Byť neznalý tejto problematiky, tak myslím si, že tá kombinácia čísel a písmen v nadpise je len akási šifra. Šifrovanie je dnes veľmi veľká téma a určite si si všimol, že najväčšie sociálne siete postupne šifrujú všetky svoje spojenia. Pre nás to znamená to, že naše súkromné správy by mali byť naozaj súkromné a nečíta si ich aj nejaký hacker z Indie. V tomto prípade sa však nejedná naozaj o šifru. Je to len vizitka francúzov a ich túžby byť vo všetkom iní a jedineční. Ak si klikol na tento článok a práve ho čítaš, tak myslím, že vieš čo tieto čísla a písmena znamenajú. Ja si však predsa len dovolím rozobrať ich na drobné.
Peugeot a iné francúzske značky ma vždy fascinovali svojimi novými nápadmi. Začnem teda od označenia 508, ktoré sa už posledných 10 rokov javí, že by mohlo fungovať a ostať v tomto stave. Vždy však tomu tak nebolo a história čísla 5 na začiatku tohto trojčíselného radu začína v roku 1968 modelom 504. Jednalo sa o sedan strednej triedy a teda koncepčne podobnému súčasnému modelu 508. Pokračovalo to v roku 1978 modelom 505, ktorý bol prirodzeným pokračovaním modelu 504 aj číselne aj technologicky. Až v rokoch 1987 a 1989 však prichádzame k prvému odbočeniu z tejto cesty. Peugeot totižto predstavil najprv menší model 405, ktorý mal byť priamym nástupcom 505-ky a o dva roky na to modernizoval aj 604 a nahradil ju modelom 605. Modelový rad 5 teda zmizol z trhu a to až do roku 2010. Celých 20 rokov teda Peugeot používal označenia 405, 406, 407 a na druhej strane 605 a 607.
V roku 2010 však priniesol naspäť rad 5 a pochoval tak zvyšné dva modely 4 a 6, ktoré spojil týmto do jedného. Fuh, som sa zapotil. Ale! Od roku 2010 tu už máme stabilné označenie 508, ktorému ani dokonca nemenili jeho posledné číslo zmenou generácie, ako tomu bývalo predtým. Mňa by občas naozaj zaujímalo, čo sa deje v hlavách pánov v Peugeote, keď vymýšľajú číselné názvy svojim autám. Asi ako Samsung, keď po Galaxy S10 priniesol rovno S20. Doteraz úplne nevieme prečo 🙂
Takže čísla sme si objasnili. Teraz to dôležitejšie. SW – Sports Wagon – kombík. A PSE? To je najdôležitejšia časť celej tej skladačky. Práve PSE totižto označuje 360 koní, 4×4, 4-piestikové brzdy s bi-matieralovými kotúčmi a brutálny bodykit. Peugeot Sport Engineered. Ja hovorím na prvý pohľad: „Áno!!!!“ Od začiatku som však vedel, že toto auto nebude masovka a zároveň ani nechce byť. Peugeot model 508 PSE vytvoril primárne pre fanúšikov značky Peugeot Sport, ktorým posledné roky len bral to najlepšie. Prišli sme postupne o model 208 Gti a aj 308 Gti a aj napriek tomu, že ich u nás moc nejazdí, boli to dva úžasné rýchle stroje. A aj preto, čo bol zámer Peugeotu, sa na nich ani nehnevám kvôli tej cene. Schválne ju ani nepoviem.
360 koní/tri motory
Ako už určite vieš, 508 PSE nie je samozrejme čistokrvné benzínové auto s výkonom 360 koní. Bolo by to šialenstvo a pre Brusel horšie ako ropná havária v Severnom mori. V roku 2024 sa teda vezieme s vlnou elektrifikácie aj v prípade najvýkonnejších verzií a rovnaká matematika platí aj tu. Pod kapotou tejto úchvatnej 508-čky nachádzame totižto 1.6 PureTech s výkonom 200 koní, ktorému pomáhajú dva elektromotory na prednej a zadnej náprave. Ten predný má 110 koní a ten zadný 115. Celkový výkon teda v trojici dodávajú 360 koní, čo nie je vôbec zlá hodnota. Takéto výkony elektrických motorov zároveň bežne nachádzame v plne elektrických autách a nie plugin-hybridoch. Naozaj atypické riešenie.
Tento systém je podľa slov Peugeotu inšpirovaný ich závodným LeMans špeciálom s označením 9X8. Ten však disponuje motorom 2.6 V6 s výkonom 500 kW a supluje mu elektromotor na prednej náprave so samotným výkonom 200 kW. Paradoxne však tu nie je elektromotor na ekonomiku jazdy, ale na zvýšenie výkonu nad rýchlosťou 130 km/h. O takýchto číslach zatiaľ samozrejme v bežnom svete ani nechyrujeme.
V našom prípade sa však hráme aj na ekológiu, no na športovosť sa stále nezabudlo. Stovku pokorí tento pohon za 5.2 sekundy, čo nie je vôbec zlé. Ak sa však pozrieme na jeho priameho konkurenta – a to Arteon R Shooting Brake, tak ten rovnakú disciplínu bez elektromotoru zvládne a s deficitom 40 koní, zvládne za 4.9 sekundy. Peugeot 508 PSE je však v iných aspektoch výnimočný.
Jedným z nich je napríklad spotreba. Ja som sa teda naučil plugin-hybridy aj nabíjať, aby som čo najlepšie otestoval ich pohon a hospodárnosť systému. Batéria 508 PSE má kapacitu 11.5 kWh, čo je využiteľná hodnota. Na plné nabitie dokáže spraviť 45 kilometrov a tak si vystačí na denný rádius veľkého množstva používateľov. Zároveň je aj celkom príjemné vidieť, ako sa ukazovateľ paliva nehýbe a šetrí tak tých 43 litrov benzínu v nádrži. A ako je to teda s číslami? Samozrejme záleží od prístupu.
Ak nabíjaš a jazdíš po meste, tak samozrejme sa bavíme o spotrebe 0.0 litra na 100 km. Akonáhle sa ti batéria vybije a si teda odkázaný na čisto spaľovací motor, tak v hybridnom režime sa dostane na 7 litrov benzínu v mestskej premávke. Mimo mesta dokáže atakovať hranicu 5.9 litra benzínu a na diaľnici si vezme 7.3 litra pri rýchlosti 130 km/h. Už podľa týchto údajov ti musí byť jasné, že ak nenabíjaš, tak tankuješ. Elektrický systém Peugeotu 508 PSE je tu skôr naozaj na to navýšenie výkonu a nie na ekonomiku prevádzky.
V prípade elektrického režimu pre mňa bolo sklamaním, že si neviem nastaviť režimy elektrickej jazdy. Okrem e-Save funkcie, kedy sa začne batéria dobíjať, neviem nijako navoliť režim odloženia súčasného stavu nabitia na neskôr. Viem si zapnúť len okamžité dobíjanie naštartovaním motora, kedy si berie dvojnásobok benzínu, čo bežne.
Bodykit inšpirovaný francúzskym filmom
Daniel Morales by sa tomuto autu bol veľmi potešil. Ak nevieš, kto to je, dám ti priestor si toto meno vyhľadať a vráť sa naspäť… Áno, presne tak. Je to herec, ktorý si odšoféroval vypimpované Peugeot taxíky vo filme Taxi. Tento film skončil jeho štvrtým pokračovaním, ktoré však bolo skôr už ako Rýchlo a Zbesilo v jeho prehnaných začiatkoch po Tokyo Drifte. Našťastie to však vtedy tvorcovia ukončili, no teraz mám pre nich kandidáta, ktorým by vedeli ohúriť a spraviť brutálny comback. Peugeot 508 PSE neostal nič dlžný svojej povesti filmového taxíka s množstvom úprav. Dnes by mohol obsadiť túto úlohu bez akýchkoľvek výraznejších zmien svojho zovňajšku. A veru aj dnes by 508-čka potrebovala takýto podobný marketing a verím, že by bola omnoho úspešnejšia.
Dizajnovo sa verzia PSE naozaj vydarila. Osobne som bol fanúšikom už štandardnej verzie, no stále mi na nej niečo chýbalo. Bola elegnatná, no okrem koncovky výfuku a pekných diskov, jej chýbala hlavne v prednej časti tá športovosť. Divízia dizajnérov Peugeot Sport to asi zobrala doslova a pripravila taký bodykit, že ani Civic Type-R by sa nemusel hanbiť. Podľa počtu krídelok a spoilerov budem dúfať, že auto má prítlak pri 200 km/h tak 150 kg. Predná časť dostala výraznejšiu masku chladiča a čierne prepojenie na atypicky tvarované svetlá zasahujúce do veľkej časti nárazníka. Vzadu samozrejme nájdeme dvojicu reálnych výfukov, ktoré žiaľ nevydávajú žiadny zvuk. Plusový bod však majú v Peugeote už len za to, že sú tieto koncovky reálne.
V prípade verzie PSE však určite nebudeš mať problém rozoznať ju od bežnej 508, či 508 GT. Aj na ceste je cítiť jeho výnimočnosť pri sledovaní pohľadov na to auto od bežnej populácie. Aj okoloidúci sa na 508 PSE pozrú, keďže takéto niečo nikdy predtým nevideli. A zrejme ani tak často už neuvidia.
Ak sa však pozrieme na interiér, tak tam sa týpci z PSE moc nepochlapili. Všade nájdeme zelené prešívanie v štýle Kryptonite, ako tomu je aj na vonkajšej časti auta, no výraznejšie zmeny oproti GT-čku budeme hľadať márne. A ten absentujúci zvuk by som bol aj prekusol, no toto je niečo, čo mi pri PSE vyslovene chýba. Pocit odlišnosti v interiéri. To auto by dostalo absolútne iný punc športovosti, keby tu nájdeme nejaké naozaj športové sedačky s integrovanou hlavovou opierkou, alebo napríklad niekde umiestnené logo, či nápis Peugeot Sport. Jednoducho aj drobnosti, ale aj zásadné veci. Na to, ako sa vyhrali so zovňajškom auta, vnútri ho naozaj ochudobnili. Škoda.
Očakávania versus realita
Päťsto osmičku PSE som si importéra značky Peugeot doslova vyprosil. Tak, ako ma tento rok lákalo toto konkrétne auto, tak ma asi v minulosti lákalo len máločo. Bol som veľmi zvedavý, keďže na obrázkoch a na papieri to vyzeralo nejako a mňa zaujímalo, aká bude tá skutočnosť. Pozrime sa teda spoločne na tie papierové rozdiely Peugeotu 508 PSE oproti bežnej 508-čke. Samozrejme tým najzásadnejším je výkon a pohon 4×4. O tom sme si však už čosi povedali. Následne hľadáme rozdiely v podvozkovom ústrojenstve, kde máme zväčšený rozchod kolies vpredu o 24 mm a vzadu o 12 mm. Auto je znížené oproti bežnej 508 GT o ďalších 15 mm a obúva unikátne 20″ disky kolies na ešte lepších pneu Michelin Pilot Sport 4S.
Vďaka rozšírenému rozchodu kolies a zníženému podvozku, bola naladená od piky aj geometria. Peugeot Sport sa pohral s odklonom na prednej a zadnej náprave pre lepšiu stabilitu v zákrutách a dostal aj hrubšie stabilizátory. Dôležitým prvkom toho celého sú adaptívne tlmiče, ktoré pomáhajú filtrovať zlý stav cesty v normálnom režime a zároveň v režime Sport prinesú vytúženú tuhosť. Najviditeľnejšou zmenou však podľa mňa prešli brzdy. Tie sú naozaj masívne a za prednými kolesami nachádzame 380 mm bi-materiálové kotúče so 4-piestikovým brzdičom. V čom majú tieto kotúče výhodu, oproti bežným?
Netreba si bi-materiálový kotúč zamieňať s plávajúcimi kotúčmi. To sú dva úplne odlišné pojmy, aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že sú aj tu plávajúce. Bi-materiálové kotúče pridávajú brzdám efektívnejšie chladenie aj z vnútorného polomeru kotúča a ako už názov napovedá, vytvorené sú z dvoch rôznych materiálov. Stredná časť je vytvorená z hliníka, na ktorú je pevne pripojená aktívna časť brzdy pozostávajúca zo zliatiny železa. Vďaka týmto aspektom dokáže aj Peugoet 508 PSE zvládať omnoho tvrdšie brzdenie a má lepší nástup brzdnej sily, ako keby tu boli použité štandardné plné kotúče.
Teraz sa presuňme od teórie k praxi. Všetky tieto vylepšenia mali jediný cieľ, a to zabezpečiť čo najlepšie jazdné vlastnosti. Po mojom naozaj intenzívnom testovaní na všetkých možných zákrutách som usúdil, že to Peugeot naozaj zvládol. To auto jazdí úžasne a vyrovnane. Na hrane je veľmi neutrálne a cítiť určite pomoc zadného elektromotora. Výkonu má naozaj dostatok, aj keď nie je tak výbušné, ako iné rovnako výkonné kombíky, či sedany. Zvláštným prejavom je odozva na plyn, kedy sa okamžite prihlási elektrický pohon a až po pár milisekundách nasleduje kopanec od 200-koňového benzínového agregátu.
Ak sa chceš s 508 PSE dobre povoziť, musíš naozaj myslieť len na to, že dávkovanie výkonu je akési odlišné. Auto sa z veľkej časti pri prvotnej reakcii spolieha hlavne na elektrický pohon. Brzdy sú však absolútne geniálne aj keď tieto konkrétne už dostali zrejme zabrať. Auto bolo v novinárskych rukách prevažne v zimnej sezóne a viem si predstaviť, že v spojení so zimnými pneu malo ABS a ESP plné ruky práce a neraz sa prehriali. U mňa sa to našťastie nestalo, no trasením sa žiaľ prihlásili a vypovedali mi svoj životný príbeh.
Vďaka lepšiemu podvozku má auto len minimálne náklony a batéria v spodnej časti pridala veľmi dôležitý ťažiskový bod nižšie k ceste. Limitom sú teda naozaj len pneumatiky, ktoré občas tých 1.9 tony nedokázali úplne ovládať. Vo finále som sa však naozaj veľmi slušne povozil a mal som celkovo z auta úžasný pocit. Ak by sme k tomu pridali ešte nejaký poladený výfuk a lepšie sedačky, bolo by to úplne dokonalé.
PSE je skôr prémia, ako šport
Mnohé aspekty tohto auta z neho robia viacmenej prémiovú alternatívu kombi strednej triedy s výstrednými doplnkami športového charakteru Peugeot Sport. Časy tej bezprostrednej športovosti na úrovni modelov GTi sú žiaľ už dávno za nami a tak sa musíme pripraviť na éru dizajnovej odlišnosti. Ako som už písal vyššie, na PSE ma najviac a jedine sklamali sériové a úplne bežné sedačky, ktoré poznáme aj v modeloch GT. Čo však ten zvyšok?!
Peugeot 508 je už dlhé roky známy tým, že naozaj ponúka krásnu výbavu zabalenú do veľmi vkusného obalu. Zároveň v mnohých smeroch vyčnieva z davu a ponúka vyslovene prémiové prvky, ku ktorým dnes pridali aj ďalšie. Samozrejmosťou už je nočné videnie, masážne sedačky a nechýba ani Focal audiosystém. Do faceliftu konečne pribudli matrixové svetlá, ktoré okrem toho, že super vyzerajú, tak aj veľmi dobre svietia.
Čo mi v 508-čke chýbalo, bola plnohodnotná 360-kamera. Peugeot stále používa prednú a zadnú kameru pre vykresľovanie okolia vedľa vozidla, čo mi pri aute za 70 tisíc príde málo. Hups! Ja som prezradil cenu 😏 No nevadí…vymazať sa to už nedá. Zároveň mi v tejto kategórii chýbal aj auto-hold, čo už rovnako inde považujem za štandard. Peugeot to však vynahrádza unikátnym dizajnom interiéru aj exteriéru, ktorý to auto jednoducho predáva.
Pre fanúšikov a fajnšmekerov.
O tom niet pochýb. PSE musíš milovať, inak ho budeš nenávidieť. PSE je možnosť odlíšiť sa od mainstreamu, keďže ani náhodou ním nie je. Je to pre nás chlapov úžasný argument, ako si zadovážiť rodinné 360 koňové auto, ktoré pre naše manželky nebude výstredným. Je to zároveň priestor ako dať najavo svoju bonitu a byť pritom nad vecou vedľa majiteľa akéhokoľvek Mercedesu, či BMW.
Jazdí úžasne a to sa mu naozaj musí nechať. Peugeot 508 PSE ma veľmi milo svojou jazdnou stránkou prekvapil a aj keď by som ho asi nezobral na okruh, tak by som si užíval každú jednu zákrutu spolu s ním. Je to unikátne auto vo svojom segmente a vyčarilo mi úsmev na tvári. Práve to je v tomto najdôležitejšie. PSE je o tom úsmeve.