Začiatok roka 2025 pre slovenských importérov neveští nič dobré. Predaj nových vozidiel v kategórii M1 a N1 sa prepadol o takmer 20 %. Na vine nie je len tradične slabý začiatok roka, ale aj výrazná ekonomická a politická neistota.
🔎 Čo tlačí trh nadol?
-
Konsolidácia verejných financií, zvýšená DPH, transakčná daň a neistota v očakávaniach firiem aj domácností
-
Napätie v globálnom obchode – hrozba amerických ciel na európske autá
-
Politický tlak z Bruselu – potvrdený cieľ ukončiť predaj spaľovacích motorov v roku 2035
-
Drakonické flotilové pokuty za prekročenie CO2 limitov, ktoré automobilky tento rok strašili
📉 Veľkí hráči na Slovensku strácajú pôdu pod nohami
Podľa údajov ZAP SR sa medzi najväčšie obete poklesu v úvode roka zaradili práve líderské značky slovenského trhu:
Značka | Predaj 2024 (M1) | Predaj 2025 (M1) | Medziročný prepad |
---|---|---|---|
Hyundai | 1567 | 913 | -41,7 % |
Škoda | 3679 | 2507 | -31,8 % |
Kia | 1576 | 1240 | -21,3 % |
Toyota | 1716 | 1355 | -23,4 % |
📈 Najväčší skokani v predaji (nárast YoY)
Niektoré značky napriek kríze výrazne rástli:
-
JEEP – +197,9 % (146 áut vs. 49 vlani)
-
DS Automobiles – +122 %
-
MG – +79,6 % (230 vs. 128 vozidiel)
-
Ford – +77,3 %, ťahaný aj úžitkovými vozidlami
-
MAN – +62,5 %
Poradie | Značka | Predaj 2025 | Predaj 2024 | Medziročná zmena (%) |
---|---|---|---|---|
1. | ŠKODA | 2 507 | 3 679 | -31,9 % |
2. | TOYOTA | 1 480 | 1 932 | -23,4 % |
3. | VOLKSWAGEN | 1 290 | 1 268 | +1,7 % |
4. | KIA | 1 241 | 1 576 | -21,3 % |
5. | HYUNDAI | 913 | 1 567 | -41,7 % |
6. | PEUGEOT | 615 | 717 | -14,2 % |
7. | FORD | 612 | 345 | +77,4 % |
8. | CITROEN | 518 | 497 | +4,2 % |
9. | DACIA | 479 | 806 | -40,6 % |
10. | MERCEDES-BENZ | 478 | 605 | -21,0 % |
11. | RENAULT | 465 | 661 | -29,7 % |
12. | BMW | 444 | 431 | +3,0 % |
13. | OPEL | 376 | 312 | +20,5 % |
14. | AUDI | 295 | 197 | +49,7 % |
15. | SUZUKI | 256 | 513 | -50,1 % |
🚨 Skutoční prepadáci medzi veľkými značkami
Značky s predajom nad 500 kusov v roku 2024, ktoré zažili najtvrdší prepad:
Značka | Medziročný pokles |
---|---|
Suzuki | -50,1 % |
Hyundai | -41,7 % |
Dacia | -40,5 % |
Škoda | -31,8 % |
Renault | -29,6 % |
📊 Vizualizácia prepadov:
💬 Záver: Trh čaká ťažký rok
Rok 2025 môže byť zlomový. Ak sa situácia nezlepší, viaceré značky prehodnotia svoje portfólio a stratégiu na Slovensku. Vysoké flotilové pokuty za CO2, neistota z ďalších regulácií a slabá kúpyschopnosť domácností môžu viesť k zániku niektorých modelov a ďalšiemu zvyšovaniu ich cien. Aj napriek zvýšeniu DPH z 20% na 23% len od začiatku roka prišiel štát o niekoľko miliónov € kvôli prepadu predaja nových vozidiel. Na mieste je aj otázka, či je konsolidácia správne nastavená. Čo bude ďalej? Počkajme si na štatistiky za 1. kvartál roku 2025.