Konečne to prišlo! Konečne testujem značku, kvôli ktorej som sa na toto všetko dal. Veľa značiek má v mojom srdci miesto. No Renault, to je pre mňa značka, ktorá ma k autám priviedla, na ktorej som sa učil šoférovať, to je moje prvé auto, či moje prvé auto za vlastné peniaze. Navyše som sa vďaka nim veľa naučil o mechanickej stránke áut. Veď čo by to bolo za Francúza, ktorý by nevymýšľal? Vždy ma však autá od Renaultu fascinovali, či už tie obývačkové kreslá v prvej generácii Laguny a Meganu. Či bezkľúčové odomykanie a štartovanie tlačidlom v druhej generácii Meganu alebo znovuobjavený 4control v Lagune GT tretej generácie, ktorú parkujem aj v garáži. A zachádzať do motoršportového odkazu značky ani nejdem. To by ani nebol test. Aj keď tam okrajovo zabehneme. Máme predsa na test auto, ktoré čerpá z vývoju monopostov. Nie, nie je to Megane R.S. (R.I.P., budeš nám chýbať) ale Captur Plug-in Hybrid. Čo ten má s F1tkou? Zistíte neskôr.

Ešte pred prevzatím auta som mal tak nejak rozplánované ako budem tento test mieriť, ako vždy. A ako vždy, sa celý plán zrútil. Zo začiatku som dostal šok keď som sa ja, ako Renault pozitív človek, nevedel zorientovať. Veci mi nedávali zmysel a auto mi prišlo príliš… obmedzené? Nie, že by bolo blbé, no rád si všetko nastavím sám, vrátane vlastností jazdných režimov, či ekvalizéru audia. Po pár spoločne strávených dňoch som už však začal prichádzať na to, komu je určené a aký je jeho účel. Ale poďme od začiatku.

Predveď krivky

Nevedel som, akú farbu pri preberaní čakať. U importéra stálo mnoho, mnoho Capturov. Avšak len jeden bol na nabíjačke v tieni stromov. Žeby? Dúfam, že nie, taká nudná farba… Ale áno, je to on. A tá nudná farba? Možno v tieni. Mimo neho Captur v sivej Cassiopeé v kombinácii s čiernou Etoilé strechou srší eleganciou. Krivky Capturu vyzerajú aj po 2 rokoch uvedenia neopozerane. A to ich teda po Slovensku jazdí! Na zadné svetlá do tvaru C sa neviem vynadívať. Nielen, že to sedí k názvu Captur, opticky auto rozširujú a pôsobia mierne futuristicky. Predné svetla a celkovo predná časť auta sa náramne podobá na menšieho brata Clio. To je tá unifikácia. Aj keď je Captur primárne mestský crossover a nebudete sa za neho hanbiť v metropolách, je aj odolný. Nemusíte sa tak báť vybehnúť do ľahšieho terénu. Okrem oplastovania skrýva karoséria ešte jedno praktické prekvapenie. Kryté prahy. Viete, čo sa ja napočúvam od nežnej polovičky, ako si zašpinila nohavice od mojich špinavých prahov? No tak tento týždeň som mal kľud. Možno vám to príde ako zbytočnosť, alebo si to dokonca zo začiatku neuvedomíte. No s príchodom zimy, či po prechode blatistým terénom budete šťastím bez seba. Minimálne ja som bol. Menšou päsťou na oko pri pohľade na auto môžu byť kolesá. Tie sú „len“ 17 palcové s obutím 215/60. Možno nie tak pekné ako 18ky za to zas a znovu, praktické.

Jazdíme

A tak by som sa pomaly chcel presunúť k jazdným vlastnostiam. B-segmentový crossover, takže vzadu bude zas jednoduchá náprava? Ani náhodou! Viacprvok! Za ten môžeme vďačiť práve plug-in hybridnému prevedeniu. Jednoduchá zadná náprava by si s baterkou nerozumela. V kombinácii podvozku s daným obutím auto pôsobí francúzsky mäkko aj na mestských nerovnostiach a nespráva sa ako uskákaná koza. Perfektné! Ani si neviete predstaviť ako som bol rád za testovanú konfiguráciu. Nie vždy je nutné aby bola novinárska verzia „fullkou“. Čo sa však týka atletických výkonov, na tie zabudnite. Ja síce „trápim“ všetko na kopcoch, aj tie maličké jednolitrové trojvalčeky, tohto Captura však nie. Jasné, všetko sa dá keď sa chce, no Captur ma ukľudňoval a na športové preháňanie som ani nepomyslel. Na tom však má „zásluhu“ aj pohon.

Obývačka s technológiami

Ešte predtým ako sa pozrieme na pohon sa zastavím pri interiéri a technológiách v ňom ukrytých. Tu je zas vidieť, že nie sme len tak v nejakom B-segmente. V prednej časti sú mäkčené plasty takmer všade, kam sa pozriem. Škoda plastov okolo prevodovky, opreté koleno bude asi trpieť. Sedačky sú polokožené s dobre tvarovanou hlavovou opierkou. Navyše so zaujímavou čierno-bielou kombináciou čalúnenia sedadiel. Pred sebou máme z hornej aj dolnej strany jemne zrezaný volant. Na ňom sa nachádza ovládanie tempomatu a prístrojového štítu. Ovládanie rádia nachádzame na páčke za volantom ako je to pri Renaultoch bežné už nejaké to desaťročie. Zmena tvaru tohto ovládača však spôsobila, že som si ho párkrát pomýlil s kľúčom zapaľovania… To, že som dostal k autu kartu a nie kľúč mi však z hlavy nejak vyfučalo. Tlačidiel v interiéri málo nie je. Tlačidlá na ovládanie udržiavania v pruhoch, reguláciu výšky svietenia, či intenzity jasu prístrojového štítu sú po ľavej strane usporiadané v akomsi klavíry. Klavírové usporiadanie sa nachádza aj pod hlavným displejom infotainmentu, kde nájdete všetko potrebné. Vyhrievanie sedačiek, zapnutie 360° kamery či prepínanie jazdných režimov. Hlasitosť sa ovláda priamo na displeji. Náhrada Rlinku s názvom Easy Link je svižná, praktická a s veľmi jemným rozlíšením. Odporúčam však nosiť mikrovláknovú utierku na displej, pretože sa veľmi rýchlo dochytá. Ovládanie klimatizácie pôsobí ako keby ho zobrali z o 2 triedy vyššieho segmentu. Fyzické, pritom s displejmi, elegantné, no krása. Vpredu aj vzadu nájdeme 2 USB-A zásuvky spolu so štandardnou 12V zásuvkou. Pozorným detailom je aj presne tvarovaný odkladací priestor na kartu, takže vám tam karta nelieta a nebúcha.

Ako sú na tom asistenti? Tempomat, udržiavanie v pruhoch, či sledovanie auta pred vami s ukazovateľom vzdialenosti sú súčasťou výbavy. Priplatiť si odporúčam za 360° kameru, ktorá aj keď nemá dokonalé rozlíšenie, je veľkým pomocníkom. Jediné čo mi chýbalo, bol adaptívny tempomat. Ten je však, ako inak, súčasťou príplatkovej výbavy. Praktickým pomocníkom je aj autohold, ktorý vám ušetrí nohu na semaforoch.

F1 inspired

Testovaný Captur je plug-in hybrid, to sme si už povedali. Atmosférická štvorvalcová 1.6tka s elektromotorom a celkovým kombinovaným výkonom 117kW je to, čo robí Captur ešte zaujímavejším. No stále to nie je tak zaujímavé ako to, čo je medzi pohonom a kolesami. Prevodovka. Multimódová prevodovka so 4 stupňami pre benzínový agregát, spolu s 2 stupňami pre elektromotor. Captur vie cúvať len pomocou elektromotorov. Rovnako sú na tom rozjazdy. Vývoj prevodovky a celého pohonu bol inšpirovaný práve na začiatku spomínanými monopostami F1. Do technických detailov zachádzať moc nejdem. Po prvé do toho až tak nevidím a skôr vám to opíšem z pohľadu bežného spotrebiteľa a po druhé kolega Rišo to veľmi pekne napísal v teste s Arkanou v kapitole „Technika z Formuly 1 – Renault E-Tech“ kde nazriete za oponu a môžete si spraviť lepší obraz o novej technológii. Test nájdete TU.

No a ako to je teda z pohľadu bežného spotrebiteľa? Po pár dňoch si zvyknete a zamilujete sa. Prejav prevodovky sa vám môže zdať zvláštny, avšak pracuje presne tak ako má, to len od začiatku ženie motor do ideálnych otáčok. Captur je jednoduchý a užívateľský prívetiví. V tomto prípade mi to pripomína systém iOS od Apple. Nastavíte to, čo je nutné ale moc si nenavyberáte. A to nie je vždy zlá vec. Chcete čistoelektrický pohon? Zvoľte režim Pure. Chcete ísť svižne? Sport. Idete na dlhý výlet? Režim MySense je to pravé orechové. Chcete si ušetriť baterku na neskôr? Pri režime Sport a MySense zvoľte E-Save. Šikovná vecička vďaka ktorej je využívaný primárne benzínový pohon a slúži či už na pohon kolies, ale aj na dobitie batérie. Captur som nabíjal približne raz denne pri nájazde 100km denne. Dojazd sa však pohyboval okolo 35-40 čisto elektrických kilometrov, podľa profilu cesty. Kombinovaná spotreba bola pod hranicou 5 litrov, konkrétne 4.5l/100 km. Elektrická spotreba bola počas používania v meste 10kWh na 100km a 4,7kWh na 100 pri kombinovanej jazde. Captur je veľmi šikovný a pri správnom používaní viete batériu rekuperovať jazdou čiže nebudete musieť tráviť 5 hodín na zástrčke. Áno, dobitie batérie trvá 5 hodín z domácej 230V siete. Čas je teda neprimeraný využitiu, avšak pri nabíjaní raz za deň (a teda najmä v noci) sa to dá prežiť. Tu však nastáva otázka. Nestačil by hybrid? Pravdepodobne áno. Už je len na vás či chcete ušetriť 5500€ aj za cenu o 15 koní nižšieho výkonu spolu s menším elektrickým dojazdom alebo vám to za tú možnosť externého nabitia spolu s vyšším výkonom stojí.

Bolo mi cťou

Captur, Captur, kde ťa len zaradiť? Exceluješ v meste, zvládaš ľahký terén, si šik, pritom nie extravagantný, moderný no jednoduchý. Ja už od začiatku nazývam Captur ako auto pre ľudí, ktorí chcú jednoducho auto. Neberú ho ako módny doplnok, či životný štýl. Chcú auto, ktoré je praktické, šikovné, jednoduché. To, že je to plug-in hybrid to len celé okoreňuje a pridáva k praktickosti. Odtiaľ pochádza aj názov testu. Captur ponúka to, čo potrebujete v zaujímavom balení, bez zbytočných čačiek. Podobne ako známy výrobca elektroniky. Renault sa nesnažil znovu vynájsť koleso. Renault nám chcel s Capturom spraviť radosť aj v B-segmente. Pretože po tomto týždni som predefinoval predstavu o tom, ako má B-segmentový crossover vyzerať a to najmä v interiéri. A navyše aj čo všetko má dokázať. Má svoje muchy a pri kúpe si treba vyskladať Captura podľa vlastných požiadaviek. No ako celok, môžem za seba povedať že pomer cena-výkon-spracovanie nasadzuje laťku veľmi vysoko.

Privacy Preference Center