V každej partii sa nájde jeden človek, ktorého životný osud je tak trochu nespravodlivý. Ten, čo vždy vybaví, pomôže, zaistí. Či už treba presunúť gauč, doviezť polovicu IKEA, alebo len podržať slovo v diskusii, vždy je tam – nenápadný hrdina každodenného života. Jeho problém? Nikto si nevšimne, ako veľa robí, kým jedného dňa nezmizne. A to je presne moment, keď si celá partia uvedomí, že bez neho by vlastne nič nefungovalo. S týmto typom človeka máme všetci jedno spoločné – radi ho zneužívame, no málokedy si vážime všetko, čo pre nás robí.
U nás v partii máme takéhoto kamaráta – voláme ho Robo. Raz, keď sme si s ním v piatok večer pri pive robili srandu, že musí byť znovuzrodený dobrý anjel, len sa pousmial a zahlásil: ‚Keby som sa na vás vysral, do týždňa sa vám to celé rozpadne.‘ Smiech sa okamžite zmenil na rozpačitý súhlas, pretože, úprimne, mal pravdu. Robo je ten, kto vždy vie, kde zohnať najlacnejšie lístky na festival, kto vybaví, že polka partie ide na hory autom, ktoré ani nie je jeho, a keď má niekto problémy s prácou, je to opäť Robo, kto sedí s notebookom na kolene a upravuje životopis. Ale kto vlastne myslí na to, že Robo tiež potrebuje občas niečo od ostatných?
Teraz si možno hovoríte: „Dobre, ale ako to súvisí s autami?“ Nuž, presne takto som začal vnímať Škodu Superb, keď som si sadol za volant novej generácie vo výbave Laurin & Klement. Je to totiž presne ten Robo medzi autami. Už tri generácie Superb slúži ako univerzálna limuzína, ktorú si kúpite, keď chcete, aby veci fungovali. Chcete pohodlie na dlhých cestách? Máte to mať. Potrebujete previezť polovicu rodinnej výbavy na dovolenku? Superb to zvládne. Hľadáte auto, ktorým ohúrite šéfa na firemnom parkovisku, no nezruinujete rozpočet? Taká je Škoda Superb. Jeho tretia generácia to všetko zvládla na jednotku a zaslúžene sa stala jedným z najobľúbenejších modelov značky. Ale teraz, keď prichádza generácia číslo štyri, som sa pýtal: „Môže byť ešte Robo lepším? Alebo sa z neho stane niekto úplne iný?“
Nová Škoda Superb Laurin & Klement vyzerá na prvý pohľad inak. Už to nie je nenápadný sluha. Zvlášť v tejto luxusnej výbave a s najsilnejším naftovým motorom dáva jasne najavo, že sa chce presadiť. Má ambíciu byť viac ako len ďalším kamarátom na všetko. Je to auto, ktoré prichádza s noblesou a pokorou zároveň, no otázkou zostáva – zvládne si udržať tú univerzálnosť a prístupnosť, ktorá ho urobila takým obľúbeným? Alebo sa nám Robo presunie na vyššiu ligu a začne požadovať niečo na oplátku?
Aby som to zistil, vybral som Superb na týždenný test, ktorý zahŕňal všetko – od nekonečných diaľnic až po kľukaté horské cesty. Takže, dámy a páni, nasadnite. Zistíme, či je nový Superb stále tým starým dobrým priateľom, alebo sa z neho stal úplne iný človek.
Pod kapotou: nový diesel, staré otázky
Keď som sa prvýkrát pozrel na špecifikácie tohto motora, bolo mi jasné, že nejdeme objavovať Ameriku. Známy dvojlitrový štvorvalec TDI s označením EA288 Evo dostal trochu iný kabát a zopár vylepšení, no jeho charakter je stále ten istý dieselový klasik. Na papieri to vyzerá dobre – 142 kW (193 k) a krútiaci moment 400 Nm, ktorý je dostupný už od 1 750 otáčok. V praxi? Tu je priestor na otázky.
Motor si stále zachováva svoje prednosti – lineárny záťah a dostatok síl aj pri plne naloženom aute. No pri rýchlej jazde na diaľnici som si všimol, že dynamika trochu stráca na dravosti. Nie je to žiadny pretekár, skôr precízny úradník, ktorý vie, ako odviesť svoju prácu, ale emócie pri tom nečakajte. To, čo vás však môže prekvapiť, je kultivovanosť. Vibrácie sú minimálne, a aj keď na to zatlačíte, hluk zostáva decentný. Toto je niečo, čo pri dlhých cestách oceníte viac, než by ste čakali.
Prevodovka: DSG s ľahkými kompromismi
Automatická 7-stupňová prevodovka DSG (kód DQ381) patrí medzi tie rýchle a hladké. Vo väčšine situácií si ju ani nevšimnete – radí bez zaváhania a presne, čo zodpovedá charakteru auta. Ale ak od nej očakávate bleskové reakcie pri kickdowne, pripravte sa na mierne oneskorenie. DSG tu jednoducho viac uprednostňuje komfort pred športovým charakterom, čo však nie je kritika, skôr vlastnosť.
Pohon: istota v rukách BorgWarner
Keď som sa zamýšľal nad tým, ako nový Superb zvládne náročnejšie podmienky, odpoveďou bol jeho pohon všetkých štyroch kolies. Tento systém využíva elektronicky riadenú viaclamelovú spojku od spoločnosti BorgWarner. Nie, nie je to klasický Haldex, ktorý poznáme z predchádzajúcich generácií. Tu ide o modernú technológiu, ktorá sa sústredí na efektívne a plynulé rozdelenie krútiaceho momentu medzi prednú a zadnú nápravu.
V praxi? Pri bežnej jazde si Superb väčšinu výkonu necháva na predných kolesách, aby šetril palivo. Ale akonáhle sa podmienky zhoršia – mokré cesty, sneh, prudké stúpania – zadná náprava sa okamžite zapojí a krútiaci moment sa presúva tam, kde je najviac potrebný. Podľa potreby dokáže smerovať až 100 % momentu na zadnú nápravu alebo dokonca 85 % na jedno konkrétne koleso. Výsledkom je stabilná a istá jazda, či už sa šplháte na horský priechod, alebo sa snažíte zrýchliť na mokrej diaľnici.
Musím uznať, že tento systém funguje presne tak, ako má – takmer ho necítite, ale keď je potrebný, jeho zásah je nekompromisný. Na druhej strane, ak čakáte zábavnú hravosť pri ostrej jazde, napríklad pohadzovanie zadku v zákrute, tu vás sklamem. Tento pohon hrá na bezpečnosť a istotu, nie na zábavu. Ale vzhľadom na charakter auta to nie je prekvapením – Superb chce byť limuzína pre istých vodičov, nie driftovací nástroj na horské cesty.
Rozmery: stále obrí kufor
Superb ostáva Superbom, a to platí aj pre jeho rozmery. Na dĺžku má nový model 4 912 mm (+43 mm oproti predchodcovi), na šírku 1 894 mm a na výšku 1 481 mm. Rázvor dosahuje 2 841 mm, čo znamená, že zadní pasažieri si stále môžu pohodlne natiahnuť nohy. Kufor? Stále fenomenálnych 645 litrov, ktoré po sklopení sedadiel narastú na 1 900 litrov. Či už veziete batožinu na dovolenku, alebo nákup z IKEA, nič vám nebude chýbať.
Cena a výbava: za kvalitu sa platí
Laurin & Klement je jednoducho luxus na kolesách. Už len masážne sedadlá, kožené čalúnenie a ambientné osvetlenie interiéru ukazujú, že toto nie je základná výbava pre fleetové vozidlá. No cena 48 490 eur v tejto konfigurácii je tiež jasným signálom, že Superb si už nevystačí s povesťou „ľudovej limuzíny“. Otázkou ostáva – je táto cena primeraná tomu, čo auto ponúka? Na to si odpoviem až pri hodnotení jazdných vlastností.
Robo sa nasrdil, ale aj dospel
Keď som pred pár rokmi testoval Superb tretej generácie, napísal som vetu, ktorá mi z nejakého dôvodu dodnes zostala v hlave: „Podvozok Superbu je ako dobrý film – hladký, plynulý, no ak chcete, dokáže vygradovať napätie.“ A bol to presne ten typ auta, ktoré ste mohli nazvať „obláčkovým šoférovým snom“. Komfort? Áno. Schopnosť športového nastavenia? Tiež áno. Tretia generácia jednoducho excelovala tým, že na svoju triedu nastavila laťku poriadne vysoko. A mnoho ľudí si Superb zamilovalo práve pre tú jeho schopnosť byť tým najpríjemnejším spolucestujúcim na dlhých cestách.
Nová generácia? Nuž, Robo sa evidentne rozhodol, že si to už nedá len tak ľúbiť. Adaptívny podvozok je stále dobrý, no prišiel o časť toho ikonického mäkkého komfortu. Nie je to zlé, len iné. Tam, kde predtým cítili pasažieri „plávanie“ po cestách, teraz prichádza tuhšia, presnejšia jazda. Náš Robo si obliekol košeľu namiesto trička a očividne chce byť serioznejší. Na 19-palcových diskoch je Superb stále komfortný, ale už to nie je tá sametová jazda, na ktorú ste možno zvyknutí. Akoby si povedal: „Nebudem sa tu o všetkých starať ako mäkký sluha. Idem byť dospelý.“ Ako tá reklama na Old Spice: „Zbohom tínedžerské Ja, je čas voňať ako muž“.
Ale aby sme boli spravodliví, tuhé nastavenie má svoje výhody. Riadenie je omnoho ostrejšie a presnejšie. Už prvé kilometre vám ukážu, že Superb sa lepšie drží stopy a reaguje rýchlejšie na vaše pokyny. Toto je jednoznačne krok vpred, ak máte radi pocit spojenia s autom. Pridajte k tomu lepšie odhlučnenie a máte auto, ktoré je síce menej mäkké, ale zato sofistikovanejšie.
Spotreba: čarodejník diaľnic
Keď príde reč na spotrebu, Superb vždy patril medzi tých rozumnejších. A ani teraz nesklame. Na diaľnici, kde aerodynamika (koeficient odporu vzduchu 0,24) hrá prím, sme dosiahli výborných 5,5 litra na 100 kilometrov. To je na auto tejto veľkosti fantastické číslo. V meste už však spotreba stúpa na 7,5 litra, čo je trochu smädnejšie, než by ste možno čakali. Pri rýchlosti 150 km/h si auto vypýta 7 litrov, čo je stále slušné, no dáva priestor na zlepšenie, najmä v mestskom režime.
Prevodovka a pohon: overená klasika, ktorá by mohla rásť
Systém štvorkolky od BorgWarner pracuje bez zaváhania. Spoľahlivo prenáša výkon tam, kde je potrebný, a ani raz som nezaznamenal, že by zaváhal, či už na mokrom asfalte, alebo pri prudkej akcelerácii. Prevodovka DSG s označením DQ381 je na trhu už od roku 2017 a svoje kvality potvrdzuje rok čo rok. Rýchla, plynulá, bez nepríjemných trhnutí – jednoducho skvelý partner pre každodenné jazdenie.
Ale práve tu prichádza otázka, či by nebolo načase pozrieť sa na konkurenciu mimo koncernu VW. Tá už postupne prechádza na prevodovky s 8 alebo dokonca 9 stupňami, ktoré môžu ešte viac zlepšiť efektivitu a jazdný prejav. Bolo by možno fajn, keby sa aj VW Group rozhodol pre ďalší vývoj v tejto oblasti, pretože hoci DQ381 stále patrí medzi elitu, je už cítiť, že čas nezastavíme.
Dizajn: keď sa Robo obliekol ako gentleman
Superb bol vždy stelesnením elegancie a praktickosti, no nová generácia pridala ešte čosi navyše – sebavedomie. Ak by bol Robo človekom, tento Superb je tým kamarátom, ktorý si namiesto mikiny Nike obliekol Polo Ralph Lauren. Nie je výstredný, nie je nápadný, no všimnete si ho. Dizajn sa medzigeneračne zmenil presne tak, ako by ste očakávali od auta, ktoré už nepotrebuje všetkým dokazovať, že vie byť skvelé.
Nová predná maska je uhladenejšia, línie karosérie ostré a vyvážené, pričom z auta doslova srší sebadôvera. Farba Ice Tea, ktorá zdobila testovaný model, je doslova pastvou pre oči. Nie je taká okázalá, aby pútala pozornosť na každom rohu, ale v slnečných lúčoch ukáže všetky svoje odtiene a podčiarkne eleganciu tohto auta. Osobne ma pri tejto farbe hneď napadlo, aká nádherná by bola na verzii Scout – robustné línie spojené s touto jemnou farbou by boli absolútnym triumfom. Ale čo Scout? Dočkáme sa ho vôbec? Ťažko povedať, no predstava takejto kombinácie je viac než lákavá.
A čo Superb a jeho dvojička, nový Passat? Áno, oba modely zdieľajú platformu a technológie, no dizajnovo si idú svojou vlastnou cestou. Superb ostal verný svojmu štýlu – nenápadná elegancia, ktorá nepotrebuje prehnané línie alebo gigantické predné masky. Zatiaľ čo niektoré značky sa predbiehajú, kto bude mať väčšiu „papuľu“, Škoda jednoducho vie, že menej je niekedy viac.
Interiér: miesto, kde sa cítite ako doma
Keď som otvoril dvere, privítal ma interiér, ktorý je na prvý pohľad známy, no zároveň o niečo sofistikovanejší. Toto je stále Škoda, so všetkým, čo k tomu patrí – logika ovládania, praktickosť a množstvo premyslených detailov. No teraz je tu viac uhladenosti a moderného luxusu, ktorý dodáva interiéru nový nádych.
Prvá vec, ktorá ma upútala, boli displeje. Centrálna obrazovka má 12,9 palca, pred vodičom sa nachádza digitálny kokpit s uhlopriečkou 10,25 palca. Oba displeje sú prehľadné, s ostrou grafikou a výbornou odozvou. Sú to presne tie technológie, ktoré od moderného auta očakávate. Naopak, volant zostal rovnaký ako v predchádzajúcej generácii. Nie je zlý, ale v interiéri, ktorý prešiel tak výraznou modernizáciou, pôsobí trochu zastaralo.
Sedačky vo verzii Laurin & Klement sú kapitola sama o sebe. Pohodlné, luxusné a vyrobené z kvalitných materiálov. Bio materiály a imitácia dreva dodávajú interiéru príjemnú atmosféru, ktorá kombinuje tradíciu a moderný dizajn. Čierny interiér síce pôsobí elegantne, no osobne by som ocenil aj svetlejšiu farebnú schému, ktorá by viac zvýraznila detaily a ešte viac zjemnila atmosféru kabíny.
Praktickosť a komfort: dobré nápady a pár drobných kompromisov
Superb vždy bodoval v praktickosti a nový model v tomto smere nič nemení. Priestor na zadných sedadlách je stále veľkorysý, hoci na prvý pohľad sa mi zdalo, že možno o malý kúsok ubral. Pasažieri tu však stále nájdu dostatok miesta na nohy aj hlavu. Kufor? Tradičná pevnosť Superbu. Liftback ponúka stále obrovských 645 litrov batožinového priestoru, čo je viac než dosť na všetko od rodinnej dovolenky po veľký nákup.
Čo ma však mrzí, je absencia ovládania spolujazdcovej sedačky zo zadného radu – táto funkcia bola nielen praktická, ale aj zábavná pre pasažierov. Rovnako zmizla polohovateľná lakťová opierka, ktorá bola v minulých generáciách malým, no príjemným detailom.
Na druhej strane, nové ovládače klimatizácie sú malým majstrovským dielom. Kombinujú fyzické ovládanie s moderným vzhľadom, a čo je najdôležitejšie, sú intuitívne a praktické. Je osviežujúce vidieť, že aj v dnešnej dobe sa dajú vymyslieť systémy, ktoré spájajú moderný dizajn s jednoduchým ovládaním.
Audiosystém CANTON hrá stále výborne. Jeho zvuk je čistý, výkonný a postačí aj náročnejším poslucháčom. Full LED Matrixové svetlá fungujú presne tak, ako od nich očakávate, a aj keď možno neponúkajú technológie na úrovni Passatu, stále poskytujú výbornú viditeľnosť a bezpečnosť.
Záver: Robo dospel a zaslúži si uznanie
Ak by sme sa mali vrátiť k úvodu a prirovnaniu Superbu k Robovi, náš kamarát sa očividne rozhodol, že si zaslúži viac rešpektu. Už to nie je ten vždy poslušný a mäkký „sluha na všetko“, ale dospelý gentleman, ktorý si oblieka sako a očakáva, že mu to okolnosťami budeme trochu oplácať. Nová generácia Superbu prináša eleganciu a technológie, ktoré ho posúvajú o úroveň vyššie, no pri tom všetkom si zachováva svoju podstatu.
Testovaný dvojlitrový diesel 2.0 TDI s výkonom 142 kW (193 k) je jasnou voľbou pre tých, ktorí hľadajú spoľahlivosť, nízku spotrebu a dlhodobú prevádzkovú efektivitu. Je to motor, ktorý presne rozumie potrebám dnešných vodičov – dostatok výkonu na diaľnici, úspora paliva pri dlhých trasách a slušné odhlučnenie pri každej rýchlosti. Spotreba 5,5 litra na diaľnici pri 130 km/h len podčiarkuje, že tento motor patrí medzi najlepšie naftové pohony vo svojej triede.
Ak vám nafta nevyhovuje, Škoda ponúka aj iné alternatívy. Základnú motorizáciu predstavuje 1.5 TSI s výkonom 110 kW (150 k), ktorá je vhodná pre menej náročných vodičov a tých, ktorí nepotrebujú pohon všetkých kolies. Pre milovníkov benzínu je tu špičkový 2.0 TSI s výkonom 195 kW (265 k), ktorý s pohonom 4×4 prináša viac dynamiky a lepšie jazdné vlastnosti. A nesmieme zabudnúť na plug-in hybridnú verziu iV, ktorá kombinuje benzínový motor a elektromotor pre celkový výkon 150 kW (204 k) a elektrický dojazd až 100 km – ideálnu pre mestské a krátke každodenné trasy.
Pokiaľ ide o výbavy, Superb si môžete nakonfigurovať presne podľa svojich potrieb. Okrem vrcholnej verzie Laurin & Klement, ktorú sme testovali, sú v ponuke aj výbavy Ambition a Style, ktoré ponúkajú viacero možností prispôsobenia interiéru, technológií a dizajnových prvkov. Pre tých, ktorí túžia po športovejšom vzhľade, bude atraktívna výbava Sportline s čiernymi detailmi, zatiaľ čo tradičný Scout (ak sa vôbec objaví) by mohol osloviť fanúšikov robustných a dobrodružných áut.
Nový Superb je vo všetkých smeroch premyslený a moderný. Stále je to výnimočné auto pre tých, ktorí hľadajú praktickú limuzínu s dostatkom priestoru, no teraz ponúka viac luxusu, lepšie technológie a ostrejšiu dynamiku. Jedinými slabinami sú drobnosti ako menej komfortný podvozok a konzervatívny volant, ale to sú len malé škrabance na inak dokonale vyleštenej karosérii.
S celkovým hodnotením 93 % patrí Superb medzi špičku vo svojej triede. Ak preferujete benzín, odporúčam dať šancu dvojlitrovému TSI, ktorý by mohol byť dynamickejšou alternatívou k nafte. Superb dokazuje, že dospieť nemusí znamenať stratiť svoj charakter, a ostáva jedným z najlepších priateľov, akých môžete na cestách mať.