Málokedy som tak nedočkavý, že informácie o aute obsiahnem v plnej miere už v nadpise. Tento-krát som však musel spraviť výnimku, lebo sám som z tohto faktu mierne vykoľajený. Možno presne ako tá lokomotíva z ktorej motor Audi do svojej S5 použilo. Hanba. Či? Značka vo veľkom prezbrojuje svoje agregáty za zelenšie alternatívy a SQ7, S6 a S7 prichádza s novým naftovým motorom aj menší zástupca S5. Auto, ktoré ešte 10 rokov dozadu bolo možné kúpiť s atmosferickým vidlicovým osemvalcom s objemom 4.2 litra je dnes už len akási úsporná dodávka s naftou. Dokonca ešte pred tými 10-timi rokmi si si mohol kúpiť Audi S5 so spomínaným osemvalcom v kombinácii s manuálnou prevodovkou. To, že sa postupne manuálne prevodovky zo športových áut vytratili, na to sme si časom už nejako zvykli. Trh sa takisto prispôsobil a aktuálne posledný pozostalý s osemvalcom a manuálom je Mustang GT.

Okej, netreba považovať Audi S5 za ikonu motorizmu. Predsa len, je tu s nami sotva 12 rokov a tých generácií sa zatiaľ moc nevystriedalo. Smutný som skôr z toho faktu, že autá, za ktorými sme sa radi obzerali a čakali kým ich majiteľ trošku pošteklí plynový pedál sa nám postupne vytrácajú a ostávajú len v spomienkach. Aby som však nemlel stále len nejaké omáčky, poďme sa spolu pozrieť na fakty. Nová Audi S5, ktorej podobu sme spoznali dva roky dozadu spolu s motorom 3.0 TFSi, dostala pod kapotu nový motor. Ten je, ako správne usudzuješ z doterajších riadkov, naftový, rovnako uložený do V a s výkonom 347 koní. Jeho naftový krútiaci moment atakuje veľmi slušných 700Nm a stovku pokorí za 4.8 sekundy. Na dynamických parametroch by teda nebolo nič zlé. Aj keď je o jednu desatinu pomalší ako jeho benzínový predchodca, určite dokáže vytvoriť naozaj silný pocit zrýchlenia. Vo finále však, keď sa nad tým tak zamyslím, trh len dostal to čo chcel. Audi vypočula v tomto prípade nie svojich fanúšikov, ale svojich zákazníkov.

 

 

Aj keď to môže byť od nich hocijak egoistické, myslia hlavne na zárobok a na to, aby si znížili emisný priemer. Dokonca aj zo strany výrobcu živiť benzínový trojliter nie je z ekonomického hľadiska výnosné. Keď sa k tomu pozrieme ešte aj na fakt, že v ponuke je stále model RS5 s moderným 2.9 litrovým motorom, tak tento krok, skôr či neskôr musel prísť. Aj tak Audiny kategórie S5, S6, či aj S7 sú využívané hlavne ako diaľničné približovadlá a nafta si tam svoje opodstatnenie určite nájde. Nám neostáva nič iné, len sa pomaly lúčiť so športovými kupé, ktoré však nepatria na vrchol svojej triedy. Predpokladám, že v stopách Audi pôjde časom aj BMW a neskôr aj Mercedes. Predsa práve Bawor už vo svojich športových SUV naftové jednotky používa dlhší čas v prípade verzií X5 M50d. Ich označenie však poňali rozumnejšie a ľudia si ich tak nezamenia s benzínovou verziou v M-ku. Čo keby teda aj Audi prešlo od S5 k označeniu S5 55 TDi?!