Ešte len pred rokom som si vyskúšal Daciu Duster druhej generácie po facelifte, a už tu máme tretiu. Tá druhá vo mne vzbudila dobrodruha a spoznával som s ňou okolité lúky. Pripomínam, že to bola verzia s predným náhonom a automatickou EDC prevodovkou, ale hlavne s letnými pneumatikami nevhodnými do terénu. Keď som takmer zostal pod kopcom, zistil som, že dôležitý nie je len pohon, ale aj obutie. Stále ma však mátala otázka, či by to s pohonom 4×4 nezvládla lepšie.
Po predstavení novej generácie som mal mierne pochybnosti, či sa z Dusteru nestane ďalší mestský crossover. Našťastie to nebola pravda. Podozrievam však Daciu, že do výduchov ventilácie dávajú drogu, ktorá vás núti zobrať Dustera do terénu. Ja neverím, že si niekto sadne do tohto auta a bude na ňom jazdiť len po meste. To by bol priam hriech. Všetky krivky a prvky Dacie Duster vyžarujú túžbu ponoriť sa do blata a ukázať, čoho je toto rumunské SUV schopné.
Korene nezaprie
Páči sa mi, že aj keď ide o novú generáciu, na prvý pohľad je jasné, že ide o Duster. Zachoval si svoju typickú robustnosť a nezameniteľnú siluetu, ktorá ho charakterizuje už od prvej generácie. Aj keď si uchoval niektoré známe črty, zmeny sú viditeľné – Duster zdrsnel a jeho doterajšia bacuľatá tvárička sa zmenila na výraznejšiu a ostrejšiu.
Predná časť vozidla je jedným z hlavných lákadiel. Dominujú jej úzke LED svetlá s moderným svetelným podpisom v tvare „Y“, ktoré sú charakteristické pre najnovšie modely značky Dacia. Minimalistická predná maska s novým logom Dacia dodáva autu elegantný a moderný vzhľad, pričom stále pôsobí jednoducho a funkčne. Na praktickosť sa myslelo aj pri ochranných lištách, ktoré sú vyrobené z recyklovaného plastu Starkle. Tieto lišty, ktoré lemujú celú karosériu, nielenže chránia auto pri terénnych výpravách, ale zároveň mu dodávajú drsný a odolný vzhľad.
Zelená metalíza Cedre je nielen dizajnovou, ale aj praktickou voľbou, ktorá Dusteru pomáha dokonale zapadnúť do lesného prostredia či na poľné cesty. Na zadnej časti vozidla nájdeme označenie modelu a pohonu 4×4 vo forme nálepiek, čo je typickým riešením pre Daciu. Nápis „Dacia“ vyniká lakovaním v medenej farbe, ktorá je použitá aj na spätných zrkadlách. Tento detail nielenže pridáva autu na exkluzivite, ale zároveň jasne signalizuje, že ide o vrcholnú verziu Extreme.
Ani zadná časť vozidla nezostala bez pozornosti. Svetelný podpis v tvare „Y“ sa nachádza aj na zadných svetlách. Vzhľad auta je kombináciou robustnosti, moderných prvkov a praktickosti. Práve praktickosť je jednou z hlavných predností Dacie Duster. Vďaka týmto vylepšeniam sa nový Duster dokáže hrdo postaviť do radu s modernými SUV, no zároveň si zachováva svoj nezameniteľný charakter a imidž neskroteného dobrodruha.
Tvrďas, ale praktický
Ypsilónmi to nekončí ani v interiéri, kde ich nájdeme takmer všade. Celý tapacír dverí pripomína jeden veľký „ypsilon“, čo pôsobí moderne a dynamicky, no zároveň jednoznačne odkazuje na nový vizuálny štýl značky Dacia. Rovnako tvarované sú aj výduchy klimatizácie, ktoré dostali lakovanie v medenej farbe. Tento detail je navyše dokonale zladený s medenými prvkami exteriéru, takže auto pôsobí premyslene a ucelene.
Pred spolujazdcom si nemožno nevšimnúť veľký a výrazný nápis DUSTER! Ten vám, spolu s logom Dacie na operadlách sedadiel, neustále pripomína, kde sedíte – v aute, ktoré je pripravené zvládnuť akýkoľvek terén. Prítomnosť tvrdých plastov v interiéri síce na prvý pohľad môže pôsobiť lacno, no pri Dusteri majú tieto materiály svoje praktické opodstatnenie. Tvrdé plasty sa ľahko udržiavajú a čistia, čo je veľkou výhodou, ak svoje auto pravidelne využívate v náročných podmienkach. Nemusíte sa obávať, že blato či prach po výlete zostanú trvalou spomienkou na sedačkách alebo prístrojovke.
V podobnom duchu bol zvolený aj poťah na sedadlách, ktorý je vyrobený z materiálu Microcloud. Tento špeciálny materiál je nielen odolný, ale predovšetkým umývateľný. Poťahy však majú jednu nevýhodu – v zimných mesiacoch alebo počas chladných rán sú veľmi studené. Ak by ste si teda nepriplatili za Winter Pack, budete mať každé ráno pocit, že sedíte na ľadovom tróne a držíte opraty od psieho záprahu niekde na severe. Počas testu mi práve chýbalo vyhrievanie sedadiel a volantu, čo je v dnešnej dobe už takmer štandardom aj v nižších triedach.
Interiér však vyniká aj praktickými novinkami. Jednou z nich je nový systém YouClip, ktorý prináša do auta ďalšiu dávku flexibility. Tento systém pozostáva zo šiestich úchytných bodov rozmiestnených po interiéri, na ktoré si môžete pripevniť rôzne doplnky, ako napríklad držiak na nápoje, vešiak alebo dokonca prenosné svetlo. Je to jednoduché a praktické riešenie, ktoré dáva Dusteru ešte viac možností prispôsobiť sa potrebám každodenného života. Navyše, pre tých, ktorí radi trávia čas v prírode, sa takéto funkčné detaily môžu stať neoceniteľným pomocníkom.
Duster teda v interiéri kombinuje praktickosť, moderný dizajn a niekoľko inovatívnych riešení. Niektoré detaily v interiéri môžu byť pre niektorých vodičov kompromisom, no celkovo je interiér navrhnutý tak, aby vydržal aj drsnejšie zaobchádzanie a zároveň poskytoval pohodlie počas jazdy.
Technológiami nezaostáva
Aj keď Dacia Duster patrí k najdostupnejším SUV na trhu, rozhodne nezabúda na moderné technológie, ktoré zvyšujú komfort aj bezpečnosť. Na cestu vám posvietia denné a stretávacie LED svetlá v kombinácii s halogénovými diaľkovými svetlami. Príjemným prekvapením sú plnohodnotné hmlové svetlá, ktoré Dacia našťastie ponechala – v dnešnej dobe, keď niektorí konkurenti ich ani len neponúkajú či integrujú do hlavných svetiel, je Dacia svetlou výnimkou.
Z technologickej stránky Duster ponúka všetky potrebné asistenčné systémy, ktoré už začíname považovať za samozrejmosť: tempomat, udržiavanie v jazdnom pruhu či sledovanie mŕtveho uhla. Na verziu Extreme výrobca pridal aj 7-palcový digitálny prístrojový štít, ktorý v sebe kombinuje praktickosť a štýl. Máte na výber niekoľko režimov zobrazenia, od ekologických tipov na úspornú jazdu až po pokročilé terénne informácie, ako napríklad náklon vozidla.
Stredobodom interiéru je však nepochybne 10-palcový infotainment Media Nav Live. Ten neslúži len na navigáciu, ale dokáže zobrazovať aj využitie a rozloženie výkonu medzi jednotlivé kolesá, čo oceníte v teréne. Navyše podporuje bezdrôtové zrkadlenie smartfónu cez Apple CarPlay a Android Auto. O audio zážitok sa postará 3D audiosystém Arkamys, známy aj z modelov značky Renault. Jeho kvalita patrí k lepšiemu základu v rámci segmentu. Ďalším užitočným prvkom je 360-stupňová kamera, ktorá uľahčuje manévrovanie v úzkych priestoroch či sledovanie terénu okolo vozidla. Bohužiaľ, má svoje mínusy – kamery sa vypínajú po prekročení rýchlosti 15 km/h, čo je problém hlavne v ťažkom teréne, keď sa kolesá kĺžu na mieste.
Duster novej generácie sa tiež môže pochváliť pokročilou konektivitou. Súčasťou výbavy sú štyri USB-C porty, ktoré postačia na nabíjanie všetkých zariadení posádky. Telefón môžete navyše nabíjať aj bezdrôtovo. Nabíjačka má pogumovaný povrch, ktorý zabraňuje šmýkaniu zariadenia aj v náročnom teréne.
Terénu sa nezľakne
No poďme konečne na jazdu. Aj tak nebudete robiť v novom Dusteri nič iné, ako si užívať samotnú jazdu. Rozmery auta sú takmer totožné s predchádzajúcou verziou. Čo však narástlo, je jeho svetlá výška. Konkrétne 217 mm. Spolu s jeho nájazdovými uhlami vpredu (31 stupňov) a vzadu (36 stupňov) je Duster jednoducho predurčený na úspech v teréne. Tieto schopnosti sme si otestovali na poľných cestách, kde po nedávnych dažďoch vzniklo blato, ktoré náš testovací deň ozvláštnilo. Poviem vám, cítil som sa ako malé dieťa. Neriešil som takmer nič, len to, ako sa čo najviac zašpiniť a pritom zostať v pohybe. Zostať v pohybe v náročnom teréne je však pre Duster malina. Jeho limit nachádzate až pri extrémnom krížení náprav.
Poďme sa však na to pozrieť aj z technického hľadiska. V prípade, že chcete pohon všetkých kolies, a to mi verte, že chcete, máte na výber len jednu motorizáciu. Ide o trojvalcový motor 1.2 TCe s technológiou Mild Hybrid a s výkonom 96 kW a 230 Nm. Ten je spriahnutý s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Jej krátke prevody sú ideálne do terénu, no pri jazde na ceste sa z výhody stáva nevýhoda. Voči minulej generácii (110 kW a 250 Nm) navyše Duster oslabol, čo cítiť najmä na dynamike v bežnej premávke a pri predbiehaní.
Výsledná kombinovaná spotreba počas testu sa ustálila na 8 l/100 km. Väčšinu testu sme však strávili v teréne. Diaľničnú jazdu zvláda za 7,3 l/100 km, na okresných cestách sa budete hýbať pod 6 l/100 km, no a v meste to bude za 6,5 l/100 km.
Pokiaľ ide o samotný pohon 4×4, ten zostal mechanický s medzinápravovou spojkou. Pohon sa však snaží preferovať predný náhon. Preto je v teréne takmer vždy nutné zvoliť režim 4×4 Lock a šliapnuť Duster na krk. Vtedy si dá povedať a robí všetko tak, ako má. No a keď už konečne vyleziete z terénu, umyť Duster bude hračka – vďaka jednoduchým tvarom karosérie sa blato nikde pred vami neschová.
Je to Extrémne!
Nová Dacia Duster vo výbave Extreme s pohonom 4×4 je nefalšovaný dobrodruh, ktorý najlepšie vynikne mimo spevnených ciest. Svoju pravú tvár ukáže na lúkách, v lese či na blatistých cestách, kde naplno využijete jeho robustnosť, svetlú výšku a schopnosti v teréne. Hoci v meste zvládne každodenné úlohy bez problémov, cíti sa oveľa lepšie na lazoch. Nechýbajú mu ani moderné technológie, ako je digitálny prístrojový štít, infotainment so vstavanou navigáciou či praktické bezpečnostné systémy. Niektoré funkcie však majú kompromisy – napríklad 360-stupňový kamerový systém funguje len pri nižších rýchlostiach a jeho rozlíšenie by som nazval podpriemerným.
Pre tých, ktorí neplánujú pravidelne jazdiť v teréne, odporúčam alternatívy, ako je hybridná verzia s nižšou spotrebou v meste alebo ECO-G s továrenským systémom LPG, ktorá ponúka nižšie prevádzkové náklady. Bez ohľadu na zvolenú verziu je nový Duster výnimočnou kombináciou robustnosti, praktickosti a dostupnosti, ktorá z neho robí jedno z najlepších SUV vo svojej triede.