Škoda Scala, nástupca Rapidu Spaceback je na trhu už šiestym rokom. Tento v našich končinách rozšírený model vypĺňa medzeru medzi malou Fabiou a väčšou Octaviou. Predáva sa výhradne v karosárskej verzii hatchback, v rôznych výbavách a možných konfiguráciách. Od predošlého redakčného testu Škody Scala ubehlo už takmer 5 rokov a od predstavenia jej faceliftu už skoro 2 roky. V teste sa teda bližšie pozrieme na to, čo nové priniesol (resp. čo zmenil) facelift ale aj všeobecné dojmy, ktoré sme navnímali za týždeň a tisíc prejazdených kilometrov.  

Komu je Fabia malá a  Octavia veľká, pre toho by mohla byť Scala ideálnou voľbou. Predpokladám, že o kúpu Scaly sa zaujímajú hlavy skromnejších rodín, ktoré chcú odprevadiť deti do školy a odviezť sa do práce.
Zadný previs hatchback karosérie je všeobecne menší ako pri liftbackoch a combi, preto sa auto zmestí takmer všade. Scala sa na nič nehrá – neponúka prehnane luxusnú výbavu. Ponúka iba to, čo človek potrebuje pre každodenné používanie a zároveň človeku nič nechýba. 85 kilowattov nie je práve ohurujúci výkon, ale v kombinácií s nižšou hmotnosťou len 1200 kilogramov a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, je to plne dostačujúci výkon a vôbec nejazdí lenivo. Naopak, prekvapil ma jej pružný a dynamický charakter v meste  a dokonca aj na diaľnici.  

 

Dostačujúca technika?

Testovaná Scala je z edície Drive Plus 130. Pod kapotou je jednolitrový zážihový motor TSI s výkonom 85 kilowattov (116 koní) a maximálnym krútiacim momentom 200Nm, ktorý priamo spolupracuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Rýchlostné stupne sú optimálne nastavené , takže sa vodič nejde roztrhnúť a nemusí pri každej potrebe akcelerácie podraďovať. V podstate, ktorá rýchlosť je zaradená, na tej sa dá pri zošliapnutí plynu zrýchľovať. Intenzita akcelerácie v závislosti od zošliapnutia plynu sa dá navyše korigovať jazdnými profilmi, kedy pri režime „Eco“ sa pedál zdá „tupý“ a reaguje pomaly, zatiaľ čo v režime „Sport“ reaguje okamžite. Okrem toho je ešte možné zvoliť režim „Normal“, čo je akýsi kompromis medzi prvými dvoma a tiež „Individual“, ktorý sa dá nastaviť podľa preferencií vodiča. Keď už spomínam zošliapnutie plynu, chod trojvalcového motora je niekedy cítiť v pedáli a prejavuje sa vibráciami. Vibrácie sú ale veľmi jemné a menej pozorný vodič by to možno ani nespozoroval. Navyše pri použití tempomatu zväčša vodič interaguje s plynom minimálne.
Naša Scala má obuté 16” pneumatiky Nexen o rozmere 205/55 na zliatinových diskoch Cortadero. Či už je to spôsobené naladením podvozku alebo pneumatikami, na horších povrchoch a najmä v zákrutách pôsobí neisto a niekedy pocitovo poskočí po vozovke.
V rámci úspornosti Scala veľmi príjemne prekvapila. Pri normálnej jazde a občasnom ponáhľaní sa priemerná spotreba po prejdení 1000 kilometrov ustálila na hranici rovných piatich litrov na 100 kilometrov. Pri úspornej jazde na okreskách som sa hravo dostal na priemernú úroveň 4,5 litra. Po diaľnici si zase dopraje cez 6 litrov. 

 

Čo priniesol facelift?

Ako som už spomínal, od minulého testu ubehlo už niekoľko rokov a medzitým Škoda predstavila facelift Scaly. Ten sa v rámci zovňajšku týka viacerých častí. Asi najvýraznejším inovovaným prvkom sú predné svetlá. Pôvodný celistvý svetelný podpis sa zmenil a teraz je lišta denného svietenia rozseknutá na 2 časti a lišta tiež slúži ako smerovka. Intenzita diaľkových svetiel sa zvýšila až o 50 %. V najvyššej možnej konfigurácii sú svetlá dokonca Full LED Matrix. Tie sú súčasťou testovaného modelu a svietia naozaj úžasne. Navyše v spolupráci s automatickým prepínaním diaľkových svetiel, ktoré umožňuje mať nepretržite zapnuté diaľkové svetlá bez oslňovania protiidúcich vozidiel. Kamera v čelnom skle automaticky rozpoznáva protiidúce vozidlá a zabezpečuje, že ostatní vodiči nie sú oslňovaní svetelným lúčom. Akonáhle autom opustíte obec a Scala neregistruje žiadnu prekážku, rozprestrie pred sebou svetelné divadlo a dokonale osvetlí priestor pred autom. Okrem svetiel bola osviežená aj celá predná časť, teda maska a nárazník s jeho časťami. Čo sa týka zadnej časti, tam sa tiež diali zmeny. Aktualizované sú Full LED zadné svetlá, ktoré dostali dynamickú smerovku a s grafikou Crystal Lightning dodávajú autu dotyk luxusu.

Po nedávnom facelifte pôsobí Scala zvonka podstatne odvážnejšie a dynamickejšie, čo jej rozhodne prospelo. Kľúčovú úlohu v tomto posune hrá kompletne prepracovaný nárazník so svetlometmi. Tie teraz dostali ostrejšie rysy, ktoré im dodávajú primerane agresívny, no stále vkusný výraz. Už to nie je len o uhladenosti, ale aj o sebavedomom postoji. Napriek tomu, že si Scala zachováva svoju typicky oblú karosériu, ďalej kombinuje ostrú hranu po celom boku s rôznymi výliskami. Exteriér esteticky príjemne dopĺňa predĺžené zadné sklo až na spodnú úroveň svetiel. Tento dizajnový podpis nielenže opticky predlžuje zadnú časť vozidla a dodáva jej jedinečný vzhľad, ale zároveň ju robí ľahšie rozpoznateľnou na cestách.

V interiéri sa dizajnové vylepšenia neudiali, oproti verzii pred faceliftom však dostal vynovené materiály. Prieduchy klimatizácie lemované bronzovým dekorom, ktorý skvelo ladí k prešívaniu sedadiel a lakťovej opierky s rovnakým odtieňom. Sedadlá zase kombinujú čiernu a sivú látku so svetlými časťami z alcantary.  

 

A čo je vo vnútri?

Od Scaly som nemal prílišné očakávania. Myslel som si, že je to len spoľahlivý pracovný kôň, ktorého intenzívne zoderie vodič Boltu alebo rozvozca pizze. Biela farba karosérie u mňa ešte umocňovala pocit klasického služobného auta. Každopádne, nie je tomu tak. Po týždňovom spolužití si viem Scalu predstaviť ako úsporné rodinné auto, v ktorom sa pohodlne odvezú jej členovia do práce, školy, či na športové krúžky.
Po usadnutí za volant ma príjemne oboplo sedadlo vodiča s decentným bočným vedením. Sedadlá sú manuálne s možnosťou nastavenia bedrovej opierky. Vďaka látke použitej na sedačkách som nemal ani v horúcich dňoch problém s potením, ako tomu niekedy býva pri kožených sedadlách. Scala sa už oproti hierarchicky nižšie postavenej Fabii môže pochváliť lepšie polstrovanými výplňami dverí a celkovo lepšiemu výberu kvalitnejších materiálov. Volant aj radiaca páka sú obšité kožou. Priestorovo je na tom Scala taktiež výborne. 174 centimetrov vysoký vodič nie je najlepšia vzorka, aj tak ale môžem povedať, že som sa za seba bez problémov a s rezervou usadil. S hlavou taktiež nebol problém a mal som nad sebou ešte dosť priestoru, aby som sa cítil príjemne a komfortne. Objem kufra je na úrovni 467 litrov. To je dosť slušné, napríklad v porovnaní s Corollou je v Scale o viac než 100 litrov priestoru! Po sklopení zadných sedadiel sa objem zvýši až na 1410 litrov. Keď je ale reč o batožinovom priestore, ten je otváraný aj zatváraný elektricky. To je možné buď fyzickými tlačidlami alebo pomocou funkcie virtuálneho tlačidla, ktoré zabezpečuje, že na operovanie s vekom stačí iba mávnutie nohou pod zadným nárazníkom. Kufor je, ako inak, obohatený “Simply clever” riešeniami, teda napríklad hákmi na uchytenie batožiny, či sieťovým programom na podlahe aj na plate. Skvelým každodenným a pre mňa už neodmysliteľným spoločníkom je aj Kessy, teda bezkľúčové odomykanie, zamykanie aj štartovanie. Pre pohodlné manévrovanie (nie len) na parkoviskách nájdeme vpredu aj vzadu parkovacie senzory vrátane cúvacej kamery.

 

Súčasťou výbavy, ktorú som si naozaj obľúbil je od základu väčší 10-palcový virtual cockpit. Displej namiesto budíkov Scale navodzuje pocit exkluzivity a hlavne sa naň príjemne pozerá. Na výber je potom z viacerých rozložení informácií na obrazovke. Po bokoch VCC sú efektné fyzické ukazovatele teploty motora a stavu nádrže, ktoré podľa aktuálneho stavu rozsvecujú svetelné riadky. Na ovládanie vozidla sa primárne využíva 8” displej infotainmentu. Ovládanie klimatizácie sa ovláda cez displej, no zjednodušené ovládanie je vo fyzickej podobe pod infotainmentom. Palubná doska, na ktorej sú umiestnené displeje, kombinuje viacero materiálov. Od tvrdších, ktoré sú v menšom množstve, cez svetlú textilnú látku, ktorá ladí s poťahmi sedadiel až po mäkčené plochy a čierny lakovaný plast. Výduchy klimatizácie potom kombinujú so spomínanými materiálmi aj bronzové lemovanie a chrómové ovládače, ktoré sa podobajú tým v Octavii. Celkovo je veľmi cítiť dizajnový jazyk Škody a modely na seba silno nadväzujú. Nezabudlo sa ani na vzadu cestujúcich pasažierov a potešilo ma, že akcenty bronzovej farby sú potiahnuté až na výplne zadných dverí. Cestujúci vzadu majú v rámci výbavy výklopnú lakťovú opierku, 2 USB-C konektory a prieduchy klimatizácie. Vpredu sú rovnaké konektory a k tomu aj jedna indukčná bezdrôtová nabíjačka. Pri konfigurácii tohto kúsku sa myslelo aj na chladné dni a teda nechýba vyhrievanie volantu a predných sedadiel.

Verdikt a cenovka

Hoci môže byť niekedy podceňovaná a opomínaná, Scala si opodstatnene nachádza miesto na našich cestách. Nie je rýdzo zábavná, no za to je pohodlná a hlavne praktická, najmä ak si majiteľ dá záležať na konfigurácii. Pre 3-4 člennú rodinu môže byť ideálnym každodenným spoločníkom. Atraktívna môže byť okrem dizajnu aj samotnou kúpnou cenou. V edícii testovaného vozidla Drive Plus 130 ceny začínajú už na úrovni 19 410€ vrátane cenového zvýhodnenia až 3 000. Edícia oslavuje históriu značky Škoda, ktorá dosiahla míľnik v podobe 130. výročia. Cena testovaného, hojne vybaveného modelu je 23 241€. 

Privacy Preference Center