Pred zhruba týždňom sme dávali na náš Instagram menšiu anketu, ktorá sa týkala práve modelu i30. Pripomínali sme ti, koľko nových verzií vzniklo od uvedenia aktuálnej generácie i30-ky na trh a nakoniec sme chceli od našich sledovateľov počuť, ktorá sa práve im páči najviac. Áno, v každej ankete sa nájde zopár exotov, ktorí nám na to odpovedali niečo v štýle, že by si kúpili i30 Cabrio, či dokonca Nimbus i3000 (zrejme veľký fanúšik J. K. Rowlingovej). V drvivej väčšine však prevládala jedna, max dve odpovede. Hyundai i30N a Fastback N, bolo to, čo sme aj očakávali, že ľudia chcú najviac. Výsledok nás teda neprekvapil.
Život s hot-hatchom sme si tento rok mali možnosť vyskúšať, keď sa nám na týždeň dostalo do rúk i30N Performance. Medzičasom však bol predstavený, nazvime to, jeho vyrysovanejší pokrvný brat. Jasné, nemôžeme krivdiť klasickému N-ku vo verzii Hatchback, no mne osobne odjakživa viac imponujú dlhšie, pretiahnutejšie karosárske verzie. Štandardný i30 Fastback som si dokonca dovolil nazvať v našom redakčnom teste, ako najkrajšie auto, ktoré tento rok bolo predstavené. Inými slovami, presne takto vyzerá auto, pri ktorom majú rozhodné slovo ľudia z dizajnového štúdia.
Presne to bol jeho príbeh. Ľudia zodpovední za vzhľad novej i30-ky prišli za vedením značky, že chcú, aby sa toto auto dostalo do predaju a pritom v ruke držali nákres nového Fastbacku. Tento husársky kúsok sa im podaril a my sa už zopár mesiacov pozeráme na úspešný model Fastback. Čo sa však stane, keď k tomuto názvu priradíme písmenko N?
Dostaneme naozaj pekný „Hot-fastback“. Pri jeho predstavení sme si ho však ukázali len akosi stroho a na rýchlo, tak som pociťoval nejakú dlžobu tomuto modelu, hlavne potom, čo sme si mohli skúsiť aj tú „klasiku“. Technika ukrývajúca sa pod kapotou nového modelu i30 Fastback N je nám už dobre známa. Turbodúchadlom prepĺňaný dvojlitrový motor s interným označením THETA s výkonom 184 kW, alebo 202 kW v prípade Performance verzie. Doterajší osud slabšej výkonovej verzie v prípade klasického i30N, predurčuje istým spôsobom jej osud aj vo Fastbacku. Predpokladáme, že predajný úspech bude znova žať verzia s výkonom 202 kW, ale nie preto, že by človek požadoval výkon navyše a tým podmienil svoju kúpu.
Verzia Performance ponúkne svojmu majiteľovi okrem výkonu aj kopu športovej techniky navyše. Súčasťou bude rovnako aj aktívna klapka vo výfukovom systéme, ktorá bude mať na starosti naozaj výraznú zvukovú kulisu v N-móde. Poháňaná bude tradične predná náprava skrz 6-stupňovú manuálnu prevodovku a adhézii bude pomáhať elektronicky riadený samosvorný diferenciál. V ponuke budú dve veľkosti kolies, ako to už poznáme aj z i30N. Slabšia verzia dostane do vienka len 18″ kolesá, Performance sa nám bude predvádzať s 19″ diskami. To sú však všetko rovnaké veci, ktoré vie mať človek aj v i30N. V čom sa však tieto dva modely líšia?!
Najväčším rozdielom je nepochybne práve dizajn. Fastback má vďaka lepšie rozloženej váhe zároveň výhodu pri stabilite jazdy. Keďže nám dozadu pribudol väčší kufor spolu s kusom karosérie, je jasné, že vzadu máme teraz viac kilogramov zátaže. Už obyčajná i30 Fastback jazdila naozaj veľmi obstojne a pri obutí na 18″ kolesách spolu s pneu Michelin Pilot Sport 4S tvorila harmóniu pohodlia a perfektne presnej jazdy. V prípade verzie N dá práve karoséria Fastback ešte väčšiu smerovú stabilitu a možnosť odlíšiť sa a pokiaľ sa dočkáme priplátkových prvkov N-Option aj na Fastback, myslím, že svojho favorita poznám.
Satanove batoľa aj pre Fastback N
Medzi základnou verziou a modelom N žiaľ k dnešnému dňu nenájdeme nejakú tú strednú cestu. Rozdiel najsilnejšieho motora ponúkaného v i30-ke Fastback a práve najslabšieho 2.0 T-GDi s výkonom 250 koní, je celých 110 koní. Je možno škoda, že Hyundai neponúka pri i30-ke na výber aj svoju 1.6 T-GDi s výkonom aspoň 174 koní, no tento deficit istým spôsobom vykryli športovou výbavou N-Line. Tá prišla aj do štandardnej verzie i30-ky, kde sme ju nazvali ako Satanove batoľa.
140 koní z prepĺňanej 1.4 T-GDi je vrcholom ponuky modelov N-line. Rovnako, ako v prípade verzie Hatchback, tak aj vo Fastbacku sa rozšírila ponuka motorov o 1.0 T-GDi 120k aj pre modelovú radu N-Line. Táto línia nám priniesla jedinečný dizajn s podpisom najostrejších modelov N, rovnaký bodykit, vrátane predného nárazníka, či výrazného zadného difúzora. Interiér sa dočkal prvkov, ktoré nájdeme aj v Performance verzii N-ka. Nachádzajú sa tu športové polokoženné sedačky, športový volant, či hlavica radiacej páky s dizajnom N.
Okrem dizajnových odlišností, sa môže verzia N-Line pýšiť aj tuhším športovým podvozkom, tuhším riadením a vylepšeným zvukom z výfuku. Predsa len, nie každý vyžaduje auto s 250, resp. 275 koňmi pod kapotou a práve pre tých je k dispozícii verzia N-Line. V tomto šate dostaneme naozaj praktické auto, ktorým i30-ka bez väčších pochybností je, a ako benefitom bude vkusný športový dizajn. Možno nás v budúcnosti Hyundai prekvapí a prinesie do rady N-Line motorizáciu 1.6 T-GDi s výkonom 130 kW. Je to v tomto momente také naše menšie želanie a myslíme si, že by sa u zákazníkov určite táto motorizácia uchytila. V prípade verzie N-Line by to tak ponúklo extra športovosť navyše a bol by to taký medzistupienok k ostrému N-ku.
Uvidíme, čo si časom pre nás značka pripraví. Teraz sme plní očakávania, ako bude vyzerať cena modelov Fastback N, či Fastback N-Line. Veríme však, že bude minimálne tak priaznivá, ako tomu bolo doteraz pri ostatných modeloch. Za povšimnutie túto sezónu určite stojí akciový model i30 Comfort Extra. Choď to určite skontrolovať!
Zdroj fotografií: Hyundai Slovensko, Medziplyn.sk