Tento test nevyšiel absolútne podľa pôvodných predstáv. Na modernizovanú Ibizu si brúsil niekoľko týždňov zuby Rišo, ktorý je majiteľom pred-faceliftovej Ibizy. Logicky chcel tieto dve autá porovnať a vzniesť rozsudok nad zmenami, ktoré sa odohrali na jeho srdcovej záležitosti. Čo osud nechcel, Rišo dostal v pondelok pozitívny výsledok testu a Ibiza tak musela byť zverená do rúk menej kritickému z nášho tímu. Možno to práve takto malo byť, lebo neviem si predstaviť, aký bol jeho zámer s týmto autom. Pragmaticky teda padla voľba náhradníka na mňa, keďže som už v minulosti mal možnosť Ibizu testovať. A to aj jej relatívne základnejšiu verziu, no aj FR-ko Black Limited. A nie som hlavne zadubený ako on a nebránim sa zmenám. Ak majú byť k lepšiemu of course. Takže v pondelok, pod prísnymi hygienickými opatreniami, som si prišiel do Trnavy pre kľúče od Ibizy. Navonok a na prvý pohľad mi prišla úplne rovnaká, aká bola predtým. Nebol to len môj pocit. Oproti poslednej z dvojice mne testovaných, mi navyše prišla táto viac chudobná a pritom sa pozerám rovnako na FR. Možno to je tými menšími 17″ diskami kolies. FR Black Limited mala pekné 18-ky a v prednej časti tie typické Full LED-ky.

Nie som však zrovna ten typ človeka, ktorý by odsúdil auto na základe jeho vzhľadu. Povrchnosť nechám u nás v redakcii práve Rišovi. Aby som teda bližšie priblížil, čo sa mi dostalo nečakane do rúk, tak: Seat Ibiza FR 1.5 TSI s automatickou prevodovkou DSG a vo výraznej červenej farbe. Je to akýsi launch model s menšou doplnkovou výbavou, čo bolo na aute vidieť už na prvý pohľad. Mňa však primárne zaujímal ten motor v takto malom balení. Dá sa toto považovať už za hot-hatch?! Za plnohodnotný asi ešte nie, ale zase na druhú stranu nie je to vôbec, ale že vôbec, zlé. 150 koní a 250 Nm je odložených na prednú nápravu a aj v prípade takéhoto výkonu mali čo niekedy kolesá robiť s trakciou. To bol taký ten môj prvý pocit. Hneď ako prvé ma však zaskočila jedna vec. A to výbava tohto konkrétneho kúsku. Štartovanie na kľúč si už ani nepamätám, kedy som v novinárskom aute videl naposledy. Back to the Roots, alebo ako chýbajúce polovodiče obmedzujú výrobcov áut…

Jednoznačne je vidieť, že doba autám a ich výrobcom nepraje. Výrazné obmedzenia vo výrobe zapríčiňujú nielen dlhšie dodanie vozidiel, ale aj ochudobnenie doplnkovej výbavy. Tie najväčšie vychytávky som však mal aj v tejto Ibize.

 

 

 

Bojovník proti trojvalcom

Dve Ibizy som na test mal s trojvalcom o objemem jedného litra. Bolo teda pre mňa veľmi príjemné prekvapenie, keď som postrehol v správe od Riša informáciu o prítomnosti najvýkonnejšieho štvorvalca v ponuke Ibizy. Motor 1.5 TSI bol dostupný, až na pár mesiacov, od začiatku produkcie Ibizy. Aj ten však za svoj životný cyklus prešiel viacerými zmenami. Tá hlavná sa ho dotkla koncom roka 2018, kedy dostal filter pevných častíc. Následne v roku 2019 kvôli nejasným emisným limitom, mu zazvonili na hrobe a z ponuky ho úplne vyhodili. Naspäť do ponuky prišiel znova až v roku 2021 a zopár mesiacov sa dal objednať výhradne s DSG prevodovkou ešte v pred-faceliftovom vyhotovení. Rišo má to šťastie, že stihol ešte Ibizu s 1.5 TSI bez filtra pevných častíc a s manuálom. V dnešnej dobe je to raritné auto, ako Ferrari F430 s manuálom. Skoro.

Je jasné, že éra „šaltpák“ pomaly končí. Ľudia sú čím ďalej, tým pohodlnejší a chcú aj v malých autách automat. Ani sa nečudujem, som rovnaký. Naša Ibiza používa osvedčenú prevodovku DQ200, ktorá prenáša v tomto prípade maximum svojho krútiaceho momentu a to presne 250 Nm. V jej útrobách sa nachádza dvojica suchých spojok a dokopy 7 rýchlostí. Je nástupcom staršej 6-stupňovej prevodovky DQ250. Túto prevodovku, ako tak pátram, nemáme v redakcii prvýkrát. Väčšinou sme ju vychválili a po týždni vozenia sa s ňou v malej Ibize, nemôžem ani zdieľať iný názor. Neviem si celkom predstaviť, čo lepšie sa dá do tohto tela zmestiť. Dvojspojka so siedmimi rýchlosťami je úplný ideál. Je to malá skriňa, ktorá váži len o 16 kilogramov viac, ako manuál a tak je správnou voľbou do tohto mestského žihadla.

A oplatí sa investovať peniaze navyše oproti 1.0 TSI s DSG?! ZARUČENE!! Ako teraz vážne. Ibiza s 1.5-kou jazdí po meste vďaka vypínaniu valcov a schopnosti plachtenia, za 6.4 litra na 100 km. Arona, ktorú sme mali pár mesiacov dozadu s jednolitrom a DSG jazdila po meste za 6.3 litra. Mimo mesta bol ten rozdiel tiež veľmi podobný a dokonca na diaľnici dokázal mať väčší motor pri 130-ke o 0.7 litra lepšiu spotrebu ako jednoliter. A to bolo 5.6 litra versus 6.3 litra. Má teda zmysel kupovať si jednoliter? No dobre, zabudol som na rozdiel ceny. No zároveň aj na rozdiel dynamiky. Pri honení paliva si človek 150 koní neuvedomí.

 

 

 

Tanečnica z Lúčnice

Už pri prvej Ibize sa mi potvrdila jedna vec. A to síce, že MQB A0 je v B-segmente najlepšia platforma. Bez žiadnych ďalších debát a dohád porazila mnohé iné koncerny, ktoré tiež do vývoja modulárnej platformy investovali nemalé peniaze. MQB A0 má však charakter auta z väčšieho segmentu a čo je najviac cítiť, je šírka a nízko umiestnené ťažisko tejto platformy. Človek si v Ibize sadá doslova na zem a motor je umiestnený takmer dokonalo na osi predných kolies. Práve aj kolesá sú situované na rohoch karosérie a poloha vodiča je voči autu perfektná. Sedím nízko, mám zároveň perfektný rozhľad a vďaka tuhosti spodnej časti skeletu, mohli konštruktéri nadizajnovať menšie A-stĺpiky. Pamätám si svoje prvé stretnutie s Ibizou, kedy som ju nazval hračkárskym autom, keďže práve tieto stĺpiky vo mne vôbec nevzbudzovali dôveru. Až jazda mi ukázala, ako veľmi som sa mýlil.

V Škode Scala som počul, že je táto platforma na prd, keďže prehnane natiahli jej rozmery. Je to možno pravda. Ale v Ibize je geniálna. Už v prípade 95 koňového jednolitra vo verzii Style som lietal Jankov Vŕšok hore dole s úsmevom na perách. Pri druhom FR-ku moja radosť gradovala s vedomím, že aj podvozok máme odladený na štýl FR. Nič hot-hatchové, ale veľmi schopné na okresky. A pamätám si, ako som o Ibize s jednolitrom hovoril ako o najagilnejšej Ibize, akú si človek vie kúpiť. Bola to hlúposť, lebo prevádzková hmotnosť Ibizy FR s 1.5 TSI a DSG pod kapotou je len 1180 kilogramov! A práve výkon je to, čo jej dodalo sebavedomie na okreskách. 150 koní je zlatý stred a ideál na úzke cesty nášho Slovenska. Tu sa človek povozí naozaj dobre a stíhať bude s Ibizou aj ďaleko viac výkonným autám. Ibiza FR dokazuje to, že nie je to všetko o vysokom výkone. 150 koní je presne ten ideál, kedy pri výjazde zo zákruty majú kolesá dostatok trakcie a nepotrebujú ani samosvorný diferenciál.

A ten tu predsa len je. Síce len v elektronickej podobe s označením XDS+, ale keď netečie, aspoň kvapká. Ibiza FR má oproti bežnej Ibize aj inak odladený podvozok. Vpredu nájdeme hrubší stabilizátor a iné tlmiče aj pružiny. Vzadu nájdeme tuhšiu torznú priečku a podľa oficiálnej tlačovej správy, aj inak nastavenú geometriu. To sa v prípade takého basic autá číta celkom príjemne. A už sa Rišovi čudujem menej, prečo o tej svojej Ibize tak často hovorí. A tu sa dostávam k výhodám a nevýhodám DSG prevodovky. Áno, je super na mestské aj komfortné jazdenie. Na športovú jazdu si však viem predstaviť skôr ten manuál. Predsa len DQ200 je tu nastavená skôr na bežné používanie a tak sa nečuduj, ak ti v zákrute sama preradí a rovnako aj keď ti pri obmedzovači preradí o dva stupne nahor, ak sa aj ty rozhodneš akurát stlačiť pádlo. Povedal by som to úplne zjednodušene, na krátku jebačku je fajn, ale na dlhodobý sexuálny zážitok to nie je. To skôr ten manuál.

Ja som si samozrejme potreboval overiť, či informácie v tlačovej správy nie sú len žvásty a tak som Ibizu vzal znova na Jankov Vŕšok. Jazdím zákrutu za zákrutou a poviem ti, že ten podvozok má fakt talent. Auto sa takmer nenakláňa, no zároveň nie je tvrdé a to ma príjemne zaskočilo. Veľakrát takéto pseudo hot-hatche bývajú tvrdé ako život, no Ibiza je príjemne tuhá, no poddajná a zvláda podvozkovo rýchlu jazdu oveľa viac ako ja. Sedačky sú slabé. Zimné pneu si tiež moc nepochvalovali. Končím, fajka zhasla, poďme sa venovať tým zmenám.

 

 

Menej je niekedy viac

Zvonku, ak by si vedľa seba postavil pred-facelift a tento facelift, tak rozdiel nenájdeš. Teda laik určite nie. Ten čo pozná Ibizu, zbadal by jediný rozdiel na svetlách. A na tom, že FR-ko už nemá logo na prednej maske. Ostalo len vzadu. A áno, aby som nezabudol. Na kufri sa zmenil nápis v štýle aktuálnych modelov Seatu. Čo sa však zmenilo naozaj výrazne, je interiér. Na interiér som si od jedného nemenovaného majiteľa pôvodnej Ibizy vypočul kritiku (hádaj kto). Vraj to je také detské a nedáva mu to moc zmysel. Pozrime sa však na to objektívne. Dizajnom neulahodí značka každému a keď starý interiér možno niekomu prišiel nudný, iní ho zas velebili do nebies. Rovnako tak tomu je aj teraz. Niekomu sa páči a inému zasa nie. Nikdy sa nezavďačíš všetkým. Zlaté pravidlo života. Málokto však vie, že značky sú nútené svoje interiéri meniť na niečo podobné tomu, čo vidíme v novej Ibize. Európska komisia totižto rozhodla, že bude regulovať okrem emisií aj hromadu iných parametrov v aute. A na základe akýchsi dát a meraní došli na to, že displej musí byť vo vozidle umiestnený v určitých stupňoch zorného poľa vodiča.

Staršia Ibiza mala displej pekne zapracovaný do palubnej dosky a nad ním sa ešte logicky nachádzali výduchy. Nové regulácie zo strany EÚ však už toto umiestnené nepovoľujú. Všimni si aj iné značky na európskom trhu. Nespomeniem si na nový model auta, ktoré by malo displej integrovaný do palubnej dosky a teda do jej nižšej, či strednej časti. Všade sa už stretáme s takzvanými tabletami. A nie je to preto, že by to bol trend ako TikTok. Nová Fabia, nové Polo, nový T-Roc, Octavia, BMW, všetky Mercedesy, Peugeot, Renault… Robia to tak naozaj všetci. Už ide skôr len o to, kto to spraví pekne a kto to odflákne. Myslím si však, že nie som zrovna súci súdiť dizajnovú stránku veci. Mrzí ma len, že tu nemáme ten väčší displej, no len ten základný.

Po praktickej stránke sa mi však moc nepáčia tie podsvietené krajne výduchy. V noci je vidieť v bočnom skle ich odraz a ten je zrovna na mieste spätných zrkadiel, čiže to zavadzia vo výhľade. Vyskúšal som ich, no po druhej noci som ich vypol pre lepší výhľad z auta. Seat to však vie, že to prekáža, a tak pri vyhodenej smerovke stlmí ich jas. Nie je to však ideálne. Túto opciu do svojej Ibizy zváž. Asi by som skôr siahol po nepodsvietených sivých výduchoch klímy. Ibiza v interiéri pokročila aj v otázke kvality spracovania materiálov. Palubná doska dostala mäkké spracovanie. Na novej Ibize sa mi zároveň páči aj nový volant. Ten je pekný a rýchlo som si naň zvykol. Super sa drží v ruke a jeho veniec je tak akurát hrubý. Volant dodáva celému interiéru úplne iný punc.

Seat by mohol do budúcna ešte popracovať na sedačkách vo svojich lacných modeloch. Sú možno pekné, ale absencia nastavenia bedrovej opierky môže mnohým ľuďom z hľadiska komfortu vadiť. Mne rovnako. Chrbát ma bolel už po pol hodine jazdy a ťažko som si hladal komfortnú pozíciu na sedenie. Rišo si to zasa obhájil, že on sa ajtak stále hrbí a jemu tieto sedačky vyhovujú. Keďže tvarovo sa oproti pred-fl nezmenili. Ibiza FR inak dostala konečne aj čierny strop, ktorý tak chýbal tej predchádzajúcej. Skladačka je teda kompletná.

 

 

Témou sú určite aj základné LED svetlá. Seat po minulé roky prešiel v prípade Full LED technológie na šošovkové riešenie. Pre lacnejšie verzie nechal paraboly, ktoré sú však riešené inak, ako v minulosti. Určite si spomenieš, že predchádzajúce generácie Seatov mali Full LED svetlá výhradne parabolové. Stretávacie svetlo malo 4 LED segmenty a diaľkové ich malo 3. Dokopy tak 7 veľmi výkonných LED segmentov, ktoré dokopy tvorili silný svetelný lúč. Po novom majú základné LED svetlá dokopy len tri veľké LED segmenty a tie za príplatok majú už šošovku. Ich svetelný podpis však ostal rovnaký. V prípade nami testovaného kúsku sme však mali len tie základné LED-ky. Svietia však postačujúco aj na rok 2021 a hlavne na túto kategóriu auta. Verím, že bude mať raz Rišo možnosť porovnať svetelný výkon svojich svetiel a tých lepších v novej Ibize. Samého by ma to zaujímalo.

 

Je to lepšia verzia Ibizy?!

Podľa môjho názoru je ťažko hovoriť o lepšej verzii, ako bola predtým. Ich kvality sú si veľmi rovné. Skôr je to len otázka dizajnu interiéru a či ľudí baví ten recyklovaný dizajn exteriéru. Ak je niečo dobré, na čo to meniť. Motoricky podľa mňa nemáš inú možnosť, ako práve 1.5 TSI. A DSG je veľmi dobrý sluha. Možno nie je ku vzťahu s motorom taký športovec a snaží sa zapájať skôr rácio, no ako som spomenul: „Na krátku jebačku je postačujúca.“ Ibizu by som si vedel predstaviť aj ako svoje daily. Nemám síce z nej taký pocit šťastia, ako z FR Black Limited, ale to je len otázka špecifikácie. Osobne by som určite chcel tie 18-ky, lebo práve tie najlepšie dotvárajú vzhľad FR-ka.

A cenovka?! A chceš ju vôbec vedieť? No dobre, keď na tom trváš. Po tohtoročných zdraženiach kúpiš Ibizu FR s 1.5 TSi DSG za cenu 19860€ vo výbave ako táto. Úsudok, či je to veľa, alebo primerane, necháme už na teba. My testujeme autá, nie ich cenovky.