Golf je etalón medzi hothatchmi. Všetci šalejú za legendárnym GTI, avšak práve R je samotný vrchol. Vrchol, ktorý v našich končinách žiaľ nevidieť tak často ako jeho populárnejšie verzie. Preto som vďačný, že som dostal šancu pochopiť, prečo sa stali Golfy kultom. A to rovno v samotnom vrchole ponuky.
Väčšina testov začína rovnako, naplánujete si zápožičku s importom, prídete si v pondelok pre auto a ďalší pondelok ho vrátite. Niekedy sa k nám dostane pod ruky auto vďaka rôznym spoluprácam. No a tentokrát na to stačil jeden dobrý kamarát a náhoda. Vďaka nemu som si mohol vyskúšať aké to je, žiť s Golfom 8R. Čerešničkou na torte však bol príplatkový Performance pack či Akrapovič. V súčasnosti už nejde o najnovší model, facelift je na svete. Ale nebol to len obyčajný týždňový test. Tento Golf nemá pár mesiacov, ale takmer celé 3 roky. Za ten čas nabehalo Rko viac ako 30 000 kilometrov. No a minimálne druhá sada letných gúm naznačuje, že nechodilo len v nedeľu do kostola. Auto mi tak robilo radosti a strasti takmer celý mesiac. Taký dlhodobý test.
Pozri na mňa!
Golfíkov je na cestách veľa, veeeľmi veľa. Až toľko, že aj vrchol ponuky dokáže zaniknúť. Teda tento nie, tento má typickú modrú farbu. No a v kombinácii so striebornými krytmi spätných zrkadiel ide o dokonalú farebnú kombináciu. Pripomína mi vrcholové RS modely od Audi. Ak vidíte staršiu Audi s hliníkovými spätnými, uhnite sa, nebudete jej stíhať. Podobný pocit mám, keď vidím tento Golf v spätnom zrkadle. Okrem toho má príplatkový zadný spoiler, ktorý ho rozlišuje nie len od bežnej premávky ale aj od “obyčajných” eRiek. Odbornému oku neujdú rozšírené prahy a blatníky. Aj neznalým však udrie do očí veľké logo R na kufrových dverách a pod ním 4 veľké a hlučné koncovky výfuku z dielne Akrapovič. Zvyšok však vyzerá ako bežný Golf. Je to predsa hothatch využiteľný aj počas bežného dňa, nie superšport. Stále mi však hlava nevie pobrať, ako jedno auto môže mať tak rozdvojenú osobnosť. Jeho vzhľad a správanie by som prirovnal účesu na Jágra aka Mullet. Vpredu biznis, vzadu zábava.
Poslednou dominantou exteriéru sú samozrejme svetlá. A to rovno IQ. Light Matrix LED, ktoré vytvárajú jedinečný svetelný podpis vďaka strednému svetelnému pásu ale aj dynamickým smerovkám. Nie len, že vyzerajú dobre, ale aj slúžia. Reagujú rýchlo, plynule a ide o veľký skok v porovnaní s bežnými Matrix LED svetlami. Najmä vďaka inteligentnému asistentovi svetiel, ktorý ovláda dokopy 256 LED modulov.
Usaď sa!
Kým prebudíme šelmu, povieme si niečo o interiéri. Usádzam sa do pološkrupinových sedadiel, ktoré sú kombináciou látky a alcantary. Na dotyk veľmi prijemné. Alcantaru nájdete aj na dverách, čo dopĺňa celkovú atmosféru v aute. Nakoľko sú sedačky manuálne nastaviteľné, posed je nižší ako v ich elektrickej podobe. Stále je však posed na môj vkus príliš vysoko a chcel by som sedieť ešte nižšie. Navyše na to, ako vás vie povodiť Golf bokom po zákrutách, by mohlo byť bočné vedenie výraznejšie. Niekedy je problém z nich nevypadnúť. Za to na bežné jazdy a výlety sú perfektné. Celkovo som však očakával na taký plnokrvný hothatch viac. Interiéru dominujú ako inak obrazovky, ale aj Rkový volant. Mojou poslednou výčitkou by bolo použitie plastov v čiernom klavírnom laku. Za svoj život už nazbierali riadnu hŕbu škrabancov.
Vrátim sa však k displejom, volantu a zvyšným technológiám, ktoré spríjemňujú život na palube. Pred vami je digitálny cockpit, ktorý ponúka množstvo režimov zobrazenia. Medzi najobľúbenejšie u mňa patril centrálny otáčkomer, zobrazenie prevádzkových teplôt vľavo a prehrávanej hudby vpravo. Presne tak, ako to mám aj u seba vo Formentore. Tu však otáčkomeru dominuje veľké R. Nič neobvyklé. Interiér na vás priam kričí z každej strany že to je fuckin’ R a nie nejaká sociálka. R nájdete aj na volante a to rovno dvakrát. A keď stlačíte tlačidlo R rozpúta sa peklo. Veniec volantu je potiahnutý kožou a je hrubší ako som zvyknutý z bežných áut. Samotné držanie volantu je tak príjemnejšie a dodáva väčšie sebavedomie. Tlačidlá na volante sú dotykové. Zvykol som si na ne pomerne rýchlo. Obľúbil som si pridávanie hlasitosti médií jednoduchým swipnutím. Čo ma však vytáčalo bolo, že pri ostrej jazde si takmer vždy zapnete vyhrievaný volant. A čo je ešte horšie, prepnete si jazdný režim. To teda v polovici ostrej jazdy určite nechcete.
Asistenti ako Travel Assist, núdzový asistent brzdenia a podobné fungujú tak, ako sme pri VW Group zvyknutí. Presne tak, ako majú. Čo však nefunguje ako by malo je infotainment. Nepatrí k tým najrýchlejším, navyše v tomto aute je to už druhý kus. Prvý to pri aktualizácii jednoducho vzdal. A oprava vyšla na pár tisíc. Našťastie bola výmena RJ vykonaná rýchlo a na väčšine nákladov sa podieľal výrobca. Aj keď auto už nebolo v záruke. S týmito problémami sa stretávajú najmä majitelia modelu 2021. Od 2022 sú problémy s infotainmentom značne zredukované, ak nie kompletne odstránené. Preto si dávajte pozor, aký modelový rok kupujete. Ušetríte nemalú sumu peňazí ale aj nervov.
Samotné audio je však viac ako obstojné. Nad priplatením prémiového Harman Kardon by som neuvažoval. Ak ste skutočný audiofil, nebude vám stačiť ani to príplatkové, no a ak nie ste, uspokojí vás aj štandard. Navyše budete aj tak počúvať výfuk, najmä ak je to príplatkový Akrapovič.
A už si začal?
No a na to aby sme ho počuli. Ideme ho naštartovať. Pod kapotou drieme 2.0 TSI EA888 gen 4 s výkonom 235kW a 420Nm. Ide teda a motor s kódovým označením DNFG. EA888 je moderným snom tunerov. Stage 1 vás dostane blízko k 400k. Stage 3 rovno k 500k.
Ako som časom zistil, Golf je náročný. Záťaž, ktorú som na neho vyvíjal na okreskách ale aj na milovanom Jankovom Vŕšku ledva zaznamenal. Prevodovka sa v chladnejších dňoch, +- 15 stupňov, zohreje horko ťažko nad 60 stupňov, pár ostrejších jázd a ste na 80tich stupňoch. Tam to končí. To boli prvé náznaky, že tento Golf toho zvládne dosť aj v sérii. Navyše v režime Nürburgring sa prevodovka prepína do režimu S+. Čo je však ešte zaujímavejšie, je manuálny režim M+. Ide o špeciálny režim prevodovky kde len vy rozhodujete o tom, aký stupeň bude zaradený. A teda nepreradí ani pri dosiahnutí obmedzovača. Tak to má byť!
Viac ako o samotnom motore a prevodovke, je to o pohone. Auto sa správa tak, ako potrebujete aj keď o tom neviete. Základom však je, ukázať mu smer. Úsmev na tvári vám následne vyčarí kúzlo, ktoré inžinieri nazývajú Torque Vectoring. Nie je to štandardný Haldex, ktorý pripája zadnú nápravu v prípade potreby v pomere 50 na 50. Torque Vectoring rozdeľuje výkon na kolesá tak, ako je nutné. A to vďaka aktuátorom na zadnej náprave, ktoré majú na starosti lamelové spojky. Práve preto je možné zvoliť jazdný režim Drift. Prácu Torque Vectoringu cítite však vždy, keď sa do zákruty rútite rýchlejšie ako je limit trakcie. On vás jednoducho uprace tam, kde to namierite. Ako vo videohre. Avšak pozor, niekedy vám ustrelí zadok viac, ako by ste čakali. Preto som názoru, že toto auto rozhodne nepatrí do ruky niekomu neskúsenému. Ľahko sa môže premeniť na pomyselnú zbraň. V spolupráci s predným samosvorným diferenciálom, je toto auto petrolheadský dostupný sen. Pri tom bláznení vás však musí niečo aj ubrzdiť že? Vpredu nachádzame kotúče o veľkosti 360mm a vzadu 310. Niekomu by v tejto konfigurácii možno chýbali adaptívne tlmiče. Áno, mierne sa ochudobníte o komfort jazdy počas bežného dňa. Čo je však ešte dôležitejšie je, že pri ostrej jazde vám chýbať nebude. K tomu všetkému za cenu jedného adaptívneho tlmiča si tu vymeníte všetky štyri. A to se vyplatí! Najmä ak si kupujete jazdenku.
Ako by som ho zhodnotil? Nie, nie je to len rýchlejší Golf. Je to športové náradie, ktoré však dokážete využiť aj v bežný deň a nie naopak ako to často pri hothatchoch býva. Torque Vectoring je hlavným lákadlom pri novom Golfe R. Spolu s EA888 pod kapotou a zvukovým prejavom Akrapoviča ide o hračku pre všetky vekové kategórie, ktorú tí starší možno obhája aj pred manželkou. Klapky vo výfuku však nechajte zavreté a motor do režimu Eco! No a čo tie boliestky spojené s infotainmentom? Tie mu prepáčite hneď po prvej svižnej jazde po okreskách.
No a ja osobne sa neviem dočkať keď sa znovu dostanem za volant tejto malej modrej strely.