieho údivu podarila ešte lepšia hodnota, a to 7.1 sekundy. Na 160 km/h mu to trvá rovných 18 sekúnd. Len pre zaujímavosť, 180 koňovému Peugeotu 3008 GT to trvá 20.5 sekundy. Dynamické zrýchlenie na štvrtom prevodom stupni z rýchlosti 80 km/h na rýchlosť 120 km/h je celých 5 sekúnd čo je parameter, ktorý je na danú kategóriu auta či jeho hmotnosť naozaj obstojný a pri predbiehaní ich určite ucítite v dobrom slova zmysle.
Jazda
Prevodovka AISIN (8-Steptronic)
Čo to o prevodovke som už načrtol v predchádzajúcom odseku, tak sa jej poďme pozrieť pod sukňu dôkladnejšie. „Športová automatická prevodovka“ je jej celý názov v cenníku. Jedná sa o 8-stupňový automat inak nazývaný aj Steptronic no nenechajte sa zmýliť. Pri klasickej koncepcii BMW, teda motor pozdĺžne a preferencia zadného pohonu, je 8-stupňová prevodovka od značky ZF. Tá prevodovka je aj nám dobre známa a vo svete automatických prevodoviek sa stala pojmom, a akýmsi merítkom kvality. My máme v X1-ke však motor naprieč a ZF prevodovka už tu nefiguruje. Je to však nevýhoda?! Novým dodávateľom 8-stupňových automatov pre platformu UKL je spoločnosť Aisin. AWF8F45 je prevodovka, ktorou je vybavený aj náš testovací kúsok. Mimo BMW sa rovnaká prevodovka používa aktuálne takmer v každom novšom modeli značky Volvo medzi inými aj v novej XC60 či XC40.
Bola to naša prvá skúsenosť s touto prevodovkou no zoznámenie prebehlo viac než dobre. Môžem si dovoliť tvrdiť, že pri bežnej aj športovej jazde dosahuje minimálne také kvality ako pôvodná prevodovka od ZF. Radí krásne plynulo, až niekedy získavate dojem, že sedíte v aute s jedným prevodom. Ani neviem ako a v meste už ide na 6-ke, a to som sa pred chvíľou ešte len rozbiehal. Pri športovej jazde sme zaznamenali len máličko dlhšiu odozvu pri preradení ako bolo tomu pri prevodovke ZF a mierne trhnutie autom pri preradení vo vyšších otáčkach. Keďže je nováčik, tak tieto chyby jej odpúšťame.
Veľkým plusom nového modelového roku je aj joystick namiesto mechanického „kutáču“ ako tomu bolo pri skorších modeloch F48-ky. Za príplatok človek má aj pádla pod volantom, ktoré odkazujú práve na tú športovosť.
Nové BMW X1 jazdí aj napriek koncepcii dosť rozvážne. Báli sme sa toho, že na prednej náprave bude trošku viac váhy ako sme zvyknutí, no aj napriek tomu ju inžinieri z BMW pekne zamaskovali. Hmotnosť 1.7 tony ho radí do vyššej váhovej kategórie, a tomu prislúchajú aj jazdné vlastnosti. Podvozok však perfektne maskuje hmotnosť vozidla a v zákrutách zachraňoval čo sa dalo. Naše auto bolo navyše vybavené adaptívnym podvozkom PDC, ktorý sa mení podľa jazdných režimov. Úprimne však, po našich rozbitých slovenských cestách som si aj dynamickú jazdu viac užíval v režime Comfort aj vzhľadom k tomu, že v režime Sport reálne a dosť citeľne podvozok stvrdol. Vrámci možností sa potom dá užiť aj fakt ostrá jazda.
Komfortný charakter podvozku však znova zabíjalo obutie. Pri pohľade na pekné 17-ky som sa potešil, že toto autíčko bude ultra pohodlné no potom som zaostril na nápis Runflat a tešil som sa na najbližšiu dilatáciu na moste. „Bum, bum…bum, bum“, znelo synchronizovane od obidvoch náprav po prejazde priečnej nerovnosti. Musím však uznať, že pneu typu runflat majú aj svoje výhody. Pri defekte sa nemusíte obťažovať s nejakým prezúvaním a máte tým pádom pokoj v duši. Ja osobne by som si však radšej priplatil za opravnú sadu či rezervu pre totálne akustické pohodlie v aute lebo ten podvozok to naozaj dokáže :).
Do pohonu xDrive sa dá pekne oprieť, no tu prichádzam k momentu, kedy som na chvíľu zabudol, že mám fakt v rukách BMW. Veľká časť ide hlavne na predok. Zadok je v prípade X1-ky len takým pomocníkom, a tak stratilo toto auto tie charakteristické jazdné vlastnosti pretáčavého BMW. Auto malo slušných 400 Nm a viem, že to stačí na zábavu, no auto išlo žiaľ viac nosom von ako práve zadkom čiže zabijak akejkoľvek zábavy. Terén však paradoxne zvládal pohon veľmi dobre. Vytiahli sme túto X1-ku na slovenskú púšť na záhorie a na veľmi ťažkých úsekoch si počínal veľmi dobre. Tu mu naopak pomohla preferencia predku, keďže na relatívne klzkom a sypkom piesku nedávalo až taký výkon na zadné kolesá, a tak v stúpaniach bol stabilnejší. Pokiaľ si však BMW-pozitív a pohŕdaš týmto rozložením či už motora alebo sily pohonu xDrive, tak zabudni na predchádzajúce slová a pozri sa, aký drifter dokáže X1-ka byť (vyššie sily zasiahli).
Exteriér/Interiér
Dizajn je asi tá najväčšia revolúcia v prípade novej X1-ky a môžeme ju pokojne označiť aj za najpozitívnejšiu. Bohužiaľ na predchádzajúcej generácii sa negatívne podpísal dizajnový jazyk vtedajších BMW. Pôvodný dizajnér Richard Kim nebol zlým dizajnérom o čom svedčí jeho ostatná práca pre BMW ako modelová rad i3 a i8, o ktoré sa on postaral, no značka mu nedovolila v prípade X1 moc experimentovať. Nový dizajnér Calvin Luk však odviedol naozaj dobrú prácu, a tak nová X1 je kus atraktívneho auta. Mnoho ľudí si môže pokojne zmýliť práve najmenšiu X1 s väčšou sestrou X3-kou, keďže dizajnovo pôsobí oveľa väčšie než v skutočnosti je. Oproti predchodcovi sa paradoxne zvonku zmenšila, no v interiéri je oveľa viac miesta ako na predných tak aj na zadných sedadlách.
Vráťme sa však ešte k zovňajšku. Tomu dominujú predné svetlomety už štandardne s výraznými črtmi BMW, a to tzv. Angel Eyes. Za nimi sa skrývajú LED svetlomety, ktoré svietia veľmi dobre. Nie sú však adaptívne a svoju polohu prispôsobujú len rýchlosti a naloženému autu. Trošku sklamaním pre mňa osobne bol fakt, že napríklad smerovky nezakomponovali tiež do LED segmentov, ale dali dopredu klasickú žiarovku čo trošku kazí dojem z inak perfektne vybaveného auta. Jedná sa o vyšší stupeň výbavy Sport Line, ktorý však nie je vrcholom. Nad ňou je samozrejme opcia s názvom M Sport, ktorá zásadne mení charakter a pohľad auta. Táto verzia je ešte o niečo krajšia a lákavejšia pre oko. Pri vyššej motorizácii nájdeme na zadnej strane dvojicu výfukov, ktoré sú navyše aj reálne! Páči sa nám, že značka BMW je jedna z mála automobiliek, ktorá si zachováva reálne koncovky výfukov.
Po usadnutí za volant si ma auto doslova objalo. Nepoznám automobilku kde by sa dali sedačky v tak širokom rozsahu nastaviť. Sedačky sú vo výbave Sport Line samozrejme športové a el. nastaviteľné. V iných značkách si pomaly zvykáme na znižovanie výrobných nákladov, a tak sa v autách čim ďalej tým viac objavujú tenšie poťahy sedačiek prípadne príliš jemné, že pôsobia lacnejším dojmom. BMW si zachováva prémiovú kvalitu a sedačky pôsobili veľmi príjemné ako na dotyk, tak aj keď si človek do nich sadol. Posed za volantom som si tak našiel veľmi rýchlo a práve sedačky boli ten element, ktorý mi jazdu len vylepšoval. Čo však bolo rušivým prvkom bol príliš malý priezor na budíky a vystúpený stĺpik riadenia do priestoru palubného počítaču. Dlho som hľadal správnu polohu volantu, aby mi nezasahoval či už do budíkov alebo do palubného počítaču. Nakoniec sa mi našťastie takúto polohu podarilo nájsť, no v prvom momente ma tento slabší výhľad prekvapil.
Všetky ovládacie prvky sú následne ako-tak po ruke a vodič má dostatok miesta či už na nohy alebo v priestore ramien. Ako-tak po ruke píšem hlavne preto, že stredový panel je na X1-ke nezvyčajne nízko. Z ostatných modelov BMW som zvyknutý si auto doslova obliecť, no tu som taký pocit nemal a veľa-krát som musel tlačítka DriveSelect-u doslova loviť niekde pod nohami. Rovnako tak poloha voliča automatu je o čosi nižšia než pri iných modeloch Mníchovskej spojky. Je mi jasné, že tento krok konštruktérov viedol čisto len k tomu, aby zväčšili vnútorný priestor, keďže umiestnenie motora im to tento-krát dovolilo, no podľa mňa by sa nič vážne nestalo, keby tento panel posunuli trošku vyššie. Pekným prvkom na stredovom panely okrem vkusne prešívanej kože, je aj roletka zakrývajúca odkladací priestor a cup-holder.
Akýmsi sklamaním bol bezkľúčový prístup do vozidla. Zvykli sme si, že pri autách nižšej kategórie funguje len na predných dverách no na aute za 54-tisíc € by sme tento dobrý vynález prijali na všetkých dverách. Plusom však je, že funguje na kufri, ktorý je v tomto aute elektricky ovládateľný. Otvorením batožinového priestoru sa dostávame do Narnie. Objem kufra 505 litrov je nadštandard tejto triedy a dvojitým dnom kufra sa dostávame do ešte ďalšieho skrytého sveta. Mal som dojem, že už len pod podlahu zbalíte celú rodinu na týždennú dovolenku a nad ňu môžete zbaliť ešte gril, gitaru, bicykel, kajak… Palec hore za takýto kufor!
Zvlášť kapitolou je potom systém ConnectedDrive. Počas cesty som sa občas pristihol pritom, že som sa už niekoľko minút hral práve s touto aplikáciou v multimediálnom systéme BMW. Viete si tu prečítať najnovšie správy či pozrieť si počasie vo Vašej lokalite na niekoľko dní vopred. Užitočná vecička pokiaľ sa chystáte s rodinou cez víkend niekam na výlet prípadne máte nejaké M-ko od BMW a chystáte sa na Ring. Táto vymoženosť je totižto aktuálne dostupná už v každom modely BMW, i keď za príplatok, ale stojí to za to.
Epilóg
Takže superhrdina, vojak alkoholik či vedec, zachránili túto planétu pred hrozivým koncom, pri ich katastrofickom filme nikto nezahynul, aj keď akcie tam bolo požehnane. Takto nejako sa retrospektívne vraciam k Prológu tohto testu kde som samého seba prirovnal k hlavnej postave superhrdinu. Nie som síce alkoholik, no za vojaka sa považovať môžem. Bol to totižto boj! Obhajoval som dobré záujmy tohto ľudstva pred kategóriou SUV, no zatiaľ to vyzerá na toľko častí ako má Harry Potter. Sme zatiaľ na začiatku a BMW X1 som si zamiloval. Možno nie je presne ten typ auta, ktoré ja obľubujem, no mať o pár rokov viac, jedno dieťa a potrebu prémiovej značky, tak X1-ka by určite bola v mojom užšom výbere.
Akokoľvek veľmi budeme chcieť, tak nie je v najbližších rokoch ani najmenšia šanca, že by táto kategória áut bola na ústupe. Čakajú nás krušné časy a my, majitelia malých áut, budeme postupne strácať na sebavedomí pri čoraz väčších autách na cestách. Teda samozrejme pokiaľ všetky SUV budú dosahovať aspoň takých kvalít ako má práve BMW, no s tým problém nie je, konkurencia je rovnako silná a má chuť bojovať.
Cena začiatočnej verzie X1: 31 050€, cena testovanej verzie Sport Line vrátane príplatkov: 54 478€
Za zapožičanie auta na test ďakujeme importérovi značky, BMW Group Slovakia.
Plusy:
- + Dizajn vozidla oproti predchodcovi
- + Dynamika motora 2.0d s TwinPower Turbo
- + Spotreba
- + 8-stupňový automat od firmy Aisin
- + Batožinový priestor a odkladacie priestory
- + Výbava Sport Line
- + Perfektné sedačky
- + ConnectedDrive
- + Multimediálny systém
- + Podvozok PDC, pohodlie, odhlučnenie
- + Dizajnový výrazný podpis Full LED svetiel v štýle BMW
- + Pohon xDrive (pri bežnom jazdení)
Mínusy:
- – Bezkľúčový prístup fungujúci len na predných dverách
- – Charakter pohonu xDrive pri ostrejšej jazde (Uprednostňuje prednú nápravu)
- – Runflat pneumatiky
- – Nižšia poloha stredového tunelu
- – Vyššia hmotnosť
Technické údaje:
Motor
Objem: 1995 ccm
Najväčší výkon: 140kw (190k) pri 4000 ot./min
Najväčší krútiaci moment: 400 Nm pri 1750 ot./min až 2500 ot./min
Špecifikácia vozidla
Zrýchlenie 0 – 100km/h: 7,6s (odmeraných 7,1s!)
Maximálna rýchlosť: 220 km/h
Normovaná spotreba paliva (l/100km)
Mesto: 5,9 l (počas testu: 6,2 l)
Mimo mesta: 4,5 l (počas testu: 5,1l)
Kombinovaná: 5,0 l
Objem palivovej nádrže: 61 l
Rozmery vozidla
Celková dĺžka: 4439 mm
Celková šírka: 2060 mm
Celková výška: 1612 mm
Rázvor: 2 670 mm
Objem batožinového priestoru: 505/1550 l
Hmotnosti a zaťaženia
Pohotovostná hmotnosť: 1 625 kg
Maximálna hmotnosť vozidla: 2 145 kg
[…] modelom BMW X1 to pred tými piatimi rokmi začalo. Nostalgicky si teda zaspomínam, aj na to, aká bola stará X1-ka. Je to pre mňa až neuveriteľné, že som prečkal ďalšiu generáciu tohto obľúbeného auta. […]