Pre značku Renault mám v srdci vyhradené špeciálne miesto. Bolo to totiž prvé auto, ktoré som dostal na test – Renault Trafic Spaceclass. S Renaultom 5 E-Tech, ktorému patrí tento článok, nemá spoločné okrem značky snáď nič. Každopádne ma nová ,,päťka“ oslovila a veľmi príjemne prekvapila. Myslel som si, že sa bude jednať len o oslnivú marketingovú záležitosť. Myslel som si, že vedenie značky oprášilo starý model, požičali si názov, dizajnové črty a len vycucali potenciál svetoznámej legendy. Boli to ale v zásade len predsudky a Renault v rámci ekologických bariér dokázal postaviť úctyhodný počin.
Renault 5 má v automobilovej histórii výnimočné miesto – najmä vďaka svojej pôvodnej verzii zo 70. a 80. rokov, ktorá sa preslávila ako svižné, ľahké a mimoriadne obratné vozidlo. Pôvodná „päťka“ bola nielen obľúbená medzi bežnými vodičmi, ale aj významná v motoristickom športe, najmä v rally. Modely ako Renault 5 Turbo sa stali ikonami – s pohonom zadných kolies, výkonným motorom uprostred a agresívnym dizajnom, ktorý sa nebál výziev ani na tých najnáročnejších tratiach. Renault 5 sa zúčastnil mnohých prestížnych podujatí a v rally dosiahol aj víťazstvá, čím si vybudoval povesť auta, ktoré dokáže spojiť zábavu, výkon a spoľahlivosť.
Nový Renault 5 E-Tech na tieto korene nadväzuje. To, čo sa osvedčilo pred desaťročiami, dizajnéri pretvorili do modernej podoby, ktorá je nielen esteticky príťažlivá, ale aj funkčná. Dizajn nového modelu je plný odkazov na pôvodnú „päťku“ – od hranatých tvarov zadných svetiel, cez proporcie karosérie, až po detaily ako červené akcenty či retro-inšpirované sedadlá. Tieto prvky nie sú len nostalgickým gestom, ale dôkazom, že Renault sa rozhodol spojiť minulosť s budúcnosťou v jednom kompaktnom, elektrickom balení.

Pod kapotou nového Renaultu 5 E-Tech sa nachádza elektromotor s výkonom 110 kW (150 koní) a krútiacim momentom 240 Nm, čo vozidlu umožňuje zrýchliť z 0 na 100 km/h za približne 8 sekúnd. V kombinácii s pohonom predných kolies a jednostupňovou prevodovkou ide o konfiguráciu, ktorá je ideálna pre presuny ,,okolo komína“, teda primárne pre mestské a prímestské prostredie. Od typu prevádzky sa odvíja aj samotný dojazd. Ak auto jazdí primárne v mestskom prostredí, dojazd sa šplhá na úroveň až 400km! Taký je dojazd podľa metodiky WLTP a v mestských podmienkach je tento údaj reálne dosiahnuteľný – najmä vďaka efektívnemu rekuperačnému systému. Ten pracuje s batériou s kapacitou 52 kWh, ktorá je umiestnená pod podlahou. To nielen znižuje ťažisko vozidla, ale zároveň neuberá z priestoru pre pasažierov ani pre batožinu. Vďaka tomu ponúka Renault 5 dostačujúcich 326 litrov batožinového priestoru, čo je v segmente kompaktných hatchbackov veľmi slušná hodnota. Jediná viditeľná nevýhoda je menší priestor medzi podlahou a sedadlami.
Rozmery vozidla – 3920 mm na dĺžku, 1770 mm na šírku a 1500 mm na výšku – spolu s rázvorom 2540 mm vytvárajú proporcie, ktoré zaručujú hravý charakter a obratnosť. Renault 5 pôsobí kompaktným dojmom, no vďaka premyslenej architektúre ponúka dostatok priestoru v kabíne. Zadné sedadlá sú však koncipované primárne pre nižšie osoby. Vďaka menším proporciám je zase dobre manévrovateľný aj v tesnejších priestoroch.
Hmotnosť vozidla sa pohybuje okolo 1450 kg, čo je vzhľadom na elektrický pohon a batériu veľmi rozumná hodnota – najmä ak vezmeme do úvahy nízke ťažisko vďaka batériám umiestneným v rámci podlahy. Fun fact: pôvodný Renault 5 vážil od 730 kilogramov, teda cca polovicu nového. Auto stojí na 18-palcových diskoch, ktoré nielen esteticky dopĺňajú celkový dizajn, ale zároveň prispievajú k lepšej trakcii a ovládateľnosti. V kombinácií s kvalitnými pneumatikami Continental EcoContact Q o rozmere 195/55 vozidlo bez zaváhania zvládne aj rezkejšiu jazdu.


Jazdný prejav Renaultu 5 E-Tech pôsobí vyvážene a prirodzene – auto je svižné, no nie výslovne športové, čo mu však vôbec neuberá na schopnosti zvládnuť aj ostrejšie tempo. V zákrutách sa správa predvídateľne, s dobrou oporou v podvozku, ktorý je naladený tak, aby poskytoval komfort aj istotu. Práve podvozok je jedným z najväčších prekvapení – filtruje nerovnosti s ľahkosťou, akú by ste skôr očakávali od sedanu vyššej strednej triedy než od mestského hatchbacku. Auto si zachováva pokoj aj na rozbitých cestách, bez nepríjemného trasenia či hluku. Jediným rušivým momentom počas jazdy na vode je za mňa až príliš razantne nastavené ESP, ktoré pri každom preklze predných kolies zasahuje znížením výkonu. Okrem toho mu nemám čo vytknúť a každá jazda ma bavila.
Pozitívnemu pocitu z jazdy určite nahrávajú aj materiály použité v interiéri. Všetky povrchy v dosahu rúk vodiča sú na dotyk príjemné. Nájdeme tu mäkčené aj klasické plasty, nadýchanú koženku, hladkú aj perforovanú kožu a aj vzdušný textil. A aby som nezabudol, samozrejme aj umelý ratan v podobe príplatkového držiaku na bagetu. Každopádne srandy bokom, Renault si dal záležať na maximalizácií jazdného zážitku po jazdnej, vizuálnej aj pocitovej stránke.
Renault 5 pôsobí ako príjemný a dobre vyvážený elektromobil, ktorý sa cíti doma v meste, no nezľakne sa ani rýchlejšieho tempa. Jeho jazdný charakter je hravý, no zároveň kultivovaný – presne taký, aký by ste od moderného nástupcu legendárnej „päťky“ očakávali.


Nový Renault 5 je naozaj vydarený (nie len) po dizajnovej stránke. ,,Signature“ farbami sú žiarivé odtiene žltej a zelenej, no aj v snehovo-bielom odtieni s názvom Nacré ,,päťka“ opticky vyčnieva z parkoviska. Kontrastom k väčšine panelov je strecha a mnoho detailov sfarbených do klavírneho laku. Čerešničkou sú červené akcenty odkazujúce na názov modelu a tiež červená línia siahajúca od zrkadiel až po C-stĺpiky.
Dovnútra sa ale konzervatívna farebná paleta nedostala. Dominantou interiéru sú žlto-šedé sedadlá, ktoré sa tvarovo nápadne inšpirovali pri pôvodnej 5-ke. Hranatý tvar pripomína korene, komfort pri sedení zase cestujúcim dokazuje moderného ducha a dôraz na pohodlie. Sedadlá dokonale farebne prepájajú celé auto. Žltá sa tiahne výplňami dverí až na infotainment. Sivá farba je zase napríklad na výplni stropu.
Ak by vám ale nestačili odkazy v podobe tvarov, dizajnéri ,,nenápadne“ prepašovali číslicu 5 všademožne po vozidle. A to až 15-krát. Od emblému na batožinovom priestore, cez disky a sedadlá až po môj najobľúbenejší detail. Tým je svietiaca cifra v hornom rohu kapoty. Číslica je tvorená zvislými pruhmi, ktoré sa rozsvecujú podľa úrovne nabitia batérie. Krásny príklad efektnej aj efektívnej vychytávky.
Zo sveta technológií sa v interiéri nachádza napríklad centrálny displej, ktorý tak ako z nových Renaultov a Dacii poznáme, vyniká výbornou saturáciou farieb a vysokým jasom. Je menší, než káže trend, za mňa je to však len výhodou, pretože neruší pri jazde a až tak nezasahuje do zorného poľa vodiča. Osobne by som ocenil, ak by sa dal v noci dal ešte viac stlmiť jas, pretože za tmy mám rad svetlá v interiéri stiahnuté na minimum. K balíku zimných ,,essentials“ patrí vyhrievaný volant a predné sedadlá.
Dominantou infotainmentu je vstavaný AI asistent ,,Reno“ s vlastným avatarom v tvare loga značky. Dodáva vozidlu osobnosť a zároveň zvyšuje komfort pri každodennom používaní. Aktivuje sa jednoducho hlasovým povelom „Hey Reno“ a reaguje na široké spektrum požiadaviek – od nastavenia klimatizácie, cez navigáciu, až po plánovanie nabíjania. Vďaka integrácii s Google systémom dokáže pracovať s rôznymi aplikáciami, čím sa stáva skutočným digitálnym spoločníkom na cestách. Reno využíva technológiu jazykového modelu, vďaka ktorej dokáže odpovedať na viac než 200 najčastejších otázok vodičov. Jeho reakcie sú prirodzené, kontextové a často aj jemne vtipné – čo ladí s celkovým charakterom Renaultu 5. Asistent napríklad dokáže informovať o stave batérie, odporučiť trasu s ohľadom na dostupné nabíjacie stanice, či dokonca naplánovať predohrev kabíny pred jazdou. Zaujímavosťou je, že dokáže odpovedať aj na špecifické otázky, ktoré nie sú spojené s autom, napríklad rôzne zaujímavosti z histórie a podobne. Dlhé cesty si tak cestujúci môžu krátiť počúvaním o konkrétnych zaujímavých témach.
Vodič má pred sebou virtual cockpit, ktorý má rovnako ako centrálny displej príjemné rozlíšenie a vodičovi zobrazuje požadované informácie – rýchlosť, dojazd, zostávajúcu kapacitu batérie a podobne. VCC ma naozaj bavil. Dá sa dokonale nakonfigurovať tak, aby zobrazoval všetko, čo vodič potrebuje – okrem základných informácií aj napríklad navigáciu. To určite prispieva k vyššej bezpečnosti a skracuje čas, kedy vodič pozerá na displej počas šoférovania. Renaultu rozhodne udeľujem pochvalu za posun v kvalite obrazoviek. Nižšie rozlíšenie a kvalita displejov dokáže pocitovo znížiť pohodlie a negatívne ovplyvňovať zážitok z jazdy a naopak.



Nový Renault 5 je mimoriadne vydarený a štýlovo navrhnutý elektromobil, ktorý prekvapí nielen svojím dizajnom, ale aj komfortom. Napriek tomu si zachováva dostatočnú agilitu a v rámci svojej kategórie ponúka aj prekvapivo atraktívny zážitok z jazdy. Podvozok je výborne vyladený, čo sa prejavuje najmä na nerovných a rozbitých cestách, kde funguje s prekvapivou istotou a stabilitou.
Dynamika vozidla je úplne postačujúca na svižné a príjemné každodenné tempo, pričom bonusom je jeho relatívne nízka hmotnosť, solídny dojazd a predovšetkým mimoriadne štýlový exteriér aj interiér. Renault 5 pôsobí ako auto, ktoré si človek obľúbi už po prvých kilometroch – je to skrátka ideálny spoločník na každý deň.
Nový Renault 5 E-Tech sa na trhu etabloval s atraktívnou cenovou politikou, pričom základná verzia štartuje na sume 27 500€. Táto cena je strategicky nastavená tak, aby bol tento elektromobil dostupný pre širšie spektrum zákazníkov a stal sa konkurenciou v segmente mestských elektromobilov. Cena konkrétne testovaného modelu však bola vyššia a dosiahla úroveň 36 500€.
Celkovo možno povedať, že Renault 5 E-Tech je technologicky vyspelý elektromobil, ktorý si zachováva emocionálny odkaz pôvodného modelu, no zároveň ponúka všetko, čo dnešný vodič očakáva – od výkonu, cez komfort, až po efektívnu prevádzku. A tak nezostáva nič iné, než dúfať, že sa dočkáme aj športovej verzie tohto výnimočného modelu.







