Prológ

Netreba ani pochybovať o tom, že kategória malé SUV rastie rýchlejšie ako populácia v Číne alebo ceny masla či bitcoinu. Keď si to spätne zhrniem, z tých niekoľkých testov čo sme už stihli spraviť za našu existenciu, je 70% kategória SUV čiže akási popularita je vidieť aj tu. Jednoducho povedané, značky nám dávajú to po čom ľudia bažia, to je predsa ľahká matematika. No nie je tento trend len akási nafúknutá bublina ako práve ten Bitcoin, ktorý postupne padá?!

To vám z určitosťou nepoviem, nie som trhový analytik, zatiaľ to však na nejaký extra pád nevyzerá. Jediná vec čo je v tomto prípade nafúknutá je práve Arona, ktorú sme testovali. Pre mňa bol tento test ako taká generálka pred tým čo ma čaká za pár týždňov. Vo veľmi podobnej konfigurácii totiž mieri do výroby moja nová Ibiza, tak som mal vynikajúcu možnosť sa s autom zoznámiť o nejaký čas skôr. Pri iných autách, ktoré sme mali dostať na test, som sa tešil. Tešil som sa na to ako otestujem niečo nové a ako mi každé auto bude mať čo ponúknuť na čo budem neskôr spomínať. Pred testom Arony som sa bál. Spravil som dobre?! Neunáhlil som svoje rozhodnutie kúpy nového auta?! Je motor 1.5 EVO dostatočne dynamický?! Na to všetko som si počas týždňa sám zodpovedal. 

 

 

 

Ibiza=Arona?! Áno, je to taká polopravda. Zdieľajú rovnakú podvozkovú platformu MQB A0, na vlas rovnaký interiér, rovnaké technológie a aj motorizácie. Dá sa povedať, že jediná vec čo nemajú rovnaké, je dizajn i keď je v tom vidieť podpis značky. Dokonca aj predné Full LED svetlomety sú presne tie isté s ktorými sa ponúka aj Ibiza. Dobrý marketingový ťah. Iné značky takéto modely väčšinou nazývajú ako Active, čiže vyvýšené a oplastované verzie práve menších modelov. V prípade Seatu by to bola práve Ibiza Active alebo niečo podobné. Ale Seat v tomto okabátil trh a namiesto toho aby predstavil nepredajnú oplastovanú Ibizu, vypustil do sveta úplne „nový“ model Arona.  Podľa nás správny krok.

 

Prvý kontakt

 

Osobne som podľahol čaru nového španielskeho dizajnu značky Seat. Časy keď som si pod názvom Seat predstavil obrie zároveň oblé tvary sú už dávno preč. Značka prešla obrovskou evolúciou, všetky jej modely dostali odtučňovaciu kúru a tie nové sa stali hneď na začiatku fitness poradcami. Ako aj Ateca tak aj Arona. Pri prvom pohľade na Aronu by som možno ani nepovedal, že sa jedná o zväčšenú Ibizu. Auto klame vzhľadom a tak máte pocit, že má rozmery oveľa väčšie než je udávane výrobcom. My sme dostali na test konkrétne výbavovu verziu FR, ktorá je momentálne vrcholom ponuky a rovnako aj s najsilnejším agregátom 1.5 Tsi EVO stojí na imaginárnom piedestáli cenníku Arony.

 

To že sa mi dizajn novej Arony páči, o tom niet pochýb. Seat sa s ničím nejako extra nehral, auto nie je prekombinované, no má ten španielsky šmrnc a hlavne výrazný podpis značky. Pri novej Ibize na prvý pohľad už pomaly neviete či sa pozeráte na Leon alebo práve Ibizu. Aronu našťastie odlíšite ad väčšej Atecy ľahšie. V noci sa však častejšie možno pomýlite keď zbadáte svetlá, ktoré sú úplne rovnaké ako aj na Ibize. V zásade sú to dizajnovo však celkom odlišné autá. Mojim najväčším sklamaním všeobecne pri autách z dielne VW Group sú minimálné rozdiely dizajnu v jednotlivých verziách. Keby ste dali vedľa seba Aronu vo výbave Style, Xcellence a FR tak nájdete len maličké rozdiely v mriežkach chladičov a v prípade FR samozrejme označenie modelu. V prípade predchádzajúcich generácii Seatu boli tieto rozdiely výrazne väčšie.

 

 

Pohon

 

Okrem auta sa najväčšia novinka Arony udiala práve pod kapotou. V dobe downsizingu, jemne objemovo prifúknutý motor 1.5 Tsi EVO. Ten priamo v tomto prípade nahradil už dobre známy a overený motor 1.4 Tsi. Pekne sa na to pozerá, že si značka uvedomila, že zmenšovanie objemu nie je cesta, no sú to len akési ružové okuliare. Treba si na druhej strane pripomenúť to, že z hry vypadol agregát 1.2 Tsi a nahradil ho troj-valec 1.0 Tsi. O tom sa však dnes nebavíme, späť k „EVO“. Od VW Group je tento agregát aj docela logický krok, keďže 1.4 Tsi sa ponúkal aj v limuzínach koncernu a na ten objem sa väčšinou pozeralo cez prsty. Motor dostal celú A4-ku nových technológií, spomeniem aspoň tie kľúčové: turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek, Mullerov cyklus, kompresný pomer 12,5:1 alebo mechanické vypínanie dvoch valcov. Toto všetko znamená v praxi lepšiu dynamiku s lepšou spotrebou paliva. Teda aspoň by malo.

 

V testovanom exemplári sa táto jednotka nachádzala vo výkonovej verzii 110kW/150 koní a spojená  manuálnou 6-stupňovou prevodovkou s výhradne však prednou nápravou. B-SUV model Arona sa neponúka vôbec s pohonom všetkých štyroch kolies. Nám však počas testu bohato tento agregát postačoval a ponúkal naozaj slušnú dávku dynamiky, ktorú však často ani nevnímate. Všetky tie technológie, ktoré som spomenul vyššie napomohli tomu, že auto plynulo ťahá už od nejakých 1800 ot./min. a kontinuálne sa záťah stupňuje až k hranici 5000 ot./min.. Parameter zrýchlenia, rovných 8 sekúnd však jasne hovorí v prospech dynamiky. My sme na mokrej ceste odmerali 8,4 sekundy čo je stále úctihodné. Krútiaci moment rovných 250 Nm je tiež jeden z pomocníkov tohto motoru.

 

 

Keďže, ako som spomínal v úvode, som si Ibizu s týmto motorom objednal, okrem dynamiky som sa bál aj spotreby. Som jeden z tých ľudí čo sa pri bežnej jazde snaží na svojom aute tlačiť spotrebu čo najnižšie a toto bol týždeň pravdy. Najprv ma Arona milo prekvapila na ceste z Bratislavy keďže bolo 10 hodín večer a pochopiteľne som chcel skúsiť ako silno dokáže ten motor dýchať a s priemernou rýchlosťou na 50 kilometrovom úseku niekde okolo čísla 133 km/h mi vylosoval palubný počítač spotrebu 7.9 l/100km. Najvyššiu spotrebu počas testu sme mali 8.5 l/100km a to sme naozaj skúšali hocičo. Pri pokojnej jazde v meste, spotreba skákala pri špičke na úrovni 7 až 7.5 litra. Mimo mesta vie reálne tento motor jazdiť pod 6 litrov čomu napomáha aj práve vypínanie dvoch valcov čo však vnímate len keď to blikne na palubnom počítači.

 

Motor má perfektne kultivovaný chod a ani počas dvoj-valcového režimu nevnímate žiadne akustické nepohodlie či vibrácie od motora. V meste ho takmer nepočujete a na diaľnici tomu nie je inak. Pokiaľ sa ocitnete na perfektne rovnej ceste, máte vypnuté rádio aj klimatizáciu a tichého spolujazdca, je jemne počuť cvaknutie pri vypnutí valcov. Tie sú totižto ovládané mechanicky elektromotorom, ktorý skrz pastorok odsunie vačky 2. a 3. valca.

 

Jazda

 

Nie je pre nás žiadnym prekvapením, že Arona jazdí ako jazdí. Do mesta s vyšším podvozkom geniálne auto, výjdete s ním na každý obrubník, prekoná aj ľahšie prekážky, no na Track-Day na závodnej trati to nie je. Na označenie FR sa pozeráme v prípade Arony len ako na typ výbavy. Osobne by som tiež asi siahol po tejto entite, ale čisto len z dôvodu motorizácie. Extra športovosť v tomto aute hľadať nemusíte. Holt, ako sme písali pri každom jednom teste SUV auta, vysoké ťažisko a relatívne mäkko naladený podvozok nikdy týmto autám nedodá punc športovosti. I keď je to téma, o ktorej by sa dalo polemizovať keďže športové môže byť v dnešnom automobilovom svete hocičo, možno aj autobus či dodávka. Sú však autá tejto kategórie, ktoré to dokážu pekne maskovať, ale niektorým sa to ani náhodou nedarí. Tu však nie je reč o Arone. Náklony karosérie tam sú, tomu sa vyhnúť nedá, no potom čo trošku povolí, už ďalej s náklonom nepokračuje.

Pokiaľ však máte športového ducha, nemusíte hneď hádzať flintu do žita. Dá sa s autom aj rýchlo povoziť a aj povymetať zopár zákrut. Pritom sa môžete plne sústrediť na čistú stopu a nejaké nerovnosti Vás nemusia zaujímať keďže o ne sa podvozok postará. Vec, na ktorú sme si museli chvíľu zvykať bola kulisa radiacej páky. Dráhy sú relatívne krátke no očakávali sme od ich zapadnutia väčšiu ľahkosť. Páku budete musieť uchopiť trošku pevnejšie ako sme boli zvyknutý z predchádzajúcich modelov Seatu.

Podvozok si je sebaistý aj napriek polotuhej zadnej náprave. Koncepčne zatiaľ Arona nie je pripravená na pohon všetkých štyroch kolies ako to je napríklad pri väčšom T-Rocu, možno sa však časom dočkáme aj takejto konfigurácie. Nám osobne však v tomto prípade pohon všetkých štyroch kolies nechýbal i keď na snehu by bolo auto s ním oveľa istejšie ako v prípade Hyundai Kona. Čo sa však pohodlia týka, tak musíme len potvrdiť že vyššia svetlá výška autu naozaj pomohla. Podvozok je krásne pohodlný a viem si predstaviť s ním absolvovať aj dlhšiu cestu po nie moc kvalitných cestách. Zároveň je cítiť, že auto má nízku pohotovostnú hmotnosť (len 1222 kg) a ochotne reaguje na každý pokyn od volantu.

 

 

Ako sa na SUV patrí, auto sme skúsili aj v teréne. Tu sme na chvíľu pocítili absenciu pohonu 4×4 keďže bolo čerstvo nasnežené a v miernom kopci už predné kolesá strácali adhéziu a nepomohlo moc ani stranové presmerovanie krútiaceho momentu cez asistenta XDS. Ľahko sme si však poradili a na spiatočku sme sa dostali aj na vyššie položené miesta v lese. Samozrejme, za priľnavosť na snehu vo veľa prípadoch sú zodpovedné hlavne pneumatiky, no na testovacej Arone boli obuté Continental TS860, ktoré patria na špičku zimných gúm. Z auta je výhľad lepší ako z rozhľadne tu v Malých Karpatoch a tak bola jazda terénom skôr exkurzia ako adrenalínový zážitok. Najlepšie sa však aj tak Arona cíti pri jazde po spevnených cestách či už v meste alebo mimo neho.

 

Interiér/Exteriér

 

Ako som už v úvode spomenul, Seat sa dizajnovo posunul na inú métu. Do nedávna dizajnér, čo ako koníček kreslil moletky a hlavný job bolo navrhovanie áut kde sa to koniec koncov aj prejavilo, začal svoje oko sústrediť na štíhlejšie postavy. Tak sa z tučných zadkov a oblých blatníkov stali vyrysované tvary. Na Arone nájdete veľa hrán, všetky však dotvárajú akúsi líniu prednej časti, ktorá začína u hlavných svetiel a sústavou bočných výlisov sa dostáva až k zadným partiám. V prípade Arony FR je zadok dotvorený, bohužiaľ „fejkovými“ koncovkami výfukov podobne ako je tomu pri Ibize. Akýsi trend dnešnej doby, z ktorého mi je však často do plaču. Výrobcovia sa často snažia tým znížiť náklady pri výrobe a možno aj robotu majiteľovi pri umývaní koncoviek výfuku. Úplnu pravdu sa však asi nedozvieme.

Výbavu FR môžete od tej klasickej rozlíšiť hlavne mriežkami v prednej časti či práve už spomenutými „výfukmi“ v tej zadnej. Extra spoilery či difúzory hľadať na aute nemusíte. Potom čo sa presunieme do interiéru, tu je už tých rozdieľov o niečo viac.

Štandardne chodí z výroby výbava FR so športovými sedačkami, ktoré majú na svojich plochách akúsi dekoráciu a hlavne sú prešívané červenou niťou. Rovnako tak volant dostal konečne normálny priemer a poriadnu hrúbku s fakt tučnými výstupkami a tak sa naozaj perfektne drží v rukách aj pri ostrej jazde. Paradoxom je, že Arona dostala do vienka aj čierny strop čo v prípade menšej Ibizy FR absentuje. Okrem iného si môžete do interiéru navoliť aj obklad palubnej dosky potiahnutý kožou a červenou niťou. Farba nite sa však individualizovať nedá čiže červenej farby nájdete v interiéri dostatok.

 

 

Pokiaľ by nemala Arona v ponuke obklad kožou, všetky interiérové plasty by boli tvrdé. Tu sa zo strany VW Group ukázalo ďalšie šetrenie a je to už akási výsada ich nových modelov. Dokonca aj T-Roc má na palubovke tvrdé plasty. V tomto prípade to však nie je vec, ktorá by nám bránila v používaní auta. Naopak tvrdé plasty prispeli k akustickému pohodliu v interiéri a nič tam nevŕzga čo je príjemné plus. 

Za volantom som sa však cítil ako v menšej Ibize. Interiér je vlastne na vlas rovnaký aj čo sa posedu týka a pre starších ľudí čo majú problém s nízkym posedom, to nemusí byť úplne vyhovujúce. Ešte navyše aj s relatívne vysokým prahom dverí, ktorý musíte prekonať pri nastupovaní. SUV vlastnosti auta v tomto prípade zabil aj nekrytý prah dverí. Pokiaľ chcete ísť do terénu, svoje obľúbené tepláky si radšej teda nechajte doma na vešiaku lebo si ich zašpiníte.

 

 

Seat vypočul hlas ľudu. Do auta za celkom slušné peniaze si viete doobjednať Full Led svetlomety alebo aj adaptívny tempomat čo pri konkurencii nie je až taká samozrejmosť. Človek však najprv nevie čo má od svetiel v tejto kategórii auta a s nie až tak veľkým príplatkom očakávať. Ja som len dúfal nech svietia lepšie ako sviečky, ale finálny prejav ma naozaj milo prekvapil. Drahšie značky a drahšie autá by sa mohli hanbiť. Svetlá nie sú síce adaptívne no ich rozptyl je na celé zorné pole pred Vami a dokonca aj cez bočné okno vidíte ešte ich dosvit aj na bok cesty. Pri zapnutí diaľkových svetiel sa pohotovo pridajú aj stretávacie svetlomety, ktoré sa jemne zodvihnú a tak keď ich necháte náhodou zapnuté, šoférovi oproti sa postaráte o Led-kovú operáciu očí.

FR-ko je sériovo vybavené SEAT Drive profile cez ktorý si viete nastaviť hneď štyri jazdné módy. Eco, Normal, Sport a Individual by Vám mali poskytnúť širokú škálu nastavení vozidla. V skutočnosti však nastavujete len tri parametre a to odozvu riadenia, odozvu motora a nastavenie klimatizácie. Rozdiely nie sú tak citeľné a pocit je skôr subjektívny. Za príplatok sa však dá doobjednať aj adaptívny podvozok a tam by už rozdiel mal byť väčší, nanešťastie v nami testovanom aute táto fičúrka nebola.

 

 

Čo sa palubných systémov týka, tie sú samozrejme Volkswageňacké avšak pre mňa osobne s krajším Seat podpisom.  Veľký 8″ dotykový displej je zasadený do prostredia palubnej dosky, na jeho ovládanie si chvíľku budete musieť zvykať, no pokiaľ ste už vlastnili nejaké auto z dielne VW, tak to pre Vás extra problém nebude predstavovať. Všetko potom už nájdete pekne po ruke a v štýle nemeckých značiek. Perfektným dizajnovým prvkom potom je ambientné podsvietenie interiéru. To sa dá nastaviť v dvoch farbách, na dverách v červenej a bielej, následne všade je už biele. Po otvorení dverí sa Vám podsvietenie vo dverách zvýrazní a osvetlí priestor nastupovania a vystupovania.

 

Samotný multimediálny systém je už kapitola sama o sebe. Pre neznalých môže v prvom momente ovládanie pôsobiť chaoticky, ale v priebehu pár minút si naňho zvyknete. Cez tento media systém nastavujete zároveň rôzne nastavenia vozidla a viete si tu vyčítať aj údaje o vozidle. To Vám potom zobrazuje aktuálnu spotrebu či dojazd. Súčasťou systému je aj aplikácia EcoTrainer, ktorá Vás odmeňuje bodmi za Vašu Eko jazdu. Samozrejme čím viac bodov, tým aj Vaša spotreba je nižšia. Systém dokážete okrem dotyku ovládať vlastne len dotykom. Hardwareové tlačítka sú pre Seat archaizmom a budete ich tu hľadať márne. Povinnou výbavou novej Arony sa teda stáva mikrovláknová handrička na utieranie displeja.

Pokiaľ to však celé zhrniem, Arona má veľmi dobré dielenské spracovanie a ľahko môže konkurovať aj drahším bračekom z Grupy. Toto platí ako pre exteriér tak aj pre interiér a absenciu mäkkých plastov na palubovke veľmi rýchlo oželiete. Mimo iné, veľké plus dávam Seatu za prítomnosť teploty oleja v palubnom počítači!Pod každým sedadlom zároveň nájdete odkladací priestor a páči sa mi priestor pod ovládaním dvoj-zónovej klimatizácie na mobil. Tam sa zmestí aj mobil väčších rozmerov a keď ho tam zabudnete, auto Vám vypíše na hlavnom displeji hlášku aby ste si nezabudli mobil

 

 

Epilóg

 

Arona uzrela svetlo sveta ako veľmi dobrý marketingový ťah od Seatu. Svoju pozíciu si obhájila no skôr ako mestské SUV alebo Crossover. Je autom pre mladých aktívnych ľudí čo obľubujú vyššiu svetlosť podvozka a hlavne pohodlné vozenie. Pokiaľ však vyhľadávate nejaký agilný malý hot-hatch, skôr sa poobhliadnite po menšej Ibize s rovnakým motorom, ak Vám teda nevadí nižší podvozok. Ten prispeje v tom prípade k tomu, že sa auto bude menej nakláňať. V prípade Arony by som dal určite šancu aj menšiemu motoru 1.0 Tsi, ktorý by bol vynikajúca voľba do mesta a na občasné výlety. Oproti konkurencii je Arona FR super lacná a ja osobne keby som mal vyberať druhé auto do rodiny a chcel by som trošku vyšší posed, Arona by bola prvou voľbou.

 

Cena verzie FR s 1.5 EVO: 18 360€, testovaného modelu: 20 770€

 

Za zapožičanie vozidla na test ďakujeme importérovi značky Seat, Porsche Slovakia.

Plusy:
  • + Dizajnový podpis značky SEAT
  • + Full LED svetlá
  • + Charakter motora 1.5 EVO a jeho odhlučnenie
  • + Spotreba
  • + Dvoj-zónová klimatizácia
  • + Prvky výbavy FR, športový volant/sedačky
  • + Multimediálny systém
  • + Čierny elegantný strop
  • + Pohodlný a odhlučnený podvozok
  • + Tempomat ostáva aktívny aj po preradení
  • + Pomer cena/výkon/výbava
Mínusy:
  • – Aerodynamický hluk od strechy
  • – Tvrdé plasty
  • – Vysoký prah dverí, ktorý nie je krytý
  • – Minimum dizajnových rozdielov jednotlivých výbav
  • – Absencia pohonu 4×4 v celej výbavovej škále
  • – Nekrytá cúvacia kamera so statickými čiarami na displeji
  • – Menšia palivová nádrž (len 40l)

 

Technické údaje:

Motor

Objem: 1498 ccm
Najväčší výkon: 110kw (150k) pri 5000-6000 ot./min
Najväčší krútiaci moment: 250 Nm pri 1500 ot./min až 3500 ot./min

Špecifikácia vozidla

Zrýchlenie 0 – 100km/h: 8s (odmeraných 8,4s na mokrej ceste)
Maximálna rýchlosť: 205 km/h
Normovaná spotreba paliva (l/100km)
Mesto: 6,3 l (počas testu: 7,1 l)
Mimo mesta: 4,4 l (počas testu: 5,6 l)
Kombinovaná: 5,1 l
Objem palivovej nádrže: 40 l

Rozmery vozidla

Celková dĺžka: 4138 mm
Celková šírka: 1 942 mm
Celková výška: 1 543 mm
Rázvor: 2 566 mm
Objem batožinového priestoru: 400 l

 

Hmotnosti a zaťaženia

Pohotovostná hmotnosť: 1 222 kg
Maximálna hmotnosť vozidla: 1 750 kg
Brzdeného príves: 1 200 kg

 

 

Galéria:

[envira-gallery id=“977″]

Related Posts

Privacy Preference Center