Zabudnime na chvíľku na to, čo nás v Európe čaká. Presuňme sa spolu do dokonalého sveta, kde neexistujú žiadne regulácie, normy a príkazy. Taký svet niekedy naozaj existoval, no už ho niet. Je to ako bájna Atlantída. Ostrov s vyspelou kultúrou, ktorý sa po prírodnej katastrofe prepadol do hlbín mora a nikto ho už nikdy nenašiel. Bola doba, kedy aj reklamy na autá mali príbeh a vedeli človeka totálne ztrhnúť. Bola doba, kedy sa robila reklama na 911-ku od Porsche, ale len preto, aby sa vedelo, kto je kráľ. Niekedy značky neboli tak závislé na predajoch, ako sú dnes. Neexistovali SUV-čka, neexistovali katalyzátori, či močovina a nedajbože elektrické autá. Nepoznali sme ABS, ESP a ani tepmomat. Pásy sa stali štandardom až v pokročilých 80-tych rokoch, no stále sme si veselo užívali ropnú technologickú revolúciu aj v automobilovom priemysle.

Prišiel prelom tisícročí a svet sa začal pre našimi očami meniť. Prichádzali obmedzenia, ktoré z áut začali robiť len stroje. Bezpečnosť bolo to, na čo sa kládol najväčší dôraz a emisie postupne regulovali priemysel až do súčasnej podoby. Zažili sme si veľa krásneho a svet mal možnosť vidieť mnoho úžasných áut, ktoré nám ostanú navždy zapísané v hlavách a zaslúžia si svoju kapitolu v učebniciach Dejepisu. Ja som si teda na sklonku tej najlepšej benzínovej motoristickej éry doprial jeden neopakovateľný zážitok. Podľa mňa to najlepšie, čo značka Porsche v súčasnosti ponúka. A áno viem, mnoho ľudí mi bude určite oponovať, ale ja si to teraz celé obhájim. Prečo práve Porsche 718 Boxster GTS je podľa mňa najlepšie Porsche súčasnosti?!

 

 

 

Valentínka

Je až neuveriteľné, aký ošial vyvolalo to, že sme v redakcii mali od Auto Prestige tento Boxster na pár dní. Viacero redakcií sa ma pýtalo, koho môžu osloviť, aby ho mohli tiež testovať a niektorí sa rozhodli kontaktovať túto firmu priamo s ponukou spolupráce. Nie je to úplne tak, že by sme toto auto mali zadarmo len za promo. Popravde ľudia v Auto Prestige ani len predtým netušili, že existujeme a Porsche som si poctivo zaplatil. Teda ako sa to vezme poctivo. Presne na Valentína totižto prišla akcia, kde ponúkali 4 dni za cenu jedného na všetky autá z ponuky. Ja som už predtým nejako tak sníval o Porsche Cayman T, keďže ma to zaujalo, ako dostupný junior superšport. Môj pôvodný zámer však bol požičať si Porsche 911 generácie 992 a viac menej mi bolo jedno v akej špecifikácii. Našťastie (asi), na mnou vybraný termín už mali všetky 911 obsadené a ostala im len 991.2 Targa GTS v šmolkovej modrej farbe. Z estetického hľadiska som tú nechcel.

Môj výber teda padol na kriedovo sivý Boxster GTS s dôležitým prídavkom 4.0. Celé 4 dni ma teda stáli len 300€, čo je veľmi dobrá cena na auto tohto typu a s limitom 600 km. Hneď od začiatku to bol osud, keďže po 718-ke už dlhšie poškulujem. A teraz si predstav ten deň preberania tohto auta. Bol to úplne iný pocit, ako tie čo som poznal predtým. Preberal som už kopec úžasných áut, no ani jedno z nich nebolo nikdy Porsche. Vzal som si teda kľúče a už len pocit otvárania dverí na tak nízkom aute je nezabudnuteľný. Cítil som sa výnimočne, ale nemal som z toho auta pocit extrémnej nedostupnosti. Sadám si predsa do najmenšieho a najlacnejšieho Porsche, aj keď v prípade GTS 4.0 by sme o cene mohli viesť polemiku.

Nie je to ako 911, ktorá pôsobí už na prvý pohľad snobsky a žoviálne. 718 Boxster sedel k mojej povahe. Nemám osobne rád veľké autá. Práve naopak, milujem tie menšie a toto do bodky naplnilo moje očakávania. Boxster je veľmi nízke auto. Konkrétne jeho najvyšší bod dosahuje výšky 1260 mm. K samotnej kľučke sa teda musíš naozaj prehnúť. Hneď na začiatku si teda precvičíš chrbticu a predpripravíš ju na usadanie do tohto auta. Sú autá, ktoré majú svetlú výšku 25 centimetrov. Tých 25 centimetrov je v tomto aute najnižší bod sedenia od zeme! Ak máš v nejakom aute cítiť cestu, tak je to jednoznačne toto! Takže, po nasadnutí za jeho volant mám už strečing za sebou, poďme teda zdvíhať váhy!

 

Jazda, ktorú si oblečieš

Na začiatku sa nebudem venovať každodennému spolužitiu s týmto strojom. Nechajme si to na neskôr. Kým sú emócie ešte teplé, tak ich chcem celé vypísať na papier a užiť si ho ešte takto dodatočne. Za svoj život aj mimo redakcie som jazdil kde aké športové, či pseudošportové autá. Niektoré boli výkonnejšie, iné zas menej, no stúpajúcim výkonom nie vždy rástol aj ten pôžitok z jazdy. Dnešné športové autá majú jeden veľký problém. To je ten, že nemáš pocit bezprostrednosti z ich ovládania. Sedíš síce za volantom, ale stále je to ako pohľad z tretej osoby. Niekde viac, inde zas menej. Nové stroje začínajú byť veľmi komfortne odhlučnené a športový zvuk ti pritvárajú reproduktormi. To auto jednoducho tak nevnímaš, si len divák, ktorý má v ruke joystick a má schopnosť to auto ovládať.

Porsche 718 Boxster GTS je však v tomto úplne iný vesmír. Mal som na palube síce audiosystém Bose, no málo som ho využíval. Počúval som auto. Toto auto je prvé za celý môj život, ktoré som cítil pod kožou. Je to ako ucelený nervový systém, kde cítiš v každej končatine jeho pohyby a jeho statočné srdce. Sedíš v ňom prekliato nízko, doslova pár centimetrov za chrbtom ti každú milisekundu exploduje palivo v jednom z jeho šiestich valcov a volantom cítiš, že ovládaš nie kolesá, ale priamo dezén ich pneumatík. Riadenie je tak presné, že chirurgické nástroje by sa mohli začervenať a úchop volantu je dokonalý bez potreby používania slova takmer. Všetko v tomto aute je šoférsky úplne dokonalé. Rozloženie pedálov, kedy ani v zákrute sa nepretláčaš s odstredivými silami, aby si si vedel ľavou nohou pribrzdiť. Ostal som v nemom úžase…

Boxster som zobral na moje najobľúbenejšie cesty, ktoré teda nie sú pre každé športové auto. Sú úzke, technické, často sa strieda kvalita povrchu a potrebuješ rýchle reakcie, aby si vedel zareagovať na stav za zákrutou. Na jednej strane lúky máš slnko a krásne jarné počasie a za lesom nasleduje rosa na ceste z chladnej noci. Kopanice. V aute som sa pradoxne nepotil. Potilo sa totižto so mnou celé auto. Zároveň dýchalo celý čas v mojom tempe. Počul som každý jeho nádych. Na oboch stranách auta má obrovské priedušky, ktorými prijíma tak potrebný vzduch pre horenie zmesi paliva. A tu po vpustení chladného vzduchu do jeho útrob vzniká hotová magma, ktorá chrlí cez výfuk horúce pary a neskutočnú dávku energie.

 

 

Agregát 4.0 F6 je vrcholom toho, čo Porsche ponúka. Rovnaký motor nájdeme aj v najnovšej 911 GT3 RS, kde je naladený až na 525 koní bez použitia turbodúchadla. Do Boxstera ho podladili na rovných 400 koní, ale ono je to v podstate úplne jedno. Ak dá značka svoj klenot všetkých motorov do auta o veľkosti Volkswagenu Golf, musí to byť šialené! A veru to šialené aj je. Boxster váži v pohotovostnom stave 1440 kg. Nie je to najmenej, ale na túto veľkosť a s motorom umiestneným v strede menej nepotrebuješ. Na prednej náprave máme obuté pneu so šírkou 235 mm a na zadnej náprave 265 mm. Aj napriek tomu, že sú to zimné pneumatiky, držiac úchvatne. Za to sa však musíme poďakovať rozloženiu hmotnosti, nízkemu ťažisku boxer motora a v neposlednom rade aj geometrii a nastaveniu zavesenia kolies.

Pri ostrej jazde to jazdí tak, ako by už nemalo byť zajtra. Auto je veľmi predvídateľné a krásne ovládateľné len plynom a ľahkou korekciou volantu. Celý čas som jazdil s plne zapnutou elektronikou, keďže som mal pred ním patričný rešpekt. Systém PASM, teda Porsche Active Stability Management, si robí svoju prácu na červený diplom. Nie je kazišuk, čiže zbytočne neobmedzuje plyn, ale chráni vodiča aj auto pred prúserom. Ak máš však auto s dokonalým rozložením hmotnosti, tak stabilizačný systém tu naozaj moc práce nemá. A teda ak nie si ešte úplny primitív, že by si dal pred apexom plný plyn a trhol volantom.

Zároveň tým, že sedíš v v dokonalom strede auta, tak nečakáš, kedy ťa dobehne zadok, či kedy naopak ty dobehneš prednú nápravu. Nad všetkým je v aute perfektný prehľad. Tým, že je tu plátená strecha, vnímaš zvukovú kulisu celého auta výrazne viac. Počuješ tie dva výfuky vyhrávať krásne tóny a zároveň počuješ mechanické škrípanie predných bŕzd. A teda, aby toho nebolo málo, tak predné bzrdy tú máme z kompozitu karbónu a keramiky s označením PCCB. Ďalší znak toho, že tento Boxster to myslí s jazdením vážne. Brzdy som však vo veľkej miere nevyskúšal.

 

 

Na miestach, kde som jazdil, by úplne s prehľadom držali aj oceľové kotúče, ktoré sa sériovo montujú aj na Boxster GTS. Pri úplne prudkom brzdení boli však brzdy omnoho silnejšie ako zimné pneu a bolo tak neefektívne brzdiť až na poslednú chvíľku. Radšej som si ušetril kinetiku a zároveň výrazne ušetril pneumatikám ich dezén. Po pár prejazdoch som však konečne zohrial tieto kompozitné brzdy do teploty blízkej k prevádzkovej. Ako sa to prejaví? Začnú doslova kúsať pri stlačení pedálu a začnú veľmi príjemne pískať pri brzdení. Toto pískanie sa prenášalo celou dolinou pri Košariskách. Krásny zvuk.

Ďalší zvuk, ktorý vďaka motoru v strede, určite započuješ, je cvakanie prevodovky PDK a jej dokonalé preraďovanie. Dámy a Páni, musím to už potvrdiť aj ja. Nikdy v živote som nejazdil lepšiu prevodovku, ako dvojspojku od Porsche. Pri obmedzovači nepreradí a táto funkcia tam nie je len kvôli marketingu, ale na skutočné jazdenie. Reakcie na stlačenie pádla sú rovnaké, ako v počítačovej hre. Okamžité. V tomto prípade sú však bez akejkoľvek ochrany a aj keby si slepý a hluchý, cítiš, že sa rýchlosť preradila celým svojim telom. A pritom sú tieto preradenia slušné. Nie je to hulvát, ktorý by ťa kopal do chrbta. A to je najúžasnejšie!

Smutno mi je za tým autom, keď toto píšem. Je to, ako keby si písal scenár na porno, potom, čo si ho zažil. Vau… A to som ho ani z tretiny nejazdil tak, ako by som chcel. Snívam ešte o tom, toto auto niekedy vyskúšať na ringu naháňaním rekordov dňa. Na tieto účely má však konkrétna špecifikácia predsa len jednu nevýhodu. A nie, nie je to prevodovka, ako by si si mohol myslieť. Ja by som osobne nechcel sem manuál. PDK je omnoho precíznejšie a rýchlejšie ako človek a manuál by možno priniesol väčší pôžitok, ale menšiu mieru sústredenia sa na ideálnu stopu, brzdné body a iné. Na okruh by to chcelo ešte tie Porsche škrupinové sedačky, z ktorých by si sa už vôbec nepohol. Na bežné používanie sú však ideálne tieto športové. Poďme si trošku oddýchnuť.

 

 

718 označuje život

Pre koho je tento model určený?! Je dvojmiestny, má veľmi nízky posed, obrovský charakter a poskytuje úžasný zážitok. Hlavne odovzdáva svojmu majiteľovi pocit, že je nažive. A o tom píše aj samotné Porsche na svojom webe práve pri modely 718 T, ktorý tak moc chcem: Športový podvozok vás posunie bližšie k ceste – a ešte bližšie k pocitu, že ste nažive. Je to pre človeka bez záväzkov, bez starostí, bez detí, bez potreby usadiť sa a byť v komforte, v tom bežnom stereotype. Alebo pre toho, ktorý to aspoň na chvíľu chce pocítiť znova. Tú slobodu a bezcieľnosť svojich výletov. A to ja chcem cítiť navždy. Model 718 T ma kompletne dostal a aj vďaka tejto verzii GTS. Porsche ma však naňho zmotalo svojimi sloganmi na webe ešte viac.

Už len nadpis ich podstránky venovaje modelu 718 T: „Jazdiť pre pôžitok z jazdy“. Alebo hneď ďalšia kapitola: „Puristický“. Berte si všetky moje peniaze prosím!! Stále sa však neviem rozhodnúť, ktoré sa mi páči viac. Cayman je určite tuhší a na ceste o čosi pevnejší. Na pohľad je však trošku chudší a nie je tak proporčne vyvážený, ako Boxster. Ten je neuveriteľne sexi, no má nevýhodu v jemnej strate tuhosti celého auta. Nie je to však nič výrazné, ale predsa len to na prekrížení niekde cítiť je, že mu chýba strecha. Praktické sú obidve verzie, keďže pod prednou aj zadnou kapotou skrývajú veľké odkladacie priestory aj na dva väčšie kufre. Akurát pre teba a tvoju polovičku. Veru ťažké rozhodovanie.

Ako sa s ním teda žije každý deň? O nič horšie, ako s mojou súšasnou Ibizou FR. To auto je rovnako tvrdé na ceste, čo som bol veľmi milo prekvapený. Človek by si myslel, že je to kostitras, ale opak je pravdou. Je použiteľné naozaj na každý jeden deň. Samozrejme má adaptívne tlmiče, čiže v normálnom režime poskytujú naozaj dostatok komfortu aj na dlhšie cestovanie. Priestorov je vo vnútri takisto štedré. Ak to porovnám napríklad s Mazdou MX5, do tej sa ja s mojou výškou doslova nezmestím. V 718-ke som si kráľovsky sedel a dokonca som sedačku nemal ani v krajnej zadnej polohe. Priestoru som mal dostatok nad hlavou a aj okolo kolien. Tých odkladacích boxov však vo vnútri je trošku pomenej. Mobil si nemáš moc kam dať, aby bol na viditeľnom a rýchlo prístupnom mieste, rovnako tak ani väčšiu fľašku s vodou. Ak sa tvoja polovička uskromní, tak jej môžeš sedačku posunúť dopredu a za sedadlom vznikne síce priestor aj na vodu aj na bundy, ale je to skôr núdzové riešenie.

Porsche to však myslí dobre. V aute by nemalo nič zbytočne lietať a všetko nepotrebné k jazde treba dať do kufra. Súhlasím. Ak si smädný, môžeš si kúpiť menšiu pol litrovú fľašu a tú si krásne zmestíš do cup-holderov, ktoré sa vysúvajú z priestoru pred spolujazdcom. Problém vyriešený. Zvyšok nepotrebuješ. Celý zvyšok interiéru je ladený v tejto rétorike. Infotainment je veľmi jednoduchý, ale za to funkčný. Vieš si ho prepojiť s Apple CarPlay a dať si tam aj Waze, ale inak poskytuje len základné údaje. Všetko je akési minimalistické. No ja to mám rád.

 

 

Zaujímavosťou tohto kúsku bolo to, že tu nie je vôbec tempomat. A to vôbec žiadny. Ani len limiter. Na Kopaniciach mi to však nevadilo. Na ceste do BA po diaľnici už trošku áno. Aspoň úplne obyčajný tempomat by som tu prijal. Doobjednať sa však dá aj adaptívny, ak moc chceš. Za príplatko môžeš mať aj audiosystém Bose, ako v tomto kúsku, či ešte pokročilejší Bowers&Wilkins, ale na čo. Zbytočný príplatok. Za čo si však chcem aj ja priplatiť sú svetlá. V tomto GTS-ku boli adaptívne LED, ktoré svietia naozaj dobre. A v takomto malom aute chceš dobre vidieť aj v noci.

Okej a čo spotreba, zaujíma vôbec niekoho?! Ak by predsa len hej, tak na moje milé prekvapenie, celý týždeň som jazdil s priemerom jemne nad 10 litrov. V meste a s užívaním si zvuku auta to vôbec nie je zlá hodnota. Ak som sa snažil, tak na okreskách veľmi miernym tempom som vedel ísť aj na spotrebu atakujúcu 8 litrovú hranicu! Pri ostrej jazde som nepresiahol spotrebu 15 litrov na 100. Vo finále som si uvedomil, že auto nie je vôbec extra žrút benzínu. Celá nádrž mi vystačila na slušných takmer 450 kilometrov a to sme mali k dispozícii 55 litrov benzínu. Samozrejme musí sem ísť 98 oktán a vyššie. Na tomto motore nešetri a on sa ti odvďačí spoľahlivosťou!

 

Nádych…výdych

Tak ako sa posledný krát z hlboka nadýchol Boxster, keď som ho odovzdával naspäť, tak som ja teraz vydýchol. Chcel som už v živote veľa áut a o mnohých som aj subjektívne popísal krásne veci. Porsche 718 Boxster ma však dostal na kolená. Na kolená ma však dostáva aj to, že aktuálne naň ešte nemám prostriedky a rok 2025 je posledný rok jeho existencie v tejto podobe. Po tomto roku už len čistá elektrina. Takže mám necelé dva roky na to, aby som kúpil Cayman T alebo Boxster T za ešte rozumnú cenu. Beriem to však ako investíciu a toho auta sa len tak ľahko nezbavím.

Prečo chcem však takmer základné Téčko? Po týchto pár dňoch s verziou GTS a s úžasným motorom 4.0 som sa zamiloval do samotného modelu a do prejavu plochého motora, ktorý je umiestnený v strede. Zatiaľ nemám potrebu mať vrchol ponuky. Chcem auto, ktoré mi ponúkne aj zábavné jazdenie, ale aj každodennú použiteľnosť. A v tomto prípade je práve 2.0 turbo benzín v Caymane T postačujúcim adeptom. Predsa však má 300 koní, čo ani náhodou nie je málo. A na konci dňa je aj ľahší od tohto šestvalca o celých 30 kilogramov.

Teším sa na túto výzvu a teším sa už teraz na moje budúce Téčko. Ďakujem ti Porsche a ďakujem za možnosti, ktoré mám, že som jeho dokonalosť mohol spoznať v tak mladom veku.

 

Ďakujem aj ľuďom z Auto Prestige za ochotu pri vybavení zápožičky a super cenu. Verím, že sa ešte uvidíme za podobných okolností 😉