Ja blázon, čo mám už aj tak málo času popri všetkých mojich aktivitách, som sa dal ešte aj na externé štúdium na vysokej škole. Tento rok som mal moje prvé skúškové obdobie zimného semestra a na začiatku roka som si pomedzi to začal plánovať aj autá na test. Optimisticky a s dávkou sebavedomia, som si prvé auto naplánoval na posledný týždeň Januára. Asi som si myslel, že všetko dám na prvýkrát a budem mať už posledný týždeň pokoj. Samozrejme že nie. Čo som si aj myslel v prvom ročníku. Mojou Alma Mater sa stala Univerzita sv. Cyrila a Metoda. Keďže ma baví marketing a už roky sa v ňom pohybujem, považoval som za vhodné spraviť si z neho aj titul. Raz mi to snáď pomôže!

Očakávania sa však celkom nestretli s realitou a tak som svoj prvý tohtoročný test prežíval v sústavnom strese zo skúšok. Na frajera som dal 5 skúšok na prvý termín, no slovenčina ma potrápila. Bol by si povedal, že budeš niekedy na vysokej škole písať diktát?! No veď ani ja, ale písal som. A zrovna ľahký teda nebol. Každopádne, je už týždeň po testovacom týždni BMW 320d a ja som konečne úspešne doskúškoval na plný počet kreditov. Juhúúú. A teraz je na rade tá príjemnejšia časť môjho života. Autá, testy, robota a ten zvyšok…

Do tohto hektického života mi však BMW 320d perfektne zapadlo. Rád si pri testoch spájam rôzne analógie a v prípade tohto BMW som sa mohol znova cítiť, ako niekto iný. Auto, ako toto nemá len tak niekto. Tým nechcem samozrejme nikoho uraziť, ale zrejme si ho nekúpi rodina s dvomi deťmi, ktorá má na krku hypotéku a pracujú vo výrobe. Alebo nekúpi si ho ani dôchodca, či naopak mladý človek, čo tiež začal práve niekde pracovať. Na to, aby si si kúpil BMW vo verzii 320d Touring už musíš pre svoje životné blaho aj spraviť niečo navyše. Ako rád hovorím, treba preňho pohnúť aspoň dvomi prstami.

Momentálne som totižto v takom štádiu života, kedy využívam každú jeho minútu na to, aby som sa v budúcnosti mohol „mať dobre“. A práve trojkový baworák je symbolom povrchného úspechu mladého človeka, ktorý sa „má dobre“. Je to však zároveň auto, ktoré nemá masku zabijáka a nekričí na svoje okolie, že v ňom sedí niekto viac. Je to stále bežné auto v premávke, ktoré hlavne svojmu majiteľovi hovorí – Dal si to! Autá ako tieto, či už od BMW, Audi, či Mercedes, sú vždy symbolom úspechu. A je úplne jedno v akej sfére.

A BMW obzvlášť vie ako človeku tento úspech dopriať. Vitajte pri teste faceliftovanej rady 3 vo verzii Touring!

 

 

Po druhé, no už bez viagry

Radu 3 som už mal možnosť u nás jazdiť. Bolo to v roku 2021, kedy sa mi do rúk dostala verzia 330e Touring so zelenou farbou BMW Individual za takmer 5200€! Na to auto veľmi rád spomínam, keďže bolo naozaj pôvabné a to ako po stránke vzhľadu, tak aj pohonu. Dnes stojím pri jeho nie až tak zelenom pokolení. A tým nemyslím len farbu. Stojím pri 320d – jedno z mála BMW, ktoré je si verné svojmu označeniu. Čiže 2.0 diesel. Teší ma, že aj v rok 2023 sa tento motor nevytratil z ponuky. A čo viac, že v ponuke nájdeme stále aj legendárny 3.0 R6 diesel. Vzrušenie si však necháme na inokedy.

Motor 2.0 Diesel využíva technológiu Twin-power Turbo a jeho výkon je dnes už bežných 190 koní, teda 140 kW. Jeho krútiaci moment je štandardných a dnes úplne bežných 400 Nm. Poháňa všetky štyri kolesá skrz srdciarsky nastavený pohon xDrive s preferenciou zadnej nápravy. A k tomu celému dopomáha rovnako legenda v podobe 8-stupňovej prevodovky od ZF. Tá však dostala jemnú úpravu. Tomuto kúsku v interiéri už nič nestojí. Haha, plytký humor mi vždy išiel.

Volič automatickej prevodovky, aký sme poznali v BMW od nepamäti, má trojka nahradený len malým zasunutým voličom v stredovom panely. Z estetického hľadiska je to krajšie. Ak mám byť však úplne úprimný a možno je to len tým, že som chlap, mne sa páčilo držať v ruke páku. Chvíľku mi trvalo, kým som si na toto riešenie zvykol, keďže som sa párkrát prichytil pritom, že som nahmatával páku, na ktorú som si chcel položiť ruku.

 

 

S voličom sa však pod kapotou „našťastie“, nezmenilo nič. Tento agregát už dôverne poznáme. Do trojky to bude zrejme jedna z tých obľúbenejších volieb. Má už samozrejme technológiu mildhybrid a teda nedá sa vypnúť nikde štart-stop. Na moje milé prekvapenie ma to tu však neotravovalo. Naštartovanie nie je takmer ani cítiť. Tým, že je motor uložený pozdĺžne, štart motora pocítite len na veľmi jemnom skrútení auta pri jeho naštartovaní. Ale nič nezatrasie, ani nerezonuje.

Obrovskou výhodou tohto motora je však spotreba. 5.3 litra na diaľnici pri 125 km/h. 4.8 litra mimo mesta po obciach. A na konci máme spotrebu 6.8 litra v mestskej džungli. Podotýkam však, že sem tento motor ani náhodou nepatrí! Na dlhé trasy je to ideálny spoločník. Veľmi spokojný budeš hlavne s jeho odhlučnením. Na tom si BMW dáva vždy záležať a dokonca ani malá Trojka nie je výnimkou. Cestovanie je radosť a viem si predstaviť s týmto jazdiť do Slovinska na služobky.

Ak sa pýtaš, či mu nechýba dynamika, tak odpoveď je nie nechýba. BMW vie zvládnuť spojiť aj dvojliter diesel s dobrou prevodovkou a vďaka tomu atakuje 100 km/h za 7.4 sekundy. V pružnom zrýchlení je na tom výrazne lepšie, ako neprémiový segment.

 

Podvozková ária

Toto konkrétne auto má cenníkovú cenu 73 tisíc € s DPH. Ak si však v rýchlosti pozriem ponuku predajcov na SK, tak usudzujem, že sa vieme baviť o zľave na úrovni 10 až 13%, čiže v realite sme na cene cca 63 tisíc € s DPH. Nie je to málo peňazí, bože chráň. Ak si však čo i len raz do trojky sadnete a preveziete sa, zistíte, za čo tie peniaze platíte. Začnem teda určite podvozkom. Ten je ako inak famózný. Tak bezpečne, no zároveň zábavne vie odladiť podvozok výhradne len BMW. V každej jednej zákrute som mohol celú svoju pozornosť venovať len na cestu a vedel som, že auto sa o mňa postará. Vďaka svojej adaptabilite hltá kilometre diaľnic s prehľadom a takým chochmesom, že neprémiovka vedľa neho vyzerá ako dieta v jaslách.

Možno si niekto povie, že BMW nevie robiť dizajn. Čo však ale vie robiť viac než výborne, je práve podvozok. A nielen ten. Ak sa pozriem aj na nastavenie xDrive. Mal som to šťastie, že nám jeden večer nasnežilo. Túžil som po tomto momente niekoľko rokov. BMW, xDrive a sneh. To bola jediná kombinácia, ktorú som nikdy nevyskúšal. A správne sa hovorí – najlepšie nakoniec. Na snehu sa najviac prejavili jeho silné „zadné nohy“. Aspoň veľmi obrazne som si mohol ľahkým driftovaním na uzavretých plochách uctiť pamiatku Kena Blocka, ktorý len pár dní predtým tragicky zahynul.

Aj ten drift bol však veľmi čitateľný. Pri nábehu doňho preferencia zadnej nápravy poslala zadok do šmyku, no akonáhle som hodil kontru, veľmi poslušne a mierne sa pripojil predok, aby som vedel kontrolovať uhol driftu, no zároveň ma prehnane neťahal z driftu von. Predná náprava vtedy len kopíruje obvodovú rýchlosť, tak aby ani nezaostávala, no ani nepredbiehala zadok. Ak to človek preženie s plynom, stane sa z toho charakterovo podobný pohon, ako Quattro, kedy na prednú nápravu pošle riadny 50% výkonu a vtedy sa aj driftuje úplne inak. Veľmi ma jeho správanie bavilo.

 

Pri tomto jazdení som však narazil na jeden nedostatok nového voliča automatu. Ten sa totižto nedá prepnúť do manuálneho režimu prevodovky. Je tu len režim S a po stlačení pádla sa aktivuje režim M, no len na pár sekúnd. Ak necháš zaradenú jednu rýchlosť príliš dlho, samovoľne si ju prepne naspäť do režimu S. A to platí v akomkoľvek režime jazdy. Nie že by ťa to teda v prípade 320d malo zaujímať. Ja len tak.

Znova sa mi však potvrdilo to, aký talentovaný podvozok vedia v BMW vytvoriť. Je úplne jedno či bežný diesel, alebo nejaké M340i. Po podvozkovej stránke ťa to ani náhodou nesklame. Určite však odporúčam si priplatiť adaptívny podvozok. Na stlačenie jedného tlačítka je to komfortné, alebo naopak športovo tuhé, ak treba.

Jedna vec ma možno trošku mrzí, ale to nie je chyba BMW a ani nikoho iného. Mne osobne by sa veľmi páčilo, ak by sa do tejto kategórie áut dostali prvky z vyšších tried. Napríklad natáčacia zadná náprava by v prípade Touringu padla vhod. A osobne by som sa vôbec nenahneval ani za nastaviteľný vzduchový podvozok. Možno sa raz dožijeme dňa, kedy to aj v tejto kategórii bude možné objednať. Minimálne tá natáčacia náprava by tu zmysel určite dávala.

 

Interiér a doba digitálna

Značka BMW je posledná, ktorá úplne vynecháva dotykové ovládanie v interiéri. Našťastie. Všetky systémy v aute, ako BMW iDrive, klímu, či iné, ovláda vodič výhradne cez fyzické a podotýkam, dobre hmatateľné tlačítka. A aj toto riešenie sa dá spraviť moderne bez potreby experimentovať s množstvom dotykových displejov a lesklých plôch. CHVALA PÁNU BOHU za auto, ako je toto.

Toto je citácia môjho testu BMW 330e. Tak na to zabudni. To už v prípade faceliftu neplatí. Klíma panel úplne zmizol a naspäť sa už nevráti. Jeho miesto zaujal obrovský, zakryvený displej, ktorý prevzal aj úlohu ovládania komplet klimatizácie. Nebudem predstierať, že som s týmto riešením úplne okej. Displej sa mi v interiéri páči. Je to moderné, no je vidieť, že BMW už nemalo čo extra vymyslieť nové. Zobrali doterajšie riešenie z Mercedesu a zakryvili ho, nech je displej viac natočený na vodiča. Na prvý pohľad to však vo mne nevyvolalo ten pocit Deja Vú, že som to už niekde videl. Čiže úloha dizajnérov sa podarila.

 

 

Panel klímy na spodnej lište je však nešťastný. Je síce dobre dostupný a človek nemusí vynakladať moc snahy na jeho ovládanie. No chýbajú mu tlačítka a je potreba sa na displej sústrediť za jazdy dlhšie ako treba. Do spodnej lišty mali určite zakomponovať aj vyhrievanie sedadiel, či ovládanie intenzity fúkania v režime Auto. To sú dve základné veci, ktoré prepínam častejšie možno ako teplotu. Samotné vyhrievané sedačky sa dajú síce nastaviť na automatický režim, že ich vždy zapne po nastúpení do auta. Ich intenzita sa však automaticky nereguluje a po pár minutách musím aj tak ťuknúť na displej na ikonu „Klíma Menu“ a tam následne to vyhrievanie stiahnuť na nižšiu úroveň.

Toto však nie je ani tak kritika, ako skôr odporúčanie. Je to predsa len všetko systém a dá sa to aktualizovať. Veľmi by ma potešilo, ak by to malo dosah na ľudí z BMW, ktorí by následne vedeli tento návrh poslať na vyššie miesta. O nič iné mi nejde, len doprogramovať do rohov displejov v spodnej časti softvérové ikony na ovládanie vyhrievania sedačiek. A ešte jedna vec mi chýbala pri vyhrievaní. Ak človek zapne vyhrievaný volant, nikde na prístrojovom štíte neukazuje, že je zapnutý. Okrem teda prvotnej hlášky, že je aktivovaný výhrev volantu. Znova len programovanie, nič viac.

Z ergonomického hľadiska mi však tento displej vyhovuje viac, ako ten starý. Je totižto viac zapustený do palubnej dosky, je veľmi dobre nasmerovaný na vodiča a dá sa stále ovládať s ovládačom iDrive. Okrem toho má krásnu grafiku, jemné rozlíšenie a atypické rozmery.

Zaujímavosťou nášho testovaného kúsku bola absencia ambientného osvetlenia. Ak ti vadí svetlo v interiéri, môžeš si ho jednoducho neobjednať. Mne tu však celkom chýbalo to intímne podsvietenie vo dverách, či na stredovej konzole. Som povrchný, no mne sa to páči. Z objektívneho hľadiska to však dlhodobo žiadny zmysel samozrejme nemá. A ak by človek chcel, vie si ho jednoducho doobjednať.

BMW inak ponúka aj geniálne sedačky. A tie sme tu mali. Sú súčasťou M-Sport paketu a majú nastaviteľný sklon sedáku, no aj šírku operadla. Správnu polohu si tak nájdu všetci. V prípade že nie, stále sa sem dajú doobjednať ešte drahšie M sedačky, ktoré by možno už boli príliš agresívne na tento typ kombíka. Posed za volantom trojky je ako inak perfektný. Vysoký, či silnejší človek nebude mať s jeho vnútornými rozmermi problém. Interiér je vzdušný a dostatočne veľký. Na zadných sedadlách vrámci možností.

Najväčšou devízou Touringu je však jeho dvojité veko kufra. Ak sa bude diať čokoľvek BMW, nikdy prosím nevyhadzujte z Touring modelov delený kufor so samostatne otváracím oknom! Toto je geniálna vec, ktorá by mala byť všade. Vďaka tomu sa človek jednoducho a rýchlo dostane do kufra, aj keď ho má povedzme naprataný. Nemusí každý na parkovisku vidieť, čo v ňom nosíš.

 

 

A čo sa inak zmenilo?

Facelift v prípade rady 3 nebol príliš drastický. U nás môžeš vidieť tento M-Sport Line, ktorý dostal zjednotenú prednú časť s inými modelmi. Po novom tu nájdeme aj nové svetlá s úplne novou, otočenou grafikou. Už tu máme len veľmi malé pozostatky „anjelských očí“. Na prednú časť som si chvíľku musel zvykať. Je iná oproti pred-faceliftu. Ten ju mal výraznejšie tvarovanú, kde nárazník bol súčasťou svetiel a dotváral ich svojim elementom. Tu už máme svetlá jednoduché a aj nárazník menej komplikovaný. Veľkosť ladviniek ostala opticky zachovaná, no pod nimi máme po novom obrovskú papuľu nárazníka. Je tu pár nových ostrých hrán, ktoré dodali autu o čosi modernejší vzhľad.

V zadnej časti máme samozrejme po vzore predku tiež nový nárazník. Pre moje potešenie, aj s dvomi reálnymi koncovkami výfukov. Toto si pri BMW vážim. Auto aj napriek M-Sport doplnkom malo nádych skôr konzervatívnejšej verzie. Za to však môžu 18″ disky kolies zimného obutia. S inými diskami by určite aj auto pôsobilo dynamickejšie. Vďaka bielej farbe však najviac vynikli práve zmeny, ktoré Lci prinieslo. Na inej farbe by možno jemne tieto zmeny zanikli.

 

 

Lci však nemá byť o výrazných zmenách. Už tieto auto omladili a dodali mu toľko potrebný impulz na ďalšie roky. A daj na moje slová, že toto je posledná klasická trojka, akú svet uzrie. Vývoj značky nasvedčuje tomu, že ďalšia trojka už bude po vzore X1, či 2 Active Tourer. To znamená, že dostane priečne uložený motor, samozrejme bude aj plne elektrická a stratí kolečko systému iDrive, ktoré bude určené výhradne pre vyššie rady. Som veľmi zvedavý, čo prinesie nová generácia na UKL platforme, no zároveň jedným dychom hovorím, že ak chceš vyslovene šoférsky focusované auto, siahni po tejto generácii, lebo sa to možno časom zmení.

Nebudem však predbiehať. Aktuálna rada 3 ponúka naozaj obstojný výber motorizácií a bol by naozaj hriech nekúpiť ju. Ak teda na ňu máš 😉 Okrem štvorvalcov má stále dostupné aj šesťvalce a to nielen v benzínovom, ale aj v naftovom prevedení. Dokonca sa ponúka aj ako verzia M340d, ktorá ponúka naftový trojliter s výkonom lokomotívy. A to v takto malom aute. Veľmi slušným vozením môže byť verzia M340i a vôbec by som nepohrdol ani verziou 330i s benzínovým dvojlitrom a výkonom 245 koní. Alebo vyhrá srdce a bude to M3 Touring? ❤️

Privacy Preference Center