30 tisíc km za pol roka. Pre niekoho možno bežná vec, pre niekoho nájazd za rok a pre iného za celú životnosť auta.

 

Kia Ceed

je pre mňa druhým domovom. Obývačka, pracovňa a hlavne auto v ktorom cítim Európsky touch, bezpečnosť a dobrý pocit. Kia sa tentokrát veľmi posnažila. Po všetkých stránkach. Viac mäkkých plastov ako tvrdých, dobré sedačky, po ktorých vás po 3 hodinovej štreke nesekne v krížoch, príjemný podvozok (ani moc tvrdý, ani moc mäkký), krásny troj-ramenný volant, ktorý fakt padne do rúk, síce trošku väčší aj keď nemusíme z toho robiť kovbojku, kopec bezpečnostných asistenčných prvkov, 7 stupňová dvojspojková prevodovka DCT, parkovacia kamera, adaptívny tempomat, navigácia, vyhrievaný volant, full LED svetlomety atď, atď… Áno, Kia Ceed vo verzii First Edition má toho naozaj dosť. S cenovkou po ktorej môže VW GOLF v tej istej výbave len smädno prahnúť, by nemal podľa mňa zákazník ani na sekundu rozmýšľať.

 

 

Kia má dušu, a to je pre mňa alfa omega, aj keď na druhej strane číha chladná nemecká korporácia, viem, že Kia sa nebojí. Nemá koho a nemá prečo.

 

Prvé kilometre boli ako nový vzťah. Užívate si každú sekundu, všade chodíte spolu, predstavuješ ju svojim kamošom a tí len v tichosti obdivujú, trošku závidia, pretože vedia, že nájsť v dnešnej dobe čistý a úprimný vzťah je naozaj ťažké. Som rád, že mne sa to podarilo, že som nepodľahol tlaku spoločnosti, známym, rodine a kamošom. Som hrdý na moje rozhodnutie. Zase na druhej strane môžem povedať, že vďaka part time jobu na Slovakia Ringu v Centre Bezpečnej jazdy ako inštruktor, by som ju nikdy nespoznal. Áno, vďaka Bohu. Ale o tom je život, človek musí mať z času na čas šťastie. Vypichnem len veci, ktoré stoja za zmienku. Takže 3,2,1 štart.

 

Novú Ceedku vo výbave First edition obúvajú na 17 palcových diskoch Michelin Primacy 3, za príplatok Michelin Pilot Sport 4. Odhlučnenie smerom do kabíny je celkom fajn, ale pozor na to, aký vzor majú samotné pneumatiky. Kia je fotená v zimnom období a obutá na Michelin Alpin 6 (šípový vzor) a tu nastáva výrazná decibelová zmena. Čo sa týka samotných vlastností pneumatík, tak tu mám istotu ako Mike Tyson v pravom háku. Pneumatiky idú bomby, pokojne až na severný pól. Väčšiu istotu za volantom som nikdy nemal aj vďaka podvozku.

 

Podvozok nie je podľa môjho názoru moc tvrdý, aspoň nie pre mňa, niekto by však mohol namietať. Predsa len 100 ľudí, 100 chutí ako asi vo všetkom. Kia je aj vďaka tuhším pružinám, mäkším tlmičom, poddanejším stabilizátorom na prednej náprave a viacprvkovej zadnej náprave miestami hravá, neposkakuje, krásne drží na hranici priľnavosti s miernym pocitom náklonu dokáže fantasticky a úprimne znášať ostrejšiu jazdu. Dobrá správa je, že ani po 30. tisícoch kilometrov nič vo vozidle nevŕzga, teda pokiaľ sa vám nepovaľujú 50 centovky do nákupných vozíkov kade tade po celom aute :). Nechcem z pohonného agregátu robiť super-rýchle GT ktoré sa dostalo na trh až teraz, ani hot hatch, tým určite nie je, len som chcel povedať, že aj vďaka podvozku má Kia stability viac ako súčasný automobilový priemysel.

 

 

7 stupňová dvojspojková prevodovka DCT má jednu výhodu. Má 7 kvaltov, čo má veľký vplyv na spotrebu. Prevodovka má možnosť voľby manuálneho radenia. Tu som občas zmätený, prečo je vyšší prevodový stupeň smerom hore a nižší prevodový stupeň dole. Prevodovka sa po 30 tisícoch občas správa čudne, má svoje ranné chladné nálady. Presne ako vaša polovička pred svojimi dňami. Občas si podradí úplne nezmyselne a za studena znie, ako by ste práve vyšli z autoškoly. Musím však podotknúť, že sa to deje len za studena. Akonáhle chytí dennú rannú rutinu a môže sa v pokoji nadýchnuť, môžem prejaviť len spokojnosť.

 

Motor, ako je spomenuté v nadpise, obohacuje toto vozidlo 103 kW benzínový agregát. Jeho ťah je aj napriek menšiemu výkonu veľmi slušný a v širokom spektre otáčok vás tlačí 242 Nm. Možnosť jazdného režimu SPORT mi príde ako slabý šenkový vtip. Aspoň mi dáva Kia pocit, že ako taká emócia tam niekde hlboko v útrobách je a to sa ráta. Existujú totiž aj záhadnejšie tlačítka.

 

Spotreba, tu sa bavíme prevažne o diaľničných kilometroch. V zime je to okolo 7 litrov/100km a v lete zhruba 6,2 litra na 100km. Áno, dá sa ísť aj za 5,8l/100km spolu s kŕčom v lýtku, ak toto niekoho baví, pokojne môže zájsť do väčších extrémov. Ja osobne na spotrebu nepozerám, nakoľko musím byť na pracovných stretnutiach IN TIME.  A čo hluk v kabíne? Položil si sám básnik. Pri 130 km/h si myslím, že je to príjemné a znesiteľné, avšak s vyššími rýchlosťami musíte rázne a diktátorsky zaveliť v kabíne. No, možno trošku preháňam…

 

 

Full LED svetlomety doslova vidia “až za roh”. Majú vynikajúce svetelné vlastnosti, až mám občas pocit, že nieje noc. Túto opciu odporúčam povinne do akejkoľvek výbavy! V prípade Kii je to v rámci jednotlivých výbav: First Edition a vyššie – ledky v základe, výbava Gold za príplatok LED pack a v nižších výbavach nedostupné. Cenová politika…

 

Cúvacia kamera by mohla mať do budúcna lepšie rozlíšenie, nie vždy sa dá na ňu spoľahnúť a určite by mohla byť v budúcnosti pekne ukrytá napr. v znaku, tak ako u konkurencie, pretože sa často špiní, čo zapríčiňuje nulovú viditeľnosť hlavne pri nočnom cúvaní. Zase na druhej strane Vás upozorní na blížiace sa predmety zľava alebo sprava, presne odtiaľ, kde vy ani váš spolujazdec nemáte oči.

 

Piate dvere a.k.a kufor. Nohm, chybička se vloudila. Piate dvere sa na plynových rozperách nedokážu samé úplne otvoriť do maxima svojich možností, musíte im pomôcť a musíte si dávať pozor na čelo! A ešte malá poznámka, vŕzgajú v zime. Ja viem, že ide o prvé kusy a nie vždy sa to na prvý pokus všetko dokonale podarí, kupujete spotrebnú vec, aspoň tak si to uľahčujem ja :)!

 

Servis, prvý po 15 tisíc kilometroch od 160-180€ a druhý spolu s novými stieračmi niečo okolo 250€. Stierače sme pre istotu použili z iného koncernu, nakoľko za tie originálne od Kii by som pokojne mohol stráviť víkend vo 4 hviezdičkovom hoteli. Toš, vesmírne ceny a realita náhradných dielov. Prvý interval je nastavený najskôr na menší servisný úkon a ďalší na väčší servisný úkon, čiže každých 15 tisíc kilometrov povinne!

 

 

 

Na záver

Nová Kia Ceed je skvelé auto aj po 30 tisíc kilometroch. Je spoľahlivá, má skvelé riadenie, skvelý podvozok, super výbavu a množstvo aktívnych aj pasívnych bezpečnostných prvkov. Kia myslí na bezpečnosť seriózne. Má svoje muchy ako každé auto, nie je dokonalá a zároveň pôsobí dokonale. Z novej Ceedky cítim zenovú energiu. Auto pôsobí sebaisto a zároveň pokojne. A ak chce, vie dať zo seba emócie a to ma baví najviac. Je úprimná, na nič sa nehrá. Presne tak, ako ste sa spoznali na začiatku a to je presne to, čo sa dnes ráta. Láska minimálne na 5 rokov a k tomu tu máme ocenenie za dizajn. Ešte stále rozmýšľate nad nemeckými priateľmi? Prestaňte si robiť zle, vložte trošku rácia do seba a dilemu máte vyriešenú.  Good job KIA, alebo palec hore! Moje hodnotenie? Na to sú tu predsa iní…