Náš magazín je sotva veku schopného nastúpiť do školy, no aj napriek tomu sme sa u nás museli už so zopár autami lúčiť a videli ich zrejme posledný krát. Ťažko povedať, čo je pre nás viac emotívnejšie, no určite za mňa môžem povedať, že s dobrými autami sa mi lúči ťažko. Rituálne si vždy v pondelok ráno po ceste do BA pustím legendárnu pieseň „Lúčenie“ a precitnem. Mám radšej tú verziu od Modusu, kde spieva naša legendárna Marika Gombitová, ako ten originál od Věry Špinarovej. Posledný test Peugeotu 308 nebol výnimkou. Toto avtinko nám dalo obrovské množstvo pocitov, spomienok a aj zážitkov.

Trošku si teda spolu na začiatku zaspomíname. Úplne prvá verzia 308-čky, ktorá sa k nám dostala, bola rovnako verzia SW v prevedení GT, no s tým rozdielom, že mala v sebe celý cenník a hlavne bola hnaná motorom 2.0 BlueHDi s výkonom 177 koní. Vtedy som ho nazval, ako tichého konkurenta pre naftovú Octaviu RS. Každopádne strávil s nami pekný týždeň a ešte lepší víkend, kedy sme organizovali náš prvý väčší meet na Pezinskej Babe. Písal sa rok 2018. Vtedy medzi nami však iskra nepreskočila, aj keď to bolo schopné auto s veľmi dobrým motorom a nemenej dobrou výbavou. Cena nás vtedy odradila od hlbšieho vzťahu. Importér nám však pár mesiacov na to dokázal, že aj 308 vie byť cenovo atraktívna a dal nám hneď dva týždne po sebe dve takmer zhodné autá. Ich výbava sa nazývala VIP Premium a mala zaujať hlavne nízkou cenou ešte pred príchodom nezmyselných sankcií za emisie.

Od vtedy prešli dva roky, čo sme tento model mali naposledy. Minulý rok nás značka jemne nateasovala, keď vydala tlačovú správu, ktorá znela: „Peugeot 308 s inovovanou podobou“. Mal som z tej titulky dojem, že sa koná nový facelift. Vo finále však len dostal novú farbu a i-Cockpit. Nová generácia, ako už dobre vieš, bola predstavená cca mesiac dozadu, no zatiaľ len ako hatchback verzia. Na SW si budeme musieť počkať, aj keď už teraz si myslím, že bude veeeeľmi atraktívna. No a tu sa práve dostávam k pointe tohto nášho posledného testu 308-čky. V nasledujúcich riadkoch nebudem auto predstavovať a ani testovať. Pozriem sa na to, čo sa mi na tejto generácii páčilo a čo by som chcel zmeniť do tej novej. Aj keď je dnes už jasné, čo nová ponúkne, tvárme sa, že to nevieme.

 

 

Čo ponechať?!

Za prvé musíme ponechať určite verziu SW! Hatchback sme ani raz síce na test nemali, no nepovie nikomu tak veľa, ako práve dlhšia verzia. Ak by nová generácia bola minimálne tak sexi, ako Peugeot 508 SW, čiže by z nej spravili decentný Shooting Brake, sem s ňou! Aktuálne sa mi tiež omnoho viac páčila verzia SW pred tou krátkou. Je síce na nej vidieť už zub času, hlavne na zadných svetlách, ktoré už dávno nemajú nič spoločné s aktuálnym dizajnovým jazykom značky, no aj tak vedel stále zaujať. Pri karosérii by som ešte ostal a zachoval kompaktné rozmery tohto modelu. Na trhu C-segmentu máme totiž dve väčšie skupiny. Tie menšie kompakty, kam patrí aj 308 spoločne s Kiou Ceed a povedzme Hyundaiom i30 a potom tie väčšie, kde je nový Leon, Octavia, Corolla či Focus. A práve to mi na tých dnešných autách v tejto kategórii chýba. Sú perfektné, majú obrovský kufor, no sú až príliš veľké. Ešte pred dekádou by sa pokojne dali radiť do segmentu o triedu väčších áut.

Ďalej by som určite chcel ponechať volant spolu so sedačkami. Je známe, že Peugeot raz tie sedačky robiť vie. Mnohé automobilky by sa od nich mohli učiť, ako spraviť solídne, pohodlné a zároveň veľmi dobre vyzerajúce sedačky. A na moje počudovanie je ich stále dosť, ktoré robia namiesto sedačiek lavice s poťahom. V Peugeote to zvládajú na jednotku a v kombinácii s týmto starším volantom sa mito veľmi páčilo. Vieme, aké volanty používa Peugeot dnes, no mne sa práve páčil tento tu. Je gulatý, je trojramenný a o niečo menší než bežný. Od 208-čky až po 508-čku nájdeme ten istý volant, ktorý je zkosený nielen dole, ale aj hore a má atypický tvar s dvomi ramenami. Tento v tej 308-čke sa mi však páči omnoho viac. Je pekne perforovaný zaujímavou štruktúrou a drží sa dobre, podobne ako v motokáre. Len by som naň pridal viac tlačítok a dal preč klavírny lak.

 

 

Pevne verím, že nám ostanú aj jazdné vlastnosti, ktoré sú veľmi zábavné. S dvojlitrom sme si vtedy úplne nesadli, keďže bol príliš ťažký na prednú nápravu, no táto menšia 1.5-ka to zvláda veľmi dobre. A pocitovo má viac výkonu, ako na papieri. Zároveň mi úplne vyhovujú aj pádla pod volantom, ktoré sú pevne na svojom mieste a neotáčajú sa spoločne s ním. Okrem toho chceme v novej generácii aj prevodovku EAT8 od Aisinu. Je úžasná a čím viac ju testujeme, tým viac sa nám to potvrdzuje. Na internete kolujú informácie, vraj by mal Peugeot prejsť z Aisinu na nového výrobcu. A tým má byť málo známy Punch Powertrain, ktorý má veľmi málo skúseností na poli osobných áut. Tak pevne verím, že tieto šumy nie sú pravdivé.

Peugeot musí do novej generácie preniesť z tej súčasnej aj audiosystém Denon. Teda nemusí nič, ale mal by. Lebo hrá perfektne. S audiosystémom Focal máme už nemalé skúsenosti, no práve Denon v 308-čke sa nám páči omnoho viac svojim prejavom. Žiaľ, toto ostane len mojim prianím, keďže Peugeot už so značkou Denon rozviazal spoluprácu a na základe súčasnej zmluvy dodávajú ich sústavu len práve do modelu 308. Táto spolupráca teda skončí dňom príchodu novej generácie na trh. Týmto by som ukončil časť, čo by som ponechal v novej generácii. Je samozrejmé, že príchodom novej sa veľa vecí zmení a aj sa zmeniť musí. 308-čka je tu s nami od roku 2014, čiže aj technologicky je v mnohých ohľadoch v roku 2014. Preto v ďalšej časti poviem len tie hlavné veci, ktoré mi vadili pri tej súčasnej, no nebudem sa venovať tým, ktoré generačne s vekom treba brať s rezervou.

 

„Vypaaadni z našich životú“

Pamätáš si legendu slovenského internetu? Sátan v rómskej dedinke, kde uniesol malého chlapca. „Táke veľké červené oči mal a uši jak má koň…“ No a tam presne mu domáci hovorili, aby vypadol z ich životov a nechal ich naďalej v pokoji žiť ich bezstarostný život. No tak presne aj ja chcem, aby z 308-čky vypadlo pár vecí. Jednou z nich je umiestnenie vyhrievania sedadiel. To je umiestnené v priestore nad radiacou pákou, ktoré sa zároveň ako jediné dá použiť na odloženie telefónu. Sú veľmi dobre zamaskované, no absolútne nelogicky umiestnené. Pri dizajnovaní interiéru auta sa zrejme s nimi nepočítalo a týpci vo výrobe na finálnej kontrole ich tam domontovali na vlastné náklady. Zároveň je v aute v súčasnosti žalostne málo odkladacích priestorov, kde si človek vie odložiť mobilný telefón z roku 2021, ktorý ma uhlopriečku väčšiu, ako displej v tomto aute. Pod lakťovou opierkou je jediný cup-holder, ktorý zároveň zaberá miesto menšiemu úložnému priestoru pod ním. Čiže musíš si vybrať. Buď káva, alebo odložený mobil. Nie oboje. Väčšinou som mobil pokladal na sedadlo spolujazdca, keďže sa inam nezmestil.

V tomto by som určite značke odporúčal vychádzať z interiérového usporiadania novej 208-čky, ktorá je na tom milion-krát lepšie, ako táto 308-čka. Ďalšiu vec, ktorú môžu prevziať zo svojho najmenšieho modelu do novej generácie 308, je 3D i-Cockpit. K tomu som sa už vyjadril a označil ho za najprepracovanejší digitálny kokpit na trhu. To stále platí a chcem ho tam vidieť. Ten súčasný obsadil len dočasné miesto, aby jemne zmodernizoval odchádzajúcu generáciu. K tomu celému samozrejme patrí aj poriadny stredový displej. Napríklad taký, aký je v každom novšom modeli od značky s Levom vo svojom znaku. Tento, ktorý vidíš, výrobca v cenníku uvádza, vraj má 9.7 palcovú uhlopriečku. Aj slepý vie, že to je blbosť. Oni totižto do tejto uhlopriečky rátajú aj dotykové plochy v okolí displeja. Reálny rozmer je 6 palcov. A to je na dnešnú dobu málo. Rovnako, ako počet tlačítok na stredovom paneli. Tých by mohlo byť o čosi viac. Nie je to hriech mať fyzické tlačítka.

 

 

Z tejto súčasnej generácie by mali vypadnúť svetlá, ktoré sú v nej teraz. Nie sú aktuálne a ich svetelný výkon a schopnosti tiež pokrivkávajú na dnešné pomery. Dizajn by určite mali dostať aktuálny (čo aj dostanú). Nová generácia by mala byť vybavená kvalitnejšou parkovacou kamerou, ktorej neseká obraz a má rozlíšenie väčšie, ako 480p. Hocikto sa im za to poďakuje, vrátane mňa samého. A vieš čo je posledná vec, ktorú by som chcel do novej generácie novú? Kľúč od auta. Ten obrovský, niekoľko rokov recyklovaný, ktorý používajú všade, vymeniť za menší, elegenantejší a taký, ktorý ti nespraví neslušný hrb vo vačku riflov.

Ak sa bavíme o tom recyklovaní, tak by mohli už konečne vyhodiť zo svojich skladov to ovládanie tempomatu pod volantom. To je prežitok doby a nemá nič spoločne s celkovým imidžom značky, tak naozaj nerozumiem tomu, prečo ho stále používajú. Volant by zároveň mohol byť vyhrievaný, keďže to mi v tých súčasných Peugeotoch chýba taktiež. A možno keby máličko zmodernizovali aj dizajn volantu. Uvidíme, čím nás prekvapia.

 

Všetko je už spočítané

Tak, ako je spočítaný osud druhej generácie modelu 308, tak máme už spočítané aj my naše túžby. Nová, tretia generácia je už dávno predstavená a to, čo dostane do vienka od svojich stvoriteľov, to už my nezmeníme žiadnymi našimi slovami. Všetko je to len akási moja túžba a zároveň poďakovanie za roky dobrej práce odchádzajúcej tvári 308-čky. Vo svojej dobe priniesla niečo naozaj revolučné už len tým, že bola ako prvá postavená na modulárnej platforme z dielne PSA a to EMP2. Táto platforma vieme, že bude použitá aj v tretej generácii a tak sa môžeme znova tešiť na vynikajúce jazdné vlastnosti, ktorými tá prvá generácia 308-čky nedisponovala. Až modulárna platforma priniesla do jazdnej stránky týchto áut toľko očakávanú stabilitu a dospelé chovanie. Zároveň je to platforma, na ktorej je postavená celá modelová rada, okrem novej 208 a 2008.

Vďaka tomu vieme, že nová 308 nebude dostupná ako čisté elektro. Táto modulárna platforma je pripravená len na Plug-in Hybridnú technológiu, no nie na plne elektrickú, ako jej menšia alternatíva CMP. Tú inak využíva aj nový Citröen C4, ktorý tým pádom bude môcť využívať plne elektrické výhody. CMP platforma je však konštruovaná primárne na autá B-segmentu a tým pádom by ju zbytočne preťažili a natiahli. Vsadili tak na overenú technológiu. Verzia SW v prípade tretej generácie 308 bude predstavená ešte do konca tohto roka. Na tú som naozaj veľmi zvedavý.

Všetko sa raz musí skončiť a tak sa teraz končí aj naša púť s druhou generáciou modelu 308. Nám neostáva nič iné, len sa tomuto autu poďakovať za jeho služby, zaspomínať si v duchu na tie svetlé, no aj menej svetlé momenty a s rešpektom ju vyprevadiť zo sveta nových áut. Buď poslušnou jazdenkou a rob naďalej radosť svojim majiteľom. Ak si práve ty ten, kto zvažuje kúpu jazdenky, tak si choď prečitať naše tri zvyšné testy tohto auta, aby si si utvoril lepší obraz: Peugeot 308 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8, Peugeot 308 SW VIP Premium 1.2 PureTech M6, Peugeot 308 SW VIP Premium 1.5 BlueHDi EAT8.