Začiatok roka 2025 pre slovenských importérov neveští nič dobré. Predaj nových vozidiel v kategórii M1 a N1 sa prepadol o takmer 20 %. Na vine nie je len tradične slabý začiatok roka, ale aj výrazná ekonomická a politická neistota.


🔎 Čo tlačí trh nadol?

  • Konsolidácia verejných financií, zvýšená DPH, transakčná daň a neistota v očakávaniach firiem aj domácností

  • Napätie v globálnom obchode – hrozba amerických ciel na európske autá

  • Politický tlak z Bruselu – potvrdený cieľ ukončiť predaj spaľovacích motorov v roku 2035

  • Drakonické flotilové pokuty za prekročenie CO2 limitov, ktoré automobilky tento rok strašili


📉 Veľkí hráči na Slovensku strácajú pôdu pod nohami

Podľa údajov ZAP SR sa medzi najväčšie obete poklesu v úvode roka zaradili práve líderské značky slovenského trhu:

Značka Predaj 2024 (M1) Predaj 2025 (M1) Medziročný prepad
Hyundai 1567 913 -41,7 %
Škoda 3679 2507 -31,8 %
Kia 1576 1240 -21,3 %
Toyota 1716 1355 -23,4 %

 


📈 Najväčší skokani v predaji (nárast YoY)

Niektoré značky napriek kríze výrazne rástli:

  • JEEP – +197,9 % (146 áut vs. 49 vlani)

  • DS Automobiles – +122 %

  • MG – +79,6 % (230 vs. 128 vozidiel)

  • Ford – +77,3 %, ťahaný aj úžitkovými vozidlami

  • MAN – +62,5 %

 

Poradie Značka Predaj 2025 Predaj 2024 Medziročná zmena (%)
1. ŠKODA 2 507 3 679 -31,9 %
2. TOYOTA 1 480 1 932 -23,4 %
3. VOLKSWAGEN 1 290 1 268 +1,7 %
4. KIA 1 241 1 576 -21,3 %
5. HYUNDAI 913 1 567 -41,7 %
6. PEUGEOT 615 717 -14,2 %
7. FORD 612 345 +77,4 %
8. CITROEN 518 497 +4,2 %
9. DACIA 479 806 -40,6 %
10. MERCEDES-BENZ 478 605 -21,0 %
11. RENAULT 465 661 -29,7 %
12. BMW 444 431 +3,0 %
13. OPEL 376 312 +20,5 %
14. AUDI 295 197 +49,7 %
15. SUZUKI 256 513 -50,1 %

 


🚨 Skutoční prepadáci medzi veľkými značkami

Značky s predajom nad 500 kusov v roku 2024, ktoré zažili najtvrdší prepad:

Značka Medziročný pokles
Suzuki -50,1 %
Hyundai -41,7 %
Dacia -40,5 %
Škoda -31,8 %
Renault -29,6 %

 


📊 Vizualizácia prepadov:


💬 Záver: Trh čaká ťažký rok

Rok 2025 môže byť zlomový. Ak sa situácia nezlepší, viaceré značky prehodnotia svoje portfólio a stratégiu na Slovensku. Vysoké flotilové pokuty za CO2, neistota z ďalších regulácií a slabá kúpyschopnosť domácností môžu viesť k zániku niektorých modelov a ďalšiemu zvyšovaniu ich cien. Aj napriek zvýšeniu DPH z 20% na 23% len od začiatku roka prišiel štát o niekoľko miliónov € kvôli prepadu predaja nových vozidiel. Na mieste je aj otázka, či je konsolidácia správne nastavená. Čo bude ďalej? Počkajme si na štatistiky za 1. kvartál roku 2025.