Moje prvé slová, po tom čo som uzrel všetky novinky na evente Fordu s názvom „Go Further4“ boli: „Ford sa teda hecol“. Ešte donedávna sme od nich nevideli takmer žiadny počin, čo sa týka elektrifikácie a na jednom jedinom mieste vysypali s novinkami plné vrece. Je pravda, že trend je autá elektrifikovať, aj keď sa stále nájde mnoho skeptikov, ktorí hybridné, či EV autá odmietajú a tvrdia, že nie sú budúcnosťou. Technika a vývoj stále hovorí niečo iné a k tomuto trendu sa pomaly, či rýchlo pridávajú ďalšie a ďalšie značky. Ford v minulosti ponúkal na starom kontinente len Mondeo s hybridným pohonom, ktoré moc úspechu nezožalo aj napriek priaznivej cene do 30 tisíc € a druhou lastovičkou bol Focus Electric, ktorý však prišiel v dobe, kedy svet o elektrických vozidlách počul len naozaj zriedka. Čiže automaticky bol odkázaný na neúspech a na našom trhu dokonca ani nebol v ponuke.

Už pred pár týždňami sme sa dozvedeli o príchode nového Mondea s hybridným ústrojenstvom dokonca v karosérii kombi, alebo aj mildhybridnom Custome, no Ford na nás vybalil ešte o niečo viac. Aktuálne testujú plne elektrický Ford Transit, dokončujú Custom v Plug-in Hybridnej verzii a uvádzajú do predaja mnoho osobných vozidiel s batériou a pohonom pomocou elektrického motora. Focus a Fiesta budú tento-krát tie prvé lastovičky, ktoré sa dostanú aj k nám do rúk. Tie budú však „len“ v mildhybridnej verzii, ktorá bude cez špeciálny motor-generátor pomáhať motoru pri rozbiehaní z miesta a pri prudšej akcelerácii.

 

Ford Kuga – až na názov úplne nový model

Najväčšou novinkou však určite ostáva nový Ford Kuga. O tom, že bola odfotená jeho zamaskovaná verzia pri testovaní sme už písali, no neprešlo dlho a už tu stojí pred nami jej hotová, kompletná verzia. Všetci si veľmi dobre pamätáme prvú a druhú generáciu tohto úspešného SUV. Jeho dizajn bol jedinečný a generačne sa na seba veľmi podobali. Ford prišiel v prípade tretej generácie s revolúciou a pozeráme sa na úplne nové auto ako po dizajnovej stránke, tak aj po stránke techniky. V prvom rade Kuga narástla do všetkých smerov. Na dĺžku je o celých 9 centimetrov dlhšia, na šírku o 4.5 centimetra a rázvor jej narástol o 2 centimetre. Ford sľubuje najväčšie miesto v triede SUV-C na zadných sedadlách a vďaka nárastu rozmerov sa dočkáme kufra s objemom viac ako 470 litrov.

Ďalšia revolúcia sa deje pod kapotou. Tie motory, čo sme poznali doteraz úplne končia a nahradia ich Fordove agregáty s objemom 1.5, 2.0 a 2.5 litra. Benzínový motor bude k dispozícii v objeme 1.5 litra v dvoch výkonových verziách 120 a 150 koní. Ide o trojvalec z rodiny EcoBoost, ktorý sme mali možnosť testovať v novom Focuse, kde je jedným slovom perfektný! S výkonom 120 koní bude k dispozícii rovnako aj naftový 1.5 liter a 150 resp. 190 koní bude produkovať nový 2.0 TDCi EcoBlue. Všetky motorizácie sú samozrejme kombinovateľné s novou 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Nesmie chýbať ani pohon všetkých štyroch kolies.

 

 

Kuga bude mať okrem toho v štandarde volič jazdných režimov, kde pribudne režim Snow/Deep Sand, ktorý bude napomáhať pohybu v teréne. Najvýkonnejšou verziu bude zatiaľ verzia Kuga Plug-in Hybrid. Na moje prekvapenie sa Ford vrátil k väčšiemu atmosferickému motoru a pod kapotou bude 2.5 litrový benzínový štvorvalec. Ten bude spolu s hybridnou technikou produkovať slušných 225 koní. Batérie budú mať kapacitu 14.4 kWh a mali by na jedno nabitie ponúknuť dojazd viac ako 50 kilometrov podľa normy WLTP. Na túto verziu sa ja obzvlášť teším.

Samozrejme sme svedkami aj príchodu technológii zo sveta 21. storočia. Moderné asistenčné systémy sú už súčasťou Kugy a prebrala techniku od menšieho brata – Focusu. Aj tu sa však objavila novinka a to 12.3″ plne digitálny displej suplujúci analógové budíky. Podobný poznáme už z Mustangu, v ktorom vyzerá a funguje veľmi dobre. Jeho rozlíšenie je navyše veľmi jemné a sľubuje veľa rôznych funkcií. Kuga prichádza na trh zo segmentu znova medzi prvými. Po cestách behajú zatiaľ novinky len od Toyoty a Hondy, no zvyšok značiek zatiaľ spí a čaká. Z tých najvýraznejších čakáme na Tiguan, ktorý by tento, či budúci rok mal dostať facelift, ďalej môžeme budúci rok očakávať nový Tucson a novú Kiu Sportage. Ford spoločne s dvoma japonskými značkami je teraz na koni a môže ešte dosť zamiešať karty v predaji SUV-C segmentu. Počkajme si na cenu.

 

Ford Explorer – Amerika je tu zas a konečne

Nie je to tak dávno, keď som sníval o tom, že by sa v Európe mohlo predávať všeobecne viac modelov amerických výrobcov. Mnohé autá značiek ako Dodge, či Chevrolet stoja za povšimnutie, no vzhľadom k prísnym emisným normám sa ledva ledva sem dostanú po vlastných na protekciu. Aj vďaka emisným normám musel Ford zabiť svoj obľúbený motor 3.2 TDCi Duratorq v najpredávanejšom pick-upe Ranger a nahradil ho 2.0 TDCi Duratorq s o niečo vyšším výkonom. Avšak aj vďaka takýmto krokom tu stále značka drží najlacnejšiu a momentálne jedinú atmosferickú osemvalcovú jednotku na trhu v Mustangu. Aj preto uvedenie modelu Ford Explorer aj do Európy je pre mňa veľkým prekvapením. Ešte obzvlášť, keď som si prečítal akú motorizáciu bude mať vo svojich útrobách.

Nebolo by to len tak a určite by Ford nepredstavil Explorer s väčším benzínom na takejto akcii, keby to nebolo čiastočne na elektriku. A presne s tým sa práve zoznamujeme. Model Ford Explorer 6. generácie v prevedení PHEV (Plug-in Hybrid). A dostupný už v štvrtom štvrťroku aj v Európe a aj u nás! A najlepšie na tom je to, že pod kapotou bude mať benzínový motor s obsahom 3.0 uložený do véčka dopovaný turbom a s výkonom naozaj solidných 350 koní. Tomuto motoru bude napomáhať elektromotor s výkonom 100 koní a poháňaný batériou s kapacitou 13,1 kWh a deklarovaným dojazdom čisto na el. energiu až 40 kilometrov. Toto dopomôže Exploreru dosiahnuť podľa WLTP kombinovanú spotrebu len 3,4 litra na 100km. Kombinovaný výkon aj vďaka uloženiu agregátov paralelne je až 450 koní a 840Nm.

Explorer PHEV sa bude štandardne ponúkať s 10-stupňovou automatickou prevodovkou a nám dobre známym pohonom všetkých štyroch kolies. V našich končinách sa teda bude jednať o najväčšie a zároveň najsilnejšie 7-miestne SUV. Myslím, že Kodiaq RS by sa mal začať potiť. Zároveň však Explorer ponúkne na siedmych miestach priestor pre 7 dospelých ľudí! Treba brať do úvahy to, že Explorer nie je žiadny drobec a na dĺžku má viac ako 5 metrov, čiže sa bude radiť do kategórie SUV kam patrí aj Mercedes GLS, či BMW X7. Práve toto bol problém a stále aj je modelu Edge. Jeho príchod do Európy bol triumfálny, no odozva od zákazníkov Fordu minimálna. Svojimi rozmermi mal osloviť klientelu VW Touareg, Hyundai Santa Fe, Volvo XC90 no žiaľ pod kapotou neponúkol to, čo ľudia očakávali. Majiteľ Touaregu s 3.0 V6 TDi si predsa nekúpi 2.0 TDCi.

 

 

Nový Ford Explorer bude mať v interiéri až 12 držiakov na nápoje, čo je pre americkú rodinu naozaj dôležité, no okrem toho dostane aj nový 10.1″ displej systému SYNC, ktorý bude po novom orientovaný vertikálne. Z novodobých systémov očakávajme takmer všetko a možno navyše aj systém sledovania mŕtveho uhla, v ktorom si budete môcť nakonfigurovať 10 metrový príves, ktorý bude auto brať do úvahy. 14 reproduktorov prémiového audio systému z dielne Bang&Olufsen s označením B&O Play, alebo aj 12.3″ virtuálny kokpit a 360° kamerový systém okolo vozidla.

 

Ford tento rok vsadil na ofenzívu nových modelov. Okrem vyššie spomenutých sa ide zamerať na elektrifikáciu užitkových áut a predstavený bol aj plug-in hybridný Tourneo Custom, ktorý má spojiť praktickosť 9-miestneho auta a hybridného pohonu. Ford nám však leakol informáciu o pripravovanom SUV inšpirovanom úspešným Mustangom, ktorý dostane takmer určite len elektrický pohon s dojazdom až 600 kilometrov (podľa WLTP) a veľmi slušný výkon. To by malo byť predstavené už v druhej polovici tohto roku, spolu s chystaným malým crossoverom, ktorý nahradí EcoSport a C-Max. Takže od modrého oválu nás čaká rušný rok. Za chvíľu príde nový Focus ST, nové Mondeo spolu s modernizovaným Rangerom a Edgom, neskôr hneď Kuga, Explorer a ďalšie modely, ktoré Ford zatiaľ skrýva. Sami sme zvedaví na ceny jednotlivých modelov a aký úspech budú žať u nás na zložitom slovenskom trhu.