Jar je v plnom prúde. Jazdecká sezóna tiež. Celú sezónu však netrávime len na trackdays, ale aj výjazdmi na okresky. Vtedy má kabriolet výhodu hlavne kvôli pocitu voľnosti a vetra vo vlasoch, či na plešine. Áno, sú ťažšie ako ich súrodenci s pevnou strechou, sú drahšie, nepraktické a často aj pomalšie. Prečo by si ich teda niekto kupoval? Pre ten pocit. Väčšina z nás si kúpila aspoň raz v živote auto bez akéhokoľvek racionálneho dôvodu. Prečo si nekúpiť aj kabriolet? Výnimočne je rebríček kombináciou používaných, ale aj nových kúskov.
Do 2 000€ – Renault Megané Cabriolet (1997-1999)
V typickej žltej farbe bol v minulosti neprehliadnuteľný a veľmi obľúbený kabriolet. V súčasnej dobe je umenie nejaký kúsok nájsť. Obzvlášť s motorom 2.0 16V.. áno jedná sa o F4R, ktorý všetci poznáme. Keď ho však nájdete, a bude v dobrom stave, odvďačí sa vám svojou dynamikou, jedinečnosťou a občasnou spoľahlivosťou . Dynamika? V 20 ročnom kabriolete? Áno! Za zrýchlenie z 0 na 100 za 8,5s sa tento deduško rozhodne nemusí hanbiť. Disponuje výkonom 110kW a 185Nm. A navyše sa bavíme o atmosfére, takže okamžitá odozva bez turbolagu.
Do 7000€ – Mini Cabrio Cooper S (2004-2009)
Kabriolet má byť nápadný, o tom niet pochýb. Kto sa otočí za Mini? No predsa každý! Keď sa k tomu pridá písmeno S, čo v tomto prípade znamená kompresor pod kapotou, bude Mini zaujímavé nie len vzhľadom, ale aj zvukom. Či už sa bavíme o zavíjaní spod kapoty, alebo o poprdkávaní si z dvojice koncoviek výfuku, ktoré sú umiestnené v strede zadného nárazníka. Navyše, výhodou tohto preplňovania je okamžitá odozva na plynový pedál, čo len pridá zážitku z auta. Tentokrát, ale už človeku sediacemu za volantom a nie okoloidúcemu. Z 0 na 100 vystrelí tento krpec za 7,4s vďaka 125kW a 220Nm pod kapotou.
Do 15 000€ – Mazda MX-5 (NC) (2005-2015)
Určite nesmie chýbať ikona všetkých kabrioletov, Miata. Zámerne tu nie je prvá generácia tohto obľúbeného kabrioletu kaderníkov. Jej nasledovníci síce prišli o pop-up svetlá, no majú lepšiu (aj keď nie o moc, hold staršia Mazda..) antikoróznu ochranu. Okrem toho, ak sa vám podarí nájsť a aj kúpiť kúsok po modernizácii s 2.0i dostanete aj LSD (LimitedSlipDifferential). Okrem 2.0i bola v ponuke aj 1.8i, ktorá však nemá diferenciál s obmedzenou svornosťou ani po facelifte. Oba motory však majú systém natáčacích lopatiek v nasávacom potrubí. To v praxi znamená lepší krútiaci moment v nízkych otáčkach a lepší výkon v tých vysokých. A keď si to tak zhrnieme, mušia váha (od 1100kg), atmosférický motor (2.0i 118kW/188Nm ) s náhonom na zadok, LSD a možnosť pevnej strechy. To všetko pri cenách okolo 13 000€. Hmmm.. z toho mi vychádza len veľmi otrepaná fráza veľa muziky za málo peňazí.
Do 30 000€ – Fiat 124 Spider (2015-x)
Súčasným súrodencom spomínanej MX5 je Fiat 124, ktorého spája so súčasnou Miatou platforma, na ktorej je postavená. Je to teda rovnaké auto? Rozhodne nie! Obe sú vyrábané v Japonsku, avšak Fiat je stále Fiat. Je mäkší, má menej koní ako jeho Japonská sestra a nemá samosvor a presne o to tu ide. Bavíme sa o aute na okresky, nie o okruhovom trhačovi asfaltu. Uprednostnia ho fanúšikovia preplňovaných motorov, nakoľko pod kapotou nemá atmosféru (ako MX-5), ale 1.4 MultiAir, čo znamená motor s turbom o výkone 103kW a 240Nm. Aj napriek turbu je však 124-ka slabšia ako Miata. Vadilo by vám to? Ak ste odpovedali áno, tak hľadajte v inej kategórii ako sú kabriolety. Tie traťové stotiny sú v bežnej premávke bezpredmetné a nikoho s nimi neohúrite. Tak ako som načal v úvode článku, bavíme sa tu aj o nových autách.. toto je jedno z nich. Cenníková cena začína na 28 990€ avšak odporúčam pridať paket „Visibility“, kde pribudnú LED svetlá, dažďový senzor a podobné funkcie, ktoré očakávate od auta v roku 2019.
Do 55 000€ – Ford Mustang GT Convertible (2018-x)
Amerika! Ale taká jemná, chytená Európou. Inak sa to ani nedá nazvať. Prvý Mustang, ktorý sa k nám dostal aj oficiálnou cestou a je možné ho kúpiť priamo na Slovensku. To znamenalo aj prispôsobenie sa trhu. Interiér je spracovaný lepšie ako sme boli zvyknutí pri starších generáciách, a aj to skoro vyzerá ako interiér auta z 21. storočia. Zadná náprava dostala nezávislé zavesenie a predná zas 6 piestikové strmene Brembo. Tých s dieťaťom v duši a veľkým rozpočtom na gumy poteší funkcia Line Lock, ktorá aktivuje len predné brzdy a vy si tak môžete užiť „zohrievanie“ gúm. Funkcia Launch control je však dostupná len s manuálom. Chcete ho v kabriolete? Osobne by som výnimočne volil 10-stupňový automat, vďaka ktorému budem mať pri prejazde okreskami o starosť menej. Čo sa týka čísiel tak tu máme burácajúcu 5,0L Ti-VCT V8-čku produkujúcu nepreplňovaných 336 kW a 529 Nm. Cena začína na 50 490 € za manuál a pokračuje na 53 990 € za automat.