Nedávno kolega Rišo spoznával facelift benzínovej 2008čky. Jeho pocity nájdeš TU! Pre neho to bol už minimálne tretí test súčasnej generácie. Statočne sa rozpísal aj o jej histórii. Pre mňa je to prvé dlhodobejšie stretnutie s týmto crossoverom. Priznám sa, keď som si prišiel pre nový Peugeot e2008, čakal som elektro presúvadlo do mesta bez štipky charakteru a s bežným interiérom hodným B-segmentu. Naposledy som prišiel do styku s Peugeotom 3008 pred piatimi rokmi. S tým som si moc neporozumel, mohol za to pravdepodobne nie zrovna výkonný trojvalec v tak veľkom aute. Ako sa ukázalo, moje pocity sa pri preberaní tohto Peugeotu otočili o 180 stupňov.

Och ten dizajn. Čím viac sa na faceliftovanú 2008čku budete pozerať, tým viac detailov nájdete. Tým hlbšie pochopíte dizajnový jazyk. Francúzi sú v dizajne odvážni a často sa im to vypláca. Veď koľko Peugeotov, Renaultov ale aj DSiek u nás brázdi cesty. A teda, hovorím z vlastnej skúsenosti, francúzske a talianske autá si človek nekupuje z racionálneho dôvodu. Tie sa kupujú, lebo človek jednoducho chce. Tu Peugeot dokazuje, že menšie autá z B-segmentu nemusia byť len malé krabičky. Nemusia slúžiť len na nezáživný presun z bodu A do bodu B. Môžu vám robiť radosť vždy, keď sa na ne pozriete, či nasadnete.

Je zvykom, že pred fotením si idem auto umyť. Žiadnu testovačku však nepreháňam cez kefy, správam sa k nemu tak, ako k vlastnému. Teda takmer. Bezdotykové umývanie s následným ručným vysušením mikrovláknom je u mňa povinné minimum. A má to veľkú výhodu. Mám možnosť detailne zachytiť všetky detaily a zákutia karosérie.

Prednej maske po facelifte pribudli nové pazúry a tým sa razantne zmenil jej svetelný podpis. Maske neexistujúceho chladiča, ktorá je pri baterkovej verzii lakovaná vo farbe vozidla, pribudli chrómové prvky. Predný difúzor lemujú strieborné lišty. Sú ostro lomené k radaru a podtrhujú agresívny výraz 2008čky. Vrátim sa však k svetelnému podpisu. Predné pazúry sú samozrejme LED denné svetlá. Avšak ich grafika nie je priehľadná ale mliečno biela. Vďaka tomu sú aj po ich zhasnutí estetické, nakoľko neodhaľujú samotné LED moduly. Zadné svetlá sú pravým opakom. Odhaľujú všetko. Vytvárajú štýlový 3D efekt. Nevedel som sa na ne vynadívať. Podľa mňa zachraňujú zadnú časť auta. Nie som fanúšikom surových čiernych plastov na autách, no a tu je to celý zadný nárazník. Sú síce ľahké na výmenu, avšak pri aute s touto cenovkou by som ich prijal lakované. Predné aj zadné dvere sú lámané do trojuholníkového tvaru. Navyše siahajú pod auto, čo znamená, že prahy sú kryté. Praktická vlastnosť najmä v zimných mesiacoch. Ak by som chcel ohodnotiť celkový vizuál nového Peugeotu e2008 jedným slovom, bolo by to jednoduché WAU!

Cez masívne vnútorné prahy sa usádzam v interiéri. Hneď po prvom nasadnutí som tušil, že sa mi s ním bude ťažko lúčiť. Zistil som, že práve toto som potreboval pre uspokojenie mojej vášne pre francúzske autá. Čím by som chcel začať, nie je samotný dizajn interiéru. Je to jeho spracovanie. Bol som prekvapený ako dobre je interiér vyrobený. Kvalita, ktorú sme nachádzali pred pár rokmi je dávno preč. Postúpila, v tomto prípade na samotný vrchol. Palec hore! No a poďme na ten dizajn.

Je odvážny, futuristický, aj po tých rokoch na trhu stále neopozeraný. Dominantou je určite 3D i-Cockpit pred vodičom spolu s infotainmentom. 3D i-Cockpit je umiestnený, ako inak, nad samotným volantom. Detaily, ako prešívanie sedačiek ale aj palubnej dosky niťou, ktorej farbu Peugeot nazýva Kryptonite, dotvárajú atmosféru v interiéri. Farba je typická pre elektrizované modely Peugeotu a najmä pre radu PSE. Čalúnenie sedačiek v kombinácii koža, alcantara spomínanú farbu zakomponovalo vo veľkom. Hneď viete že sedíte v elektrike. Navyše vás obopína ambientné osvetlenie, ktoré svieti nie len v noci ale nonstop. K tomu všetkému sa v interiéri nachádza čierny lesklý lak a imitácia uhlíkových vlákien. Interiér je na danú triedu dosť extravagantný. Nie každému sadne. Mne sadol okamžite. Aspoň na pohľad. Čo však bolo horšie je prax. Pri mojich 182cm som si v e2008čke nedokázal nájsť pohodlnú polohu za volantom. Pri vystupovaní som vždy narazil nohami do volantu aj keď bol v najvyššej polohe. Umiestnenie sedačky ďalej dozadu mi nepomohlo nakoľko sa pod sedačkou nachádza batéria, ktorá limituje priestor na nohy. Stojí za zmienku však fakt, že e2008 je B-segment a teda patrí k malým vozidlám, aj keď jeho zovňajšok tak úplne nevyzerá. Je to škoda, a najradšej by som bol v tomto prípade aspoň o pár centimetrov nižší.

Kufor je so svojimi 405 litrami viac ako dostačujúci na danú triedu. Takmer rovnako objemný ako v niektorých SUV Céčkového segmentu. To, že v ňom nenájdeme rezervu ale len lepiacu sadu ma neprekvapilo. Má však dvojité dno a viete tak elegantne schovať nabíjací kábel aj povinnú výbavu.

Kým prejdem k tomu najzaujímavejšiemu, a teda k pohonu, zastavím sa ešte na technológiách. Že nie je pozadu vám povie hneď ako sa k nemu priblížite. Bezkľúčové odomknutie je doplnené o proximity senzor. K e2008 sa stačí len priblížiť a už sa pre vás odomkne. Klenotom interiéru je práve 3D i-Cockpit. 3D efekt je vytvorený vďaka dvom displejom, z toho jeden je premietaný cez obrazovku druhého. Pre ľahšie pochopenie sme to aj foto zdokumentovali. Spolubojovníkom je 10″ infotainment, kde nájdete všetko podstatné, ale aj absolútne nepodstatné. A teda okrem navigácie, nastavovania klimatizácie, si tam počas nabíjania dokážete zahrať aj piškvorky. A myslím to úplne vážne. Všetko je teda situované priamo do infotainmentu. Pre ľahší prístup však každé základné menu má aj svoje tlačidlo priamo pod displejom. Jednoducho sa teda viete dostať do nastavenia klimatizácie, či do nastavenia vozidla. Na to, čo je kde v menu poschovávané som si zvykal na môj vkus trochu dlhšie. Viac ako pár dní vám to ale trvať určite nebude. Atypicky Peugeot neponúka prémiové audio ani za príplatok. Budete sa musieť uspokojiť s tým štandardným. To však na danú kategóriu nie je žiadne Béčko. Pod displejom infotainmentu sa nachádzajú nie len 2 vstupy USB-C ale aj bezdrôtová nabíjačka, ktorá je elegantne skrytá ako uzatvárateľný úložný priestor. Ak však hľadáte nabíjanie pomocou konektorov USB-A, nie je nič stratené. Sú k dispozícii pre zadný rad sedadiel.

Pokračoval by som asistentami jazdy. Hneď pri cúvaní vás ohromí 360° kamerový systém. To je v B-segmente veľmi neobvyklé. Vďaka nemu je však parkovanie už úplná malina. Ak teda nenecháte 2008čku zaparkovať samotnú. Pri jazde sa o vás navyše postará balík s názvom Drive Assist Plus. Ide o adaptívny tempomat s funkciou Stop&Go. Tomu nemám čo vytknúť. Horšie však bolo vedenie v pruhu na okreskách. Tu bol asistent často nerozhodný a teda ako autopilota ho neberte. Pomôže vám však na diaľnici kde fungoval bez problémov. Vytkol by som aj samotné ovládanie tempomatu. To bolo umiestnené na samostatnej páčke pod volantom. Navyše ju nie je možné počas jazdy vidieť. Budete sa s ňou musieť naučiť pracovať naslepo. Pevne verím, že v nasledujúcej generácii prejde volant väčšou evolúciou a ovládanie tempomatu bude priamo na ňom.

No a nakoniec to najdôležitejšie. Pohon. Fúúúj elektrika. Ale kdeže. Peugeot ponúka v súčasnosti okrem elektrického pohonu len jednu motorizáciu, ktorá nie je ani len trochu elektrizovaná. 1.2 PureTech 96kW. Zatiaľ som sa s ním moc neskamarátil a jeho prejav mi nikdy nebol sympatický. Preto som sa nad 2008čkou nikdy nepozastavil, aj keď je to kus krásneho auta. Po sadnutí do elektrizovanej verzie mi to však všetko začalo dávať zmysel. Prišlo mi to prirodzené. Od začiatku to tak malo byť. Elektromotor jej svedčí. Poďme však k faktom. Pod kapotou sa skrýva elektromotor, ktorý poháňa výhradne predné kolesá. Disponuje výkonom 115kW a 260Nm. V podlahe sa skrýva 54kWh batéria. Teoretický dojazd až do 406km. To všetko pri kombinovanej spotrebe 15,2kWh/100km. Aká však bola realita? Priemerná spotreba bola počas celého testu 18,2kWh. A teda reálny dojazd počas testu bol približne 300 až 320km. Pri rozumnom používaní nebude problém dosiahnuť dojazd 370km. My sme však e2008čku vôbec nešetrili. Nestrúhali sme každý kilometer aby sme dokázali aký veľký dojazd má. Chceli sme zažiť realitu. Polovicu z testu strávila na diaľnici. A to aj so stúpaním po D1tke až do Žiliny. Navyše ma dojazd v konečnom dôsledku neobmedzoval a pri každej príležitosti som ju dal dobiť, aj keď len na pár minút. Pri využití maximálneho výkonu nabíjania a to pomocou zásuvky CCS – Type 2 to znamenalo nabitie na 100% do necelej hodiny. Pričom nabitie na 80% nám zabralo pol hodinu. Najviac ma prekvapilo tempo nabitia z 20% na 40% kde to bolo len niečo cez 5 minút!

Výkon sa po facelifte zvýšil na 115kW a 260Nm z pôvodných 100kW. A nakoľko zanikla benzínová 118kW varianta, práve e2008 sa stáva najvýkonnejšou zo sestier. Výkon bol viac ako dostačujúci. Navyše na zimné obutie, ktoré už malo niečo za sebou to bolo až príliš a pri prudkej akcelerácii mali kolesá tendenciu prešmykovať. A to najmä pri prepnutí vozidla do režimu Sport. Okrem maximálneho výkonu, citlivejšieho plynového pedálu sa zmení farba infotainmentu aj ambientného osvetlenia práve na Kryptonite. To aby ste nezabudli, že idete z e2008 GT ťažiť maximum. Zimné gumy však limitovali aj jazdné schopnosti vozidla. Jazda ako taká bola tuhá, športová, ale stále príjemná. Jednoducho hodná svojho pomenovania GT. Pri rýchlejšom tempe na okreskách však nesmiete zabúdať na vyššie ťažisko vozidla ale aj na samotnú váhu. S e2008 sa pochopiteľne musí jazdiť inak ako s jej benzínovou verziou. Tak či tak by som niekedy chcel e2008 okúsiť aj na letnom obutí. Mestské jazdy e2008 zvládala s prehľadom, nevytrasie z vás dušu ani pri jazde po rozbitých uličkách Bratislavy.

Poďme to spolu zhrnúť. e2008 je atraktívne malé SUV. Slovom atraktívne ho možno podceňujem. Je to dizajnová bomba. Nie len v exteriéri ale aj v interiéri. Navyše je interiér spracovaný precízne, luxusne. Ako som už v teste spomínal, pri modeli 2008 mi príde práve elektrický pohon ako jednoznačná voľba. Nakoľko patrí do B-segmentu a predpokladajú sa najmä mestské a prímestské jazdy, tak dojazd je dostatočný. Ako bonus, nabitie je rýchle a trvá približne ako váš týždňový nákup. Výčitky mám voči zastaralému ovládaniu tempomatu páčkou či vedeniu v pruhu. Tu je potrebná menšia modernizácia. e2008 je však ako celok veľmi silným konkurentom v B-segmente a aj napriek tomu, že sa tam zmestím len tak tak, bola by mojou prvou alternatívou pre druhé auto do rodiny. Jeho dizajn je návykový a jeho kľúče sa mi v pondelok ráno veľmi ťažko odovzdávali.