Do tretice všetko dobré. Po športovej, plnokrvne benzínovej Octavii RS a dieslovom Scoutovi tu máme niečo, čo v minulej generácii Octavie nebolo. Hybrid, Octavia iV. Škoda svoju elektromobilitu rozvíja rýchlym tempom. Veď svoj prvý elektromobil CITIGOe IV predstavila značka pred dvomi rokmi. No a teraz je portfólio hybridných, či čisto elektrických modelov zložené zo 6tich modelov ak rozlišujeme aj karosárske verzie. Malé CITIGOe IV už žiaľ nie je medzi nami. Bol som tak veľmi zvedavý, kam to vývoj za tento pomerne krátky čas dotiahol.

Z nami testovaných kombinácií má práve nová Octavia iV nábeh byť manažérskym favoritom. Je pohodlná, exteriér nie je extravagantný, avšak reprezentatívny, interiér vodiča pohltí a vďaka novej, hybridnej stránke by mala mať aj nízku spotrebu s vysokým dojazdom. No a na to, či všetky tieto atribúty spĺňa aj v praxi, sa pozrieme v tomto teste.

Oktávka na baterky

Začnem s tým čo bude pre vás, našich čitateľov, nové. Teda ako sa to vezme. S kombináciou 1.4 TSI a bateriek ste sa už stretli v teste Cupry Leon e-Hybrid. Tá však mala 245k, až kým sa nevybila pod 50% a následne bola tam, kde táto Octavia iV po celú dobu. 204 koní, z toho 150 benzínových. Tu navyše funkcia Boost funguje neustále. Octavia si u mňa zažila taký bežný život. Nerobil som žiadne výlety do Košíc, netlačil z baterky každý meter. Užíval som si výhody aj nevýhody hybridu. V meste som si zajazdil v tichu a svižne. Povinný testovací výlet však bol. Tentokrát do Banskej Štiavnice. Absolvoval som tak nie len diaľnice, ale aj okresky ako Veľké Pole, Hondruša-Hámre, či Ostrá Lúka. Tam som počítal či je pod kapotou vážne 204 koní. A výsledok? Áno je. Avšak toto počítanie sa vám oplatí na mieste, kde tie elektrické viete zrekuperovať, poprípade nabiť pri káve. Športová jazda baterku vie celkom rýchlo vybiť. Po vybití stačí aj benzínových 150, no už to nemá ten správny náboj a navyše si veziete mŕtvu váhu v kufri. S agresívnou rekuperáciou som si v športovom móde rozumel okamžite. Brzdiť stačilo násobne menej. Následný boost pri výjazde bol citeľný. No musím vám povedať. Táto Octavia ma bavila. A je to práve tým, čo má pod kapotou a vlastne aj pod zadnými sedačkami. Začínam ľutovať, že som si práve hybridný Leon nevyskúšal na vlastnej koži. No a vytvára sa mi myšlienka, že tá hybridná RSka by nemusela byť vôbec zlá. Jasné, konvenčná benzínová je tá pravá RSka. A teraz ma neukameňujte, asi by to pre mňa nebola jasná voľba a rád by som si vyskúšal aj tú hybridnú. Teraz sa bavme ďalej o „našej“ manažérskej Stylke. Pocitovo sme si už niečo načrtli, no a čísla? Dojazd na čisto elektrický pohon činil približne 70km. Pri nájazde 790km počas týždňa vyzerala spotreba nasledovne 4.0l/100km a 6.1kWh/100km. Auto som sa snažil nabíjať kde sa dalo. Práve to kde by sa dalo, bol problém. Nájsť funkčnú nabíjačku mi často dalo zabrať. Ak už však takúto nabíjačku nájdete, nabitie potrvá približne 3 hodiny. Pri nabíjaní z domácej siete to bolo 5 hodín a 40 min. Hovorím o časoch z 0 na 100%.

Podvozok na moje kopcové vyčínanie už až tak prispôsobený nebol. Veď ani nemá byť. Na to tu je spomínaná RSka. Táto Style je ladená mäkko, na diaľnici pôsobí príjemne húpavo. Nová Octavia vás nevyklepe, ale ukľudní pri ceste z bodu A do bodu B. No a okrem podvozku vám v oddychu pomôže aj interiér, ktorému sa budem venovať v ďalšom odseku.

Vitajte, pane!

V interiéri nezostal takmer kameň na kameni. Prvá jazda vo mne vyvolala wau efekt. Octavia sa v interiéri snaží ukázať ako prémiovo vie pôsobiť. Už len volič prevodovky, či ovládače hlasitosti a digitálneho cockpitu na volante svojim vzhľadom vyvolávajú pocit vyššej triedy. Tak isto aj lišty, ktoré sú vo finiši piano black v kombinácii s leštenými chrómovými doplnkami, či už na dverách alebo palubnej doske. Lišty v tomto prevedení sú 0€ príplatkom. Avšak pozor. Zvážte to. Už počas prvej jazdy nastával problém. Odrazy. Slnko sa neustále odráža od daných líšt a snaží sa vás oslepiť. Slnečné okuliare boli must-have. Navyše piano black lišty pri rádiu, či v okolí prevodovky dostávajú zabrať a sú extrémne ľahko poškriabateľné. Ak už po danej konfigurácii túžite a chcete ju mať v aute. Odporúčam ju dať ochrániť priehľadnou fóliou. Ale ešte viac odporúčam tento príplatok vynechať.

Všeobecne ma interiér vedel potešiť svojim spracovaním. Teda až na tie lacne pôsobiace tlačidlá pod rádiom. Palubná doska potiahnutá látkou zdomácňovala interiér spolu s ambientným osvetlením, ktoré bolo zapracované do interiéru oveľa elegantnejšie ako v prechádzajúcej generácii. No a prečo zdomácňovala? Veď ste v aute, to áno, ale ako doma sa tam určite cítiť chcete. V tomto aute nebudete tráviť 10-20 kilometrov denne, ale stovky. Taktiež ma potešilo spracovanie, kde sa počas testu neozvalo ani puknutie, či nejaké to vŕzganie. Vďaka tomu navyše vyniklo audio. A to bolo nepríplatkové! To myslíte vážne? Takto hrá štandardné audio? Tak to si zaslúži pochvalu. No a takmer bezpríplatkové bolo aj celé auto. Bola to výbava, ktorá sa bežne netestuje avšak najviac kupuje. Bez zbytočností, no s praktickými funkciami. Veľmi, ale že VEĽMI mi však chýbal adaptívny tempomat. V kolónach a na diaľnici takéto auto nestrávi málo času. No a taký adaptívny tempomat je veľkým pomocníkom najmä počas pracovného dňa. Preto ho považujem za nutný príplatok ak sa pre túto Octaviu rozhodnete. Asistenti ako udržiavanie v pruhoch, či autonómne brzdenie boli samozrejmosťou. Na mňa bol práve Lane Asisst precitlivený a musel som jazdiť maximálne vzorne, aby po mne nezačal pískať. Preto som ho okrem diaľnice často vypínal. Po pohonnom ústrojenstve a audiu ma najviac zaujali Bi-LED Matrix svetlá, ktoré sú tiež nutným príplatkom, preto o ten zážitok prísť nechcete. Chválil ich Rišo v predchádzajúcich dvoch testoch novej Octavie a ja s ním musím súhlasiť. Okrem seriózneho svetelného výkonu vám pri odomknutí zahrajú aj divadlo svojimi animáciami. No a tam niekde technológie aj končia. Žiadne veľké inovácie. Za to je však praktická. Presne ako sme pri Škode zvyknutí. Najvýraznejšie praktické vylepšenia budú teda USB-C v stredovom spätnom zrkadle pre napájanie prípadnej prednej kamery. Ostrekovač zadnej kamery. No a pre manažérov, ktorí sa nechajú viesť vzadu, 230V zásuvka pre napájanie notebooku. Vodiča určite poteší výborne spracovaný headup displej, ktorý je premietaný priamo na sklo a teda vás nečaká žiadne vyskakovacie sklíčko. A neukazuje vám len rýchlosť, ale aj navigáciu, povolenú maximálnu rýchlosť, či asistentov.

Infotainment je na celú kapitolu. Je úplne nový, so spoľahlivou navigáciou a bezdrôtovým CarPlayom a Android Autom. Všetko je ovládené pomocou neho, vrátane klimatizácie. Preklikávanie sa k takej kontrole trakcii, či start-stop systému istú chvíľu a zvyk zaberie. Všeobecne fungoval až na pár situácii plynule. Podobne to bolo aj s bezdrôtovým zrkadlením telefónu. Občas sa ukázala odozva a preto som v prípade nutnej rýchlej reakcie volil spojenie pomocou USB-C káblu. USB-A zásuvku tu nenájdete ani jednu. Zachrániť vás môže aj bezdrôtové nabíjanie.

Zovňajšok nám je však už „starý známy“ po dvoch testoch akurát s menšími obmenami. Teraz sa pozeráme na najcivilnejšiu z nich. Na tieto sa budeme pozerať na cestách najviac. Ale veď už sa aj pozeráme. No v takejto farbe ani nie. Sivá Quartz metalíza s príplatkovými 18″ diskami Perseus dotvárajú aristokratický vzhľad a pohľady strháva aj zelená značka spolu s dvomi „tankovacími“ viečkami, indikujúca batériu nie len pod kapotou, ale aj v kufri. Nepozeráme sa však na žiadne výstrelky, či futuristické dizajny. Octavia sa na nič nehrá a prezentuje sa tak, ako ju poznáme. Solídne auto s reprezentatívnym vzhľadom. Navyše vám ho bude určite sused závidieť. Možno aj rozmýšľať, či je to Superb alebo nová Octavia. Dosť svojmu väčšiemu súrodencovi šliape na päty a priepasť medzi nimi sa so súčasnou generáciou poriadne zmenšila.

Ako by som to celé teda uzavrel? Octavia zostáva a zároveň nezostáva starou známou. Je praktická ako vždy, je pohodlná ako vždy, no v interiéri hrá úplne inú ligu ako sme boli zvyknutí a prináša mnoho technológii, ktoré vám na ceste pomôžu a zároveň vás zabavia. Hybridná Octavia je niečo nové to áno, ale báť sa jej určite nemusíte. Ja som si ju za týždeň a necelých 800 km náramne užil. Jedinou prekážkou môže byť cena, na priemerne vybavenú Octaviu sa môže cena zdať privysoká. „Vinníkom“ je práve hybridný pohon. Ten však za to stojí. No a koľko stojí? Cena od 31 760€. Cena testovaného modelu sa vďaka balíkom Style Plus a Light&Sight Plus vyšplhala na 37 564€.

Za fotky ďakujem Paťovi aka LP Photo.