KIA EV3 je presne to, čo si človek v roku 2025 predstaví, keď sa povie moderné auto. Dizajnovo ostrá ako britva, technologicky nabitá ako nový iPhone po aktualizácii. Žiadne retro výstrelky, ktoré taktiež vedia zahrať na city a ani žiadne umelé zjednodušovanie. Len čistý, funkčný, no stále príťažlivý futurizmus, ktorý pôsobí, akoby ho navrhoval niekto, kto skutočne rozumie súčasnosti. Karoséria má správne proporcie, nič sa netvári väčšie, než v skutočnosti je. Predná maska síce nemá potrebu chladiť spaľovací motor, no vizuálne zaujme spolu so svetelným podpisom, ktorého dizajn si požičal od väčšieho brata – modelu EV9, avšak nejde o identické svetlomety. KIA EV3 nemá v ponuke LED Matrix technológiu, vystačiť si treba s automatickým prepínaním z diaľkového na stretávací režim, no funguje to spoľahlivo. Zatiaľ najmenší elektrický model značky má prítažlivé línie, koeficient odporu vzduchu je 0,263 Cd, čo zabezpečuje dojazd aj spotrebu, ktorú by ste nečakali.

Mestský typ, no diaľnicu zvláda s ľahkosťou

Testovaný model bol vo verzii Long Range s 81 kWh batériou, ktorá z tohto mestského elektromobilu robí aj plnohodnotného diaľničného hráča. Overili sme si to na cestách z Bratislavy do Budapešti aj do Brna. Do maďarského hlavného mesta sme vyrážali so 70 % nabitou batériou. Po zhruba 150 kilometroch diaľnice sme dorazili s pohodovými 35 %. Po vybavení povinností sme sa cestou späť zastavili na rýchlonabíjačke, kde sme z 34 % doplnili batériu na 95 % za 49 minút (dobitých 54 kWh). Spätná cesta plynulou stotridsiatkou ukázala spotrebu 18 kWh/100 km, čo si zaslúži palec hore. Do Brna to išlo rovnako bez problémov, no miestna infraštruktúra nás trochu prefackala. Na celé mesto jedna nabíjačka schopná využiť 130 kW potenciál EV3. Nabíjali sme preto na 50 kW a šli sme na hotel. Po celodennom jazdení nám ostalo 44 %, keď sme sa museli vrátiť do Bratislavy pod časovým stresom. Vyrazili sme teda s menej ako polovične nabitou batériou, držali sa 120 km/h a sledovali dojazd ako pri prvej jazde na rezervu. Skvelým pomocníkom bola funkcia, ktorá ukazuje minimálny aj maximálny dojazd – keď minimálny prekračoval cieľ, nervozita opadla. Do Bratislavy sme dorazili s 15 % v batérii. KIA EV3 tak ukázala, že dobrý elektromobil dnes zvláda aj dlhé trasy. Celková spotreba počas týždňa a slušnej porcie kilometrov skončila na 18,2 kWh/100 km.

Sivé tóny, zelené svedomie

V interiéri pokračuje moderná elegancia. Neutrálne sivé tóny dodávajú priestoru nadčasový charakter, ktorý ešte umocňujú použité technológie. Palubná doska a obloženie dverí sú potiahnuté príjemnou recyklovanou textíliou, zatiaľ čo sedadlá, strop, opierky a rohože sú vyrobené z recyklovaných PET plastov. Kvalita týchto ekologických materiálov nijako nezaostáva za klasickými riešeniami – naopak, interiér pôsobí atraktívne. Jedinou vlastnosťou interiéru, ktorá si nezaslúži pochvalu, je nedostatok skrytých odkladacích priestorov – napríklad lakťová opierka nemá žiadny úložný priestor. Jedinou možnosťou, ak si chcete v interiéri niečo odložiť tak, aby to nebolo vidno, je priehradka pred spolujazdcom.

Menej presvedčivý dojem zanecháva volant, ktorý vizuálne neosloví každého. Netreba ho však odsúdiť na prvý pohľad – jeho skosená spodná časť výrazne zvyšuje komfort pri dlhej ceste. Pri aktivovanom adaptívnom tempomate a asistente jazdných pruhov sa práve táto časť volantu stáva ideálnym miestom na pohodlné uloženie rúk. Zároveň systém registruje prítomnosť vodiča, takže na rovnej a dobre vyznačenej ceste môže vozidlo jazdiť prakticky autonómne. Pochvalu si zaslúžia aj sedadlá. Ich kvalita spracovania je síce len priemerná, no oceňujem ich poľohovateľnosť. Vodičovo sedadlo je plne elektricky nastaviteľné a umožňuje sklopiť operadlo prakticky až k zadným sedadlám – čo vie byť praktické počas nabíjania, keď si chce vodič oddýchnuť priamo v aute. Spolujazdcovo sedadlo ponúka rovnakú funkciu, no s manuálnym ovládaním. Napriek kompaktným rozmerom pôsobí tento mestský crossover veľmi priestranne. Pýši sa rázvorom kolies 2 680 mm, čo sa premieta do komfortu aj pri plne obsadenom interiéri. Ergonómia je výborne zvládnutá. Všetko je tam, kde to čakáte. Na volante sú fyzické tlačidlá, klimatizácia má vlastné ovládače – teplota a ventilátory sa nastavujú bez zbytočného ťukania do displeja. Zvyšok sa ovláda na dotykovom displeji, ktorý má svoje stabilné miesto a nezmizne ani pri navigácii. V interiéri sú prítomné aj dotykové tlačidlá s haptickou odozvou, ktoré reagujú bez výčitiek. Klimatizácia je dvojzónová, zadní pasažieri si teda teplotu regulovať nemôžu, ale aspoň majú dostatok miesta na nohy, trojstupňové vyhrievanie sedadiel, USB-C porty a 230V zásuvku. Batožinový priestor má slušných 460 litrov, vrátane dvojitého dna. Bonusom je frunk – predný úložný priestor pod kapotou s objemom 25 litrov, kde si môžete schovať napríklad nabíjací kábel.

Pod kapotou…

Najmenší elektromobil zo série EV od Kie ponúka v súčasnosti jednu motorizáciu, ktorou je synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi. Výkon 150 kW (204 koní) a krútiaci moment 283 Nm postačujú na svižné reakcie v meste aj istotu pri predbiehaní mimo neho. Pohon smeruje na prednú nápravu a energiu čerpá buď zo základnej 58,3 kWh batérie, alebo – ako v našom prípade – z väčšej 81,4 kWh batérie vo verzii Long Range. Jazdné vlastnosti sú presne také, ako by sa od moderného elektromobilu očakávalo. V meste EV3 reaguje okamžite, bez zbytočných zaváhaní, a pri predbiehaní dodáva výkon 204 koní dostatok istoty aj mimo obce. Kórejci podvozok naladili výborne, jazda je pohodlná aj na rozbitých mestských cestách, no zároveň auto nestráca stabilitu v zákrutách. Jedinou slabinou je ponuka pohonu – EV3 je k dispozícii len s predným náhonom. Zatiaľ čo konkurencia už ponúka aj verzie s pohonom všetkých kolies, tu si náročnejší zákazník musí priplatiť a prejsť na väčšieho súrodenca EV6. Väčšine cieľovej skupiny to však chýbať nebude. Pre mestské a prímestské jazdenie je predný pohon viac než postačujúci.

Bezpečnosť

V modernom aute nemôže chýbať plejáda bezpečnostných asistentov – na to sme si už zvykli. Niektoré potešia, iné len otravujú a nútia vodiča rozmýšľať, či sa ešte stále volá šofér alebo už len „dozorovaný používateľ“. Začnime tými, ktoré vás budú hnevať. Asistent prekročenia rýchlosti zúri, aj keď prekročíte limit o 1 km/h. Asistent vybočenia z jazdného pruhu vás bude korigovať, aj keď nechcete. Dobrou správou je, že sa dajú jednoducho vypnúť. Prvý vypnete podržaním ovládania hlasitosti na volante, druhý cez fyzické tlačidlo Lane Assist, ktoré treba podržať pár sekúnd a je pokoj. Horšie je to so sledovaním pozornosti vodiča. Tento systém sa schováva hlboko v nastaveniach a štandardne vám nedá pokoj. Ak sa príliš dlho pozeráte do spätného zrkadla, už vám klepe po pleci. Trochu prehnané, ale v rámci bezpečnostnej politiky to dáva zmysel. Na druhej strane, asistenty, ktoré robia život lepším, fungujú ukážkovo. Adaptívny tempomat v kombinácii s udržiavaním v strede jazdného pruhu robí z diaľničného presunu zážitok. Bonusom je, že Lane Assist funguje aj bez aktivovaného tempomatu – čo je stále rarita. Nechýba ani 360° kamera, spoľahlivé cúvacie senzory, monitorovanie mŕtveho uhla, systém prevencie kolízií a taktiež asistent s podporou zmeny jazdného pruhu

Verdikt

KIA EV3 je elektromobil, ktorý konečne prestáva hrať druhé husle. Nehrá sa na niečo, čím nie je, a zároveň ponúka viac, než by si pri pohľade na jeho rozmery čakal. Je moderná, ale nie samoúčelne futuristická. Praktická, ale nie nudná. A hoci jej chýba pohon všetkých kolies, vo všetkom ostatnom ide presne po línii toho, čo má dnes elektromobil robiť – byť spoľahlivý, použiteľný a technologicky sebavedomý. Vďaka solídnemu dojazdu, výbornému komfortu, priestrannému interiéru z recyklovaných materiálov a jednoducho pochopiteľnému ovládaniu dokáže osloviť široké spektrum vodičov. Nie je to výkrik budúcnosti, ale jej pokojný, sebavedomý nástup. EV3 netlačí na pílu – ona si ju pokojne brúsi, kým iní ešte riešia, ako vlastne začať. A presne v tom je jej sila. KIA EV3 začína v základe od 39 690 € so štandardnou 58,3 kWh batériou. Verzia Long Range s výbavou „Air“ štartuje na 45 590 €. Nami testovaný kus s balíkmi Safety, Style a V2L Pack sa vyšplhal na finálnu sumu 52 980 €.

Privacy Preference Center