Karel Čapek – Rossumovi univerzální roboti

Ak si mal na strednej škole povinné čítanie, toto svetoznáme dielo ti určite nie je cudzie. Pátraš teraz tak vo svojej relatívne slabej pamäti odkiaľ ti je to také povedomé a spájaš si to s Outlanderom, prečo som vybral práve toto dielo ako prirovnanie. Paradoxom je to, že som nikdy literatúru nemal rád, no keďže som chcel čo najlepšie zmaturovať, tak minimálne tie diela, ktoré boli z povinnej literatúry som sa naučil najlepšie ako som vedel. Okienko do histórie hovorí to, že náš česko-slovenský prozaik Karel Čapek v roku 1920 za prvej ČSR vydal dielo R.U.R.. Sú to povojnové roky, kedy ešte svet ledva vedel, čo je to spaľovací motor a počítače boli ešte stále relatívne cudzím pojmom. My sme však už vedeli, čo znamená slovo robot. Áno, bol to práve on, kto toto slovo vymyslel a ako prvý použil vo svojom diele v spojitosti s technikou, ktorá má vlastnú inteligenciu – vlastný rozum. Od vtedy používa toto slovo takmer celý svet a v pojmoch technickej literatúry sa objavuje pravidelne a vďačíme za to „nášmu“ človekovi. Pri čítaní našich testov sa aj niečomu priučíš, vidíš to.

Aby som však netáral len tak odveci, rád by som teraz objasnil to prirovnanie nami testovaného Outlandera PHEV a diela R.U.R.. Čapek bol prvý v tom, že použil slovo robot a Mitsubishi bolo prvé v tom, že vytvorili ako úplne prvý na svete Plug-in Hybridné SUV s pohonom 4×4. Konkurenciu predbehli hneď o niekoľko rokov a ešte donedávna boli jediní na trhu, ktorí takúto sústavu používali. Pre Mitsubishi to bol konkrétne rok 2013. Áno, sám som bol prekvapený, že práve Mitsubishi bolo tou lastovičkou, keďže taká Toyota ad Lexus ponúka hybridné systémy v SUV-čkach už dlhé roky, no nikdy ma nenapadlo, že sa nejedná o Plug-in Hybrid. Hold, človek sa začne o takéto veci zaujímať až v momente, keď sa mu má mať niečo takéto dostať do rúk.

Tento systém je jedinečný a veľmi sofistikovaný. Využíva sústavu dvoch elektromotorov, jeden pre prednú a druhý pre zadnú nápravu s rozdielnym výkonom a týmto motorom v princípe len dopomáha motor spaľovací, ktorý väčšinu času slúži len ako generátor elektrickej energie.

 

 

Nemý kontakt

A prvý svojho druhu u nás v redakcii. Aj takto môžem pomenovať naše premiérové stretnutie zoči voči. Za ten čas, čo autá testujeme, som už štartoval na parkoviskách importérov hocičo. Niečo sa mi hneď zapísalo ako tiché, iné zase ako hlučné, či dokonca aj priaznivo hlučné ako tých zopár hot-hatchov. Práve preto bolo pre mňa stretnutie s Outlander PHEV niečo úplne výnimočné. Štartujem a okrem japonského pípania prístrojov sa nič neozýva. Zvláštny pocit. Outlander si ma však získal svojim dizajnom a svojou špecifikáciou. Biely exteriér a kompletne čierny interiér aj s čiernym stropom veľmi pekne k sebe pasujú, aj napriek skutočnosti, že sú to kontrastné farby. Ak mám byť úprimný, čierny interiér v Outlanderi sa mne osobne páči omnoho viac ako ten bledý vo verzii Instyle+.

Jeho krédom však je nepochybne pohon a zdroj energie. K autu si okrem samotného auta (LOL) preberám aj kávovar. Netradičný zvyk importéra, ktorý mi však je hneď objasnený. Auto má dve 230V zásuvky s príkonom až 1500W a máme si skúsiť spraviť kávu. No faajn! Iné značky, týmto apelujem na vás, mali by ste sa od Mitsubishi niečo naučiť. Nabudúce verím, že dostaneme aj dvojplatničku s hrncom a spravíme si niekde na lúke obed. Káva však je super a hodnotím toto príslušenstvo 10/10. Na chvíľku som ostal sklamaný, keď som si všimol, že auto je obuté ešte na zimných a automaticky som si premietol scenár, že budú neznesiteľne hlučné na ceste. Po bližšom preskúmaní však prišla úľava, keď som videl, že sú značky Nokian, ktorá sa kvalitou zimných gúm drží na špici.

Najväčšou zaujímavosťou celého auta je však určite jeho sústava pohonu. Čo to som už načrtol, no čo to vlastne tento týždeň máme za stroj?! PHEV sústava v Outlanderi disponuje hneď dvomi elektromotormi, 2.4 litrovým zážihovým motorom a batériou s kapacitou 13,8 kWh. Maximálny možný výkon celej tejto sústavy je 224 koní a hneď si aj vysvetlíme, ako ich docieliť.

 

 

 

3x motor

Mitsubishi na počte motorov teda nešetrilo. Iné značky ponúkajú max tak tri valce a Mitsubishi dá do svojho SUV hneď tri motory. Avšak len jeden jediný je ten „klasický“ konvenčný a nám dobre známy benzínový agregát s objemom 2.4 litra a výkonom triezvych 99kW. Nedaj sa však zmýliť, že len takto málo. Tento motor je v zásade len obrovskou barlou k dvom elektrickým jednotkám. Auto má teda dva elektromotory. Nie sú totožné, každý má iný výkon a každý jeden má aj svoju nápravu, ktorú poháňa. Ten predný elektromotor uložený pod kapotou má výkon 60 kW (82k) a druhý s polohou pod zadnými sedačkami má výkon 70 kW (95k). Ich krútiaci moment je v rovnakom poradí – 137 Nm a 195 Nm. K týmto dvom elektrotechnickým súčiastkam je ešte priradený generátor elektrického prúdu, ktorý zásobuje priamo batériu. Ten môže dosiahnuť výkon resp. príkon až 70 kW, ktorými dokáže batérie relatívne rýchlo nabiť.

Samotný spaľovací motor vo veľmi širokom rozpätí rýchlosti slúži len ako pohon hlavného generátora. Na ten je napojený na priamo a do rýchlosti 130 km/h nedáva svoju prítomnosť priamo na kolesá nejako extra poznať. To je zároveň ďalší dôležitý údaj. Auto dokáže ako čistý elektromobil fungovať až do rýchlosti 135 km/h. Osobne však po diaľnici neodporúčam jazdiť primárne len na elektrickú energiu. Treba počítať s tým, že auto veľkosti Outlanderu zožerie aj nejaký ten odpor vzduchu a samotné baterky sa začnú vybíjať o čosi rýchlejšie.

Práve motory sú dôležitou súčasťou pohonu všetkých štyroch kolies s označením S-AWC. Práve toto je dominantnou Outlanderu PHEV a to, v čom bol prvý. Pohon zadnej nápravy je totižto riešený samostatne zadným elektromotorom, v aute sa totižto nenachádza žiadny kardanový hriadeľ, ktorý by spájal motor v prednej časti so zadnou nápravou. Pohon je tak riešený veľmi sofistikovane a jeho benefity sa v teréne hneď prejavia. Tým najväčším je reakcia pripojenia zadnej nápravy. Tá je takmer okamžitá a v istých prípadoch dokáže auto jazdiť ako čistá zadokolka. Pohon neustále vyhodnocuje, či je potrebné používať obidve nápravy a na rozdiel od iných pohonov, sa dokáže okrem zadnej nápravy úplne odpojiť aj predná os.

To sa prejavilo pri jazde veľmi pozitívne. Pri rozbiehaní sa na klzkom povrchu, kedy predné kolesá boli bez trakcie, elektronika sa veľmi rýchlo postarala o prenos sily výhradne na zadný motor. Samozrejme, nie je to žiadny driftcar a netreba sa uniesť, že pohon funguje ako v prípade 4Matic+ u Mercedesu, kedy si viete predok odpojiť a s autom driftovať cez zákruty, ako z filmu Fast&Furious Tokyo Drift. Predsa len, motor nemá trojciferný výkon a auto nie je na to stavané.

 

 

 

 

Každý má svoj revír…

…a revírom Outlanderu PHEV je určite mesto a jeho blízke vidiecke cestičky. Tam je doma a prítomnosť elektromotorov mu v tomto prostredí náramne svedčí. Vec, ktorá zaujíma v prípade tohto auta asi mnohých, je jeho reálny dojazd a reálna doba nabíjania. S obidvomi hodnotami som bol veľmi príjemne prekvapený. Dojazd na plne nabité batérie, ktoré ukazovali stav 100%, bol presne 74 kilometrov. Treba však poznamenať, že toto bola naozaj úsporná jazda prevažne ale po meste, no s využitím rekuperácie a plachtenia. Pádlami pod volantom si vodič môže nastaviť úroveň rekuperácie a decelerácie elektromotormi. B0 je v tomto prípade plachtenie bez žiadneho odporu, B5 je najvyššia úroveň zhromažďovania energie, kedy sa aj bez použitia brzdy rozsvietia dokonca aj brzdové svetlá. Tento dojazd bol odmeraný od plného nabitia po úplne vybitie, kedy sa automaticky aktivoval spaľovací motor, ako generátor. Priemerná spotreba energie bola 14,3 kWh a spotreba 0.0 litra na 100 kilometrov!!

Batériu sme za celý týždeň nabíjali primárne na rýchlo-nabíjačke od ZSE prípojkou CHAdeMO, ktorá sľubuje výkon až 50 kW. V reále je to vždy menej, no z prázdnej batérie sme na 80% boli za presne 29 minút. Výrobca sľubuje nejakých 25, no sieť na SK ešte nie je na toľko stabilná, aby to vedelo ponúknuť plných 50 kW. Z 80% na 100% to potom trvalo 21 minút. Dokopy sme teda na rýchlo-nabíjačke pri jednom nabíjacom cykle strávili 50 minút. To však vôbec nie je zlé, keďže sme potom mohli znova na jednu batériu prejsť ďalších cca 70 kilometrov!

Pri bežnom jazdení, kedy sme nemali systém v režime čisto elektrického vozidla, sme odmerali spotrebu 5.1 litra. To bol však víkendový výlet, kedy sme už ani na batérie tak nepozerali, či sú, alebo nie sú nabité. Jednoducho sme auto nechali v režime Normal a nech si jeho riadiací systém menežuje celý pohon sám ako uzná za vhodné. To sa mu aj podarilo a mne neostalo nič iné, len sa pozastaviť nad tým, ako mohli naši kolegovia z iného klanu dosiahnuť spotrebu 8.5 litra pri „bežnej“ jazde. Za nás teda môžeme ekologickú stránku systému PHEV ohodnotiť na výbornú!

Samotné Mitsubishi má na svojej stránke aj kalkulačku, že kedy a koľko nákladov sa vám vráti respektíve ušetríte oproti svojmu terajšiemu autu. Keď som si to vypočítal ja podľa seba, čo spravím denne po meste cca 20 kilometrov denne a cez víkend každý deň 50 km, tak mesačne by som s Mitsubishi Outlander PHEV ušetril 45€. Je to hodnota vyrátaná pri spotrebe 7,1 litra na mojom súčasnom aute a pri cene benzínu 1.30€ na liter. Za rok by som tak ušetril nemalých 586€. V prípade však, že by som mal auto so spotrebou 4.5 litra a za deň spravil viac ako 100 km, už aj samotná Eco Kalkulačka hovorí, že by som neušetril nič. Čiže aj preto je Outlander PHEV najlepší v meste. Ak si chceš aj ty vypočítať, koľko by si ušetril, tak pozri si originálnu kalkulačku.

 

 

 

2-tonový gavalier

Auto väčšinou nemôže fungovať len s motorom, v tomto prípade hneď tromi. Veľmi dôležitou súčasťou a dovolím si tvrdiť, že často dôležitejšou ako samotný motor je jeho podvozok. A ten teda v tomto prípade má plné ruky práce s tým udržať tento kolos na ceste. Predsa len, dva elektromotory a veľká batéria spoločne s objemným benzínovým agregátom nie je zrovna žiadna baletka. Mne sa však jeho charakter páčil. Nonstop jazdím na aute, ktoré má tuhý športový podvozok, 18″ kolesá s nízkym profilom a teda poviem, nie moc komfortným nastavením a takýto Outlander s plavným charakterom je pre mňa ako balzám. Ale nie na dušu, ale pre telo. Tie 2 tony živej masy sa snaží všemožne maskovať, no fyzika je v tomto prípade mocnejší činiteľ. Každopádne, bavíme sa o vlastnosti, ktorú nemá kto požadovať od auta tejto kategórie.

Tak inak. Pri jazde na čisto elektrickú energiu vodič požaduje čo najväčší akustický pokoj. Vypnuté rádio, vypnuté kúrenie pre šetrenie energie a človek si môže dopriať pobyt na palube zaoceánskeho parníka, na ktorom je sám. Daj si však pri tom pozor, aby si v kufri nemal zbytočné veci, lebo ti budú na nerovnostiach buchotať. Akustické pohodlie je potom relatívne fajn. Áno, samozrejme. Také BMW 730 ePerformance s elektromotorom je na inej úrovni. V takom korábe nebude počuť ani odvaľovanie sa kolies. No čo Mitsubishi jednoznačne vyšperkovalo je spracovanie interiéru. Ani po 10 tisíc kilometroch, čo malo najazdené nami testované auto v interiéri nič nevŕzgne. Jediné, čo ma otravovalo, bolo len občasné pípnutie a nevedno prečo. Stojíte na križovatke?! Píp. Idete cez kruháč?! Píp. Outlander je taký extrovert. Rád komunikuje a keď nereagujete, bude sa pripomínať :D.

K elektrickému pohonu však nepochybne patrí aj nezameniteľná dynamika. To, čo človek zažije pri akcelerácii elektrického pohonu nezažije nikde inde. Samozrejme hovorím o okamžitom nástupe krútiaceho momentu. Výkon elektrickej sústavy nie je zrovna „krkolámač“, no pri stlačení plynu sa záťah dostaví ihneď. A to je presne tá návyková vec na týchto autách. Neviem si predstaviť, čo to musí byť v Tesle. Outlander PHEV dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h čisto v elektrickom režime za 12.4 sekundy. V novom modelovom roku však pribudol aj režim Sport, kedy systém spojí silu motora, ako generátora a kedy má maximálnych možných 224 koní. Za tejto podmienky si podmaní rýchlosť 100 km/h len za 8.6 sekundy. Pri rýchlosti nad 140 km/h, kedy sa o slovo prihlási samostatne spaľovací motor, auto dostane akoby druhý dych. Keďže pohon v tomto momente nemá akoby žiadne straty a motor je napevno cez spojku prepojený s prednou nápravou, nad 140 dostávate druhý kopanec až po 180 km/h, kde je elektronický obmedzovač. Hodnota 8.6 sekundy však vôbec nie je zlá na auto týchto rozmerov a hlavne tejto hmotnosti.

Trošku horšie je to však už na brzdách. Ak niekedy budeš mať pri sebe veľké SUV prémiových značiek ako povedzme Mercedes GLE, BMW X5, či Audi Q7, ktoré tiež atakujú hranicu pohotovostnej hmotnosti 2 tony, všimni si aké obrovské brzdy využívajú. Pod 375 mm väčšinou ich rozmer ani neklesne a v spojení s oveľa širším obutím dokážu auto vcelku pohotovo zastaviť. Mitsubishi s hmotnosťou 1955 kilogramov má vpredu brzdy s rozmerom 295 mm a vzadu 302 mm. Pri bežnom brzdení si vypomáha vo veľkej miere práve elektromotormi a snaží sa energiu rekuperovať, no pri núdzovom brzdení by väčšie kotúče pri tejto hmotnosti neboli na škodu. Auto zastaví zo 100 km/h na nulu na dráhe 40.8 metra.

 

 

 

Outlander, ale trošku iný

Toto platí okrem pohonu aj pre interiér. Niečo som už spomenul v úvode, teraz to len rozviniem. Outlander s bledým interiérom a podobným vybavením sme už mali. Ja osobne nie som extra fanúšik bledého interiéru, ale však koho zaujíma môj subjektívny názor. Poviem o tom, čo sa zmenilo. Namiesto bledej kože sa v PHEV nachádza čierna a čierny je dokonca aj strop, ktorý veľmi pekne hrá so zvyškom auta. Biela perleťová farba exteriéru a k tomu čierny interiér. Viem si pokojne ešte predstaviť kombinovať interiérové materiály s brúsenou kožou a namiesto karbonovo vyzerajúcich plastových líšt by som pokojne ponechal len matný čierny plast, prípadne niečo neutrálnejšie. Znova však sme pri mojom názore.

Tento konkrétny kúsok má aj z vonkajšej časti menšie zmeny. Rozšírený predný nárazník aj prahy dverí, ktoré sú navyše kompletne lakované vo farbe karosérie. Klasický Outlander dostal totižto len čierne plasty a toto predsa len vyzerá luxusnejšie. Chrómu má však aj PHEV dostatok a pri sobotnom upratovaní si môžete vziať rovno aj okenu a poutierať toľko lesklých plôch na aute. Čo mi však lahodilo v prípade PHEV bol volant. To je presne taký ten typ volantu, aký očakávam vo veľkom SUV od Mitsubishi. Mohutný štvor-ramenný volant sa však prekapivo celkom dobre drží a veľmi dobre sa s ním manipuluje. Presne takto si pamätám staré Pajero. Vďaka veľkému volantu a k tomu autu to aj patrí.

Na volante však človek nájde úplne všetko čo potrebuje. Teda až na ovládanie palubného počítača, ktorého tlačítko je skryté za volantom. Ovládanie adaptívneho tempomatu, rovnako aj multimediálneho systému, ktorý je však znova bez navigácie. Dozvedám sa však, že Mitsubishi Outlander naprieč všetkým stupňom výbav nedisponuje možnosťou objednať navigačný systém. Ten supluje len podpora Android Auto a Apple CarPlay. Celkom Mitsubishi v tomto aj chápem. Je rok 2019 a kto by dnes vyžadoval navigáciu, keď si ľahko prepojí Waze. No stále mám na mysli staršiu generáciu, ktorú by takéto auto mohlo zaujať a fyzicky zabudovanú navigáciu by prijali. Obávam sa však, že doba bude skôr podporovať alternatívnu kompatibilitu práve napojenia mobilov. Avšak napríklad také Android Auto ešte stále nie je oficiálne dostupné na Slovensku aj keď ho výrobcovia automobilov bujne propagujú vo svojich cenníkoch popri Apple CarPlay.

Ak sa mám zamerať aj na výbavu vozidla, prelinknem ťa na test Outlanderu Mivec. Tam som všetko podstatné zhrnul, no pár poznatkov mám aj po týždni s PHEV verziou. Čo tu chýba a čo je tu navyše oproti klasike?! Začnem tým prvým. V aute sa nenachádzalo vyhrievané čelné sklo. Cenník taktiež neponúka jeho dokúpenie a vodičovi má prácu v zime uľahčiť len vyhrievanie v oblasti stieračov. V prípade auta s elektrickým pohonom by sa mi niečo takéto páčilo aby som nemusel zapínať kúrenie na rozmrazenie. Zvyšok je takmer rovnaký, no PHEV má naviac ešte dvojicu el. zásuviek so štandardným napätím 230V a príkonom 1500W. Aj vďaka tomu sme si mohli spraviť na našom putovaní slovenskou divočinou kávu v útrobách nedotknutej prírody. Keď si vezmete so sebou elektrickú kosačku, viete pokosiť hociktorú lúku na svete, či na elektrickom grile si ugrilovať fajnový kúsok mäsa a to možno aj na skok od Skalnatého plesa v Tatrách, kam sa s Outlanderom bez problémov vyškriabete.

 

 

 

 

 

Epilóg

Musím uznať, že som si Outlander za posledné dva týždne vcelku obľúbil. Či už to bol klasický benzínový, či tento PHEV, tak konštatujem, že je to auto na zážitky s rodinou. Ak by som si ja konkrétne mal z tejto dvojice vybrať a porovnal si ich ceny, zrejme siahnem po verzii PHEV. Stále som toho názoru, že čisto elektrické autá sú hudbou blízkej budúcnosti a toto je ich vstupná brána. Dôležitým aspektom v prípade verzie Plug-in Hybrid je tá bezstarostnosť o dobitie batérií, či kontrolovanie sa v prípade dobíjacích staníc, ktorých však je každý rok úmerne viac. Outlander PHEV ma utvrdil v tom, že je to zároveň ideálna kombinácia pohonu pre mňa, keďže veľa jázd absolvujem len v meste.

Fakt, že Outlander PHEV je perfektným autom pre rodinu s deťmi je nepochybný. Plug-in Hybrid je úžasným kompromisom medzi monopolom ropných spoločností a alternatívnymi a predovšetkým obnoviteľnými zdrojmi energie, ako je tá elektrická. Presne toto je cesta, ktorú mali zvoliť mnohé automobilky pri ofenzíve s elektrickými autami. Nie každý má totižto odvahu hneď skočiť do neprebádaných vôd elektromobility a práve PHEV je taká pomyselná stredná škola elektrifikácie, na konci ktorej človek dostane maturitné vysvedčenie a môže pokojne presadnúť do plne elektrického auta. Ak sa však niekto na to cítiť nebude, stačí mu to maturitné vysvedčenie a vo svete elektromobility sa so svojim Plug-in Hybridom určite nestratí.

 

Začínajúca cena verzie Outlander PHEV: 42 990€, cena testovaného kúsku: 45 990€ + 150€ kávovar Nespresso

 

Plusy:
  • + O krok vpred pred konkurenciou
  • + Systém pohonu veľmi sofistikovane riešený
  • + Dojazd na jedno nabitie
  • + Primeraná cena za ponúkanú technológiu
  • + Balíček asistenčných systémov
  • + Finálna priemerná spotreba
  • + Ticho
  • + Perleťová biela farba s čiernym interiérom
  • + Pohon 4×4 so systémom S-AWC
  • + Oživený dizajn vkusnými doplnkami karosérie
  • + Ticho pri jazde
  • + Chutná káva
Mínusy:
  • – Slabšie brzdy na veľkú hmotnosť auta
  • – Chýbajúca navigácia
  • – Absencia vyhrievaného čelného skla
  • – Vyššie prahy, ktoré sú navyše nekryté

 

Technické údaje:

Motor

Objem: 2360 ccm
Najväčší výkon spaľovacieho motora: 99kw (135k) pri 4500 ot./min
Najväčší krútiaci moment spaľovacieho motora: 211 Nm pri 4500 ot./min

Max. výkon predný a zadný elektromotor: 60kW (82k) / 70kW (95k)
Max. krútiaci moment predný a zadný elektromotor: 137Nm / 195Nm

Špecifikácia vozidla

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 10,7 s – odmeraných: 8,6 s
Maximálna rýchlosť: 180 km/h
Normovaná spotreba paliva (l/100 km)
Mesto: — l (počas testu: 0,0 l až 1,5 l)
Mimo mesta: — l (počas testu: 5,1 l)
Kombinovaná: 2,0 l
Spotreba energie v meste: 14,3 kWh/100 km
Objem palivovej nádrže: 45 l
Kapacita batérie: 13,8 kWh

Rozmery vozidla

Celková dĺžka: 4695 mm
Celková šírka: 1 810 mm
Celková výška: 1 710 mm
Rázvor: 2 670 mm
Objem batožinového priestoru: 463 l
Maximálny objem batožinového priestoru: 1 602  l

Schopnosti v teréne

Max. nájazdový uhol: 21°
Predný previs: 990 mm
Zadný previs: 1035 mm
Svetlá výška: 190 mm
priemer otáčania 10,6 m

Hmotnosti a zaťaženia

Pohotovostná hmotnosť: 1 955 kg
Maximálna hmotnosť vozidla: 2 390 kg
Brzdeného príves: 1 500 kg