20.3. je deň, kedy začína astronomická jar. Tá meteorologická začala u nás už 1.3.2022, no tento dátum ma vôbec nezaujíma. Symbolicky som príchod astronomickej jari tentokrát prežíval výraznejšie než inokedy. A tým „vinníkom“ bola hlavne Dacia. Na 21.3.2022 sme totiž mali dohodnuté prevzatie úplne prvého elektrického auta od Rumunskej automobilky z koncernu Renault Group. Daciu Spring. Pre menej lingvisticky zdatných znamená anglické slovo Spring v slovenskom preklade práve Jar – ročné obdobie. Značka teda poňala názov ich prvého modelu poeticky. Život človeka sa rovnako v prenesenom význame prirovnáva k ročným obdobiam. Najčastejšie sa však používa výrok „Jeseň života“. Je to škoda, lebo podľa mňa práve Jari by mala byť venovaná najväčšia pozornosť. Niečo nové vtedy vzniká, prírodia rozkvíta, sťahovavé vtáky sa vracajú na jar domov a vo vzduchu je cítiť okrem dobrej nálady, aj jarnú únavu a množstvo alergií. Jar teda môžeš buď milovať, alebo nenávidieť.

Pre Daciu je teda Spring rovnako začiatok niečoho nového. Zrodenie novej kapitoly a ochutnávka nového sveta, kde nefigurujú už len fosílne palivá. V Dacii však vedeli, že cesta iných značiek nie je možno úplne správna. Všetci vytvárajú ultra-drahé elektrické SUV-čka, ktoré sa predbiehajú v použitých technológiách a nikto nemyslí na reálne podmienky a reálnych klientov. Dacia to však trafila na 100%. Lacné, malé, s priemerným postačujúcim dojazdom. Poďme sa pozrieť teda z rýchlika na jeho parametre, ktorých nie je veľa.

Spring je postavený na platforme CMF-A od Renaultu spoločne s rovnakými modelmi, ako K-ZE od Renaultu. Dĺžka celého auta je len 3737 mm, rázvor 2423 mm a poháňa ho jediná motorizácia s označením 45. Toto číslo označuje zaokrúhlený výkon elektromotora, ktorý má 33 kW, teda takmer 45 koní s krútiacim momentom 125 Nm. Batéria má kapacitu 27.4 kWh, no z toho je využiteľných 26.8 kWh. Podľa meraní WLTP dokáže v meste spraviť 305 km. Toto si však jemne upravíme v ďalších častiach testu. Nami testovaný kúsok podporoval nabíjanie jednosmerným prúdom rýchlosťou 30 kW/h. Štandardne je to len 22 kW/h. Aby som teda bol presný, my sme mali na test plne nakonfigurovanú verziu Comfort Plus s koženými sedačkami, či parkovacou kamerou. A tu celkové parametre v tomto momente aj končia.

 

 

Keďže Dacia Spring je špecifické auto pre špecifickú a vyhradenú klientelu, radil som sa s viacerými ľuďmi a komunikoval s niekoľkými cieľovými skupinami, aby som tento oriešok rozslúskol. Kto si bude nový Spring najviac kupovať? Kto potrebuje jazdiť za čo najnižšie náklady, zároveň potrebuje nízku vstupnú cenu vozidla a okrem toho vyslovene vyhľadáva malé rozmery auta?! Tých skupín je nakoniec niekoľko:

 

Rozvoz jedla

Inak nazývaný aj záchrancovia životov. Hlavne počas pandémie a všadeprítomných lockdownov sme netrpezlivo čakali na našu objednávku jedla. Každý víkend bol pre nás degustáciou nových reštaurácii a s kuriérmi sme sa už často poznali aj po mene. Osobne som skúšal všetky aplikácie a mnohé využívam aj doteraz. Wolt, Bolt Food, Pay To Eat, Foodpanda, či Bistro.sk boli a sú tie najčastejšie využívané. Bývam v Trnave, čiže relatívne malé mesto, kde je všetko blízko. Kuriéri však jazdili výhradne na spalovákoch a v lepšom počasí sa našlo aj zopár cyklistov. Trnava je mesto, kde z jednej strany na druhú prejdete peši za cca dve hodinky, teda od začiatku po koniec má 10 kilometrov. Kuriéri mi však potvrdili, že mnohé rozvozy nemajú ani 5 kilometrov tam a späť. Práve, že tých je väčšina a málokedy opustia bránu mesta.

Každý kuriér navyše pracuje v akýchsi smenách. Rozlišujú dve smeny. Obedná a večerná. Tie najrušnejšie hodiny bývajú od 11:00 do cca 14:00 a následne až od 18:00 do 22:00. Za celý deň spravia cca 250 až 300 kilometrov. Spomenieš si, koľko Dacia uvádza dojazd podľa WLTP?! Je to 305 kilometrov. Po našej korekcii a počas chladnejšieho obdobia, ako je toto, sme sa dostali na hodnotu 240 kilometrov. A to je hodnota, ktorá kuriérom stačiť bude. Počas štvorhodinovej prestávky si ľahko môžu dobiť batériu na DC nabíjačke výkonom 30 kW/h a pripraviť sa tak na večernú rušnú smenu. No nie je to výhodné?

Takýto elektromobil so sebou prináša hneď niekoľko výhod pre kuriérov s jedlom. Stojí zhruba rovnako, ako Škoda Fabia, je lacný na prevádzku a nepočítam, len cenu elektriny, ale aj absenciu povinných servisov s výmenou oleja. Dacia Spring jazdí na malých pneumatikách s rozmerom 165/70 R14, kde celá sada stojí do 200€. Brzdy sú vďaka silnému rekuperačnému brzdeniu rovnako ušetrené, výfuk to nemá, čiže nič nebude hrdzavieť. Ešte niečo?! Celkové náklady na prevádzku sú teda veľmi nízke nehovoriac ešte o lacnej PZP. Kuriérovi by to tak maximalizovalo zisk a nemusel by sa ešte báť mechanickej poruchy na spaľovacom motore, ktorá by ho nechala bez príjmov. Po prepočítaní prevádzkových nákladov teda stojí 100 kilometrov na Springu len niečo málo cez 3€.

 

Mestské služobné auto

„Mesto v kerem žijem“ je výrazne progresívne. Máme tu najvyššiu mieru výstavby cyklochodníkov v slovenských mestách a to vďaka nášmu primátorovi, ktorý sa všemožne snaží znížiť počet áut na cestách. A popravde sa mu to aj darí a čím ďalej, tým viac trnavčanov presadli na bicykel. Náš primátor však myslí progresívne aj v smere štvorkolesovej mobility. Celý vozový park mestského úradu, ktorý sa skladal prevažne z naftových a benzínových Fábií, vymenil za elektromobily. Dokonca aj Mestský Policajti jazdia na elektro. Po našom meste teda pravidelne uvidíš behať prevažne elektrické Smarty a elektrické Škody Citigo. Elektrický Smart Forfour však dnes stojí cez 27 tisíc €, Škoda Citigo už v ponuke nie je a tak prichádza na scénu nový kráľ, ktorý sa možno už čoskoro bude v jednom z verejných obstarávaní uchádzať o miesto vo vozovom parku Trnavskej komunálnej politickej scény.

 

Autoškola

Áno, Dacia Spring je samozrejme s automatickou prevodovkou, čiže nikoho to reálne nenaučí do plnej miery šoférovať. Má však všetky predpoklady na to, stať sa novou posilou autoškôl. Možno by to nebolo ich prvé, hlavné auto. Keďže sa v súčasnosti elektromobilita stáva každodennou súčasťou našich životov, bolo by podľa môjho názoru správne ukázať študentom za volantom rozdiely medzi autom so spaľovacím motorom a s elektromotorom. Ako sa nabíja, koľko sa nabíja, aké zásady treba pri nabíjaní dodržiavať, aký štýl jazdy treba zvoliť pre čo najefektívnejšiu prevádzku. Ak sa na to pozrieme týmto smerom, tak zmysel to naozaj má. Príde raz doba, kedy bude na cestách dominancia elektromobilov a neskúsení vodič bude na pumpe hľadať miesto na aute, kde má strčiť tú prekliatu pištoľ s benzínom. Aj novú generáciu treba na to pripraviť. A pokiaľ si teraz hovoríš, že to sa predsa nemôže stať, tak ťa hneď uvediem na pravú mieru. Už sa to totižto deje. Kanceláriu mám s výhľadom na pumpu a jeden pekný deň tam pristál pán na Renault Zoe z autopožičovne a chcel ho tankovať. Reálne bez srandy behal okolo auta a hľadal nádrž. Každá autoškola by teda mala mať aspoň jedno auto elektrické a aspoň tri, štyri hodiny by na ňom adept o vodičský preukaz mal aj odjazdiť.

Realita autoškôl však býva skôr taká, že sa študent naučí tankovať LPG, ako bežný benzín. Ak by sme vedeli akýmsi spôsobom ovplyvniť ministerstvo dopravy, ktoré by malo v tomto smere určite autoškoly finančne podporiť, boli by sme veľmi radi. Teda, ak toto z ministerstva niekto číta, spravte si očko u šéfa a položte na stôl takýto návrh.

 

Carsharing

V zahraničí čím ďalej, tým obľúbenejšia služba, ktorá je u nás zatiaľ len v plienkach. Raz sa však dočkáme aj u nás dňa, kedy si nebudeme požičiavať len kolobežky, či bicykle, ale aj autá. A vo veľkom. Z našej strany je to nápad na parádny a atraktívny biznis, ktorý by vedel priniesť aj celkom slušný výnos. Flotila áut by bola pokojne tvorená len výhradne Springom, ktorý má znova všetky predpoklady ziskovosti. Nízka obstarávacia cena, nízke prevádzkové náklady, malé rozmery vhodné aj pre neskúsených šoférov a hlavne do malých mestských ulíc a mohol by som ešte pokračovať. Mnohí experti sa domnievajú, že práve carsharing bude budúcnosťou mobility. Už teraz vidím trend u ľudí menej si kupovať autá za vlastné peniaze. Ľudia skôr siahajú po bežných leasingoch, alebo po novom vo veľkom po operatívnych leasingoch. Z auta sa čoraz viac stáva spotrebný materiál a pre mnohých len akási z núdze cnosť. Viem si predstaviť zbaviť sa akýchkoľvek zbytočných výdavkov za auto, ako technická kontrola, emisná kontrola, platenie poistenia, diaľničnej známky, pohonných hmôt, pravidelného servisu. V prípade zdieľaných áut by ma to trápiť veru nemuselo.

 

 

A aký teda Spring v skutočnosti je?

Zo Springom sme strávili celý prvý jarný týždeň. Pri autách, ako je toto, máme vždy akési opatrné predsudky. Posledné auto tejto kategórie bolo u nás v redakcii elektrické Citigo, ktoré nás veľmi milo prekvapilo. Spring je však v prepočte o cca 5 tisíc € lacnejšie auto, ak vezmem do úvahy infláciu a zmenu cien nových áut. Cenovka reflektuje to, že niekde sa šetriť muselo. Na zopár miestach to vidieť je, no keď to v globále vezmem v porovnaní s inými autami Dacie, tak je to na úrovni. Tých milých prekvapení však bolo omnoho viac. Auto je a bude obyvateľom mesta. Jeho parametre o tom najlepšie vypovedajú. 45 koní postačuje na agilné zrýchlenie z 0 na 50, ktoré je za nami odmeraných 6 sekúnd. Z 0 na 100 km/h mu to trvá celých 20 sekúnd a maximálna rýchlosť je obmedzená na 130 km/h, čo teoreticky a hlavne v núdzi stačí aj na presun pod diaľnici. V týchto podmienkach však treba očakávať dojazd len na úrovni cca 100 kilometrov. V meste sme dokázali spraviť ideálny dojazd 240 kilometrov. Podmienky testovania však nepriali Springu, keďže na Jar sa to ešte vonku nepodobalo. Maximálna teplota počas testu dosiahla necelých 10 stupňov.

V teplejších podmienkach verím tomu, že tých 270 kilometrov Spring na jedno nabitie spraví. Najvýraznejšou svetlou stránkou tohto malého autíčka však bol jeho podvozok. Nič iné nehovorilo tak okato o nastavení celého auta do mesta, ako práve podvozok. Bol veľmi príjemne mäkký a neskutočne dobre odolával kanálom a neduhom našich mestských ciest. Z iných áut som zvyknutý si dávať extra pozor na kanály, no po týždni so Springom moja pozornosť jemne otupela. Priemer otáčania pod 10 metrov je lepší štandard a lepší už ani nemohol byť. Možno by prospelo Springu, ak by mal pohon zadných kolies a tak by predné zavesenie kolies dostalo ešte väčšiu voľnosť. S manévrovaním som však absolútne problém nemal. To by bolo v prípade auta týchto rozmerov to posledné.

Ako je na tom však posed za volantom?! Tu sa len potvrdzuje celkové zameranie auta. Zabudni na to, že by ti mal Spring slúžiť ako auto na dlhšie cesty. Možno je na druhú stranu aj výhoda, že dojazd sa vyšplhal na necelých 250 kilometrov, lebo budeš si musieť dávať prestávky na oddych. Sedačky a celkovo posed je nastavený viacmenej fixne. Sedačka vodiča je nastaviteľná len dopredu/dozadu a vieš si ešte polohovať operadlo. Čiže okrem komfortnej bedrovej opierky chýba aj akákoľvek výšková nastaviteľnosť. To však nie je jediná súčasť interiéru, ktorá sa nedá nastaviť. Druhou je volant. Ten má jednu jedinú polohu. Nie je ho možné nastaviť ani v jednej osi. Polohu za ním si teda doslova budeš musieť vybrať. Žiadny luxus s vlastnou preferenciou sa teda nekoná. Ber, alebo choď peši.

 

 

Docela milo ma však prekvapila komfortná výbava. Spring má napríklad všetky štyri okná elektricky ovládané. Tie vzadu však vodič ovládať nevie. Tlačítka má k dispozícii každý pasažier svoje. Ale sú tam a to je hlavné. Hlavný konkurent v segmente (Citigo) mal otvárateľné len predné a zadné boli výklopné. Rovnako tak príjemným prekvapením bolo elektrické nastavenie spätných zrkadiel, či svetelný senzor. Auto takisto disponuje protikolíznym asistentom. Aj napriek tomu a šiestim airbagom, získala Dacia Spring v hodnotení Euro NCAP len jednu hviezdičku. Pri takom množstve SUV-čiek na cestách by som však naozaj v tomto nechcel dostať od niekoho čelný náraz. Fyziku neo…klameš.

Z komfortnej výbavy tu navyše máme prítomný aj 8″ dotykový displej, ktorý disponuje podporou Android Auto a Apple CarPlay. Navyše má zabudovanú navigáciu a premieta sa na ňom aj obraz parkovacej kamery, čo je dobrý pomocník. Okrem kamery máme vzadu aj parkovacie senzory. Čiže vo finále si človek uvedomí, že toto auto je vybavené veľmi poctivo a slušne. Ešte som zabudol. Áno, klímu to má. Čo viac teda ešte treba do auta, ktoré má plniť niektorú z vyššie uvedených úloh? A aj keby bolo druhé auto v rodine určené na nákupy, mestské vybavovačky, či vozenie detí do školy.

Za cenu 18 tisíc € s prihliadnutím na veľa ušetrených peňazí počas užívania auta je to jedno z najlepších áut v pomere cena/pridaná hodnota. A čo by si si mal určite pri Springu doobjednať z cenníku? 30 kW/h nabíjanie. Inak by si mal len základné AC nabíjanie rýchlosťou 6.6 kW/h a to by si na nabíjačke strávil viac ako štyri hodiny. Takto za hodinku máš dobitú batériu na viac ako 80%. A to potrebujú všetci. Hlavne Wolťáci. Tak čo, presvedčili sme ťa o tom, že toto auto je možnou budúcnosťou našich ciest?