Predpokladám, že len veľmi malé percento čitateľov tohto článku je vážnych záujemcov o model Renault Twizy. Môj skromný odhad je, že len 0.01% tvorí táto skupina. Ja sa teda v tomto momente pokúsim svojim vlastným štýlom prezentácie zvýšiť tento podiel aspoň na 10%!

Potrebujete odviesť mačku veterinárovi no ste dostatočne egoistický, že ste si ako dopravný prostriedok kúpili len elektrickú kolobežku? Má Vaša babka plné ruky nákupu a Vy sa na ňu musíte vykašlať, lebo na Vašej kolobežke už nie je miesto pre nákup? Alebo ste naposledy závideli svojmu susedovi, ktorý si kúpil kuchynského robota Delimano a dostal k nemu zdarma termodeku?! Nezúfajte! Máme pre Vás riešenie! Len teraz v ponuke limitovaný počet kusov nového Renaultu Twizy!!! Ak ho stihnete kúpiť počas trvania tohto programu, dostanete k nemu ako darček kvapalinu do ostrekovačov a termodeku pre Vašu mačku!!!

Áno, Renualt Twizy vyzerá presne tak, ako by malo vyzerať auto, ktoré ponúka na predaj nesmrteľný Horst Fuchs v telešopingu. Dizajn je okrúhly, futuristický a fascinujúci pre bežné oko diváka. Cena je vysoká. A navyše spĺňa základný atribút toho, objaviť sa v telešopingu. Je nepraktický a s najväčšou pravdepodobnosťou by skončil v skrini tvojej babky. Ako aj zvyšné veci z Delimana. Dobre, ale teraz vážne a k veci. V západnejších krajinách je Renualt Twizy veľmi obľúbeným dopravným prostriedkom. Nemôžem ho nazvať ani autom, ani motorkou a ani štvorkolkou. Je to hybrid medzi týmto všetkým, ktorý je však dostatočne kompaktný na to, aby sa jednoducho s ním jazdilo po mestských uličkách. No na druhú stranu je dostatočne praktický na to, aby ťa v suchu doviezol do práce aj keď vonku prší. Vďaka Renault Slovensko som tak aj ja na týždeň dostal unikátnu príležitosť tento stroj otestovať v bežnej praxi.

 

 

Lepšie, ako Lambo

No nie, myslím to naozaj. V mnohých aspektoch sú si tieto autá podobné. Dvojmiestne, pohon zadných kolies, motor uložený vzadu a dvere otvárajúce sa do hora. Jeden výrazný rozdiel však je ten, že kamkoľvek s Twizy prídeš, pripútaš k sebe viac pozornosti, než keby si vlastnil to Lambo. Pre našinca je totižto Twizy tak unikátne auto, že či už dieťa, jeho rodičia, starý rodičia a dokonca aj ich domáce zvieratká, všetci sa po tebe obzerajú. Akonáhle niekde zastaviš, hlúčik ľudí sa zoskupí rýchlo okolo teba, aby zistili, čo to je za čudo, že to ešte nevideli. Ani sa im nečudujem. Ja som prvýkrát Twizy naživo videl v pondelok testovacieho týždňa a emócie som veru musel krotiť, nech nevyzerám pred ľuďmi z Renaultu, ako retard.

Hneď po prevzatí ma však čakala ťažká výzva. Nad úbočím Bratislavy sa obloha zfarbovala do tmavo-sivej farby a radar mi ukázal silný dážď, ktorý z tej strany prichádzal. Keďže ma čakal s Twizy cesta do Trnavy, rozhodol som sa v Bratislave nechať Twizy a na druhom aute ísť do TT. Twizy som teda odparkoval do Auparku, kde prečkalo búrku a po troch hodinách som sa vlakom vrátil pre tento preklostroj. Počasie už bolo allright a tak som mal pred sebou peknú cestu do Trnavy. Mapa mi ukazovala najkratšiu trasu 56 kilometrov, no problém bol ten, že Twizy sa cítilo podľa stavu nabitia len na 52 kilometrov. Pritom malo plnú batériu. Po krátkej výmene názorov a pocitu oklamaného zákazníka telešopingu, som sadol doň a vydal sa na cestu.

Po malej chvíli sa mi nálada výrazne zlepšila. Nielen stúpajúcim dojazdom, ktorý na konci Bratislavy bol 76 kilometrov, ale hlavne jazdou. Twizy bolo síce vybavené aj príplatkovými reproduktormi, ale ja som hodil do uší sluchátka a ošetril aj svoje stredné ucho voči prievanu. Správna voľba. V ušiach mi hral posledný album od The Weeknda – Dawn FM a veselo som sa predieral cez cesty Bratislavy. Twizy si človek vyslovene užíva. Aj keď má len 13 kW elektrický motor, tak dokáže veľmi slušne v rámci mesta zrýchľovať. To je tým, že neváži ani pol tony. Jeho hmotnosť bez vodiča je len 395 kg a to bolo najviac úžasné!

 

O tri dni neskôr…

S Renaultom Twizy sa mi teda v pondelok úspešne podarilo dostať až do Trnavy. Každodenne absolvovať takúto trasu s Twizy si však predstaviť neviem. Sú to už tri dni, no na chrbtici cítim stále každý jeden stavec. Trasa cez Pezinok nie je zrovna tá najrovnejšia a ja som po nej opočítal všetky hrby. V Trnave to však bola už iná pieseň. Každé ráno som sa tešil na moment, ako sadnem do Twizyho a plným plynom vystrelím z moje uličky. Twizy nemá ani ABS a nie to ešte nejaké trakčné stabilizačné systémy. Jazdil som teda na ňom štýlom Charlesa Leclerca v tejto sezóne F1.

Auto neskutočne drží na ceste a osobne by som mu pokojne dal ešte nejaké lepivejšie gumy. Na zadnej náprave máme pneu so šírkou 145 a vpredu 125. Obuté sú na elektrónoch R13. Vďaka batérii v podlahe a de facto celej hmotnosti umiestnenej pod ťažiskovým trojuholníkom auta, nebolo možné auto prekotiť. Držalo v zákrute ako besné, až kým gumy nezačali pískať o pomoc. Rýchlosťou 60 km/h prejsť kruháč, to je frajerina. Dalo by aj viac, ale gumy…

V jednej veci je však aj Twizy veľmi podobné skútru. Nemá klímu a v letných mesiacoch je pohyb po zapchatom meste skôr trápením. Na skútri sa ešte premotáš pomedzi autá a stojíš tým pádom len na semafóre, no pohybovať sa v zápche, moja košeľa nedávala. Domov som väčšinou prišiel mokrý ako myš. V zimnej sezóne si vieš za príplatok priobjednať aj okná, aby ti dovnútra nepršalo, či nesnežilo. Dokonca má Twizy aj vyhrievané čelné sklo, čo poslúži najmä na odhmlenie a možno pomôže aj pri škrábani v zime. Osobne si však neviem život s Twizy predstaviť v zime.

Dokonca aj importér vyhradil sezónu pre Twizy len vyslovene na leto. Neviem teda zhodnotiť, aký dojazd bude mať v zime, keď bude batéria v nie moc ideálnych podmienkach. Batéria, tá má kapacitu 6.1 kWh a nabíja sa výhradne cez 230 voltovú domácu sieť. To je obrovskou výhodou. Natiahneš predlžovačku a za 3 až 4 hodiny máš Twizy nabité a môžeš brázdiť ďalších 80 kilometrov mestských ciest. Rýchlonabíjanie tu samozrejme nečakaj.

 

 

 

Quirky hračka (Doug DeMuro reference)

Známy Youtuber Doug DeMuro sa preslávil tým, že vo videu ukazuje tie najzaujímavejšie vychytávky rôznych áut. Od bežných rodinných Vanov až po hyperšporty. Od neho je aj známa hláška „Quirks&Features“. Renault Twizy však nikdy na test nemal. Poďme si spolu ukázať hlavné vychytávky tohto malého čuda. Po nastúpení do auta ma hneď upútal kľúč štartovania. Ten je akoby z roku 2000 zo starého Renaultu Master. A nemýlim sa, keďže takýto klasický kľúč bez diaľkového ovládania Master naozaj používal. Okej, mohli sa vykašľať na celú spínaciu skrinku a dať sem len NFC tag na mobilný telefón. Ale nedali. Štartovanie teda funguje klasicky, ako pre benzínovom aute. Spínacia skrinka má tri polohy a treba počkať na zhasnutie kontroliek, inak „nenaštartuješ“.

Akonáhle máš už naštartované, tak na ľavej strane pod volantom, ktorý je inak samozrejme na pevno umiestnený, nájdeš ručnú brzdu. Tú neodblokuješ bez zošliapnutej nožnej brzdy. Sedadlo si vieš posúvať len dopredu a dozadu. Na sedadle máš navyše dva pásy. Jeden je štandardne trojbodový, druhý máš na pravé rameno, aby si mal oporu aj pri bočnom náraze a nevyletel z Twizyho von. Ako podľa mňa sem už rovno mohli dať 5-bodový Sabelt pás ako zo závodného auta. Spätné zrkadlá si nastavuješ manuálne. Ale nie tak ako by si si myslel. Normálne prstami buchneš do tej časti zrkadla, kam ho chceš posunúť. Čiže je hneď „docakpané“.

 

 

Ešte som zabudol na jednu vec. Do auta sa dostaneš jedine klučkou z vnútornej strany dverí. Twizy nevieš ani zamknúť a tak je vystavené na pospas okoloidúcim Na Twizy je jediné zabezpečenie zablokovanie volantu. Čiže, ak chceš predísť tomu, že ti Twizy odtlačia kolegovia niekam preč, tak vytoč úplne volant. Inak im nič v tom nebráni, keďže ani prevodovka nemá režim Park, len neutrál. Popiči že? 😀

Čo je fajn, Twizy má automatické denné svietenie, čiže aj keď zabudneš zapnúť svetlá, tak svietia. Inak má aj diaľkové svetlá! A dokonca aj smerovky, ktoré však nemajú trojblik. Twizy má aj premakaný palubný počítač, ktorý ti jednoducho ukazuje dojazd, nabitie batérie, rýchlosť a aktuálne využitý výkon. Nič viac ti netreba. Samozrejme to má aj trúbu. Ale poviem, že sa jej viac zlakneš ty, ako ten druhý vodič. Ty totižto okná nemáš, on áno. 😀

Niečo ako tempomat tu samozrejme nehľadaj. Ak chceš mimo mesta ísť niekde medzi 80 a 85, tak si vezmi tehlu, či dostatočne dlhú palicu na zaaretovanie plynového pedála. Toto je totižto maximálka. Tá je však relatívna a odvíja sa od výškového profilu trate. Dole kopcom 85, hore ním aj 70.

Twizy je dokonca dvojmiestne. Za teba si bez problémov sadne aj vysoký človek, len teda nohy má vedľa tvojich rúk. Sedí sa tu totižto obkročmo, ako na skútri. Výhľad máš však len čiastočne do bokov, alebo priamo hore vďaka sklenenej streche. Vzadu by som však nechcel sedieť pri bočnom náraze. V Twizy si jednoducho treba dávať rovnaký pozor, ako na skútri. Osobne by som prijal aj povinnosť nosiť prilbu, keďže to má jediný airbag a to vodičov. A tie dvere ťa ani náhodou nezachránia, aj keď jednu vystúhu v sebe majú

Pred pozíciou vodiča následne nájdeš odkladacie boxy. Ten na pravej strane je uzamykateľný a vieš to otvoriť len na mieste, ak máš k dispozícii kľúč. Bez neho ho neotvoríš, ani nezatvoríš. A to je blbosť. Ak tam máš napríklad parkovací lístok, tak pri rampe musíš Twizy zhasnúť a odomknúť si ho a potom rýchlo rýchlo zapnúť naspäť a odfrčať. Zároveň je blbosť, že tieto schránky nemajú aretáciu vo vrchnej polohe. Otvoríš ju a ona ti hneď buchne po paprči. Aspoň viem, na čo bola v lavej priehradke ceruzka. Hahah 😀 Vzpera ala slováčisko.

 

 

Zábava ako nič iné

Twizy som ku koncu týždňa prišiel ukázať aj náš tradičný Medziplyn Meet. Vedel som, že bude oň záujem, ale nečakal som, že mi tam chalani vyvozia takmer celú baterku. Z dvoch hodín som Twizy videl tak dokopy 20 minút, inak bolo stále obsadené. Musel som predsa dopriať tento zážitok aj mojim kamošom. A tým teda vyčaril Twizy široký úsmev na tvári. A to presadali do Twizy z áut ako Audi R8, Hyundai i30N, či Megane RS.

A zábavu musím potvrdiť aj ja. Zámer importéra to splnilo. Nepredpokladám, že si teraz Twizy húfne kúpi stovka Slovákov. Celkovo je ich tu doslova zopár a zopár ich tu aj zostane. Je to špecifický dopravný prostriedok, s ktorým je však relatívne náročné žiť v agresívnej premávke, aká je na Slovensku. Ďalším aspektom je samozrejme cena. Takmer 13 tisíc €! nie je vôbec málo. Ak by stál Twizy okolo 6 tisíc €, dávalo by to určite väčší zmysel. A ešte ak by sa dala naň vybaviť dotácia. Spomínam si, že pred dvomi rokmi stála Škoda Citigo iV po dotácii 10 tisíc € a to je reálne plnohodnotné auto s dojazdom na úrovni 250 km. A hlavne s oknami a rádiom 😀

Renault Twizy si však viem predstaviť ako zážitkové vozenie sa po krajine niekde v Tatrách namiesto tých downhill kolobežiek. Je to tiché, ekologické a navyše neuveriteľne cool. Renault Twizy ostane u mňa v srdci hlboko zapísané a budem naň ešte dlho v dobrom spomínať. Ak sa ma raz deti opýtajú, čo najzábavnejšie som kedy jazdil, poviem jednoznačne Twizy!