Neviem, či si niekedy videl seriál Walking Dead. Tento seriál ukazuje svet, ako by sa zmenil po epidémii zombie vírusu, ktorý premení ľudí v chodiacu smrť. To je zároveň aj doslovný preklad tohto seriálu do slovenčiny. Mal 177 častí a v hlavnej úlohe nájdeme zopár stálych protagonistov – Rick Grimes, Daryl Dixon, Michonne či záporak Negan. Im ide v podstate len o jedno: prežiť v obklopení miliónov zombíkov a nájsť svoje útočisko, kde by mohli obnoviť život na zemi. Alebo minimálne tomu dopomôcť. Okrem toho však, že bojujú proti zombíkom, tak bojujú aj sami so sebou a proti rôznym táborom, či sektám ľudí. Jednoducho – sračka v sračke. Snažia sa len nájsť si niečo jesť, aby prežili do nasledujúceho dňa. A prečo to vôbec spomínam?!
Mám rád metafory a všeobecne rôzne iné umelecké prostriedky, ktoré dokážu vtiahnuť čitateľa do testu akéhokoľvek auta. V prípade Audi RS3 spomínam Walking Dead práve preto, lebo som sa s týmto autom cítil podobne, ako hlavní hrdinovia tohto seriálu. Posledný živý tvor medzi miliónmi zombíkov. Posledný správny motor medzi tisíckami trojvalcov, hybridov a elektromobilov. Audi RS3 je presne ako Daryl Dixon. Neohrabaný motorkár v koženej budne, ktorý nemá problém zašpiniť si ruky nielen krvou zombíkov, ale aj ľudí. Audi RS3 je neohrabaný hulvát s kladivom pod jeho kapotou, ktorý aj v roku 2024 zabúda na všetky tie príkazy Európskej Únie. S tým kladivom im búcha po ich dutých hlavách a uteká z veľkých miest na vidiek, na okresky, mimo všetkých. Skrýva sa, kým sa dá. A kým má čo tankovať.
Ja som mal znova unikátnu možnosť si otestovať auto, ktoré mi predtým prekĺzlo medzi prstami, a na ktoré som sa medzi modelmi Audi RS tešil úplne najviac. Tomuto zážitku sa hneď na začiatku testu musím poďakovať požičovni Blackrent, od ktorej si túto RS3 môžeš požičať aj ty a potvrdiť, či vyvrátiť moje ďalšie tvrdenia. Presuňme sa teda spolu k tomu dôležitému. K Audi RS3 s rokom výroby 2023.
O jeden viac ako všetci
…vlastne kto všetci?! Audi RS3 v súčasnosti má už len posledného priameho konkurenta a tým je Mercedes-Benz A45 AMG. Tieto dve autá spolu vytrvali v skupine ultimátnych hothatchov s výkonom väčším, alebo rovným 400 koní. Samozrejme rokmi sa táto skupina pimpovala do dnešného stavu a nie vždy mala 400 koní. Začínalo to medzi 340 a 360 koňmi a do tejto skupiny preživších patrilo napríklad perfektné BMW M140i, či ostrý Ford Focus RS v jeho poslednej generácii. Priamych konkurentov však mala vždy málo. Niekto by sem zaradil aj Golf R, no ten hľadá konkurenciu skôr vo vodách Audi S3, či A35 AMG od MB. V minulosti teda v tejto ultimátnej kategórii najviac ťažilo zo svojej agility práve MB. Vždy totižto používalo 4-valec na prednej náprave s dobre rozmiestnenou hmotnosťou a ľahkým predkom. Audi RS3 bolo vždy známe svojou nedotáčavosťou, keďže malo ťažký 5 valec, navyše umiestnený naprieč, čo zas bola výhoda pre pozdĺžne umiestnený šesťvalec v BMW M140i. Tieto tri autá sa dali označovať aj za svetú trojicu – 4 valec, 5 valec a 6 valec. Každý si našiel to svoje.
Dnes však je situácia iná. AMG A45 je už prešpičkovaný počítač, zatiaľ čo RS3 je stále to staré železné kladivo, ktoré však dostalo brutálnu novú rúčku a omnoho lepšie sa s ním pracuje. Keď s ním raz buchneš, tak pochopíš, ako sa dobre drží. Aktuálne sa pozeráme na tretiu generáciu modelu Audi RS3. Prvá (8P) je samozrejme tá najvzácnejšia, keďže sa vyrábala len v rokoch 2011 a 2013. Kuloáre hovoria o celkovom čísle 5600 vyrobených kusov. Mala výkon 340 koní a krútiaci moment 450 Nm. Samozrejmosťou už vtedy bol pohon Quattro riešený Haldexom 4. generácie. Druhá generácia (8V) bola na trhu už o čosi dlhšie a to konkrétne od 2015 do 2020. Jej výkon poskočil na 367 koní, respektíve po facelifte na súčasných 400 koní. Quattro bolo zachované, no vymenené za 5. generáciu Haldexu.
A tretia generácia (8Y) prešla celkovým generačným refreshom nielen pohonu, ale aj podvozku. Motor ostal zachovaný a má teda 400 koní a 500 Nm. K motoru je spriahnutá známa 7-stupňová prevodovka DQ500 s dvomi mokrými spojkami označovaná aj ako S-Tronic. Zmeny však prichádzajú odspodu. Audi RS3 totižto už dospela a stala sa z nej vyvinutá žena, ktorá začala riadne cvičiť. Najzásadnejší rozdiel je systém pohonu. Quattro v tomto prípade označuje pohon od Borg-Warner označovaný miestami aj ako Haldex 6. generácie. Ten však po novom vie preniesť až 80% výkonu zadnú nápravu. Predchodca vedel preniesť len 50%! Zároveň však dostal do vienka aj RS Torque Splitter, čo je brutálny diferák podobný haldexu, medzi zadnými kolesami. Ten vie poslať z týchto 80% celú časť výkonu na jedno koleso a tak pomôcť pri driftovaní, či na výjazde zo zákruty.
Okrem toho však ľudia v Audi Sport naladili od piky aj podvozok. Audi RS3 má jedno unikátne riešenie a tým je širší rozchod kolies prednej nápravy so širším obutím na predných kolesách, aby čo najviac vylepšili stabilitu a eliminovali nedotáčavosť. Predné kolesá majú rozchod 1559 mm a zadné 1514 mm. Obutie vpredu je 265 a vzadu 245. Táto automobilová anomália zabezpečí brutálny grip na prednej náprave, ale príjemný „ne-grip“ na zadnej náprave. A čo to spraví v bežnom živote, si povieme v ďalšej kapitole.
Najlepšie jazdiace RS?!
Presne toto som sa pýtal sám seba po celom víkende. Tento a minulý rok som mal totižto možnosť jazdiť väčšinu zásadných Audi RS. Bola to RS4, RS6 a dokonca aj R8. Keďže RS5 a RS7 sú deriváty týchto dvoch kombíkov, tak môžem si dovoliť tvrdiť, že viem ako jazdia, aj keď som sa priamo na nich nevozil. Do celej skladačky mi chýba len Audi TT RS, ktoré by to mohlo celé zamiešať, ale žiaľ už nemá ako. Tento model totižto Audina úplne škrtla na úkor emisií a tak jedna veľmi úspešná kapitola už skončila. Poďme teda späť k Audi RS3, ktorá zatiaľ nekončí!
Od tohto auta som mal veľké očakávania. Je to ako slepý date s dievčaťom, ktoré nájdeš na Instagrame. Stretneš ju naživo a bude vyzerať rovnako dobre ako na tých fotkách?! Čo všetko ťa na nej môže prekvapiť, alebo naopak zaraziť?! Buuum! Absolútne ma naživo zrušila a predčila akékoľvek moje očakávania. Myslím samozrejme RS3-ku, dúfam, že si si nemyslel, že stále hovorím o tej babe z Instagramu… Začnem však tentokrát z tej nudnejšej časti. V sobotu som sa totižto vybral s mojou snúbenicou na výlet do Viedne kúpiť nejaké vianočné darčeky. Áno, už je tu znova ten čas. Keďže som mal v pláne minúť stovky € na darčeky, potreboval som sa dopraviť do Viedne čo najlacnejšie. Pôvodne som totižto mal mať Porsche Taycan Turbo, no príjemnou zhodou okolností mi chaloši z Blackrentu zmenili auto na Audi RS3. Len toto treba samozrejme aj tankovať. Ale! Dobrá správa!! Na ceste do Viedne si zobral jej 5 valec len 7.8 litra na 100 kilometrov. A to považujem za brutálne dobrú spotrebu na 400 koní!
Teraz však späť k tým vážnejším veciam. Nedeľa bola pre mňa v znamení priepustky z nedeľného upratovania na robenie si „svojej“ roboty s týmto autom. Nabil som si teda foťák, kameru, natankoval plnú nádrž 100-oktánu a hybaj ho na popiči cesty! Mojim cieľom bola tentokrát cesta medzi Prietržou a Bašnárovcami na Kopaniciach. Milujem túto cestu hlavne kvôli jej povahe s viacerými horizontami a veľmi technickými zákrutami. Tento úsek cesty je zároveň veľmi rozmanitý, keďže na niektorých miestach má dokonalý hrubý asfalt, niekde má zas veľmi klzký asfalt a na kúsku je aj jemne rozbitá. Tak povediac, všehochuť. A práve tu najlepšie vždy preverím auto. Nielen jeho podvozok, ale aj rozloženie sily, reakcie na plyn, či prirodzený mechanický grip.
Auto som si nastavil do RS Individual režimu, kedy som všetko dal do najostrejšieho režimu. Obmedzil som si stabilizačnú kontrolu na ESP Sport, aby som si vedel aspoň trochu užiť aj jeho charakter pustiť niečo na zadok. A letím… Miňa sa zákruta za zákrutou a mne sa pomaly dvíhajú kútiky. Srdce návalom adrenalínu poskočilo na tepovú frekvenciu 170 BPM a otáčky motora letia k 7000 ot./min. Rýchlosti nie je legálne sem písať. Prevodovka podrží zaradení prevodový stupeň a sama nepreradí pri obmedzovači a tak nepokazí zábavu v tom najlepšom. Prešiel som si tento úsek niekoľkokrát v jednom smere, keďže ten je do kopca. A môžem povedať, že tu máme nového strieborného medailistu, keďže otvorene môžem toto auto dať na druhé miesto najlepšie jazdiaceho auta presne za Porsche 718 Boxster GTS 4.0! To auto je absolútne geniálne!
Vďaka širšiemu rozchodu kolies je v nájazdoch veľmi vyrovnané a nedotáčavosť už v tomto setupe nemá akúkoľvek šancu. A to ani na klzkejšom asfalte, kde sa vždy prihlásili o slovo širšie pneu vpredu. Pri odľahčení plynu ti uteká naopak zadok smerom von zo zákruty. Akonáhle sa však naučíš s autom pracovať, tak sa ti odvďačí brutálnym jazdným zážitkom, kedy dokáže každú zákruty vychádzať powerslidom, prípadne sa tváriť ako symetrická štvorkolka v Subaru Impreza WRX Sti a ideš driftom všetkými štyrmi. Absolútne presné riadenie ti napomáha hľadať ideálnu stopu a bojuješ sám so sebou, či chceš ísť čisto, alebo ako totálny špinavec. Ja som hulvát a preto aj RS3-ka v mojich rukách nechcela ostať čistá.
Na každom výjazde je zároveň cítiť ten diferák, ktorý v tomto prípade pracuje absolútne bezchybne. On krásne cíti, kedy potrebuješ výkon na zaťažené koleso a nedovolí zbytočne prekĺznuť odľahčené koleso. Zároveň je neuveriteľne cítiť dominanciu zadnej nápravy, keďže na mnohých miestach som zadok zrovnával ešte aj na rovinke a cítil som sa ako v M xDrive. Toto je jednozačne najlepšie nastavený systém Quattro – aj keď je to len „obyčajný“ Haldex. Všetky Audi RS sa vyznačujú túžbou po čistej stope a keď chceš hádzať zadkom na výjazdoch, musíš na to ísť cez škandinávsky flick. Tu ti stačí plyn k tomu, aby si so zadkom tancoval po ceste. Úžasné…
Ale mne to nestačilo. Zhruba hodina vozenia sa na týchto cestách bola následne prerušená pauzou na fotenie, lebo predsa aj tú robotu si treba spraviť. Keďže zvony v neďalekej dedine práve hovorili o čase obeda, vytiahol som si proteinovú tyčinku a dumal čo ďalej. Nádrž ešte dostatočne plná a ja ešte nie celkom ukojený. Rozhodnutie mojej schizofrenickej duše znelo jasne. „Ideme na Babu!“
Baba a RS3
Keďže bola nedeľa uprostred Októbra a vonku svietilo slnko pri 17 stupňoch Celzia, vedel som, že tam nebudem sám. Našťastie na Perneckej strane je stále semafór a človek si ním dokáže vyčistiť cestu pred sebou. Pustil som si teda rovnakú pesníčku: RS Individual a musel som otestovať tento pekelný stroj aj tu. S dávkou obrovského rešpektu pred motorkármi, ktorých tu dnes bolo kvantum, som sa šinul hore kopcom. A každou zákrutou mi len potvrdila to všetko, čo mi na ostrej skúške na Kopaniciach ukázala.
Audi RS3 je dokonalé auto s dokonalým podvozkom, vyladením a hlavne pohonom. Jeho 5-valec sa ozýval v úbočiach Malých Karpát a na kilometre bolo počuť, že ide atypický motor s nepárnym počtom valcov, ktorý však jemne znie ako V10 z Lamba. Čím som dlhšie bol za jeho volantom, tým som si viac trúfal na nájazdoch. Môžem však potvrdiť, že jeho 375 milimetrové brzdy so šiestimi piestikmi absolútne postačujú a nie je tak potreba siahať po karbon-keramických kotúčoch, ktoré sú pre Audi RS3 za príplatok.
Ideálne boli pre mňa aj sedačky, ktoré sú štandardné a teda do Audi RS3 si nevieš dať tie dokonalé škrupiny z Audi RS4 Competition Plus. Teda nevedel si si dať v roku 2023, ale až facelift ich bude mať súčasťou packu Performance spoločne s obmedzovačom na 290 km/h a práve karbon-keramickými brzdami. Ja však hovorím všetkými desiatimi ÁNO za tieto manuálne RS sedačky, ktoré mali veľmi nízko bod H a tak som mal veľmi príjemný pocit z jazdy. Osobne by som však siahol po alkantorovom volante, keďže tu sa mi brutálne potili ruky. Z toľkého adrenalínu musia.
Je to božské auto s božskými umýslami. Pri jazde ma presvedčila o jej kvalitách a mne bolo zopár vecí smutno. V prvom rade, že táto kategória už pomaličky umiera. Zároveň to, že som mal RS3 len na jeden víkend a v neposlednom rade to, že som si ju nemohol vyskúšať ešte aj na snehu. To musí byť niečo absolútne geniálne! Keď si spomeniem, čo som zažil minulý rok s M4 Competition na snehu, tak budem musieť tuším tento rok pozerať počasie a následne otravovať chalanov z Blackrent znova 😀
Audi RS3 je to auto, ktorému povieš áno
Nová Audi RS3 Limousine začína cenovkou od 65 tisíc € s DPH. Priplácať si žiaľ musíš aj za také základné veci, akými sú parkovacia kamera, navigácia, vyhrievané sedačky a podobne. Ak si ju teda naskladáš k svojim predstávam, tak sa vieš vyšplhať aj cez hranicu 90 tisíc €. To už nie je málo, ak sa pozrieme na to, že sa stále jedná o malý kompakt v triede Golfu. Ono na druhú stranu, aj Golf R dnes už stojí cez 70 tisíc €, čiže baviť sa o tom, čo je normálna cena za Audi RS3 nie je momentálne na mieste. Ak budeš mať však trošku rácia, tak siahneš po ročnom, či dvojročnom aute s menším nájazdom kilometrov, ktoré prekonalo stratu hodnoty zhruba vo výške 30% z cenníkovej ceny a za 60 tisíc € máš perfektne vybavené auto, ktoré môžeš reálne použiť na všetko.
V týchto vodách totižto ja už nejaký ten čas pátram po tom ideálnom aute. Srdce mladého človeka ma stále ťahá k dvojmiestnym autám typu Porsche 718, či Jaguar F-Type, no viem, že keď príde na lámanie chleba, tak práve rácio vyhrá. Audi RS3 by bolo aj mojou voľbou, keďže je to auto vhodné na absolútne všetky obdobia roka, na všetky účely od bežných nákupov, až po okruhové jazdenie a navyše ťa ani extra nezožerie. Jeho odmenou pre teba bude úžasný zvuk 5-valca a absolútne geniálne odladený podvozok. Na tomto aute mi nevadilo absolútne nič.
Prvé stretnutie s Audi A3/RS3
Paradoxom tohto víkendu bolo aj to, že toto bolo moje úplne prvé stretnutie s aktuálnou štvrtou generáciou modelu Audi A3. Logicky som teda aj objavoval jej interiér, exteriér a všeobecne aj dizajn. Táto generácia je postavená na platforme MQB Evo, ktorú používa aj nový Golf, Leon, či Octavia. Nie je teda prekvapením, že v mnohom je tu ten influence cítiť a po zasadnutí za volant tohto auta som sa cítil byť akosi doma. Až na prevedenie matierálov, či jemne extravagntný dizajn interiéru, som veľmi dobre toto auto už poznal. Atypicky riešené výduchy klimatizácie pred vodičom ho odlišujú od vyššie spomínaných súrodencov a prišlo mi, akoby Audi prišla posledná na poradu VW AG skupiny so svojim dizajnom. Veľa vecí tak museli riešiť trošku „po svojom“. Z inak uhladenej Audi A3, ktorá sa v interiéri posledné dve genrácie pýšila guľatými výduchmi klímy, sa stala akási rebelka.
Vďaka spomínaným výduchom konštruktéri docielili pocit kokpitu pred vodičom. Ak budeš mať pocit podobnosti s modelom e-tron GT, tak to nie je náhoda. Panel ovládania klimatizácie aj displej spolu s panelom pred spolujazdcom pochádza z Audi A3. V zásade mi však ergonomicky tento interiér absolútne vyhovoval a nemám mu extra čo vytknúť. Kvalitatívne je určite na vrchnej pozícii hlavne čo sa týka tuhosti plastov vo vrchnej časti kabíny, kde ostatné koncernové modely ešte pokrivkávajú. Infotainment Audi MMI je rovnako špičkou v segmente. Dlhé roky hovorím, že je veľmi jednoduchý, no práve v tom má svoje čaro. Nie je prešpekulovaný a jeho funkčnosť je 100%-tná. Ani raz sa mi nestalo, že by zamrzol, že by mi odpojilo Android Auto a podobne. Ovládanie klimatizácie ma tiež potešilo, že je kompletne riešené fyzickými tlačítkami. V súčasnej dobe je to príjemná zmena.
Po stránke dizajnu exteriéru je model A3 absolútnou klasikou v najlepšom slova zmysle. Audi RS3 je jeho najlepšou čerešničkou, ktorá ukazuje svoju dominanciu. Osobne by som si ťažko vyberal medzi dvoma karosárskymi verziami Hatchback a Limousine. Každá má niečo do seba, no v prípade tejto Limousine sa mi veľmi páči ten potenciál dať na jej kufro nejaké brutálne GT krídlo, keďže mi ten zadok príde akýsi stiahnutý. Jednoznačne mu dominujú obrovské a hlavne reálne koncovky výfuku, ako sa na RS patrí. Možno som kolotočár, ale nejako mi tam to krídlo pasuje 😀 Myslím také, ako má Civic Type-R, alebo STI.
Verdikt
Myslím, že ti je úplne jasné, aký je môj finálny verdikt na Audi RS3. Ťažko sa mi na toto auto hľadajú akékoľvek kritické slová. To, čo som si kritické povymýšľal, bola len ozaj z núdze cnosť, aby som nevyzeral extra zaujato. Ale som zaujatý. Jeho 5 valec je ako zaklínač, ktorý ti svojím znamením absolútne zatemní myseľ, kedy by si si bol schopný odseknúť vlastnú ruku. V dnešnej dobe si musíme autá ako tieto obzvlášť vážiť. Lebo inak dopadneme ako pri C63 AMG. No a to snáď nechceš, aby ďalšia generácia RS3 bola s trojvalcom a hybridom, no nie?!
S Audi RS3 zároveň značka všemožne bojuje proti EÚ a ich sprostým nariadeniam. Som veľmi rád za toho manažéra v značke Audi, ktorý už niekoľko rokov búcha po stole a stoj, čo stoj vždy dokáže pretlačiť tento model pre nás petrolheadov. Hovorím ti, raz nám bude za týmto autom smutno, ako nám je smutno za M140i. Preto si ho treba užiť, kým ho ešte máme.
A teda v tomto smere musím ešte raz poďakovať požičovni Blackrent, že mi túto Audi RS3 dali ako náhradu za Taycan Turbo. Ani nevedia, ako moc ma tým potešili. Ty si rovnako Audi RS3 môžeš požičať, či už len na víkend, alebo na celý týždeň a vybehnúť s ňou do Álp. Blackrent má dokonca aj jej predchádzajúcu generáciu, tak si máš z čoho vybrať. Ak si chceš RS3 požičať, klikaj na tento link. Ak nám zároveň napíšeš mail na redakcia@medziplyn.sk, tak ti budeme vedieť určite vybaviť aj lepšiu cenu na zapožičanie ako pre čitateľa Medziplyn.sk a to nielen na Audi RS3. Teda len v prípade, že si sa v čítaní dostal až sem. A ak si sa dostal, tak ti z celého srdca ďakujem. Píšem tie testy práve pre teba <3