Neznášam kávu. Fakt. Som ešte relatívne mladý človek a ešte len nedávno som si začal nachádzať prvé šedivé vlasy. Ak by si mal odhadnúť môj vek, koľko by si mi povedal na základe 15-tich sivých vlasov na celej mojej hlave?! Básnická otázka, aj tak viem, že mi nikto na ňu neodpovie. Veľa starších ľudí v mojom okolí a aj v práci pije aktívne kávu. Buď ako povzbudenie, alebo preto, že im chutí. Ja som za celý svoj život ešte ani raz neprepadol tomuto nápoju. Podľa mnohých robím chybu. Neviem posúdiť. Kofein beriem, ako látku, na ktorej si ľahko človek vie vybudovať závislosť a radšej sa jej teda vyhýbam. Ako aj Coca-Cole, či iným prehnane sladeným nápojom. Čomu sa však nevyhýbam ani náhodou a môžem to považovať zároveň za svoju jemnú závislosť, sú syry. Všeobecne. Syr je mliečny výrobok, ktorý sa rôznymi procesmi pretvára do rôznych podôb, konzistencií, chutí a pachov. Jeho história a vznik sa datuje do starovekého Rímskeho cisárstva. Ťažko presne určiť, kedy sa naši predkovia stretli so syrom prvýkrát, ale je veľmi možné, že to bolo už veľmi pradávno, v časoch, kedy si domestikovali ovce a zistili, že okrem vlny, majú aj iný produkt – mlieko. Ak sa presunieme do tej novodobej histórie, tak sa dočítame, že najvýraznejšími trhmi na výrobu syrov a syrových produktov sú: Británia, Francúzsko a Taliansko.

Táto závislosť u mňa prepukla hlavne po návšteve Francúzska. Nebol som na vidieku, ale len v prehajpovanom Paríži, no už tam sa dala tá atmosféra nasávať plnými dúškami. Pre Slováka, ktorý poznal predtým tak Bambino, žinčicu a oštiepok, to bolo niečo výnimočné. Možno som pokrytec, ale Talianské, či Britské syry mi až tak nič extra nehovoria. Pri vychutnávaní si francúzskych syrov si zároveň vychutnávam aj určitú kultúru, ktorý z tých syrov dýcha. Majú svojské čaro, ako napríklad Moravské víno. Nie sú možno svetovo najlepšie, ale prenesú človeka do krajiny ich pôvodu. A to je na nich čarovné. Ich názvy sú odvodené od mesta, či lokality, kde vznikli, alebo kde im majster dal život a pridaním presného pomeru surovín vytvoril majstrovské dielo. Brie, Reblochon, či Mairolles sú moje najobľúbenejšie. A jeden z tých vyzretých syrov sa volá 2008 a pochádza z mestečka Mulhouse (nečítaj ako „Milhauz“ – ten so Simpsonovcov).

 

 

Deux Mille Huit

Správna výslovnosť mesta Mulhouse je: „Mylúz“, no celé slovo povieš tak zamlčano. V princípe, ako všetky slová v tomto krásnom jazyku. Mal som možnosť sa ho štyri roky učiť na mojej strednej škole. Vďaka perfektnej profesorke neviem z tohto jazyka nič. Pozdravujem. Je to škoda, lebo je to naozaj nádherný jazyk a ak niekedy budem mať potrebu sa učiť cudzí jazyk, určite to bude francúzština. Pri úvahe o tomto jazyku mi vzišlo na um, že model 2008 sa nevyslovuje všade rovnako. Ak si vezmeme napríklad taký Volkswagen Golf, tak rovnako povedia značku aj model hocikde na svete. Dokonca aj v Japonsku. Ak by sme teda všetci na svete mali byť korektní a názvy modelov vyslovovali tak, ako ich vyslovovali v ich rodnom kraji, tak nám inak známa dvetisíc osmička, by bola Deux Mille Huit. Čítaj ako „Du Mil Uit“. Takže Pužo du mil uit máme u nás v redakcii už druhýkrát. A technológiu označovanú ako „e“ rovnako už druhýkrát. Len sme spravili menší swap a namiesto 208-čky máme elektrický pohon v 2008-čke. Ak by som bol lenivý, tak by som teraz sem jednoducho mohol dať link na obidve autá, rozlúčiť sa a publikovať test. To by bolo však príliš lacné a ľahké.

Poďme sa teda spoločne pozrieť na e2008 v celej jej kráse. Modrá farba Vertigo je jedna z najkrajších, ktorú si aktuálne vieš v Peugeote priplatiť. Mali sme ju aj na elektrickej 208-čke a aj posledne na odchádzajúcej 308-čke. Na každom aute však vyzerá inak. Modrá farba nenechá na tomto modeli tak vyniknúť línie, ako červená. To som si na prvý pohľad všimol. Línie sa viac zlievajú dokopy. No to platí len na priamom slnku. Iné to už je v noci, ak sa svetlo hrá s odrazmi a ukáže každý jeden záhyb jej karosérie. A tých tam teda je. Predná časť 2008-čky sa mi páči omnoho viac, ako na 208. Tam som sa vyjadroval, že ma mrzí, že predok nie je nadizajnovaný trošku agresívnejšie a jedinečnejšie oproti bežnej línii. Predsa len GT by sa mohlo trochu odlíšiť.

Parametrovo sa tieto dve autá vôbec nelíšia. Rovnaká kapacita batérie, rovnaký výkon, rovnaká platforma a aj približný dojazd. V realite sme si však chceli vyskúšať hlavne tú poslednú veličinu. 2008 je samé o sebe väčšie auto. Oproti 208 je ťažšie o 190 kilogramov a tým pádom aj citlivejšie na spotrebu energie. Najprv ti však poviem, aké zoskupenie má na starosti pohon tohto pekného Francúza.

 

Motor z Tesca

Ja naozaj neklamem. Neviem to. Pohonnou jednotkou tohto levíka je motor z Tesca. Teda presnejšie z Vitesca. Ale to slovo Tesco tam je, to mi nemôžeš vziať. Aj naši politici predsa hovoria len polovične pravdy, takže zrejme nerobím nič zlé. Áno, presne tak. Pre automobilky je v roku 2021 nerentabilné vyvíjať si pohony na vlastnú päsť a na vlastné triko. Je omnoho jednoduchšie spraviť pár stretnutí s poprednými výrobcami týchto súčiastok a prijať ich ponuku. Ono v prípade elektrického motora nemajú zas až tak čo pokaziť. Tam sa neberie do úvahy jeho priebeh krútiaceho momentu, či spôsob redukcie emisií výfukových plynov. A zároveň obrovskou výhodou elekromobilov a ich motorov je to, že sa nemusíte báť nejakých nepredvídateľných vád po rokoch používania. Tých pohyblivých súčiastok je tam minimum a tak je samotný motor na údržbu nenáročný. Spoločnosť Vitesco Technologies teda podpísala kontrakt so skupinou Stellantis a od roku 2020 dodávajú do ich malých elektromobilov svoj systém. Ich trakčný motor váži len 80 kilogramov a poskytuje výkon rovných 100 kW.  Jeho krútiaci moment je 260 Nm, čo je možno viac, ako by sme chceli.

Doba sa však posunula a už aj krútiaci moment je inteligentne regulovaný v autách tohto typu. Pamätám si elektromobily pár rokov dozadu, ktoré boli schopné po zošliapnutí plynového pedálu ihneď hodiť na kolesá všetok krútiaci moment. Pri motore od spoločnosti Vitesco sa to však stať nemôže. Manažment akcelerátora totiž lineárne krútiaci moment distribuuje aj pri plnej akcelerácii. Tak nedochádza k zbytočnému preklzu. Rovnako aj systém TCS nespolupracuje len s brzdami, ale práve s elektronikou motora. A v prípade preklzu kolies dokáže ubrať percentá výkonu. Motor je takisto modulárnej konštrukcie a používa sa v rôznych autách. V blízkej budúcnosti by sme sa vraj mali dočkať aj GTi verzie týchto modelov, ktoré rovnako majú mať motor od tejto spoločnosti. Ten však bude mať 150 kW a 310 Nm. Na to sa obzvlášť teším, keďže som ešte nikdy nemal možnosť jazdiť performance elektromobil. A aktuálne je ich na trhu ako šafránu.

Napájadlom motora je následne batéria s kapacitou 50 kWh, ktorá je systematicky skrytá v podlahe a v inak slepých priestoroch. Čiže nijakým spôsobom nezasahuje do interiéru. Jej miesto je pod prednými a zadnými sedačkami a v stredovom tuneli. A to všetko vďaka modulárnej platforme e-CMP, ktorá je dokonalo prispôsobená na pretvorenie spaľovacej verzie na elektrickú. Je otázne, či by sa sem zmestili ešte o čosi väčšie batérie. Za mňa však môžem povedať, že netreba. Tých využiteľných 46.2 kWh bohate tomuto autu stačí na celý týždeň presunov v rámci mesta a jeho satelitov. 350 kilometrov je reálny dojazd v kombinovanej prevádzke, ktorý sme dosiahli hneď dvakrát. Paradoxne sme s e2008 mali takmer rovnakú spotrebu, ako s e208. Hlavne hovorím teraz o mestskom cykle. Je tu však jedna dôležitá premenná, ktorú treba určite brať do úvahy. 17.2 kWh/100 km sme spravili na menšej, ľahšej e208-čke v zime, kedy kúrenie išlo na plno a vyhrievané sedačky tiež. Väčšiu e2008 sme testovali v Septembri, kedy bolo ideálne počasie bez potreby použitia klímy, či kúrenia. e2008 nám po meste jazdilo za 17.3 kWh na 100 kilometrov. Radikálny rozdiel bol vidieť až na diaľnici. Namiesto 23 kWh/100 v prípade e208, sme potrebovali z batérie pri 120 km/h brať až 26.8 kWh/100. Odpor vzduchu je veľkým nepriateľom elektromobilov.

Pri tejto téme, minule ma tak napadlo, prečo tomuto tak je. V prípade elektromobilu totiž platí to, čím vyššia rýchlosť, tým je takmer exponenciálne vyššia spotreba energie. Je jasné, že mnohé spraví práve odpor vzduchu, ale prečo napríklad elektromobily nemajú prevodovku s viacerými prevodovými stupňami?! Nie som inžinier, takže je to len moja úvaha. Ak by a diaľnici mali režim „override“, ako niekdajšie automaty, tak by motor pracoval v podstatne nižších otáčkach. A zo svojich základov elektro-techniky viem, že pri nízkych otáčkach je synchrónny motor účinnejší, ako pri tých vyšších. Čím viac otáčok potrebuje, tým viac energie spotrebuje. Možno by to stálo za pokus.

 

 

Jazdou na vrchole rebríčka 2008-čiek

My sme už u nás jazdili jednu 2008-čku. Bola to konkrétne najvýkonejšia v ponuke s benzínovým 155-koňovým motorom. Pri nej som si však všimol, že sa auto nakláňa viac, než som dovtedy poznal pri autách tohto segmentu. Už vtedy som hovoril, že elektrická kúra mu v jazdných vlastnostiach pomôže. A tak sa aj stalo. Stačí znížiť ťažisko, lepšie rozložiť hmotnosť a jazdne je to iné auto. Náklony sú minimálne aj napriek panoramatickej streche a svetlej výške. Jeho doménou je však komfort. Z tohoto aspektu som bol najmilšie prekvapený. Aj napriek tomu, že GT samotné by malo mať vraj tuhšie tlmiče, jazda v 2008-čke bola jednou básňou. Príjemne tuhý, no hlavne poddajný podvozok je ideálom do mesta a na jeho zlé cesty. V tomto smere by som určite volil väčšiu 2008 pred motokárovo naladenou 208.

Ďalšou nemenej dôležitou výhodou 2008-ky oproti jeho menšiemu súrodencovi, je práve svetlá výška. Človek sa vôbec nemusí báť výjsť s týmto autom aj mimo cestu, keďže svetlá výška 17 centimetrov je totožná aj pri fosílnej aj elektrickej verzii. Samozrejme ho limituje pohon predných kolies a tak s tým terénom opatrne. Hovorím skôr len o potrebe dostať sa na chatu a podobne. Žiadne off-roady neskúšaj!

Celý jazdný komfort však začína v kabíne. Znova geniálne sedačky a veľa priestoru na nohy mi dovolilo počas jazdy často meniť polohu. Pamätám si pár rokov dozadu, keď sme Peugeot testovali prvýkrát a nevedel som si ani po siedmych dňoch zvyknúť na pozíciu volantu. Teraz si to naopak neviem vynachváliť. Vďaka tejto pozícii nepotrebuješ žiadny head-up displej, keďže hlavu máš stále hore. Navyše v meste sa s týmto malým volantom príjemne manévruje a v prípade elektrickej verzie mi ruky počas rúčkovania nenarážali do pádiel za volantom. To považujem tiež za výhodu, keďže priestor za volantom tak nemá zbytočne veľa ovládačov.

 

Aj pre rozmaznaných

Ak by som bol človek s nadštandardným platom a vyvážal by som si riť v novej S-classe, tak vôbec by mi nevadilo svojej priateľke kúpiť Peugeot 2008. A nie preto, že by som chcel na nej šetriť, alebo nedajbože, že by som ju nemal rád, ako by niektorí hejteri tejto značky mohli povedať. Peugeot je už dlho známy svojou nadpriemernou kvalitou spracovania svojich interiérov. A to platí stále aj tu. 2008 je festival moderného umenia a hlavne umenia spraviť kvalitný, dobre vyzerajúci a zároveň praktický interiér. Za toto by sa nemusela hanbiť ani žiadna prémia. A budem sa opakovať, ak poviem, že takto spracované interiéri nemajú ani niektoré prémiové značky, ktoré sa bijú do pŕs, aké perfektné autá oni produkujú. No chlapci, mali by ste svojich dizajnérov poslať na workshop do Francúzska, nech ich niečo naučia.

Ak by som mal venovať pár riadkov celej ergonómii tohto kokpitu, tak začal by som tým, že je iná, ako poznáme. Slovo iná však nemusí vždy znamenať zlá. V tomto prípade ide skôr o zvyk. Človek, čo odjazdil všetkých 8 generácií Golfu, bude musieť nechať tomu čas, kým si úplne zvykne. Myslím, že práve tie materiály a komfort mu v tom rýchlo pomôžu sa lepšie adaptovať. Peugeot 2008 prijme každého, či už máš 150 cm, alebo dva metre. Peugeot doslova vynašiel znova koleso tým, že presunul takto volant. Všetko je to len o nájdení si správnej pozície. A ver mi, nebude to na prvú. Poskúšaj tých pozícií za volantom viac a uvidíš, že nájdeš tú ideálnu. V tomto vidím však jeden nedostatok. Chýbajú mi v Peugeotoch elektrické sedačky s pamäťou. Akonáhle ti totiž niekto prenastaví sedačku a volant, môže byť pre teba sklučujúce znova hľadať komfortnú pozíciu.

 

 

Mne najbližšie je však kompletné spracovanie interiéru. Palubná doska potiahnutá imitáciou kože s kontrastnou zelenou niťou, či sedačky v dvojfarebnej kombinácii s látkovým stredom a dvojfarebnou niťou, sú jednoducho úžasné. Cítiš sa tu ako vo veľmi moderne zariadenom hotely. A páči sa ti tu. Je to zmena oproti fádnemu bytu, kde žiješ. Nemáš tu na stole prestretí nevkusný obrus a ani opadnutú orchideu na okne. Chceš sa sem vracať a len tak tu tráviť čas. Uniknúť pred svetom a voziť sa hodiny bezcielne prázdnymi ulicami centra. V noci. A sledovať krásne ambientné osvetlenie, ktoré ponúka rovnako výnimočné farby. Nie je to gíč. Je to vkusné a technologicky prepojené do dokonalosti. V panoramatickej streche sleduješ odraz ambientného osvetlenia, alebo pomedzi to sa mihajúce hviezdy na nebi. Naozaj k dokonalosti tu už veľa nechýba.

Stále si neviem len zvyknúť na jedinú vec. A tou je leštený povrch v stredovej časti pod dislejom. Prijal by som, aby sa tento prvok navždy z áut vytratil. Celé je to však vyvážené geniálnym 3D kokpitom. Za tento by sa rovnako nemusel hanbiť ani Mercedes a aj im odporúčam vydať sa na služobku do Francúzska. Ochutnáte perfektné syry, ktoré budete zapíjať neskutočným vínom a odnesiete si domov aj užitočné know-how, ako robiť dokonalý 3D displej. Tento totižto aktuálne nemá konkurenciu. Jedným slovom, perfektné.

 

 

Nemal čo nové ponúknuť, aj tak sa vyznamenal

Pri testovaní elektrickej 2008-čky mi primárne išlo o zistenie, ako sa elektrický pohon správa v dospelejšom z dvojice B-čkových Peugeotov. Verdikt je teda taký, že mu výrazne tento pohon pomohol v jazdných vlastnostiach. A to by bol pre mňa icebreaker v prípade váhania, či kúpiť, alebo nie. Rovnako, ako v prípade 208-čky aj tomuto modelu elektrický pohon sedí najviac a hlavne robí z neho iné auto. Ten zvyšok som už poznal a len som si užíval jeho kvalít. Celý týždeň som v interiéri relaxoval a užíval si ticho, ktoré ponúka v spojení s moderným nádychom.

Na Peugeot sa vždy veľmi teším. Značka, ktorá sa motala niekde v zabudnutí a Top Gear o nej natočil paródiu, sa behom niekoľkých rokov dostala na úroveň, o akej sa niektorým ani nesníva. Úžasné, perfektné, krásne, moderné, voňajúce a zážitkové. Tak sa dajú nazvať chvíle s akýmkoľvek Peugeotom. Moc sa už teraz teším na novú 308, ktorá už podľa fotiek a prvých videí naozaj stojí za to!