Elektrické autá – tieto moderné špičkové stroje, ktoré zdolávajú cesty so šokujúcim výkonom a revolučnou technológiou. A potom sú skeptici, tí, ktorí stále vykladajú dogmu o benzíne, vôni paliva a opovrhujú elektrickými autami. No, dnes som mal príležitosť skloniť sa ku kľúču Tesla Model S 100D požičanej od požičovne Blackrent.sk a vziať túto ikonu elektromobility na cesty Slovenska. Bolo to stretnutie duší – mojej vášne pre rýchlosť a odporu voči takýmto skeptikom. Spojenie medzi človekom, strojom a umelou inteligenciou. Pripojte sa ku mne na tomto šialenom zážitku, keď vám prinášam test Tesla Model S 100D, ktorý vám poodhalí jeho tajomstvá a prekročí hranice toho, čo ste si mysleli, že elektrické autá dokážu.
Doba sa mení a s ňou aj písanie testov. Možno si to odhalil aj ty sám, no prvý odsek tohto testu napísala umelá inteligencia Chat GPT. Osobne by som asi nikdy neformuloval vety takto premotivovane, ale aspoň mám dôkaz, že ma to na najbližších pár rokov ešte asi nenahradí. Aj keď sa učí naozaj rýchlo. Umelá inteligencia dokáže byť pre nás autorov veľkým pomocníkom. Minimálne mne už nejaký ten mesiac pomáha s inšpiráciou pri písaní článkov, keď sa neviem pohnúť z miesta a potrebujem tému. Tá téma teraz prišla akosi sama. Tesla Model S. Teda nie úplne sama, ale z Trenčína pekne po diaľnici do Trnavy.
Prvýkrát v živote som tak mal možnosť vyskúšať Teslu ako takú. V tomto som bol úplny panic a doteraz som žiadnu Teslu nejazdil a ani som v žiadnej nesedel čo i len na pár minút. Odjazdil som však za tie roky hromadu iných elektromobilov a zhruba už viem, čo to je život s nimi. Myslel som si teda, že ma nemá extra čo prekvapiť. Omyl!
Tenkrát na Slovensku
Naše prvé elektrické auto sme otestovali v roku 2019. Bol to konkrétne Hyundai Ioniq, teda ešte niekdajší liftback, ktorý bol jediný elektrický model v ponuke Hyundaiu. A popri zopár ďalších elektromobiloch ponúkal za relatívne slušné peniaze aj slušné parametre. Táto Tesla Model S 100D je rok 2018. A prečo to hovorím? No lebo reálne teraz sedím v 5 ročnom aute, ktoré má najazdených cez 100 tisíc kilometrov a absolútne by sa mohlo rovnať dnes ponúkaným novinkám na poli elektrických áut. A nielenže by sa mohla táto Tesla s nimi rovnať. Mnohé z nich by aj dnes svojimi parametrami tromfla a prekonala. A to ma absolútne fascinuje, ako vpredu pre všetkými je v tomto Tesla. V dobe, keď iné značky robili autá s kapacitou batérie do 30 kWh a maximálnou rýchlosťou nabíjania len 80 kW, tak Tesla mala auto, ktoré malo kapacitu batérie 100 kWh a reálny dojazd atakujúci 500 kilometrov. A to všetko pri veľmi slušnom výkone na úrovni 525 koní. Kde by sme mohli o takých hodnotách dnes snívať. Nie je to tak dávno, čo som jazdil Enyaq RS s výkonom 300 koní.
To auto ma teda už v prvom momente naozaj ohromilo. Bol som teda veľmi zvedavý, čo ďalšie mi ukáže a poodhalí. Netrvalo to dlho a ukázala mi ďalšiu funkciu, ktorú automobilky dnes nemajú takú premakanú. A tou je mobilná aplikácia od Tesly. Auto z roku 2018 s ňou komunikuje absolútne úžasne a vieš s ňou robiť viacmenej všetko. Nastaviť si presne klimatizáciu, čas odchodu, zapnúť vyhrievané sedačky, otvoriť predný, či zadný kufor, vyparkovať, zatrúbiť. Jednoducho vrchol toho, čo som kedy videl. Dokonca ako jediná ukazuje aj interiérovú teplotu a viem si samostatne nastaviť aj teplotu klimatizácie. Klobúk dole.
5 rokov dozadu sme boli s elektrickými autami radi, že vieme vôbec jazdiť. Ako sa tá doba posunula a čo nás Tesla všetkému naučila. Nemôžem byť však taký napichaný z toho auta, musí mať predsa aj nejaké mínusy, no nie?! Poďme sa teda pustiť do podrobného testu a nebudem chodiť už okolo horúcej kaše.
Tesla Model S 100D – nie Performance
Tento model bol predchodcom modelu Long Range Plus. Tesla mala potrebu vytvoriť auto, ktoré nemalo šialených 700 koní a nerobilo stovku za 2.5 sekundy. Zistila totižto, že nie každý to potrebuje a reálne využívanie toho výkonu pri modeloch Performance bolo minimálne. Model 100D tak v roku 2018 priniesol menšiu revolúciu v ponuke. Ponúkal totižto rovnako veľkú batériu s kapacitou 100 kWh z čoho bolo už vtedy využiteľných cca 95 kWh. Reálny dojazd sa tak vedel vyšplhať cez 500 kilometrov v cykle WLTP, čo môžem po osobnej skúsenosti potvrdiť. Ale o tom neskôr. Tesla Model S 100D tak dostala výkon stále veľmi slušných 386 kW, teda 525 koní a samozrejme pohon všetkých kolies. O pohon sa už tradične starajú dva elektromotory, z ktorých ten silnejší je na zadnej náprave. Krútiaci moment tohto systému bol 660 Nm a celý tento systém zabezpečil zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4.1 sekundy.
Podľa mňa to vôbec nie je málo. A to nehovoriac o maximálke, ktorá je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Tento konkrétny kúsok má za sebou už 100 tisíc kilometrov, z čoho nejaká časť je v autopožičovni. Inak, aby som nezabudol. Ak niekedy uvažuješ o vyskúšaní si Tesly, tak nie je na to lepšie miesto, ako práve Blackrent. Títo chalani totižto majú tie Tesly Model S 100D dve a ponúkajú ich na prenájom za 140€ na jeden deň. A to je veľmi dobrá ponuka, keďže netreba zabudnúť, že je to 500 koňové auto!
Za 100 tisíc kilometrov by sa už prejavili tie najväčšie prúsery tohto auta. Na moje veľmi milé prekvapenie však tých prúserov tam moc nenájdete. Veľa ľudí tvrdí, že Tesla sa nevyznačuje extrémnou kvalitou spracovania. Okej, stredový panel nie je extra dobre upevnený a možno aj páčky pod volantom, či tlačítka z Mercedesu by si zaslúžili lepšie spracovanie, ale ten zvyšok?! Auto má napríklad extrémne kvalitné sedačky. Po tých rokoch nie je ani na jednej sedačke viditeľná akákoľvek známka používania. Obzvlášť ma veľmi prekvapila vodičova sedačka, ktorá vyzerá ako z nového auta. Na tomto jednoznačne v Tesle nešetrili Šetrili možno trochu na koži na volante, keďže po tých rokoch začína prestupovať špirála výhrevu volantu na povrch a je vidieť jeho opotrebenie.
Ak sa pozriem napríklad na čalúnenie v tomto kúsku, tak niektoré prémiovky by sa mohli učiť od Tesly. Koža je tu úplne všade. Dokonca aj celý panel zadných dverí je obtiahnutý kožou, nehovoriac o tých predných. Navyše aj sedačky zo zadnej časti nemajú žiadny plast, ale kožu. Veľmi milo som ostal prekvapený. Netreba sa v prípade jazdenej Tesly báť nejakých nechcených zvukov. Karoséria je veľmi tuhá a nič v aute nevrźgalo ani pri panoramatickej streche. Ďalšie body do plusu.
Model S ponúkal aj vzduchový podvozok. Ten určite oceníte, keďže okrem komfortu pri prejazde nejakých väčších nerovností slúži aj ako pomoc pri dosahovaní ideálnej spotreby na diaľnici. Podvozok vie pracovať v rozmedzí od 13 cm svetlej výšky až po 17 cm. Štandardne bude pracovať v dvoch režimoch a na požiadanie si ho vieš na diaľnici povedzme znížiť na tých 13 cm. Inak je jeho bežná výška 14 cm. Aj ten jeden centimeter však pomôže pri aerodynamickom odpore auta a spotreba sa tak na diaľnici pohybuje okolo 20 kWh pri 130-ke. A to je rovnako veľmi dobré. Ak to teda premeníš na drobné, diaľnicou vieš bez obmedzovania spraviť tých 450 kilometrov. To stáči, nie?
Ak by aj nie, Tesla ponúkala rýchlonabíjanie rýchlosťou až 120 kW, čiže v praxi to znamenalo, že z 10 na 80% batérie si bol za 35 minút. Pre šetrenie batérie som sa však snažil nabíjať to na pomalšej 22 kW nabíjačke. Zrejme sa tak k tomuto autu doteraz aj tak starali, keďže nemalo problém spraviť na nabitie tých 450 km.
Nenechá sa zahanbiť
Aj po tých rokoch je vozenie s Teslou Model S veľmi komfortné, zároveň sebaisté. Tento konkrétny kúsok obúva 21″ disky kolies s označením Turbine a vôbec som z nich nemal pocit, že by boli nekomfortné. Jazdia perfektne a so svojou šírkou pneu aj odhodlanie zrýchľujú, či sa vrhajú do zákrut. Vpredu nájdeme šírku pneu 245 a vzadu 265 a to absolútne dostačuje. Pri ostrejšej jazde sa prejaví jej charakter počítačového auta. Netreba od nej čakať veľa emócií okrem zrýchlenia. Zákruty dokáže prechádzať obdivuhodne rýchlo, no bez zapojenia zmyslov vodiča. Svojim správaním Model S dokazuje, že je skôr limuzína, ako rýchly sedan.
To je však v rozpore s komfortom. Vzduchový podvozok je tu výhradne a len na zmenu svetlej výšky. Na moje prekvapenie neposkytuje takú úroveň komfortu ako iné vzduchové podvozky, ktoré som mal možnosť za svoj život vyskúšať. Zároveň neponúka ani možnosti adapcie a tak je sústavne v jednom režime tuhosti. Ak si auto ešte pridvihneš na najvyššiu možnú svetlú výšku, tak začne byť až nepríjemne tuhé. Nie som si však istý, či je to spojené s tým, že chce vtedy auto za každých okolností maximalizovať svetlú výšku, aby neprišlo k prepruženiu, ale komfortné to určite nie je.
Na konci dňa som ostal aj tak v nemom úžase z toho, ako Tesla Model S jazdí. Netreba zabudnúť na to, že je to absolútne prvý model značky Tesla, ktorá dovtedy mala len veľmi chabé skúsenosti s výrobou áut. Áno, áno, Model S bol na trhu už 6 rokov v čase výroby tohto konkrétneho kusu, ale ajtak. Mám môj obdiv a jazdou si ma získala.
A do tohto obdivu patrí aj samotná spotreba. Tá je veľmi konzistentná a v meste Model S 100D bez problémov jazdí za 17 až 19 kWh na 100 kilometrov. Mimo mesta to je od tých 18 do 20 kWh na 100 km a diaľnica stabilne na tých 20 až 21 kWh na 100 km. Alebo teda, ako to tesla uvádza že priemer je 210 Wh na km. Na toto zobrazenie som si musel chvíľku zvykať.
Má všetko – skoro
Už som spomenul vzduchový podvozok, premakanú aplikáciu, či vyhrievaný volant. Čo však Tesla, ako vrchol elektromobility ponúka ďalej? Na rok 2018 skôr taký priemer. Áno, máme tu samozrejme unikátne zapustené klučky, ktoré sa efektne vysúvaju z karosérie. Páči sa mi tento detail a určite je to praktickejšie riešenie, ako na Model 3, kde si ich musíš manuálne vytiahnuť, a nie je to extra šťastné riešenie. Nami testovaný kúsok má aj elektronickú panorámu, ktorá má super rozsah otvárania a poskytuje počas teplých večerov príjemnú funkciu vetrania. Mám rád panoramatické strechy. Nie však čisté sklá a preto som rád, že sa tu dá panoráma otvoriť. Bolo to však za príplatok.
K autu som dostal ten klasický kľúčik Tesly, ktorý je miniatúrou auta. Popravde som s ním dlho bojoval, keďže som si k tomu nepozrel žiadny návod. Mačkal som ho hore dole, otváral kufor predný/zadný a nie a nie odomknúť, či zamknúť dvere. No des! Je to však sila zvyku a po pár hodinách trápenia a opakovaných pokusoch odomykať, som si na to zvykol. Ďalší fuckup bolo nastavenie, ktoré som mal v aute od prebratia. Odomykali sa totižto len vodičove dvere a to znamenalo, že sa vysúvala len vodičova klučka. Ak som chcel vysunúť klučku spolujazdcovi, trápil som sa tým desiatky sekúnd, kým sa vôbec odomkol zvyšok. Možno to je len moja sprostosť, ale neviem si predstaviť bežného človeka, ktorý nemá extra skúsenosti s takýmito autami, čo by robil. Potom som v nastaveniach našiel, aby sa odomykali všetky dvere a problém bol vyriešený.
S rovnakým problémom som sa pasoval, aj keď chcel niekto ku mne nastúpiť a klučky boli zasunuté. Čo teraz, kde nájdem tlačítko na odomknutie?! Tak som skúsil otvoriť svoje dvere, že to snáď pomôže. Nepomohlo… Tak potom som našiel v infotainmente tlačítko „Odomknúť“ a až to vysunulo všetky klučky. Medzitým som však vymenoval všetých svetých. Bol to trošku boj, ale vyhral som ho!
Dostanem sa k tomu menovanému displeju. Ten má 15″ a je celým operačným strediskom celého auta. Kvôli minimu tlačítok takmer všetko ovládaš cez tento displej. V prípade Modelu S to však bolo ešte relatívne fajn, keďže aspoň na stierače si mal páčku pod volantom. Model 3 nemá už ani to. Systém tohto displeja pracuje aj po toľkých rokoch absolútne bez chyby a je cítiť, že Tesla sa stále venuje updatom aj ich starších modelov. To, že v tomto displeji nájdeš aj Spotify, či satelitné mapy fungujúce cez dáta, ani nemusím hovoriť. Auto má svoje vlastné dáta a všetko tak fičí online. Toto bolo prvé auto, kde som si nezapínal hudbu cez Spotify na mobile, ale priamo v aute.
A hudbu som tu naozaj chcel počúvať. Tesla Model S mala už vtedy 12 reproduktorov a hrala naozaj úchvatne. Nie je to síce Bowers&Wilkins, ale tón audiosústavy bol veľmi presvedčivý. Čo už nebolo moc presvedčivé, boli ovládacie prvky auta. Tie sú komplet prebraté z Mercedesu. A tým myslím naozaj z Mercedesu. Volič rýchlostí za volantom, páčka smeroviek, či tempomatu, alebo aj ovládanie okien. Všetko toto je zo skladu Mercedesu. Ono by to vôbec nevadilo, keďže je to prémiová značka a riešené je to dobre. Najväčší prúser sú ovládače na dverách, ktoré majú oranžové sfarbenie, presne ako Mercedes. Oni si reálne ani nedali tú námahu, aby to podsvietenie zmenili na bielo, ako je podsvietený aj zvyšok auta, teda hlavne volant. A to ma reálne zarazilo.
A ako funguje ten ospevovaný autopilot? No na Slovensku tak hocijak. Na diaľnici to bolo s ním úplne super, keďže sám pekne vedel prechádzať z pruhu do pruhu, no na okreskách ma párkrát skoro vysekal. V tejto verzii však nebol ten najvyšší stupeň autopilota, ale aj tak by u nás nefungoval. Aj napriek tomu však klobúk dole, čo dokázala Tesla v roku 2018. Funkcia automatického preraďovania z pruhu do pruhu prichádza do hŕstky áut ešte len teraz.
Sklamaný som však ostal zo svetiel. Prečo sem Tesla nedala nejaké premakené matrixy? Ja viem, že ich nemajú, ale hodili by sa sem. Do tak technologicky premakeného auta dať statické LED-ky je sväto-krádež. V tých rokoch mal Matrixy aj Passat, či Ford Mondeo, nehovoriac o reálnych limuzínach. Keď už boli na sklade Mercedesu pre tie ovládače, prečo nezobrali aj nejaké Multi-Beam LED svetlá?! 😀 Nevadí
Je tam pár vecí, ktoré by som v prípade tak pokrokovej značky, akou je Tesla, ešte prijal. Napríklad mi v aute chýbali ventilované sedačky. Limuzína to potrebuje a ja tiež. Zároveň by som ocenil natáčaciu zadnú nápravu, keďže auto s dĺžkou bez mála 5 metrov a rázvorom 3 metre to potrebuje.
V tomto však Tesla nepokročila do dnes vpred. Všetky tieto veci aktuálna Tesla Model S nemá a je škoda, že sa takto zasekli vo vývoji. Aj Tesla sa zamerala skôr na inovácie po stránke softvéru, ako po stránke hardvéru. Ich autá majú byť zjavne viac počítačmi, ako autami. A samotný vodič nemá mať z ich áut už žiadnu radosť. Ako chápem, 1000 koní v Tesle Model S Plaid je lákadlom mnohých. Pravda je však taká, že to použiješ párkrát, no pri bežnom živote s autom ti budú niektoré veci chýbať. A to Model S bolo vždy auto atakujúce cenovku 100 tisíc €.
Ukázala ostatným cestu
V roku 2018 bola takáto Tesla Model S neuveriteľne nadčasová z pohľadu výkonov aj dojazdu. Dnes už však Tesla svoj náskok v technike sama pozastavila. Už dlho neponúka prevratné novinky a je viacero značiek, čo ju v mnohom dobehli, či predbehli. Tesla v súčasnosti ponúka veľmi dobré autá, ale už sú aj lepšie. A môžete ma o tom fanúšikovia Tesly presviedčať koľko chcete. Ten výkon aktuálne ponúkanej Tesly Model S Long Range nikdy nebudete potrebovať. A to je jeden z mála súčasných benefitov Modelu S. Autopilot na Slovensku tiež nefunguje a inak tu máš auto, ktoré ponúka bežné technologické riešenia na dnešnú dobu s dojazdom stále na úrovni 550 km.
Model S akosi už stratil význam. A vidím to aj sám podľa seba, keďže niekedy to pre mňa bol pojem, no dnes mi omnoho viac učaroval Model 3, ktorý v danej cenovke konkurenciu nemá. Alebo aj Model Y.
Opäť sa chcem poďakovať Blackrent.sk za zapožičanie tohto avtiaku a ak aj ty máš záujem o zapožičanie si tejto Tesly, tak si ju zajednaj na ich stránke TU.