Značka Land Rover je na slovenskom trhu často prehliadaná. Napriek svojej histórii a renomé v segmente SUV zostáva v tieni nemeckej prémiovej konkurencie. Do našej redakcie však tentokrát dorazil model, ktorý predstavuje vstupnú bránu do sveta britskej značky – Range Rover Evoque. Ide o najdostupnejší model v ponuke, no už na prvý pohľad je zrejmé, že si drží štandardy značky. Spracovanie interiéru, kvalita použitých materiálov a celkový dojem pôsobia veľmi presvedčivo. Evoque sa síce radí na spodok modelového radu, ale nepôsobí lacno ani odfláknuto. Napriek tomu som mal predsudky, konkrétne k motorizácii, ktorú testovaný kus ponúkol.
Ikonické siluety
Len máloktorá značka sa môže pochváliť takým množstvom nezameniteľných tvarov ako Land Rover. Samozrejme, existujú výnimky – Mercedes triedy G alebo Porsche 911 sú okamžite rozpoznateľné. No ak sa pozriete na SUV z profilu a vidíte jasné, uhladené línie, je pravdepodobné, že ide o Range Rover. Defender je typický príklad klasického off-roadu, hranatý a robustný. Range Rover zas stelesňuje luxus bez kompromisov. A najmenší Evoque si drží vlastnú identitu, no zároveň verne nadväzuje na dizajnový jazyk značky. Jeho proporcie sú jedinečné a v segmente prémiových kompaktných SUV sa vizuálne nestratí, ale naopak, vyčnieva.
Evoque sa dokonca vyrábal aj ako kabriolet v rokoch 2016-2019. Jeho proporcie ho predurčujú do mestskej premávky – kompaktné rozmery, kolesá umiestnené blízko rohov karosérie, vyšší profil pneumatík a komfortne naladený podvozok. Napriek menším rozmerom si zachováva štýlový výraz. Čisté línie dopĺňajú výsuvné kľučky dverí, ktoré z karosérie vystupujú len pri odomykaní. Testovaný kus zaujal aj farebnou konfiguráciou. Metalíza Corinthian Bronze v kombinácii s čiernymi stĺpikmi a lesklými čiernymi 20-palcovými diskami vytvára elegantný a sebavedomý vzhľad, ktorý presne korešponduje s imidžom značky.
Neduhy trojvalca
Moje predsudky pred testom sa týkali najmä plug-in hybridnej pohonnej sústavy. Predsa len – trojvalec v SUV neznie práve lákavo. Realita však príjemne prekvapila. V kombinácii s elektromotorom a osemstupňovou automatickou prevodovkou pracuje agregát tak hladko, že som vo väčšine situácií ani nevnímal, že ide len o trojvalec. Pohonná jednotka bola vyvinutá in-house a spárovaná s upravenou verziou prevodovky Aisin. Elektromotor sa nachádza na zadnej náprave, čo znamená, že prevodovka neobsahuje elektromotor, ako je to bežné pri iných PHEV alebo MHEV systémoch. Výsledkom je kombinovaný výkon 269 koní a 540 Nm, ktorý sa prenáša na všetky štyri kolesá. Vďaka tomu si Evoque zachováva aj určitý off-roadový potenciál.
Oficiálna spotreba podľa WLTP je 1,5 l/100 km, no reálne hodnoty sú vyššie. Pri dôslednom nabíjaní sa dá jazdiť za 5 až 6 litrov, no s vybitou batériou stúpne spotreba na úroveň okolo 8 litrov. Dobrou správou je, že batéria s kapacitou 15 kWh poskytne čisto elektrický dojazd približne 60 kilometrov, čo zodpovedá údajom výrobcu. Akumulátor má maximálny nabíjací výkon 32 kW, pri ktorom sa batéria nabije z 0 na 80 % za pól hodinu. V prípade nabíjania z domácej siete to trvá necelých 7 hodín a cez AC nabíjanie pri výkone 7 kW sa batéria nabije za niečo cez 2 hodiny.
Jazda s týmto pohonom je komfortná a tichá. Trojvalec je v interiéri takmer nepočuteľný a ozýva sa len pri prudšej akcelerácii. V bežnom tempe je motor kultivovaný a veľmi dobre odhlučnený. Pri diaľničnom tempe 130 km/h točí len 2400 ot./min. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne Evoque za 7,2 sekundy. Na papieri to znie dynamicky, v praxi však vozidlo nepôsobí až tak explozívne. Pri prudkom zošliapnutí plynu však naberá rýchlosť rýchlejšie, než by ste od trojvalca čakali. Jazdu možno prepínať aj do čisto elektrického režimu, v ktorom elektromotor poháňa výhradne zadnú nápravu a ponúka výkon necelých 110 koní. Vďaka tomuto usporiadaniu nie je plug-in hybridný Evoque klasickou štvorkolkou v pravom zmysle slova. Spaľovací motor poháňa predné kolesá, zatiaľ čo zadné sú výlučne v réžii elektromotora. Ak by ste si však mysleli, že po vybití batérie sa z Evoque stane predokolka, mýlite sa. Systém si vždy ponecháva dostatok energie v akumulátore na to, aby v prípade potreby aktivoval pohon zadnej nápravy. V ponuke je okrem plug-in hybridu aj mild-hybridný naftový dvojlitrový motor v dvoch špecifikáciach: D165 a D200. Slabčí z dvojice ponúka výkon 163 koní a 380 Nm. a výkonnejší 204 koní a krútiaci moment 403 Nm. V tomto prípade je k dispozícii až 9-stupňový automat a s reálnou spotrebou na úrovni 5 až 6 litrov na 100 kilometrov.
Napriek tomu, že ide o plug-in hybrid, Evoque si zachováva schopnosti, ktoré sa od Land Roveru očakávajú. Pohon všetkých štyroch kolies je riešený inteligentným systémom, ktorý priebežne vyhodnocuje trakčné podmienky a rozdeľuje krútiaci moment medzi nápravy podľa potreby. Auto sa tak vie spoľahlivo oprieť o všetky štyri kolesá aj v horších podmienkach – či už ide o rozmočené pole alebo mestské obrubníky po zime. Pri svižnejšej jazde v zákrutách cítiť prácu systému Torque Vectoring by Braking, ktorý selektívne pribrzďuje vnútorné kolesá, aby sa auto lepšie stočilo. Treba však povedať na rovinu, že Evoque nie je stavaný na športovú jazdu. V rýchlejších prejazdoch zákrut sa karoséria citeľne nakláňa a vodič nemá úplne dokonalú istotu v podvozku. Je to daň za vyšší profil pneumatík a komfortne naladený podvozok. Vzhľadom na charakter auta je to však úplne pochopiteľné a vlastne aj očakávané. Toto nie je ostré SUV na jazdu po alpských priesmykoch, ale mestský crossover s ambíciou zvládnuť aj víkend mimo civilizácie.
Riadenie je vybavené elektrickým posilňovačom, nie je prehnane strmé, ale reaguje dostatočne presne na to, aby ste mali nad autom kontrolu v meste aj na okreskách. Z hľadiska podvozku ide o klasiku, vpredu nájdeme vzpery McPherson s vinutými pružinami, vzadu viacprvkové zavesenie. V kombinácii s 20-palcovými kolesami a vyšším profilom pneumatík funguje podvozok výborne. Svetlá výška 210 mm síce nepredurčuje Evoque na brodenie potokov, aj keď Evoque disponuje snímačom brodivosti a zvládne 600 milimetrovú hĺbku. Ľahší terén zvláda bez zaváhania. Pomáhajú mu v tom aj systémy ako All-Terrain Progress Control či Terrain Response 2, ktoré si v prípade potreby samy prerozdelia sily a prispôsobia nastavenia tak, aby ste sa nemuseli hrať s režimami ako v počítačovej hre.
Nemci sa majú čo učiť
Najsilnejšou stránkou najmenšieho SUV značky je bez pochýb jeho interiér. Spracovaním, kvalitou materiálov aj ergonómiou dokáže Evoque konkurovať aj výrazne drahším prémiovým značkám. Kabína pôsobí čisto, minimalisticky a zároveň luxusne – absencia fyzických tlačidiel na palubnej doske pomáha vytvoriť uhladený dojem bez zbytočných rušivých prvkov. Okrúhly volant perfektne padne do rúk, grafika digitálneho prístrojového panela je prehľadná a moderná. Centrálny 11,4-palcový displej je elegantne zasadený do palubnej dosky a nenarúša vizuálnu harmóniu interiéru. Z fyzických tlačidiel tu nájdeme len minimum – výstražné svetlá, tlačidlo P na volič prevodovky a ovládacie prvky na volante. Tie na prvý pohľad pôsobia ako dotykové, no po stlačení zistíte, že ide o poctivé fyzické tlačidlá s príjemnou odozvou.
Pozitívne prekvapila aj kvalita ovládačov. Páčky na smerovky a svetlá pôsobia robustne a pádla na radenie za volantom sú kovové. Posed za volantom je prirodzený a komfortný, kožené sedadlá sú vyhrievané, plne elektricky nastaviteľné a s pamäťou pre tri polohy. O lacných plastoch tu nemožno hovoriť – čalúnenie sedadiel, palubnej dosky aj lakťovej opierky je spracované precízne a na úrovni, ktorú od značky ako Range Rover očakávate. Minimalistický dizajn obrazovky sa výborne hodí do konceptu kabíny. Keďže fyzické ovládacie prvky prakticky chýbajú, Land Rover si nemohol dovoliť zanedbať kvalitu dotykového ovládania. Systém funguje spoľahlivo, reaguje svižne a jeho grafické rozhranie je intuitívne. Okrem štandardných funkcií ponúka aj praktické informácie pre jazdu v teréne vrátane asistenta zjazdu z kopca, údajov o rozložení krútiaceho momentu, rozmery vozidla či snímača hĺbky brodenia. Slabšou stránkou interiéru je priestor na zadných sedadlách a ani batožinový priestor s objemom 472 litrov neohúri. Na každodenné potreby však postačuje. Ďalšia výčitka smeruje k prehrievaniu kabíny počas horúcich letných dní. Je jasné, že interiér sa v lete na slnku zohreje, no v tomto prípade išlo o extrém. Predpokladám, že za to môže tmavý matný povrch, ktorý absorbuje viac tepla. Tento problém sa však dá jednoducho vyriešiť, stačí si v konfigurátore zvoliť svetlejší interiér.
Za čo sa oplatí priplatiť?
Náš testovaný model bol vybavený voliteľnou výbavou v celkovej hodnote 8272 eur. Zahŕňala napríklad balík Driver Assist Pack za 775 €, ktorý ponúka monitorovanie mŕtveho uhla, varovanie pred nárazom zozadu a systém sledovania premávky za vozidlom pri cúvaní. Ďalším praktickým prvkom bol Convenience Pack za 707 €, ktorý spríjemňuje každodenné používanie elektrickým ovládaním veka batožinového priestoru a asistentom diaľkových svetiel. Balík, ktorý by sme na testovanom vozidle uvítali, sú Pixel LED svetlomety s matrixovou technológiou vyrezávania ostatných vozidiel. Okrem lepšej svetelnej stopy zvyšujú aj vizuálnu atraktivitu prednej časti vozidla. Ak rozpočet dovolí, komfort na palube je možné posunúť ešte ďalej prémiovým audiosystémom, head-up displejom alebo panoramatickým strešným oknom, ktoré presvetlí interiér. Čo však zamrzí, je absencia asistenta aktívneho udržiavania v jazdnom pruhu. Vozidlo je vybavené len systémom pred opustením jazdného pruhu, ktorý zasiahne do riadenia až pri kontakte s čiarou.
Evoque prekvapil viac, než sa čakalo
Range Rover Evoque je dôkazom, že aj najmenší model značky môže niesť prémiové hodnoty s minimom kompromisov. V segmente, kde dominujú nemecké značky, ponúka Evoque originálny dizajn, špičkový interiér a kvalitné materiály. Napriek predsudkom voči plug-in hybridnej motorizácii sa ukázalo, že spojenie trojvalca s elektromotorom funguje kultivovane a s dostatočnou dynamikou pre každodenné jazdenie. K tomu sa pridáva solídny elektrický dojazd, komfortne naladený podvozok a schopnosti v teréne, ktoré konkurencia často len predstiera.
Evoque nie je športové SUV a ani sa tak netvári. Náklony karosérie v zákrutách a menej presné riadenie v ostrejšom tempe to len potvrdzujú. Je to však auto, ktoré si najlepšie rozumie s mestom, pokojnou jazdou a občasným výletom mimo asfaltu. Interiér pôsobí premyslene a ponúka kvalitnú ergonómiu, príťažlivý dizajn a moderné technológie. Slabšou stránkou zostáva priestor vzadu a batožinový priestor, no v rámci triedy ide o prijateľný kompromis. Základná cena modelu Evoque začína na úrovni 52 252 € s najslabším naftovým motorom. Plug-in hybridná verzia štartuje na sume 61 752 €. Testovaný kus s voliteľnou výbavou v hodnote 8 272 € sa vyšplhal na konečných 69 973 €. Nie je to málo, no za túto sumu dostanete prémiový produkt s unikátnym charakterom, ktorý sa nesnaží kopírovať nemeckú školu, čo pre mnohých zákazníkov môže byť presne to, čo hľadajú.