Keď sa v roku 1964 Lyndon B. Johnson rozhodol, že ako odvetu za európske clá na americké kurčatá zavedie 25-percentné clo na ľahké úžitkové vozidlá, nikto netušil, že toto opatrenie s prezývkou „Chicken Tax“ sa stane jedným z najtrvalejších ekonomických reliktov studenej vojny.
A ešte menej ľudí by vtedy uverilo, že o šesť desaťročí neskôr Spojené štáty tento princíp rozšíria na celý automobilový priemysel.


🧾 Trump zavádza 25 % clo na všetky dovážané autá (od 2. apríla 2025)

Dňa 27. marca 2025 oznámil súčasný prezident USA Donald J. Trump, že USA zavedú 25 % clo na dovoz všetkých osobných vozidiel mimo zóny USMCA (USA, Mexiko, Kanada).

Opatrenie vstúpi do platnosti 2. apríla 2025 a týka sa všetkých dovážaných áut bez výnimky. Je to jednoznačný krok k protekcionizmu, ktorý môže výrazne zasiahnuť európske automobilky.


🔁 Chicken Tax: Retro clá, ktoré prežili desaťročia

Pripomeňme si, že tzv. Chicken Tax už roky blokuje prístup európskych a ázijských dodávok a pickupov na americký trh.
Sadzba 25 % na dovoz ľahkých úžitkových vozidiel spôsobila, že:

  • Ford vyvážal Transit Connect z Turecka ako osobné vozidlo a prerábal ho na dodávku až v USA
  • Mercedes-Benz posielal Sprintery rozložené na časti (CKD) a skladal ich opäť v USA
  • európske značky ako Renault či Volkswagen sa pickupovému biznisu v USA radšej úplne vyhli

🌍 Čo by nové clá znamenali pre Európu?

❌ 1. Zásah do prémiového segmentu

Značky ako BMW a Mercedes vyrábajú časť modelov priamo v Nemecku – a vyvážajú ich do USA. Pri 25 % cla by sa mohli významne predražiť alebo úplne vytratiť z trhu, ak si zákazník môže kúpiť domáci model bez cla.

⚠️ 2. Zásah do dodávateľských reťazcov

Európske fabriky vyrábajú komponenty pre modely, ktoré sa montujú v USA. Ak poklesne dopyt po týchto modeloch, môže dôjsť k sekundárnemu výpadku objednávok aj u subdodávateľov – vrátane slovenských firiem.

🔁 3. Reorganizácia výroby

Automobilky by mohli presúvať výrobu z Európy do USA, aby sa vyhli clám – čo by oslabilo zamestnanosť a priemyselnú výrobu v EÚ.

📉 4. Zvýšenie cien a pokles konkurencie

V dlhodobom horizonte by zákazníci v USA platili viac za menej možností – presne to, čo trh nemá rád.


🇪🇺 Ako by mala Európa reagovať?

Buďme úprimní: Európska únia neváha regulovať, ale s obchodnými protiopatreniami býva opatrnejšia. No keď už USA ohlásili zavedenie ciel, môžeme očakávať odvetné opatrenia, napríklad:

  • clo na americké autá, motorky (Harley-Davidson), whisky
  • podpora reshoringu výroby v EÚ
  • tlaky na urýchlené obchodné dohody s Čínou alebo Južnou Kóreou

🧠 Záver: Precitnutie z globalizácie?

Zdanlivo bizarná „daň za kurčatá“ sa v roku 2025 pretransformovala na globálny obchodný konflikt, v ktorom automobilky opäť raz zostávajú rukojemníkmi politiky.

USA dvere zatvorili. Otázka znie: kto ich otvorí ako prvý? Alebo kedy sa EÚ zobudí a nájde vo svete stabilnejšieho partnera ako je USA.