Nemali sme krajší Leon na test, akým bol práve tento. Tým celým by som bol začal a môžem povedať, že sú to úctihodné posledné husle, ktoré nám Leon v súčasnej generácii zahral. Vzhľadovo taká pomyselná čerešnička na torte aj s prislúchajúcou farbou. Všetci teda už dobre vieme, že Leon sa dočká do pár týždňov nástupcu. V uplynulých dňoch bol predstavený nový Golf 8 a rovnako Octavia uvidí prvé svetelné lúče 11. Novembra. Ak mám pravdu povedať, zatiaľ som však skeptický a tento Leon mi môj skepticizmus len prehlbuje. Musím uznať, že Leon v stále aktuálnej generácii je dizajnovo nadčasové auto bez toho, aby ho okolie vnímalo, ako zastaralé a rovnako tak sa naňho pozerám ja. Nie je to totiž tak dávno, čo dostal facelift, ktorý ho značne omladil. Technologicky spolu s mnohými balíkmi asistenčných systémov, či dvojicou displejov tiež nezaostáva nejako za konkurenciu. Lenže konkurencia chrlí novinky, ako ofenzíva proti európskym výrobcom. Mazda 3, Toyota Corolla, Subaru Impreza, stále nová Kia Ceed sú menším tŕňom v očiach nemeckých výrobcov a tak už bolo asi na čase ukázať, čoho sú Nemci schopní. Počnúc novým Focusom, cez nový Mercedes A-class, BMW rady 1, je práve táto trojica najviac očakávanými novinkami na starom kontinente.

Čo však musí nový Leon ponúknuť, aby dorovnal kvality toho súčasného?! To si dnes chcem sám sebe zodpovedať. Tento test teda pojmem trošku atypickým spôsobom. Budem porovnávať, to čo tu máme s tým, čo by sme tu chceli mať. A o to potom bude pre mňa pri písaní testu na nový Leon niekedy v Apríli budúceho roku ťažšie, ak nebude taký, ako si ho teraz idealizujem.

 

„Glóóry, glóóry halelúúja…“

„Myy ťa Spartak nikdy neopustíme, ale chceme vidieť góól“. Ak si fanúšik iného futbalového tímu, ako je ten náš domáci – Spartak Trnava, tak tieto posledné slová sa nauč naspamäť, lebo za pár rokov ich budeš spievať namiesto slovenskej hymny. Importér značky Seat to už pochopil, čo sme veľmi radi. Ich vozový park dostal naše farby a po červenej Atece FR máme tento-krát v rukách „červeno-čírny“ Leon FR, ktorý by sa veľmi pekne vynímal pokojne aj na trávniku na nejakom slušnom derby ako 12. hráč. Na strechu mu dať už len číslo a hotový kapitán z neho. Tieto farby mu ale svedčia a to musí uznať hocijaký fanúšik, povedzme aj iného klubu. Neviem zrovna, či by toto zavážilo pri kúpe auta ortodoxného fanúšika Slovanu, že kvôli farbe by si to auto nekúpil v tejto kombinácii. Ak hej, jeho chyba. V minulosti sme už mali FR-ko v oranžovej metalíze, no tá nemala čierne disky kolies. A to práve dosť zavážilo a pridalo tomuto Leonu na exkluzivite. V cenníku sa táto výbava označuje ako FR Black Limited, no pokojne by som ju mohol interne označiť za Matte Black FR. Veľa dielov ostalo v matnej čiernej farbe.

Počnúc diskami kolies, cez kryty spätných zrkadiel, orámovanie masky chladiča až po interiér s alkantarou a čiernym stropom. K dokonalosti chýba už len čierna strecha. Viem si pokojne toto auto predstaviť v takomto konfigu aj v bielej farbe, každopádne táto červená bola láska na prvý pohľad. V skutočnosti však auto navonok pôsobí viac športovejšie, akým reálne je. To je ako keď si 50 kilový chlapec dá na seba veľkú bomberu, alebo keď si žena dá ohromnú push-upku. Chápeš ma. Zvonku FR-ko, pod kapotou však najslabší štvorvalec s palety ponúkaných. 1.5 TSi BlueMotion 130k s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou vôbec nie je urážkou, no netreba na ceste s autom sekať frajera, lebo ťa vypráši kadečo. Teda minimálne na rovinke.

 

 

 

130 koní z dvoch valcov

Jeden a pol litrový agregát sme už mali viac-krát na test. Dokonca aj v rovnako výkonnej verzii 130k v akciovej výbave Visio, kde krásne splnil svoj účel pohodlného kombíka s krásnou spotrebou. Tu tomu samozrejme nie je inak, no akosi som mal stále v hlave to, že mu pár koníkov chýba. Už len preto akú „bomberu“ má na sebe. S autom som celý týždeň jazdil po meste za geniálnych 6.2 litra a mimo mesta dokázal poštekliť ego s hodnotou 4.9 litra na 100 km. Túto spotrebu dosiahol aj pri diaľničnej jazde predpisových 110 km/h. Motor má samozrejme technológiu ACT, čo značí, že občas chodí len na dva valce, o čom ti dá vedieť aj na palubnom počítači. Pre nás však žiadna novinka. Motor má zároveň celkom príjemný zvukový prejav a oproti prvým 1.5 TSi Evo je o niečo tichší a kultivovanejší.

FR-ko však je bez FR-ka a to je asi najväčšie negatívum tohto stroja. Podvozok, riadenie, kulisa radenia, či sedačky sú predimenzované na výkon 130 koní a oveľa viac si tu viem predstaviť silnejšiu jednotku. Hovorí sa však, že nie je rýchle auto, to vodič by mal byť rýchly, tak som si to išiel overiť. Vyhľadal som prázdne cestičky pod našimi Karpatami a skúsil agilitu tohto vkusného kombíku. Na úzkych kľukatých cestách FR-ko stíhalo pekne. Kvalita asfaltu však je jeho udávač tempa, keďže v prípade tejto verzie sa nachádza medzi zadnými kolesami polotuhá náprava. Čiže torzná priečka, ktorá nerobí také zázraky, ako by som možno chcel. Občas kde tu odskočila a grip na zadnej náprave v niektorých prípadoch chýbal. Veľmi milo ma však prekvapila kulisa manuálnej prevodovky. Jej dráhy boli až výnimočne krátke a presné. K tomu všetkému príjemný posed s dobrými sedačkami a volantom, čo perfektne padne do rúk. Leon stále má čo ponúknuť.

V danej cenovej kategórii bude však márne hľadať konkurenciu. Nebudem však začínať tým, že za danú cenu ponúka toho veľa, trošku to otočím. To všetko, čo ti Leon FR Black Limited ponúkne, stojí doslova pár drobných.

 

Fešák za 18 litrov a jeho odkaz do budúcna

Pozrime sa na kategóriu kombíkov kompaktnej triedy. Aká je aktuálne konkurencia tomuto kúsku, aby sme mali lepšiu predstavu k tomu, čo ponúka Leon. Budeme sa baviť čisto o autách, ktoré sú aktuálne na konci ich životnej cesty. Peugeot 308 SW, Golf Variant, Škoda Octavia. 130 koňový Peugeot 308 SW GT-line aktuálne má cenovku 21890€ s tým, že sa bavíme o trojvalci 1.2 Pure Tech a zopár vecí nemá a niečo ma zase navyše. Golf Variant vo výbave R-Line ponúka len 150k 1.5 TSi, ktorý má cenovku 22 tisíc rovnako, čo je však o 2 tisícky drahšie, ako rovnaký motor pri Leone FR, nehovoriac teda o tejto slabšej verzii. Škoda Octavia aktuálne športový paket výbavy ani neponúka a 1.5 TSi 150k je na cene 23 tisíc €. O čom sa teda bavíme? Jedno sa musí nechať. Seat cenu naozaj nastavil agresívne voči konkurencii a má zámer asi zopár takýchto áut ešte predať.

A čo teda za tých 18700€ dostaneš? No hlavne iný dizajn, ako pri bežnej FR verzii. Čierne 18″ kolesá, čiernu masku chladiča, rovnako čierne kryty spätných zrkadiel. A toto všetko v matnej farbe. Nie, nebavíme sa však o lacnej fólii, ale o reálnom laku. Autu to pridalo takú špecifickú nôtu. Zovňajškom by ste mu naozaj tých 130 koníkov neuverili. A v interiéri sa koniec koncov človek cíti rovnako. Pekný, ako už sme zvyknutí, zoseknutý volant FR s perforáciou a kontrastnou niťou nemôže azda chýbať. K tomu teda samozrejme čierny strop, alkantarové sedačky s príjemným bočným vedením a zopár ďalších drobností. Tu sa však chcem dostať k úplnemu jadru tohto testu. A to je vec, ktorú som načal v úvode.

Aktuálny Leon ponúka toho naozaj dosť a dá sa povedať, že za smiešne peniaze. Čo by mohol mať, alebo naopak musí mať ten nový, aby bol fakt lepší?! V prvom rade, čo mi vadilo pri každom Leone, bolo spracovanie kľučky dverí vnútri. Nový by mohol dostať trošku kvalitnejší materiál a možno aj o trošku krajší dizajn. Začínam však maličkosťami. Určite by mal dostať o trošku pohodlnejšie sedačky. Niečo na štýl ErgoComfort od VW. Také, ktoré sa budú dať lepšie nastaviť, či už sa bavíme o sklone, alebo dĺžke sedáku a hlavne o bedrovej opierke. Tie súčasné sú síce pekné, no dlhá trasa v nich ústi v návštevu ortopéda, pri najlepšom fyzioterapeuta. A toto je žiaľ deficit celej modelovej rady značky Seat. Dizajnovo pekné sedadlá s dobrým bočným vedením, ale hociktorá iná značka by ich v tomto mohla vyškoliť. Tak verím, že nový Leon sa poučí z chýb svojho predchodcu.

 

 

Na rade je kritika priestoru. Je to však potrebné?! Nemyslím si a po hlasovaní v redakcii sme sa zhodli, že Leon je naozaj obrovské auto, na to, že sa stále bavíme len o C-segmente. Toto je teda vlastnosť, ktorú by si mal zachovať aj Leon nový. Výška posedu, priestor na predných, zadných sedadlách, plus obrovský batožinový priestor sú výsadou aktuálneho Leonu bez nutnosti niečo zmenšovať. Vieme ale, že nová generácia bude na 100% postavená na platforme MQB, ktorá to už s nami ťahá od roku 2011 a je na nej postavený aj Leon súčasný. Preto môžeme predpokladať, že zmeny rázvoru, či rozchodu kolies budú naozaj len minimálne. Na čo meniť niečo, čo je overené a zaužívané. Zároveň skupina Volkswagen ráta s touto platformou až do roku 2030.

Na základe platformy môžeme teda očakávať aj mnohé ďalšie veci. A tými sú pohon. Motory, prevodovky a počet poháňaných náprav. Rovnako bez zmeny. Počnúc 1.0 TSi a končiac pri 2.0 TSi resp. TDi s pohonom prednej nápravy a samozrejme aj systémom 4Drive (Haldex). Emisné normy sa však už teraz trasú a my vieme, že novinkou s určitosťou budú nové Mild-hybridné benzínové motorizácie. A to aj v prípade jednolitru a aj benzínovej jedna-päťky.

Čo však chceme zmeniť?! Svetlá. Nie ich podpis, alebo intenzitu, ale skôr im pridať trošku rozumu. Nejaké to IQ. „Myslíš to IQ, ako má aj nový Golf?!“ Áno, presne to IQ myslím a neskrýva sa za ním nič iné, ako matrixovanie. Vec, ktorú som vyčítal už aj vlajkovej lodi – Tarracu, že neponúka svetlá so žiadnou adapciou a máme sa tváriť, že statické prisvietenie do zákruty LED hmlovkou je nejaká náplasť. Pevne verím, že nový Leon teda nebude zaostávať a popri novom VW Golf, Mazde 3, alebo aj Focuse, dostane „pohyblivé sviečky“.

Prajeme mu, aby dostal virtuálny kokpit v základe, čoho pravdepodobnosť je veľká, keďže v dnešnej dobe je výrobná cena displeja zrejme aj tak menšia, ako klasických budíkov. A na toto sa teším obzvlášť, keďže som videl v Cupre Formentor, ako má ten displej vyzerať. A môžeme si pokojne povedať, že keď si pozrieš interiér nového modelu Formentor, tak sa vo finále pozeráš na nový Leon. Na 95% je tam zhoda. A po rokoch teda príde aj nový volant! Konečne, alebo bohužiaľ?

 

 

Ďakujem pekne

Čakal si kedy „puscím“ uzdu svojim citovým výlevom?! Sme konečne tu. Na konci tohto testu nebudem, ako to už býva zvykom, hodnotiť tento Leon. Budem trošku sentimentálny a v tomto poslednom odseku sa chcem poďakovať všetkým Leonom, ktoré sme kedy mali u nás. V prvom rade to bol ten biely, výbava Xcellence, naozaj pekný konfig, ktorý nám dal vstupnú inštruktáž do sveta tohto modelu. Nasledoval ho Xperrience v oranžovej metle so zdvihnutým podvozkom, naftou a pohonom 4Drive. Ten nám ako prvý ukázal čaro systému Launch Control v prípade takejto kombinácie. Doteraz nechápem. Do tretice bolo to najlepšie. Plnokrvné FR-ko s 1.8 TSi pod kapotou. Nech ti je zem ľahká kamoš. Štvrtý už vyťahoval a pripravoval husle pre jeho posledný koncert. Bol to „akciák“, kombík vo výbave Visio nabitý rôznymi asistentmi. A splnil tento červený ten pravý význam slova, že najlepšie na koniec? Žiaľ nie. Bola to krásna čerešnička na torte, ale to najlepšie sme si odbili s poctivou 1.8-čkou.

Každý nám však ako keby ukázal odlišný svet Leona. Jeden bol elegán, ďalší ako družstevník, iný zas ako športovec, alebo fešák bez svalov. Nikdy sme však nepovedali extra krivé slovo na tento model. A pravda je taká, že si ho ani nikdy reálne nezaslúžil. Ďakujeme ti za všetko kámo.

 

 

Privacy Preference Center