TEST: SsangYong Korando 2.2 L E-XDI220 – bacuľatý sleeper

Prológ

Týždeň sa s týždňom snúbil a my znova zas rozširujeme svoju znalosť a skúsenosť so značkou SsangYong. Náš vzťah bol donedávna taliansky, po tom, čo sme dotestovali ich nové Tivoli. Potrebovali sme akési upokojenie, vstrebanie emócií, ktoré neboli úplne harmonické. Tak nám milý importér ponúkol niečo konzervatívnejšie. Teda to sme si mysleli v prvom momente keď sme naše biele Korando zbadali. 

Korando je model vďaka, ktorému dnes automobilka SsangYong vôbec existuje. Vznikol vďaka výrobe certifikovaných vozidiel Jeep Willys pre Spojené štáty americké. Značka však chcela tento model priblížiť aj užšej verejnosti a predávať ho za ľudové ceny a tak vytvorila model Korando, ktorý sa nápadne podobal práve na Willys. Od vtedy samozrejme tento model prešiel nie len evolúciou, ale rovno generačnou revolúciou a dnes sa pozeráme už na úplne iné auto, aké kedysi jazdilo po cestách, možno však lepšie povedané, mimo nich.

 

 

 

Prvý kontakt

 

Toto bolo to spomínané upokojenie. Príjemné prostredie v okolí Zlatých Moraviec a my cestujeme pre naše Korando na test. Potom, čo sme sa s nim staticky zoznámili, sa nám však myšlienky namiesto upratania, znova rozhádzali. Pod kapotou na nás totižto čakalo prekvapenie. Naftová 2.2-ka s turbom a výkonom 178 koní?! No nič, skonštatovali sme, že znova sa neodreagujeme pokojným autom. Nezabudnem na pohľad týpka v novšej Audi A6 na diaľničnom pripájači na R1-ke, ktorého sme predbehli takým štýlom, že ani nestihol zareagovať. Áno, dostali sme na test ultimátny sleeper v šatách rodinného SUV.

 

 

Pohon

 

Čo tvorí jeho kompletnú pohonnú jednotku?! Motor 2.2 e-XDi je v preklade starší motor od Mercedesu, ktorý je v tomto prípade naladený na slušných 178 koní a rovných 400 Nm. Jeho kľuka je spojená so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou s výhradne pohonom prednej nápravy. Táto motorizácia sa však dá kombinovať aj s pohonom všetkých štyroch kolies a pre pohodlných, aj s automatickou prevodovkou. Okrem tohto objemnejšieho agregátu, je v ponuke aj menší benzínový motor s označením 2.0 e-XGi, ktorý disponuje nižším výkonom, 150 koní. Zaujímavosťou je, že tento jediný benzín v ponuke, nie je prepĺňaný turbom a jedná sa o čisto atmosferický motor. Naša voľba by však bola pri pohľade do cenníka jasná a radšej by sme, aj kvôli spotrebe, siahli po dieselovom motore, ktorý sme koniec koncov aj testovali.

 

 

Pokiaľ by Vás však zaujímalo, benzínový agregát sa rovnako ponúka či už s pohonom len predných kolies, pohonom 4×4 a aj s automatickou prevodovkou. Značka SsangYong je jedna z mála značiek, ktorá má tak široké portfólio kombinácii motorov s pohonom a prevodovkou. Nie je kombinácia, ktorú by neponúkali.

Motor je príjemne dynamický. Veľkou výhodou je hlavne jeho objem, a tak pri zrýchľovaní na diaľnici alebo pri medzimestskom predbiehaní, vytvára celkom pekné pocity z toho, ako rastie rýchlosť na tachometri. Jeho horšou stránkou je len slabšie odhlučnenie. Do kabíny preniká viac zvukov ako by sme si možno priali. Toto najviac platí hlavne v nižších otáčkach kedy má menej kultivovaný prejav. Pri diaľničnej rýchlosti, to až tak nevadí a po ustálení otáčok ostane ako taký pokoj.

Spotreba je rovnako kamoška väčšieho Koranda a prekvapivo sme sa vedeli počas testu dostať kúsok k výrobcovi udávanej spotrebe. Mimo mesta si potiahlo Korando 5,1 litra na 100 km a výrobca udáva 4,6l. Tento rozdiel bol už o trošku väčší v meste. Po uliciach Trnavy sme dokázali spraviť spotrebu 7,4 litra na 100 km čo je o 0,9 litra viac ako udáva výrobca, no na auto s relatívne väčším objemom a hmotnosťou, to vôbec nie je zlé. Keď už sme pri tom, pohotovostná hmotnosť nami testovaného auta bola až 1782 kg!

 

 

Jazda

 

Presne hmotnosť je rušivý element tohto inak vydareného auta. Jeho 1,7 tony budete cítiť stále, preto sa ani výrobcovi nečudujeme s výberom motora. Z jeho konkurentov v rovnakej triede je najťažší, a tak aj pri jazde sme museli túto vec rešpektovať. Pri bežnej jazde po okreskách dokázal jeho inak robustný podvozok, celkom príjemné odfiltrovať akúkoľvek nerovnosť. Toto je však kompromisom pri náklonoch v zákrutách. Tie sú trošku väčšie, ako by sme možno chceli, no znova musíme uraziť jeho hmotnosť Konfekčnú veľkosť si Korando bohužiaľ musí hľadať v Moletke.

Nás osobný výber by pri Korande určite padol aspoň na pohon všetkých štyroch kolies. Auto by bolo či už v zákrutách alebo v teréne oveľa rozvážnejšie. Bolo nám hneď jasné, že takáto kombinácia väčšej hmotnosti, výkonu a pohonu len prednej nápravy nebude čarodejom na nespevnenom povrchu. K chalupe Vás to dostane, no na turistiku ho nechajte radšej na dvore.

Naopak sa Vám však Korando odvďačí pohodlím na diaľnici. Jeho miera aerodynamického odhlučnenia je na veľmi dobrej úrovni a keď odpustíme motoru hlasnejší prejav v niektorých situáciach, nemáme mu iné čo vytknúť. Menším sklamaním bolo tupé a neresponzívne riadenie, ktoré by sme chceli pri takejto hmotnosti určite ostrejšie a presnejšie aby sme auto nemuseli naháňať po ceste. V menšom Tivoli bola možnosť nastaviť aspoň tuhosť riadenia a podobnú vychytávku by sme s otvorenou náručou prijali aj tu.

 

 

Interiér/Exteriér

 

Pripomína vám Korando zvonku nejaké iné auto?! Nám tiež a nemuseli sme ani dlho dumať, že aké. Mokka z dielne Oplu akoby z oka vypadla práve Korandu. No naskytá sa nám otázka, kto bol z nich prvý?! SsangYong prišiel s modernizovaným modelom Korando v roku 2011 a donedávna nemecká automobilka Opel predstavila svoje malé mestské SUV o rok na to. Odpoveď, myslím, že je viac než jasná a ďalej už ani polemizovať nemusíme, že kto sa nechal kým inšpirovať. Za dizajnom kórejského Koranda stojí rovnako, ako pri modely Tivoli, talianský dizajnér Giugiaro a dielňa ItalDesign.

 

 

Od roku 2011 prešlo len menšou modernizáciou a to faceliftom na konci roku 2016. Aj preto sme možno mali pocit, že sa pozeráme na relatívne staré auto, no na tom sa vo veľkej miere podieľa aj to, že sa vlastne pozeráme na Mokku, ktorých jazdí neúrekom. 

V samotnom interiéri potom už nájdeme kvalitu kórejských „snažilkov“. Áno, inžinieri z kórejského polostrova sa snažia čo to dá a je vidieť určitý pokrok oproti tomu čo ponúkali kedysi, no stále niektoré plasty na nás nepôsobia tak hodnotne, ako je tomu pri iných automobilkách. Nájdete tu však veľa mäkkčených plastov, za čo im dávame palec hore a dokonca už aj, niektoré nemecké prémiovky by sa mohli od nich učiť ako spraviť tieto mäkšie plasty lepšie a na ohmat kvalitnejšie.

Keď však interiér Koranda provnáme s Tivoli, tak vo väčšom Korande sa nám sedelo oveľa lepšie. Na zadných sedačkách má pasažier priam kráľovský priestor a dokonca aj ovládanie klímy či rádia nie je „mirkovlnkové“ ako pri Tivoli. Dizajn tlačítok je v tomto aute na oveľa vyššej úrovni, a to sme mali na test jednu z nižších výbav. Volant ma príjemný tvar a dobre sa drží i keď má trošku nezvyčajnú koncepciu. Volant na spodnej strane s D-čkovým useknutím ma spodnú hranu oveľa hrubšiu ako tú vrchnú a SsangYong je značka kde takéto niečo vidíme prvý-krát. Za čo ich musíme znova pochváliť, je pasívna bezpečnosť. Vo vnútri nájdeme až 8 airbagov, či karoséria vozidla je kompletne vystužená bórovými výstuhami čo jej dodáva na veľmi slušnej tuhosti a tak sa pri náraze nemusíte strachovať či sa auto nerozloží ako domček z karát.

Potešila nás prítomnosť cúvacej kamery aj v tomto nižšom stupni výbavy, ktorá nemá napríklad automatickú klímu či bi-xenonové svetlá. Čo sa týka pomeru výbavy a ceny, tak SsangYong patrí určite medzi tie lepšie prístupné autá aj cenovo. Reálne je v kategórii stredne veľkých SUV spolu s Nissan Qashqai, Hyundai Tucson či Renault Kadjar aj keď možno na to nevyzerá. Opticky ho zmenšuje hlavne tvar celého auta a absencia dvojitého C stĺpika.

 

 

Epilóg

 

SsangYong bez pochyby patrí k značkám, ktoré budú mať čo ešte v budúcnosti povedať. Pokiaľ budú samozrejme pokračovať v trende zveľaďovania značky a svojich modelov, určite sa v blízkej dobe dočkáme auta za slušné peniaze, ktoré bude schopné plne konkurovať európskym značkám. Pozrime sa však na to realisticky a uvedomíme si, že ani jedna značka aktuálne neponúka takmer 180 koňový naftový motor za 21 490€, čo bola cena nášho testovacieho auta. Keď si k motoru priradíme ešte komfortnú výbavu vozidla, tak SsanYong Korando cenovo nemá konkurenciu.

 

Za zapožičanie značky SsangYong na test ďakujeme importérovi a zároveň predajcovi, spoločnosti Auto Extra v Zlatých Moravciach. 

 

Technické parametre:

Motor

Objem: 2157 ccm
Najväčší výkon: 178k pri 4000 ot./min
Najväčší krútiaci moment: 400 Nm pri 1400-2800 ot./min

Špecifikácia vozidla

Zrýchlenie 0 – 100km/h: výrobcom neudávané
Maximálna rýchlosť: 185 km/h
Normovaná spotreba paliva (l/100km)
Mesto: 6.5 l (počas testu: 7.4 l)
Mimo mesta: 4.6 l (počas testu:  5.1l)
Kombinovaná: 5.3 l
Objem palivovej nádrže: 57 l

Rozmery vozidla

Celková dĺžka: 4410 mm
Celková šírka: 1 830 mm
Celková výška: 1 675 mm
Rázvor: 2 650 mm
Objem batožinového priestoru: 486 l

Pohotovostná hmotnosť: 1782 kg

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *