Prológ

 

Prvé generácie áut rôznych značiek bývajú väčšinou menej vydarenými kusmi. Teda, tak tomu bývalo v časoch minulých, keď ste k autu dostali ešte náhradný motor zadarmo, pokiaľ si ho samozrejme komunisti nenechali. Arona si užíva na trhu svoju premiéru a postupne sa snaží získavať svojich zákazníkov prevažne z radou mladších ľudí, či rodín, ktoré hľadajú druhé auto na jazdenie po meste. 

O tom, ako vidíme my Aronu sme si už písali v teste jej vrcholovej verzie FR. „Ibiza=Arona„. To bolo naše porovnanie zpred niekoľkých mesiacov, no zmenilo sa na tom niečo? MQB A0 stále používa, motorizácie tiež, interiér je stále taký istý a rovnako aj predný pár svetlometov. Zmenila sa však jedna veľmi podstatná vec, a to motorizácia a verzia, ktorú sme testovali tento-krát. Rovnako vrcholová verzia, ale z druhého konca, Xcellence nám ponúkla akési iné vnímanie tohto väčšieho mestského, možno aj mimomestského približovadla. 

 

 

Druhý kontakt

 

Druhý-krát, s pocitom ako po prvé. Každopádne na spojení po prvé je aj niečo pravdy. Toto bola naša premiéra s motorom 1.0 TSi a naše očakávania boli minimálne tak veľké, ako inžinierov vo VW Group pri uvedení tohto motora na trh. Tešil som sa aj na spojenie toho motoru so 7-stupňovým DSG, keďže s bývalou generáciou 1.2 TSi a 7DSG som si niečo odjazdil a bolo to veľmi podarené kombo. Očakávania boli teda veľké.

Prvé čo ma pri pohľade na našu testovaciu Aronu prekvapilo ba možno až zaskočilo, boli 16″ kolesá, ktoré mala obuté. V prvom momente som ostal zhrozený a hneď som sa spýtal, prečo tam nemohli dať aspoň nejaké krajšie 17-ky. Keby som bol v tom momente vedel čo mi tie kolesá za ten týždeň ponúknu, mlčal by som. Príjemnejším prekvapením bolo farebné spracovanie interiéru. Biela palubná doska, lišty na dverách a aj okolo voliču DSG pôsobili na mňa ako Marshmallow a ostal som na chvíľu hladný. Potom som však zistil, že to bohužiaľ jedlé nie je, ale mám pocit, že som tam už predo mnou nejaký odtlačok zubov videl, nebol som zrejme prvý čo to skúšal.

Takže zhrňme si to, čo sa nám dostalo do rúk a o čom tento test celý bude. Seat Arona s agregátom 1.0 TSi a vydareným 7-stupňovým dvojspojkovým automatom DSG s pohonom predných kolies. Výstižná biela farba Candy aj v exteriéri a aj interiéri, a potom sa mi nečudujte, že som hladný. Tá bola dopĺňaná kontrastnou čiernou strechou a čierno spracovaným zvyškom interiéru. Zatiaľ hovorím fajn.

 

 

 

Pohon

 

Práve motor bol ten článok, ktorému sme najviac neverili a doslova sa báli toho ako obstojí v porovnaní s konkurenciou. 1.0 TSi je úplne nový motor značky VW a v našom testovacom modeli mal 85 kW (115 koní) a veľmi slušných 200 Nm. Keď tieto parametre spojíme s automatickou 7-stupňovou DSG prevodovkou, tak nám vychádzajú celkom pekné papierové výsledky a hlavne očakávania. V istom slova zmysle sme však vo finále ostali sklamaní. Motor má pľúca a vie naozaj slušne ísť aj do otáčok, no pri bežnej jazde v meste ho prevodovka utýrala. Totižto 200 Nm vie tento motor ponúknuť až od 2000 ot./min a prevodovka robila s týmto motorom tú vec, že pod 2000 hneď preraďovala na vyšší prevodový stupeň.

Veľa-krát sa nám stalo to, že sme išli 50 po meste na 6-ke a motor točil smutných 1000 otáčok a po stlačení plynu do polovičnej polohy, prevodovka aj tak nebola ochotná podradiť a radšej nechala motor sa trápiť. Výhodou jednolitrov iných značiek je práve to, že maximálny krútiaci moment majú v oveľa nižších otáčkach a tým pádom sa vedia oňho celkom pekne oprieť. Skvelým príkladom je napríklad 1.0 EcoBoost od Fordu, ktorý na max. Nm ťahá už od 1400 otáčok. A práve tento motor skupina VW najviac porovnáva s ich novým 1.0 TSi a ich ohláseným cieľom bolo to, ho poraziť v ankete Motor roka. Prvý rok sa však nepodarilo.

Keď si však odmyslíme nepekné šikanovanie motora prevodovkou a s tým spojené následky na jeho mentálnom vývine, tak je ten motor celkom fajn. Veľkú časť testu som jazdil v manuálnom režime a tým pádom som egoistické zmýšľanie prevodovky úplne odstavil. Radil som pri optimálnych 2500 otáčkach a motor si len pochvaľoval. „A-a-ale, tá prevodovka radí tak skoro pre lepšiu spotrebu“, ozval sa inžinierko. Blbosť! Pri našom štýle radenia sme dokázali v meste jazdiť za 6.5 litra benzínu na 100 km. Pokiaľ sme tento proces nechali plne na prevodovku, tak spotreba bola 6.3 l/100 km. Mimo mesta samozrejme boli rozdiely nulové a dalo sa zajazdiť spotrebu 5.5 l na sto.

Ale som tej prevodovke naložil… Za šikanovanie mladšieho brata si veru zaslúžila! Poďme ju však aj pochváliť. Radí výborne. V manuálnom režime to jednoducho DSG vie a pokiaľ ju poprosíte, aby preradila, tak to spraví a bez nejakých okolkov. Rýchlosť v manuálnom režime aj vie podržať, no akonáhle sa blíži červené pásmo otáčkomera, tak preradí, no už našťastie nie o dva stupne pokiaľ by ste v rovnakom momente chceli radiť vy.

 

 

Ako som aj spomenul, pľúca má tento motor však celkom slušné. Na 115 koní ťahá veľmi pekne a  zbavil nás pocitu malého objemu. V rýchlostiach nad 120 km/h sa mu síce už moc nechce, no treba si uvedomiť jeho objem. Troj-valce čím ďalej tým viac dostávajú u ľudí šancu. Do mesta je takýto motor ideálny, pokiaľ hľadáte úsporný motor a zároveň nechcete dávať príliš veľkú vstupnú investíciu. Pokiaľ však máte hlbšie do vrecka, osobne odporúčam určite motor 1.5 EVO, ktorý vie v meste aj mimo neho vďaka vypínaniu dvoch valcov jazdiť za rovnakú spotrebu.

Vo finále však spojenie 1.0 Tsi a 7-DSG nie je úplne zlé. Máme nejaké výčitky, ktoré sme hlasne vyjadrili, no pre bežného spotrebiteľa, ktorý hľadá auto do mesta, sú bezpredmetné. Veríme však, že sa časom dočkáme spojenia 1.5 EVO a práve tejto prevodovky. To by aj pre nás, náruživých kritikov, mohlo znamenať vykúpenie a zbavili by sme sa potreby dávať si prevodovku do manuálneho režimu.

 

 

 

Jazda

 

Aronu FR sme aj vďaka jej tuhšiemu podvozku, nechceli trápiť v teréne a práve to bola tá chyba. Po týždni s Aronou na 16″ kolesách a nie až tak „vyčačkanou“ ako práve FR, sme usúdili, že to auto je veľmi schopné aj v ľahšom teréne. Práve to v nás zanechalo najsilnejšiu emóciu, ktorá nám pri FR-ku chýbala. Pomenovanie mestské SUV sme zobrali vážne a s Aronou sme sa vybrali do lesov kúsok od Trnavy. Záhradkárska oblasť, ku ktorej sa ľahko dostaneme s bicyklom, s Nivou to bola rovnako hračka, no osobné auto by tam ostalo visieť už po pár metroch. A čo na to Arona?! Perfektné! Až sme taký výsledok neočakávali. Cez značne hrboľaté cesty s množstvom vody kde často siahala až po prah dverí, sme prešli bez minimálneho zaváhania auta. Vyššia svetlá výška mu jednoznačne pomohla, a tak sme nemali problém ísť viac-krát cez nerovnosti aj rýchlejšie. Rýchlosti na nespevnenom povrchu hral do karát aj nájazdový uhol auta, či obutie na 16″ kolesách s rozmerom gumy 205/60. Jednoducho paráda.

A práve pneumatiky boli ten faktor vďaka, ktorému sme sa s Aronou aj v meste krásne vžili do role menej pozorného vodiča. Nejaký ten obrubník, či výtlk sme tak absolútne nemuseli riešiť, keďže pneumatiky to úžasne vygumovali. A tak moje zhrozenie potom, čo som prvý-krát zbadal na aute tie balóny bola rovnako záležitosť minulá. Arona Xcellence nie je určená na nejaké naháňanie sa po okreskách a pochybujem, že sa nájde človek čo by práve takúto Aronu chcel na to použiť. Je to úžasné auto do mesta a jeho jazdným vlastnostiam sa určite odvďačíte. Toto je najlepšia správa pre ženy resp. možno aj pre ich manželov. Nemusíte sa báť poškodenia disku a následne tak tichej domácnosti

 

 

Arona je pritom na ceste celkom rozvážna. Vyšší profil gumy je na vlnení sa auta v zákrutách trošku poznať, no tým pádom dokáže odfiltrovať na ceste značnú časť nerovností. Tak je cestovanie v Arone vo finále celkom príjemný zážitok. Jediný rušivý element je následne len vyšší aerodynamický hluk od karosérie napríklad oproti Ibize. Tento hluk sa objaví hlavne v rýchlostiach nad 100 km/h a všimli sme si to aj pri verzii FR. Najväčšia časť zvukov sa prenáša z oblasti strechy.

Pri Arone by bol pohon všetkých štyroch kolies celkom príjemným benefitom. Nám však absolútne nechýbal a úprimne, skôr by sme ho prijali pri športovej verzii FR so silnejším motorom pre lepšie jazdné vlastnosti pri svižnejšej jazde. Do úplne náročného terénu s kríženiami náprav, či brodením sa cez blato sme sa vôbec nepúšťali. Treba vždy zvážiť možnosti a schopnosti auta s pohonom prednej nápravy, inak si zabezpečíte nepríjemný zážitok a nového kamoša z odťahovky.

V našej výbave bol jeden celkom schopný príplatkový prvok. Adaptívny tempomat. Ten v spojení s automatickou prevodovkou pracoval tak perfektne, že som veľa času jazdil čisto len s jeho pomocou. Auto dokáže zastaviť až na nulu a následne sa aj samé rozbehnúť, reaguje na väčšie natočenie volantu a pribrzdí auto aj v kruháči. Jediným negatívom výbavy Xcellence bola absencia jazdných režimov. Pri výbave FR si tak človek vie nastaviť aj odozvu adaptívneho tempomatu, či už Eco, Normal, alebo Sport. Pri nami testovanej verzii sa tak tempomat správal niekde medzi módom Normal a Sport, čiže po resetovaní celkom agresívne akceleroval naspäť na zadanú rýchlosť.

 

 

 

 

Interiér/Exteriér

 

O cukrárni v interiéri som sa už zmienil v úvode. Názor nemením. Celý interiér tak pôsobí, ako by blogerky povedali, „Cute [kyoot]“ (v blogerskom slovníku slovo Rozkošný). Akosi cez ružové okuliare je potrebné sa na interiér aj pozerať a hlavne nechytať! Vieme, že auto na plasty nejazdí, no na omak potom pôsobí tak pekný interiér lacno. Neviem prečo s takýmto trendom VW Group prichádza, keďže napríklad aj T-Roc je len plast a…hmm plast. Toto negatívum som si pre teste verzie FR až tak neuvedomoval, lebo tá mala obklad palubnej dosky z kože obšitú červenou niťou. Rovnakú vec by som ocenil pri Arone aj Ibize už v základnej výbave. Aspoň ako tak to potom kompenzuje tvrdé plasty v inak veľmi vkusnom interiéri.

Veľmi ma zároveň potešili sedačky. Vedel som si v nich nájsť veľmi príjemný posed a bočné vedenie na môj typ chudšej postavy bolo tak-akurát. Viac-krát sa mi stáva, že v sedačkách nešportovo zameraných áut lietam, no tu som tento problém nemal. K dobrému posedu prispieval aj príjemne tvarovaný volant. Najprv mi prišiel jeho veniec trošku tenký, no po čase jazdenia a manévrovania po meste som pochopil jeho hrúbku. Pri parkovaní som tenší volant obzvlášť ocenil a veľmi dobre sa dalo s ním manévrovať. Pre lenivejších ľudí je možnosť doobjednania aj aktívneho parkovacieho asistentu, ktorý dokáže za vás zaparkovať aj priečne aj pozdĺžne. Skúsený šofér zaparkuje rýchlejšie, ale aj tak jeho schopnosť parkovania hodnotím na výbornú.

 

 

Vnútri vozidla nájdete množstvo odkladacích priestorov. Nie je to tak, ako v iných autách, že by ste si nemali kam dať mobil. Na mobil je tu presne vytýčené miesto pod klimatizáciou, no ako mínus hodnotím jeho povrch. Prijal by som pogumovaný povrch, aby v ňom mobil toľko nelietal. Toto sa však dá ľahko vyriešiť dokúpením protišmykovej podložky za pár centov.

Nad ovládaním dvoj-zónovej klimatizácie nájdete veľký 8″ dotykový displej. Mne osobne sa multimediálny systém Seatu po VW páči najviac. Keď to napríklad porovnám so systémom Škodovky, ten mi príde najviac odfláknutý a najlacnejšie pôsobiaci. Budem sa opakovať z testu predchádzajúcej Arony, no vadilo mi to, že nie je niekde možnosť s tlačítkom vypnúť komplet celý displej. Viete si v nastaveniach naklikať úsporný režim, kedy displej „akože“ vypne, no stále ostane svietiť. Úplne zhasne až po vypnutí celého systému, ale to prídete o multimédia. Po novom značky vsádzajú vo veľkom na systémy MirrorLink, alebo Android Auto, či alternatívne Apple CarPlay. Takýmto spôsobom si viete navigáciu prepojiť z mobilu. Dávajte si však pozor, pokiaľ ste užívateľom mobilov značky Huawei, či Honor. Táto značka totižto nepodporuje funkciu MirrorLink, a tak Vám napríklad aplikácia Sygic Car Navigation skrz zrkadlenie fungovať nebude.

Exteriér je nám potom už dobre známy. Vynikajúce svetlá, ktoré sme chválili aj pri Arone FR, rovnako tak aj pri Ibize FR, chválime ich aj tu. Bez Full LED svetiel nie je Seat a Seatom a veru je to pravda. Keď vidím Leon, Ibizu, či Aronu bez Full LED svetiel s typickým podpisom značky, tak mám pocit, že sa jedná o najnižšiu výbavu Reference. A potom prídete do jedného nákupného centra kde je vystavená nová Arona FR v krásnej Desire Red farbe, s 18″ kolesami a Váš pohľad upúta to, že nemá Full LED svetlá a druhý-krát uvidíte svoj obed. To je predsa trest pre to auto.

Na aute sa mi páčia aj odolné nárazníky. V teréne ani raz nepovolili a pokiaľ sme už nejakú tú nerovnosť s podnárazníkom nabrali, tak sme v prvom momente už chceli počítať škody a skladať sa na spoluúčasť. Na naše počudovanie, na čiernych plastoch nebol ani jeden škrabanček a nárazník držal ako nový. Jediným negatívom po brodení sa cez blato a hlbšiu vodu, boli nekryté prahy dverí. Pribaľte si do kufra aj nejakú kefičku s mydlom, aby vás žena po vašom výjazde nešikovala z domu ;).

 

 

 

Epilóg

 

Po druhý-krát, no stále panic. Poznáte to. Myslíte si, že aký ste skúsený a ako tie ženy už poznáte a idete na rande s rovnakou, s akou ste už týždeň strávili v posteli a vyrazí Vám dych. To bol môj prípad po týždni s Aronou Xcellence. Nikdy som nevsádzal na terénne schopnosti Arony a veľmi som ju podceňoval. Táto biela verzia ma však presvedčila o mojom omyle a dala mi pocítiť to, čo vlastne znamená pojem mestské SUV. Musím uznať, že Arona bola za týždeň testovania viac SUV ako práve mestské približovadlo.

Sečteno, podtrženo je Arona Xcellence praktické auto s egoistickou prevodovkou a palubovkou k „sežrání“. Ako druhé auto do rodiny si určite Aronu viem predstaviť parkovať u nás doma a bolo by to vo veľmi podobnej špecifikácii. Dal by som tam All Terrain pneumatiky, navijáky a jazdieval s tým do hlbokých lesov Malých Karpát. Ale čo to trepem, to ešte zo mňa kričí Lada Niva… 

 

 

 

Cena verzie Xcellence: 16 070€, testovaného modelu: 19 883€

 

Za zapožičanie vozidla na test ďakujeme importérovi značky Seat, Porsche Slovakia.

Plusy:
  • + Dizajnový podpis značky SEAT
  • + Full LED svetlá
  • + DSG prevodovka
  • + Dvoj-zónová klimatizácia
  • + „Sladký“ interiér
  • + Multimediálny systém
  • + Čierny elegantný strop
  • + Pohodlný a odhlučnený podvozok v kombinácii s balónmi 205/60 R16
  • + Adaptívny tempomat s funkciou aktívneho zastavenia
  • + Pomer cena/výbava
Mínusy:
  • – Aerodynamický hluk od strechy
  • – Tvrdé plasty
  • – Vysoký prah dverí, ktorý nie je krytý
  • – Zvukový prejav motora
  • – Priemerná spotreba
  • – Minimum dizajnových rozdielov jednotlivých výbav
  • – Dizajn kolies
  • – Menšia palivová nádrž (len 40l)

 

Technické údaje:

Motor

Objem: 999 ccm
Najväčší výkon: 85 kw (115k) pri 5000-5500 ot./min
Najväčší krútiaci moment: 200 Nm pri 2000 ot./min až 3500 ot./min

Špecifikácia vozidla

Zrýchlenie 0 – 100km/h: 9,8s 
Maximálna rýchlosť: 182 km/h
Normovaná spotreba paliva (l/100km)
Mesto: 6,0 l (počas testu: 6,3 l)
Mimo mesta: 4,3 l (počas testu: 5,5 l)
Kombinovaná: 5,0 l
Objem palivovej nádrže: 40 l

Rozmery vozidla

Celková dĺžka: 4138 mm
Celková šírka: 1 942 mm
Celková výška: 1 543 mm
Rázvor: 2 566 mm
Objem batožinového priestoru: 400 l

 

Hmotnosti a zaťaženia

Pohotovostná hmotnosť: 1 210 kg
Maximálna hmotnosť vozidla: 1 750 kg
Brzdeného príves: 1 200 kg

 

Privacy Preference Center