Viacero testov, ktoré som za posledné obdobie písal, vzbudzovali vo mne veľmi smutnú emóciu. Nie preto, že by testovacie objekty boli zlé, alebo by som nebol s niečím spokojný. Skôr preto, že sa každým týmto testom zároveň pomyselne lúčim s tým konkrétnym modelom, motorom, alebo celkovo érou. Pri každom jednom modely si totižto uvedomujem tú pominuteľnosť. Jeden deň tu Polo mať môžme, no na druhý už nie, keďže sa výrobca rozhodne Polo zarezať. Zatiaľ to síce ešte oficiálne prípad Pola nie je, ale jeho nástupca v podobe ID.2All bol už predstavený. A takmer s určitosťou môžem povedať, že Polo GTI sa svojho priameho benzínového nástupcu už určite nedočká 😭

Aj pre mňa je to radikálna zmena, na ktorú nie som po duševnej stránke celkom pripravený. A to mám osobne elektromobilitu naozaj rád. Stále mám však radšej emócie tvorené vnútorným spaľovaním paliva v priamočiarych vratných piestoch, ktorých zmes je zapaľovaná sviečkou. Tých 6000 otáčok nie je len hociaké číslo. Toľko-krát vnútri tohto motora vybuchne palivo v spaľovacej komore, toľko-krát sa otočí kľukový hriadeľ, alebo dva vačkové hriadele, ktoré otvoria toľko-krát dokopy 16-ventilov. Je to skryté umenie, vďaka ktorému sa nám vyplavuje do mozgových neurotransmiterov dopamín. Ale už sa dlho vyplavovať nebude. Rok 2035 si už brúsi svoju kosu a po ňom ostane už len strašidelné ticho. Teda len v Európe. Samozrejme…

Vítam vás pri poslednom teste Volkswagenu Polo GTI, ktorý pod svojou kapotou ukrýva klenot v podobe motoru 2.0 TSI s výkonom 207 koní!

 

 

 

Můj čas – Hana Zagorová, Stanislav Hložek, Petr Kotvald

Můj čas
Je pouhopouhé prozatím
Můj čas
Může říct já už neplatím
Rád tak rád bych žil
A mám jen zbytek sil
A času míň než se mi zdálo
Před půl hodinou.

Toto sa tu neocitlo náhodou, alebo omylom. Ospravedlňujem sa, no celý tento test bude jemne pochmúrnejší. Rád by som znova pripomenul, že som veľkým fanúšikom malých áut, ktoré majú úžasný športový potenciál. Je síce krásne mať 600 koňové osem valcové SUV monštrá, ktoré vážia 2.5 tony. No pre mňa je omnoho krajšie mať 200 koňové autíčko, ktoré váži polovicu tej hmotnosti. 1299 kilogramov je prevádzková hmotnosť tohto bieleho Pola GTI. A ty vieš čo to znamená. Newtona a jeho pohybové zákony zatiaľ ešte nikto neoklamal. A tu to platí na 100%. No, a teraz si pripomeňme, aké z týchto áut nám tu ostali. Polo GTI – dá sa stále objednať (chvalabohu!), Hyundai i20N – tiež sa dá stále objednať, Mini Cooper S – budúcnosť otázna, Fiesta ST – už sa objednať nedá a v Júni končí jej produkcia úplne, Clio RS – už niekoľko rokov mu chodíme páliť sviečky na pomník, Suzuki Swift Sport – má pomník hneď vedľa, Peugeot 208 Gti – 5 rokov po smrti, Seat Ibiza Cupra – taktiež RIP  a Abarth – leží na JISke so závetom na stolíku. Toto boli všetko predokolky, ktoré plodili dobrých vodičov. A ostali nám reálne tri. Nezačalo byť aj tebe smutno?

Poďme si prosím zahrať trošku na veselšiu strunu. To, že raz nebudú, to už nezmeníme. Vieme však vyťažiť maximum z toho, že ešte tieto autá ako Polo GTI sú. Idem ťa teda trochu namotivovať na to, aby si si jedno išiel kúpiť aj ty. Samotný model Polo prekonal minulý rok facelift. Modernizácia sa dotkla hlavne dizajnu prednej časti, no výraznejšie sa zmenil zadok, kde sa zo samostatných svetiel stali skupinové pokračujúce na kufri. Vďaka tejto malej úprave tak Polo pôsobí omnoho novším a dospelejším dojmom. Do teraz všetky predchádzajúce generácie Pola mali len tie menšie svetlá po kraji. Do prednej časti sa dostala nová LED spojená línia svetiel, čo je pre VW novým trendom a dávajú to už do všetkých svojich modelov okrem Touaregu. Zatiaľ.

V prípade GTI-čka tu však máme toho vpredu trošku viac. Auto prišlo o tie hnusné halogénové hmlovky a ich miesto zaujali dve pozičné dizajnové LED svetlá, ktoré odkazujú na svetelný podpis GTI. Tieto svetlá nemajú z funkčného hľadiska žiadny zmysel, ale dotvárajú nočnú siluetu auta, aby si veľmi jednoducho aj po tme rozoznal, kto sa to na teba lepí. K dizajnu a funkcii svetiel však neskôr. Poďme na to najdôležitejšie.

 

 

Niečo ako Chára medzi malými hot-hatchmi

Vyššie som vymenoval autá kategórie hothatch v B-segmente. Ak sa pozrieš na to, aké motorizácie skrývajú pod kapotou, tak zistíš, že najväčší objemovo motor, ak si odmyslíme Polo GTI, má Hyundai i20N a aj to len 1.6 liter. Samozrejme, kategória malých hothatchov nemôže konkurovať motorom kategórii veľkých hothatchov. Ibažeby áno! Polo GTI, ako už iste vieš, disponuje štvorvalcom s objemom celé 2 litre a veľmi triezvym výkonom na tento objem – 207 koní. No a tu sa dostávam k tej metafore, že je ako Zdeno Chára. Ten je v NHL známy ako obrovský, surový a neprekonateľný obranca. 2.0 TSI je niečo podobné v tomto segmente. Môžem pokojne povedať, že je to skôr zázrak a ďalší znak toho, že táto dobrá doba sa čoskoro skončí, keďže aj Chára je už na hokejovom dôchodku a nahradil ho nejaký mladý chlapec zo SK s veľkými očami a sebavedomím.

Kódové označenie tohto motoru je EA888, ktoré veľmi dobre poznáme. Označujú sa ním známe motory 2.0 TSI od výkonu 190 koní až po 333 koní v limitovanej edícii Golfu R. To však neznamená, že všetky tieto výkonnostné varianty majú totožné motory. Ak by to tak bolo, vedeli by sme z Pola GTI vyťažiť veľmi slušných 333 koní určite a s potenciálom motora 2.0 TSI, by sme sa pozreli na čísla okolo 400 koní. Logicky to však tak nie je a Polo GTI používa motor s presným označením EA888 3b. Je to teda v základe podobný motor, ako jeho 190 koňová verzia s tým, že písmeno b označuje takzvaný Budackov cyklus, kedy pri nízkom zaťažení funguje nepriame vstrekovanie paliva so skorším uzatvorením sacieho ventilu, ešte predtým, ako piest dosiahne hornej úvrate.

Vďaka tomu je motor samozrejme hospodárnejší. V prípade nášho Pola bol jemne naladený chlapcami z VW na súčasných 207 koní, a technologická zmena sa dotkla len medzichladiču stlačeného vzduchu, ktorý je o 16% väčší, ako v prípade 190 koňovej verzie. Motor dosahuje maximálny krútiaci moment 320 Nm. Ak som pátral po možnostiach ladenia tohto motora, tak nie je toho až toľko, ako by si človek myslel pri 2.0 TSI. Jeho zdravý strop je na úrovni 245 koní od APR. Ak chce ísť človek vyššie, vyžaduje sa výmena sériového výfuku, intercoolera, sania a vieš sa dostať na 270 koní. Viac sa však už neodporúča z dôvodu štandardných zliatinových ojníc, piestov a kľuky. Verzie EA888 Evo4, ktoré nájdeme už v Octavii RS, či Golfe GTI, majú potenciál omnoho väčší, keďže niektoré z ich častí sú už sériovo kované. Aj preto sa nazýva verzia Evo4 ako Performance EA888 a naproti tomu je verzia 3b len civilnou alternatívou.

V prípade Pola GTI to však vôbec nevadí, keďže prejav tohto motora je na nezaplatenie. Teda len v prípade, ak si vypneš športový zvuk motora. Vtedy ti nepúšťa cez špeciálny reprák pod palubnou doskou falošný zvuk motora do interiéru, že máš pocit, že sedíš v Golfe GTI prvej generácie. A hlavne je ten reprák zrejme zle uchytený a pri dynamickej jazde nechutne a hnusno rezonuje.

Ak však zhrniem kapitolu motora, tak nemôžem byť spokojnejší. Pri každom jednom štarte je cítiť a počuť, že máme pod kapotou veľké srdce. Ja som už v minulosti tento motor zhodnotil ako veľmi slušne dynamický, no zároveň úsporný. Tu má teda oproti tým v minulosti testovaným 190 koňovým verziám, o 17 koní naviac a hlavne je cítiť hmotnosť malého auta. Samotná hmotnosť je cítiť aj pri spotrebe, ktorá sa v meste dá ukočírovať pod 8 litrov a mimo mesta bez problémov jazdí za 5.6 litra. Akonáhle si ideš užiť zopár zákrut, tak stúpne spotreba na nie tragických 10.5 litra.

Jeho zrýchlenie z 0 na 100 je veľmi slušné a pokorí túto hranicu za nami odmeraných 6.4 sekundy. Motor stratí trošku paru nad 180 km/h, ale stále dokáže potiahnuť až do 250 km/h. Čiže na takto maličké auto nie je ani zrýchlenie z 0 na 200 za 27.1 sekundy zlé. Pri pružnom zrýchlení z 80 na 120 km/h na 4-ke, či 5-ke je zas cítiť väčší intercooler a výraznejší turbolag a tak na 4-ke to dalo za 5.8 sekundy a na 5-ke za rovných 7 sekúnd.

 

 

Ako jazdí GTI…

Faceliftované Polo GTI dostalo okrem nových svetiel, či 7 koní navyše, aj inú dôležitú úpravu. Tá sa dotkla totižto prevodovky. Vo VW sa rozhodli už navždy zahodiť starú 6-stupňovú skriňu a do Pola GTI dali nový 7-stupeň DSG. Pôvodná prevodovka s označením DQ250 sa teda konečne už nepoužíva, išla po 20-tich rokoch na zaslúžený odpočinok a nahradila ju modernejšia skriňa DQ380, ktorú má napríklad aj Octavia RS, či Golf GTI. Tá je samozrejme rozumnejšia a pri športovej jazde rýchlejšia, čo prespelo aj dynamike.

Buďme však k sebe totálne úprimný. Polo GTI nie je hothatch. Tento pseudonym totižto predstavuje auto, ktoré vie veľmi ostro jazdiť, dá sa používať aj na bežný deň, ale je to skôr kompromis, ako túžba. V prípade Pola GTI je však ten faktor auta na bežný deň omnoho viac prítomný, ako faktor zábavy. Auto je postavené na už známej platforme MQB A0, na ktorej stoja všetky autá B-segmentu koncernu VW. Toto je práve z nich najšportovejšie zamerané, ale stále skôr len na poľahodenie oka.

Je v tom hneď niekoľko aspektov, ktoré z neho nerobia hothatch, a vďaka ktorým sa viac hodí na každodenné štýlové nažívanie. Ja som si teda Polo GTI dovolil vziať na viacero kopcov a zákrut a toto konštatujem:

Prvá zábavná odbočka bola na moju obľúbenú Pezinskú Babu. Pezinská strana je aktuálne v katastrofálnom stave, tak som nechcel týrať podvozok a vzal som Polo na opačnú stranu od Perneka. V týchto zákrutách s dobrým povrchom vie v športovom režime celkom slušne držať stopu. Akonáhle si tento jazdný režim aktivuješ, tak ti stuhne podvozok, zosilnie prejav výfuku, aktivuje sa reprák zvuku motora, nepatrne stuhne riadenie a prevodovka sa nastaví do režimu S. Ja som po prvých dvoch zákrutách však musel spraviť zopár úprav. Auto som dal do režimu Individual a nastavil si všetko podľa seba. V prvom rade som vypol ten hnusný umelý zvuk motora, ktorý mi neskutočne vadí. Našťastie sa ešte vypnúť dá. Podvozok som ponechal v režime Sport, keďže sa javil vtedy slušne tuhý na adaptívnych tlmičoch. ESP do režimu Sport a prevodovka do manuálu. A poďme znova.

 

 

Pernecká strana sa vyznačuje skôr rýchlejšími tiahlymi zákrutami, kde dokáže byť rýchle akékoľvek auto. Všímaš si vtedy skôr len správanie prevodovky, náklony auta a stabilitu prednej vs. zadnej časti či už pod plynom, alebo na brzdách. Viacero úsekov je takých, že musíš brzdiť v zákrute, takže dobrzďuješ ľavou nohou. Tu sa prejavil hlavne výbušný a dobre naladený motor v strednom pásme otáčok. Nemá zmysel ho extra točiť do červeného pásma, keďže najviac sily má pocitovo pri cca 2500 až 4000 otáčkach. Pri obmedzovači sa prejavil neduh DSG, kedy sa rozhodne sama preradiť a častokrát ty preradiť nechceš, lebo vieš, že ide zákruta, do ktorej budeš brzdiť. V tom momente ti to jemne pokazí náladu a vyplavovanie adrenalínu.

V zákrutách, ako sú tieto, si zároveň dobre vyskúšaš sedadlá. Tie v Pole GTI sú v oblasti trupu perfektné, v bedrovej oblasti už trošku menej a pri nohách sú na tom horšie. Riťou som lietal po sedadle a musel som sa kde tu opierať s nohou o madlo na dverách, alebo o stredový tunel. Perfektný je však volant GTI. Drží sa geniálne, vybratia má agresívne, ale hlavne sa nešmýka. Za toto pridávam body.

Ďalší kopec bol Šturec. Ten je známy svojim premenlivým povrchom a hlavne bohatou skladbou zákrut. Dlhé tiahle som už s autom poznal, no vracáky mu dali zabrať. V ostrých zákrutách, kde potrebuješ na apexe a výjazde čo najviac gripu boli slabou stránkou Pola GTI. Kameňom úrazu bolo aj sériové obutie, ktoré jasne dáva najavo, kde si výrobca toto auto predstavuje. Obuté sme mali totižto Michelin Primacy 3 navyše na 17″ diskoch kolies, s vyššou pneumatikou. Tieto pneu sú všetko, len nie dobré a vhodné na športovanie. Na Pezinskej Babe až tak o sebe nedávali najavo, ale tu si teda zakričali. V prípade Pola GTI je to jeho najslabšou stránkou aj preto, že nemá samosvor. Musí sa tak spoliehať na grip pneumatík, ktoré sa snaží systém XDS+ pribrzďovať, no má čo robiť. Na Šturci ma teda Polo neohúrilo.

 

 

Cestou naspäť som sa vracal cez Kopanice a tu sa toto auto cítilo asi úplne najlepšie. A ja spoločne s ním. Konečne som tu mohol vyskúšať naplno aj tie 312 mm kotúče, ktoré brzdia vcelku dobre. Konečne som tu aj poriadne navnímal tie GTI sedačky a ich hlavne vyššie bočné vedenie. V oblasti nôh síce nedržia nijako zázračne, ale ak sa do nich opreš celým chrbtom, tak pocítiš ako dobre držia v oblasti trupu. A to je paradox, keďže mnohé sedačky sa snažia držať práve ramená, ale tu ťa držia za trup. Stále je to však vyslovene športový kompromis, ale na príležitostné okreskovanie postačujú habadej.

Málokedy to robím, ale tým, že Polo GTI má toľko kontrastov, tak oznámkujem každé jednotlivo. Motor: 8.5/10 – osobne by som si želal ešte o čosi krajší prejav z výfuku. Prevodovka 6/10 – preradí sama a pri podraďovaní sa tiež s ňou dá pohádať. Podvozok: 8/10 – adaptívna funkcia tu dáva zmysel. Pneumatiky: 1/10 – nenašiel som pozitívum na aute tohto zamerania. Sedadlá: lepší 7.5/10 – sú aj lepšie športové sedadlá, no tieto sú vyslovene všestranné. Riadenie: 6/10 – na GTI by som si predstavoval omnoho strmšie, prišlo mi ako z bežného Pola. Znova sme teda na začiatku cesty a zas len sa potvrdilo, že Polo GTI je hlavne o tom motore!

 

Konkurent, nekonkurent

Ak sa však nohami vrátim pevne na zem, tak musím znova prehodnotiť svoje porovnávania. Po týždni spolužitia s týmto malým, pekným autom, som okúsil hneď viaceré svety. Aj som to pojazdil, no aj som sa v bežné dni presúval v uliciach mesta, či občas vybehol na diaľnicu. Môžem povedať, že na každý deň sa s Polom GTI žije omnoho lepšie, ako s ktorýmkoľvek hothatchom. Je to relatívne tiché, komfortné, dobre vybavené a bežne ťa to nezožerie. Zároveň značku Volkswagen môžeme v bežnej hierarchii považovať za značku, ktorá je jednou nohou už v prémiovom segmente. Toto Polo bolo rovnako toho príkladom. Spracovanie interiéru, ovládanie aj jazda tomu nasvedčovala. A aj preto vyhadzujem z porovnanie hothatche typu Hyundai i20N, Abarth, či Fiesta ST, keďže to sú autá pre jazdcov nadšencov. Volkswagen Polo GTI je omnoho univerzálnejšie a hlavne má už dnes akúsi prestíž. A to je presne ten dôvod, prečo dám k nemu do porovnania len jedno jediné auto ktoré je jeho priamym konkurentom. Mini Cooper S Hatchback. Malé, štýlové auto v B-segmente s pohonom predných kolies, automatom a motorom 2.0 benzín s výkonom 180 koní.

 

 

Aj keď tento konkrétny kúsok nemal zrovna celý cenník a viacero základných vecí v ňom chýbalo, bol aj tak veľmi slušne vybavený. Napríklad v základe GTI nájdeš už matrixové IQ.Light svetlá, ktoré do tejto triedy priniesli najlepšie svetlá. Krásnym prvkom je aj skrytá kamera pod zadným znakom, ktorá v prípade potreby „vykukne“.

Tento kúsok bol však vo viacerých aspektoch spomienkou na minulosť. Napríklad štartovanie kľúčom som nevidel už pár rokov. Klasická ručná brzda sa z nových áut tiež už vytráca. Tu ale je. Na druhej strane však zabudni na klasické tlačítka. Takmer všetky v aute sú totižto dotykové a to platí aj o volante, či o panely klímy. Znova teda platí, že povinnou výbavou v tomto aute musí byť mikrovláková handrička. Osobne by som možno dal dotykové plôšky na volante do matnej čírej fólie aby sa toľko nešpinili. Dotykové ovládanie tohto typu som si teda mohol prvýkrát vyskúšať práve tu. Za mňa však musím povedať, že som si na to veľmi rýchlo zvykol a na konci týždňa sa mi to fakt páčilo. Hlasitosť ovládaš jednoducho „slajdnutím“ po ovládačí a je to veľmi intuitívne a elegantné.

 

 

Osobne by som si priplatil určite ešte ten keyless, aby som nemusel sústavne vyťahovať kľúč z vačku. Je to v dnešnej dobe už nemotorné a na komfort bezkľúčového odomykania sme si zvykli. Zároveň by som do Pola určite pridal aj audiosystém Beats. Osobne mi prišlo audio trošku slabšie. A hlavne v dnešnej dobe sa prémiové audio dáva už takmer do všetkého možného, takže akonáhle nie je v aute, hneď ten rozdiel počujem.

Z používateľského hľadiska je však Polo veľmi slušne prevedené a aj napriek tomu, že je to malé auto, vo vnútri je toho priestoru nad pomery. Cením hlavne viacero dobre situovaných odkladacích priestorov a aj to, že do dverí zmestíš 1.5 litrovú fľašu.

Po dizajnovej stránke sa GTI od bežných verzií líši hlavne tými dôležitými prvkami. Tým myslím napríklad červenú líniu v prednej maske, ktorá pokračuje do svetiel. Tento prvok sa mi vždy veľmi páčil a tu sa mi páči o to viac, že je prepojený aj so spojeným svetelným podpisom auta. Na prvý pohľad zozadu odlíšiš Polo GTI od bežného Pola hlavne nápisom GTI. To je efektne v strede pod znakom namiesto označenia modelu. A trošku nižšie máme ešte dve reálne koncovky výfuku, ktoré znejú ako všetky ostré Volkswageny. Skôr priemerne a určite by si zaslúžil poladiť. Volkswagen však nikdy nemal hlučné autá. Spomínam si na kamošov Golf GTI Mk.3, ktorý mal veľmi podobný zvuk, ako práve toto Polo. Bolo z neho počuť, že nie je to úplne bežná verzia a občas si aj veľmi jemne poprdkal. To presne je aj Polo GTI. Decentný a nenásilný hot-hatch.

 

Očakávania a výsledok

Vždy pred testom sú isté očakávania. V prípade Pola GTI som ich ani nestihol mať, keďže to bolo celé tak rýchlo zbúchané, že som sa ani nestihol tešiť. Ak by som si však mal očakávanie spätne predstaviť, vyzerali by presne tak isto ako výsledok. Nie je jediný aspekt, v ktorom by ma Polo GTI vyslovene prekvapilo, či už pozitívne, alebo negatívne. Všetko, čo to auto dokáže, od neho aj očakávaš. Ako komfort jazdy, dynamickú stránku, spotrebu, výbavu a kvalitu spracovania. Je to niečo ako tvoje osvedčené pracovné topánky. Vieš, že ťa nebudú v práci tlačiť, no maratón by si v nich neodbehol.

No a potom začneš vyťahovať dôvody prečo ten maratón behať nebudeš. Rovnako tak to je aj s Polom GTI, keď začneš hovoriť o dôvodoch prečo s ním nepôjdeš na okruh napríklad. Ale akonáhle ťa niekto zavolá voziť sa na okresky za vzdialené dediny, tak určite neodmietneš a Polo GTI sa rado pridá. No a za dynamiku sa určite hanbiť nebudeš, keďže ty máš predsa dvojliter TSI!!

 

Za pomoc s fotkami ďakujem jedinečnému @jakubbenko ❤️