Médiá o tom písali už mesiace, často skôr poplašným tónom než na základe faktov. My sme ešte nedávno upozorňovali, že žiadny zákon o obmedzení odpočtu DPH zatiaľ neexistuje. To stále platí. No po novom máme overenú informáciu z prostredia blízkeho Ministerstvu financií SR, ktorá situáciu zásadne posúva vpred.

Áno, zmena príde. A bude mať ďaleko širší zásah, než len tých slávnych 50 % z DPH.

✅ Rýchla rekapitulácia

  • V marci 2025 Rada EÚ schválila Slovensku výnimku, aby mohlo obmedziť odpočet DPH na 50 % pri vozidlách kategórie M1 (osobné autá), ak sa používajú na súkromné aj firemné účely.

  • Zmenu však musí najprv schváliť slovenský parlament.

  • K 11. júlu 2025 ešte žiadny takýto zákon neexistuje.

🕒 Dva scenáre zavedenia zmeny – čo nám potvrdil zdroj z MF SR

Na základe dôveryhodnej informácie zo zdroja blízkeho Ministerstvu financií Slovenskej republiky máme jasno v tom, kedy a ako sa zmena udeje.

❗️ Zmena vstúpi do platnosti v jednom z týchto dvoch termínov:

  • 1. októbra 2025, ak sa podarí návrh zákona pretlačiť v skrátenom legislatívnom konaní na septembrovej schôdzi NR SR.

  • 1. januára 2026, ak prebehne štandardné legislatívne konanie ako súčasť konsolidačného balíka.

📍 Nie len DPH: Pripravte sa na povinné GPS vo vozidlách

A teraz to podstatné – obmedzenie odpočtu DPH nebude jedinou zmenou.

Podľa toho istého zdroja sa k legislatívnej úprave pripája aj nová povinnosť pre všetky vozidlá kategórie M1, na ktoré si podnikateľ chce uplatniť výdavky:

🚘 Vozidlo bude musieť byť vybavené GPS modulom, ktorý bude slúžiť ako elektronická kniha jázd.

Finančná správa tak bude mať pri kontrole priamy prístup k údajom o všetkých jazdách:

  • účel jazdy,

  • čas,

  • trasa,

  • a tým aj možnosť spätne posúdiť, či jazda bola naozaj podnikateľská.

➡️ Z tohto sa potom bude odvíjať možnosť zahrnúť do nákladov aj pohonné hmoty.

❗️ Výnimka: úžitkové vozidlá kategórie N1

Dobrá správa pre dodávky a firemné vany, táto zmena sa momentálne nebude týkať vozidiel kategórie N1 (napríklad Toyota Hilux, Ford Ranger, VW Caddy Cargo, Fiat Ducato a pod.). N1 ostáva v režime plného odpočtu DPH, pokiaľ sa používa na podnikateľskú činnosť ako doteraz.

💬 Subjektívny pohľad: Krok k väčšej transparentnosti alebo krok do špajze?

Z pohľadu štátu je tento krok logický. Ročne sa cez osobné autá „stráca“ obrovské množstvo DPH a palivových nákladov, ktoré sú reálne spotrebované na súkromné jazdy. GPS ako digitálna kniha jázd je účinný nástroj, ako to kontrolovať a má to svoju logiku.

Z pohľadu podnikateľov je však táto povinnosť novým bremenom:

  • Náklady na inštaláciu a prevádzku GPS systému,

  • možný zásah do súkromia (v prípade zmiešaného využitia),

  • administratíva spojená s integráciou dát pre daňové účely.

A najmä – nie každé podnikanie sa dá zredukovať na trasu medzi bodom A a B.

🧭 Záver: Ticho pred daňovou búrkou?

Dnes ešte nie je nič v Zbierke zákonov, no na rozdiel od jari 2025 už vieme, že sa zmena reálne pripravuje. Ministerstvo financií pracuje na návrhu zákona a septembrová schôdza NR SR môže byť zlomová.

Podnikatelia by mali pozorne sledovať legislatívny vývoj, zvážiť budúce náklady a pripraviť sa na možnosť, že „daňové peklo“ tentokrát naozaj príde, len možno o niečo chladnejšie a premyslenejšie.

Privacy Preference Center