Už nejaký ten týždeň počúvame z každej strany rôzne rumours o novej pripravovanej Toyote Yaris GR-4. Potom, čo dva roky dozadu Toyote až tak nevyšiel ťah s ich limitovanou Yaris GRMN, ktorú ešte napríklad aj teraz nájdeme, vraj „vypredané“ trčať u dílerov po celej EÚ, sa Toyota rozhodla trochu viac pohnúť ľady. Hlavne teda tie vo svete Hot-Hatchov. Typ karosérie ako je tento sa dá samozrejme už za hatchback považovať a dovolíme si tvrdiť, že aktuálne predstavila Toyota najmechanickejší a najzábavnejší HH na svete. Aktuálne je to zároveň jediná značka, ktorá vôbec bude predávať Hot-Hatch s pohonom všetkých štyroch kolies a manuálnou prevodovkou. WRX Sti, Focus RS a aj Golf R svoju púť už ukončili a v roku 2020 tu máme prevažne samé predokolky. Toyota mi svojim počinom veľmi pripomína situáciu spred pár rokov, kedy Audi narukovalo na trh so svojou S1-kou. Malé auto, manuál, štvorkolka a 230 koní. Najväčším neduhom tohto auta bola slonia hmotnosť dvojlitra na prednej náprave a tým vrodená nedotáčavosť.

Gazoo Racing si vzal z toho príklad a túto chybu už spraviť určite nechceli. Predsa len, na chybách druhých sa učí najlepšie. A tak je dnes 10.01.2020 a sedím nad tlačovou správou a ostávam veľmi milo prekvapený. V Japonsku tiež už zrejme pochopili, že aj downsizing je cesta a po úspechoch trojvalcov v BMW i8, alebo Fieste ST, sa rovnakým smerom vydali aj oni. Donedávna ešte ortodoxný „hybriďáci“, ktorí by sa za atmosférický motor bili do pŕs, aj keby už nemajú argumenty, predstavili v Yaris GR-4 trojvalec s turbom. No nie tak hocijaký. Tento má objem 1.6 litra a jedná sa o najsilnejší trojvalec vo svete áut. 192 Kilowattov, čiže 261 koní sú jeho parametre. Celých 360 Nm krútiaceho momentu, ktorý je podávaný skrz prepracovanú „inteligentnú“ manuálnu prevodovku a to na všetky štyri kolesá.

 

 

O pohon sa stará upgrade pohonu z Toyoty RAV4, ktorý podľa teoretických čísel vie preniesť dozadu, alebo dopredu až 100% výkonu. Tie reálne však budú také, že v normálnom režime bude auto pracovať s pomerom 60:40, v režime Sport 30:70 a v režime Track 50:50. Toto zaručí ovládateľnosť a čo najčistejšiu stopu pri rôznych podmienkach. V tomto však vidím ešte stále potenciál a mohla sa Toyota, resp. Gazoo Racing s tým vyhrať ešte o čosi viac. Ponuka režimov Gravel a Snow by stála minimálne za úvahu. Okrem toho bude však pohonu vo veľkom pomáhať aj samosvorný diferenciál Torsen. A to aj na prednej a aj zadnej náprave.

Yaris GR-4 bude zároveň veľmi ľahké auto. Jeho pohotovostná hmotnosť s najvyšším vybavením nepresiahne totižto 1300 kilogramov. To mu zabezpečí aj slušné zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5.5 sekundy. Podľa oficiálnych informácii, bude najprv v Japonosku dostupná verzia RZ First Edition a RZ High-Performance First Edition. Nie je ešte známe, aké verzie sa presne dostanú k nám, no vieme, že budeme mať k dispozícii Circuit Pack. Ten bude v princípe totožný s High-Performance First Edition. Čiže 18″ kované disky kolies BBS s obutím 225/40 Michelin PS4S. Zaujímavý údajom je bez pochyby aj brzdný systém. Ten bude mať vpredu vetrané kotúče s priemerom 356 mm a štvor-piestikovým ústrojenstvom. Pri hmotnosti 1280 kilogramov už teraz vieme, že tento brzdný systém bude predimenzovaný. To ale vôbec nevadí.

 

 

Čo je však pre nás rovnako zaujímavý údaj, je samozrejme cenovka. V Japonsku zaplatíš za vyššie spomenuté verzie 33 tisíc € a 38 tisíc €. V našich končinách by sa cena mala pohybovať na vyššie spomenutej hranici a to od 38 tisíc € až po 41 tisíc €. Nie je ešte známe, kedy bude možné objednávať a kedy sa reálne dostane k nám na cesty. Faktom však ostáva, že Toyota vytvorila perfektné jazdecké auto a priliala benzín do ohňa. Aktuálne konkurenciu nemá, čo jej dáva obrovskú výhodu no bude sa to snažiť niekto napraviť? Podľa môjho osobného a veľmi skromného názoru si myslím, že nás čaká japonsko-kórejský súboj. Po Toyote sa totižto domnievam, že čoskoro predstaví svoj malý hot-hatch aj Hyundai v podobe i20N a to právom. Rovnako sa divízia N zúčastňuje prestížnej súťaže WRC a tak by sme sa niečoho od nich dočkať mohli. Stále je tu však ešte Ford s ich Fiestou. Po vydarenej Fieste ST by možno stálo za hriech vypustiť Fiestu RS, no toto už až tak reálne nie je. Ford sa už dávnejšie vyjadril, že Fiestu RS nevyvíja a ani nebude. No, nechajme sa teda časom prekvapiť.