Škodu Superb štvrtej generácie už stretávame na cestách naozaj často. Väčšina z nich jazdí s osvedčeným naftovým dvojlitrom, no my sme sa pozreli na verziu, ktorú zatiaľ vídať menej, a ktorá na papieri nevyzerá práve lákavo – plug-in hybrid. Nový dizajn a modernejší interiér vzbudili pozornosť už pri uvedení a drži si ju dodnes. Superb si aj v tejto generácii drží povesť auta, ktoré bez problémov zvládne úlohu rodinného presúvadla aj reprezentatívneho firemného vozidla. Nie je extravagantný, no pôsobí nadčasovo a vyspelo. Testovaná plug-in hybridná verzia síce na prvý pohľad neohúri parametrami, no v praxi dokáže príjemne prekvapiť. Ticho, komfort a možnosť jazdiť čisto na elektrinu jej pridávajú nový rozmer. Je to však stále ten istý „rozumný“ Superb, aký si pamätáme? Alebo sa s elektrifikáciou mení aj jeho charakter?

Prezident, policajt alebo manažér?

Dizajn štvrtej generácie Škody Superb vo výbave Laurin & Klement pôsobí dospelo, sebavedomo a miestami až znepokojivo vážne. V čiernej farbe, na veľkých diskoch a s decentnými chrómovými detailmi pripomína buď neoznačené policajné vozidlo, alebo štátnu limuzínu pre niekoho, kto sa už dávno vozí len vzadu. V porovnaní s treťou generáciou pôsobí nový Superb menej dynamicky, ostré línie karosérie nahradili zaoblenejšie tvary a celková silueta stratila športový nádych, ktorý predchodca aspoň naznačoval. No táto zmena nie je chybou, práve naopak. Nový dizajn jasne komunikuje, že toto auto chce byť reprezentatívne, komfortné a dôstojné. A presne v tom sa odráža jeho skutočný charakter.

Jazdné vlastnosti

Na papieri to neznie lákavo: 1,5-litrový benzínový štvorvalec, 6-stupňová automatická prevodovka, pohon predných kolies. Ani výkon 110 kW (150 koní) nevyvoláva záchvaty nadšenia. Lenže plug-in hybridný systém v Superbe IV hrá úplne inú ligu, než by sa z týchto čísiel mohlo zdať. Vďaka batérii s kapacitou 25,7 kWh dokáže auto prejsť na elektrinu až okolo 100 kilometrov v úplnom tichu s pocitom prémiového komfortu. Po vybití batérie sa pohon správa ako klasický hybrid – prechod medzi spaľovacím motorom a elektromotorom je úplne plynulý a nenápadný. Nenútene prepína medzi motorom a elektromotorom bez rušivých vnemov. Odhlučnenie kabíny je výnimočné a ani pri diaľničnej 130-ke, keď motor točí zhruba 3000 otáčok, nepreniká do interiéru takmer nič. Skutočným „must have“ je príplatkový adaptívny podvozok DCC Plus – ten zvláda filtrovať slovenské nerovnosti s ľahkosťou a v športovejšom režime zasa drží karosériu v zákrutách s prekvapivou istotou. Výkonovo Superb PHEV neohúri, no pre bežné jazdenie je ho presne toľko, koľko treba. Ak čakáš odpich ako v Sportline s benzínovým dvojlitrom, nebudeš nadšený, ale ak čakáš kultivovaný, pokojný a vyvážený prejav, trafíš presne do čierneho.

Nabíjanie a spotreba

Prvú polovicu týždňa som k Superbu pristupoval presne tak, ako sa k plug-in hybridu má. Pravidelné nabíjanie a jazda s prioritou elektrického režimu priniesli odmenu v podobe výbornej spotreby: palubný počítač ukázal 2,3 l/100 km a 12,1 kWh/100 km na trase dlhej približne 250 kilometrov, ktorá zahŕňala všetko od diaľnice, cez mesto až po okresky. Úsporné, komfortné a hlavne realistické. No zaujímalo ma aj opačné extrémnejšie použitie. Čo sa stane, ak na nabíjanie úplne zabudnem? Pri diaľničnej jazde s vybitou batériou sa spotreba vyšplhala na 6 l/100 km, čo je stále v úplne prijateľných medziach. V kombinácii mesta a okresných ciest bez nabíjania spotreba klesla približne o ďalšieho pol litra. Výsledná kombinovaná spotreba za celý týždeň testovania (takmer 900 km) sa ustálila na úrovni 4 l/100 km, čo je na takto veľké a ťažké auto viac než slušné. Samozrejme, treba rátať s tým, že výsledky budú vždy závislé od štýlu jazdy, terénu, podielu elektriny a vonkajších podmienok. No po osobnej skúsenosti s rovnakou motorizáciou v Kodiaqu môžem povedať jedno – tento plug-in hybridný pohon patrí k najefektívnejším na trhu.

Privacy Preference Center