Škodu Superb štvrtej generácie už stretávame na cestách naozaj často. Väčšina z nich jazdí s osvedčeným naftovým dvojlitrom, no my sme sa pozreli na verziu, ktorú zatiaľ vídať menej, a ktorá na papieri nevyzerá práve lákavo – plug-in hybrid. Nový dizajn a modernejší interiér vzbudili pozornosť už pri uvedení a drži si ju dodnes. Superb si aj v tejto generácii drží povesť auta, ktoré bez problémov zvládne úlohu rodinného presúvadla aj reprezentatívneho firemného vozidla. Nie je extravagantný, no pôsobí nadčasovo a vyspelo. Testovaná plug-in hybridná verzia síce na prvý pohľad neohúri parametrami, no v praxi dokáže príjemne prekvapiť. Ticho, komfort a možnosť jazdiť čisto na elektrinu jej pridávajú nový rozmer. Je to však stále ten istý „rozumný“ Superb, aký si pamätáme? Alebo sa s elektrifikáciou mení aj jeho charakter?
Prezident, policajt alebo manažér?
Dizajn štvrtej generácie Škody Superb vo výbave Laurin & Klement pôsobí dospelo, sebavedomo a miestami až znepokojivo vážne. V čiernej farbe, na veľkých diskoch a s decentnými chrómovými detailmi pripomína buď neoznačené policajné vozidlo, alebo štátnu limuzínu pre niekoho, kto sa už dávno vozí len vzadu. V porovnaní s treťou generáciou pôsobí nový Superb menej dynamicky, ostré línie karosérie nahradili zaoblenejšie tvary a celková silueta stratila športový nádych, ktorý predchodca aspoň naznačoval. No táto zmena nie je chybou, práve naopak. Nový dizajn jasne komunikuje, že toto auto chce byť reprezentatívne, komfortné a dôstojné. A presne v tom sa odráža jeho skutočný charakter.
Jazdné vlastnosti
Na papieri to neznie lákavo: 1,5-litrový benzínový štvorvalec, 6-stupňová automatická prevodovka, pohon predných kolies. Ani výkon 110 kW (150 koní) nevyvoláva záchvaty nadšenia. Lenže plug-in hybridný systém v Superbe IV hrá úplne inú ligu, než by sa z týchto čísiel mohlo zdať. Vďaka batérii s kapacitou 25,7 kWh dokáže auto prejsť na elektrinu až okolo 100 kilometrov v úplnom tichu s pocitom prémiového komfortu. Po vybití batérie sa pohon správa ako klasický hybrid – prechod medzi spaľovacím motorom a elektromotorom je úplne plynulý a nenápadný. Nenútene prepína medzi motorom a elektromotorom bez rušivých vnemov. Odhlučnenie kabíny je výnimočné a ani pri diaľničnej 130-ke, keď motor točí zhruba 3000 otáčok, nepreniká do interiéru takmer nič. Skutočným „must have“ je príplatkový adaptívny podvozok DCC Plus – ten zvláda filtrovať slovenské nerovnosti s ľahkosťou a v športovejšom režime zasa drží karosériu v zákrutách s prekvapivou istotou. Výkonovo Superb PHEV neohúri, no pre bežné jazdenie je ho presne toľko, koľko treba. Ak čakáš odpich ako v Sportline s benzínovým dvojlitrom, nebudeš nadšený, ale ak čakáš kultivovaný, pokojný a vyvážený prejav, trafíš presne do čierneho.

Nabíjanie a spotreba
Prvú polovicu týždňa som k Superbu pristupoval presne tak, ako sa k plug-in hybridu má. Pravidelné nabíjanie a jazda s prioritou elektrického režimu priniesli odmenu v podobe výbornej spotreby: palubný počítač ukázal 2,3 l/100 km a 12,1 kWh/100 km na trase dlhej približne 250 kilometrov, ktorá zahŕňala všetko od diaľnice, cez mesto až po okresky. Úsporné, komfortné a hlavne realistické. No zaujímalo ma aj opačné extrémnejšie použitie. Čo sa stane, ak na nabíjanie úplne zabudnem? Pri diaľničnej jazde s vybitou batériou sa spotreba vyšplhala na 6 l/100 km, čo je stále v úplne prijateľných medziach. V kombinácii mesta a okresných ciest bez nabíjania spotreba klesla približne o ďalšieho pol litra. Výsledná kombinovaná spotreba za celý týždeň testovania (takmer 900 km) sa ustálila na úrovni 4 l/100 km, čo je na takto veľké a ťažké auto viac než slušné. Samozrejme, treba rátať s tým, že výsledky budú vždy závislé od štýlu jazdy, terénu, podielu elektriny a vonkajších podmienok. No po osobnej skúsenosti s rovnakou motorizáciou v Kodiaqu môžem povedať jedno – tento plug-in hybridný pohon patrí k najefektívnejším na trhu.
Interiér
Interiér novej Škody Superb IV vo výbave Laurin & Klement je príkladom toho, ako sa dá spojiť moderná technológia s tradičným zmyslom pre komfort a priestor. Hnedé čalúnenie pôsobí luxusne, no nie okázalo a dotvára atmosféru pohodlia, ktorá sa blíži k prémiovým značkám. Digitálny prístrojový štít je prehľadný, graficky vkusný a dostatočne prispôsobiteľný – žiadne zbytočné efekty, len čisté údaje tam, kde ich chceš mať. Stredový displej infotainmentu je rýchly a intuitívny, no skutočnú pochvalu si zaslúžia nové Smart Dials – trojica multifunkčných otočných ovládačov pod displejom, ktoré zvládnu regulovať teplotu, hlasitosť aj rôzne nastavenia vozidla. V praxi by som ho zaradil za jedno z najlepších riešení, čo sa v posledných rokoch v kabínach objavilo.

Predné sedadlá sú komfortné, s vyhrievaním, ventiláciou a v tejto verzii aj masážnou funkciou. Miesta vzadu je tiež na rozdávanie. Vďaka rázvoru 2842 mm a celkovej dĺžke karosérie 4912 mm sa zadní pasažieri môžu rozťahovať s nohami, akoby sedeli v služobnej limuzíne. A keď už sme pri karosérii Superb stále zostáva liftbackom, čo znamená, že sa otvára nielen veko kufra, ale celé zadné sklo spolu s ním. Praktické a pohodlné. Batožinový priestor má objem 486 litrov, čo je síce o 139 litrov menej než pri čisto spaľovacích verziách, no aj tak ponúka dostatok miesta na každodenné nákupy, športové výstroje aj dovolenku s rodinou. V tejto kategórii je to stále viac než len „použiteľné“. Je to vyslovene praktické auto, ktoré ti nič nenúti, no ponúka všetko, čo môžeš reálne potrebovať. Nezabudlo sa ani na Simply Clever nápady – napríklad podpora krku, ktorú možno elegantne vyklopiť zo zadných opierok hlavy, držiak na tablet, sieťky proti slnku či klasika v podobe dáždnikov v predných dverách.
Finálne zhodnotenie
Škoda Superb IV vo štvrtej generácii jasne ukazuje, prečo je tento model už roky pilierom značky a symbolom inteligentného kompromisu medzi prestížou, komfortom a cenou. Nová éra Superbu nie je o dramatickej revolúcii, ale o dôslednom posune k modernej mobilite. Plug-in hybrid tu nepôsobí ako marketingová povinnosť, ale ako premyslený pohon, ktorý prirodzene dopĺňa charakter auta. Elektrická jazda prináša ticho a ľahkosť, ktoré Superbu dodávajú nový rozmer elegancie. Tradičné prednosti, ako veľkorysý vnútorný priestor, praktický koncept karosérie, kultivovaný interiér a technológie zamerané na každodenný komfort, ostávajú zachované a ešte výraznejšie vyniknú práve v kombinácii s novým pohonom. Superb IV nepodlieha túžbe šokovať dizajnom ani okázalosťou. Namiesto toho stavia na reprezentatívnom výzore, stabilných jazdných vlastnostiach a komforte, ktorý patrí k tomu najlepšiemu vo svojej triede. Spotreba pritom dokáže príjemne prekvapiť, najmä ak vodič využíva potenciál elektrickej časti pohonu naplno.

Škoda Superb IV štartuje na sume 40 330 € vo verzii Selection, no už pohľad na konfigurátor prezrádza, že väčšina zákazníkov siahne po vyšších stupňoch výbavy. Plug-in hybridná verzia 1.5 TSI PHEV vo výbave Laurin & Klement stojí 54 900 €, čím sa Superb ocitá na hranici, kde už začína teritórium prémiových značiek. V kontexte ponúkaného komfortu, technológií a elektrifikovaného pohonu však pôsobí cena skôr ako argument než prekážka.

Samozrejme, plug-in hybrid prináša aj svoje kompromisy – menší batožinový priestor či nutnosť pravidelného nabíjania, aby bolo možné naplno využiť jeho výhody. No v kontexte celkového charakteru auta ide o detaily, ktoré väčšinu zákazníkov neodradia. Výsledkom je Superb, ktorý nestratil identitu spoľahlivého a všestranného partnera pre rodinu, manažéra aj častého cestovateľa. Získal však novú vrstvu sofistikovanosti – viac ticha, viac elegancie a pocit modernej istoty, ktorý presne zapadá do aktuálnej éry elektrifikácie. Nie je to revolúcia, ale premyslená evolúcia, ktorá posúva Superb o triedu vyššie bez toho, aby zabudol, čím vždy bol.








