Predsudky:  „pochybený, zastaraný názor na isté spoločenské javy, obyč. hlboko zakorenený“. Niet snáď väčších predsudkov v našej spoločnosti ako práve k autám. Stretávame sa s nimi denno-denne či už v internetových diskusiách, či rozhovoroch na verejnosti. Osobne som sa nestretol s človekom, ktorý by nemal predsudok k akémusi typu auta, značke, výrobcovi, prípadne ku konkrétnemu modelu. A to je práve neľahká úloha výrobcov áut, vytvoriť auto, ktoré keď verejnosť uzrie spolu s jeho parametrami, tak ho pochváli a bude sa naň tešiť. O zopár takýchto kúskoch by som však vedel. V diskusiách pod rôznymi príspevkami sa najviac opakujú autá, čo jednoznačne nemajú voči nim ľudia žiadne predsudky. Je to BMW e39, Passat B5.5, či všeobecná modla ľudstva a to je Octavia 1.9 TDi. Peugeotu sa však podaril s ich novou 508-čkou taký malý zázrak.

Práve pri značke Peugeot sa história znova opakovala a donedávna zatracovaná francúzska automobilka, z ktorej si každý robil srandu a nebral ju moc vážne, ukázala svetu už niekoľko áut, ktoré nabúravajú bežné ideály našej spoločnosti. Hovorí sa však, že iný kraj, iný mrav a na Slovensku to platí dvojnásobne. Ja byť priamo výrobcom, na Slovensko neposielam žiadne svoje auto, keďže tu na Slovensku nedokážeme kolektívne oceniť absolútne nič.

Spravil však Peugeot v tomto takú malú revolúciu? Podarilo sa im to. Minimálne, čo sa ich novej 508 týka, keď ju Slovenský národ uzrel, ostal bez slov. Dlho by sme hľadali negatívnu reakciu, aj keď odporcovia značky si ju určite v niečom podali. Našim pozorným očiam a ušiam to však ušlo. Alebo, ako sa hovorí, jedným uchom dnu, druhým von.

Model 508 je akýmsi úspešným pokračovateľom legendárnej línie značky Peugeot. Domnievam sa, že všetko to začalo ešte modelom Peugeot 403, ktorý započal značke kategóriu D-segmentu. Pokračovalo to 404, 504 a dodnes legendárnym 505 GTi. Po tejto ére však značka upadla do akejsi kómy a zabudnime týmto na modely ako 407, či 607. Svoje renomé si posledné dva roky napravujú viac než dostatočne.

Už pri prvom pohľade na predstavenú 508 som ostal bez slov. Doteraz si spomínam, ako som do nej usadol na autosalóne v Bratislave ešte v roku 2018, kedy to bola výstavná premiéra u nás na Slovensku. Krásne exteriérové línie na mňa spravili dojem a po usadnutí za volant a preskúmaní vnútorného kokpitu som vedel, že toto je najkrajšie auto, ktoré Peugeot vyrobil v 21. storočí. Nie je žiadnym tajomstvom, že sa značke v dizajnoch svojich áut v posledných rokoch darí. Už 3008 prelomila akúsi bariéru, ktorá oddeľovala staršie, nepekné „Pežoty“, od jej nového začiatku. Pri 3008 sme slovami chváli rovnako nešetrili.

 

 

 

Prvý-krát naživo

Aj keď som sa už s 508-čkou raz stretol, bolo to len na pár minút a veľmi som sa tešil na deň, kedy si ju budem môcť na pár dní skúsiť, posedieť si v nej a získať tie nenahraditeľné pocity z tohto vydareného kúsku. Bilancia sa nezaprie a z doteraz testovaných Peugeotov boli 4 biele a jeden hnedý. Rovnako teda pozerám na bielu labuť, ktorá však v prednej časti tasí veľké tesáky. Taký menší mutant. Konečne sa však vrátila značka späť ku svojim koreňom z rokov 80-tych minulého storočia, kedy vytvárala ikonické sedany ako bol práve model 504, či 505 GTi. Vo veľa veciach vidím odkaz práve na tieto dva modely z minulej éry.

Je teda biely, to nám však nevadí. Na bielej farbe veľmi pekne vyniknú čierne prvky, aj keď najviac 508-čke svedčí červená krvavá metalíza. Rovnako tak nemáme na test žiadnu chudobu. Na novinárskych autách sa predsa nešetrí a spoločnosť nám robí verzia GT-Line s takmer celým cenníkom. Dám ti hádanku, prečo myslíš, že sa tejto výbave nadáva GT-Line a nie plnohodnotné GT? Máš tak zhruba 5 sekúnd, kým dopíšem túto vetu a začnem písať vysvetlenie… Už?! No predsa kvôli motorizácii. GT primárne patrí benzínovej junior-beštii 1.6 PureTech s výkonom 225 koní. Aj keď je pri tejto entite v ponuke aj nami jazdená nafta, viac sa oplatí nakonfigurovať si rovnakú výbavu práve do GT-Line, ktorá v princípe vyzerá úplne rovnako, no vyjde ťa o tisícku menej.

Takže ak si predpokladal toto, mal si pravdu a máš u nás jeden veľmi významný bod. Do rúk sa nám teda po tvojej správnej dedukcii dostala naftová jednotka o objeme 2.0 litra a výkonom 130kW resp. 177 koní. Mnohé značky po príchode novej emisnej normy prechádzali práve na mierne znižovanie výkonu aspoň na papieri, a tak z pôvodných 132 kW prípadne 134 kW sledujeme v cenníkoch zaokrúhlenie na hodnotu práve 130 kW. Tento výkon sme mali v spojení s automatickou 8-stupňovou prevodovkou. Takže týždeň francúzštiny sa nám týmto začal, nalejme si dobrého vínka, odkrojme chutný syr a poďme na vec.

 

Nafta v kurze

Aj napriek tomu, ako všetci naprieč našim starým kontinentom strašia s koncom dieselovej éry, naftovým motorom sa darí stále rovnako. Nie len, že sa predávajú stále viac ako tie benzínové, výrobcovia ich stále držia pri živote a inovujú rôznymi technológiami. Všetko to začalo ešte niekedy v roku 2006, kedy práve koncern PSA s tým prišiel vo svojich nových modeloch. Momentálne sa dajú považovať za najskúsenejších v tejto problematike, keďže už niekoľko rokov používajú integrovaný štartér-generátor, ktorý je v aute namiesto alternátora. Ak ti to pripomína nové Mild-hybridné systémy, nie sme technologicky úplne ďaleko od tohto systému. Jeden rozdiel je však v tom, že sa pri Peugeote nejedná o 48 voltovú sieť, no čisto len o štartér, ktorý rozhýbe motor. Šetrí tak klasický štartér s mechanickým pastorkom a vo finále aj samotný motor, ktorý takýmto spôsobom ľahšie a rýchlejšie naštartuje.

Nafta teda rozhodne ešte posledné slovo nepovedala a v budúcnosti sa určite dočkáme ešte viacerých modifikácii vznetových motorov s príchodom nových emisných noriem. Pozitívne musíme na počudovanie o nej hovoriť aj my. Práve tento agregát sa mi v 508 pozdával tuším najviac. Ide totižto o zameranie samotného auta. Pozeráme sa, mnohým to síce do uší nejde, na luxusné 5-dverové GT-čko a kam takéto auto patrí?! No predsa na dlhšie trasy na diaľnice. Benzínová jednotka má síce výkon vyšší, až 225 koní, no na diaľnicu to moc vhodný výber nie je. A povedzme si pravdu, takéto auto si málokto kúpi do mesta, takže 2.0 diesel s automatom je ten najlepší ideál.

Motor je nám už veľmi dobre známy. Na test sme ho mali už viac-krát vo väčšom modeli 3008 a to so staršou prevodovkou so 6-timi stupňami a aj touto novou 8-stupňovou. 130 kW je tak akurát parameter, ktorý bezpečne dopraví posádku celkom svižne z bodu A do bodu B po rýchlostnej ceste. Osobne mi však v prípade 508-ky chýba v ponuke vyšší stupeň naftovej jednotky. Tento 177 koňový síce rozhýbe auto na stovku za 8.3 sekundy a to aj v reále odmeraných, no keby sa ponúkala varianta s výkonom 200+ koní, prispelo by to určite pružnému zrýchleniu a lepšej spotrebe pri diaľničnom tempe 140 a viac km/h. Prevodovka je na takéto rýchlosti vďaka viac stupňom pripravená a pri 140 kilometrov za hodinu, točí skromných 2100 otáčok za minútu. Pri vyššom výkone, by tak Peugeot vedel zraziť spotrebu pokojne aj o pol litra.

V reálnej premávke bola spotreba presne taká, ako človek od dvojlitra očakáva. V meste rátajte pri bežných presunoch so spotrebou 7.2 litra na 100 kilometrov, mimo mesta sa nám spotreba zastavila na 5.9 litra a na diaľnici, pri tempe okolo „sto štyridsiatky“, to bolo na hodnote 6.4 litra na 100. Extra dynamickú jazdu sme, pri aute tohto druhu, nejako neskúšali, no maximálka v pohode atakovala, aj vďaka minimálnemu odporu vzduchu, rýchlosť 233 kilometrov za hodinu. Skúšali sme to, samozrejme na nemeckej diaľnici.

Zároveň je aj prevodovka výnimočne poslušná. Jej charakteristika, nastavenie a kultivovanosť radenia je v triede 8-stupňových prevodoviek nadpriemer. Shift by Wire technológia sa postará o prítomnosť už tradične umiestneného joysticku s logikou ovládania veľmi podobnou ako má BMW. Smerom dozadu radíte D, smerom dopredu R alebo N a zvlášť tlačítkom dostanete prevodovku do polohy P. Z ľavej strany je tlačítko Unlock, presne tak isto, ako to má práve BMW. Na tom však nie je ani nič zvláštne. Prevodové ústrojenstvo je totižto od výrobcu Aisin, ktorá presne takúto istú prevodovku dodáva aj do mnohých nových modelov značky BMW. Ale o tom sme už viac-krát písali.

 

 

 

Podvozok ako Metalový spevák

Hudobný žáner Metal je nám veľmi dobre známy, no ani jeden z nás ho nepočúva aktívne. Každý však určite poznáme mnoho známych metalových skupín, aj keď ich priamo nemusíme počúvať. Všetci si totižto pod pojmom Metal predstavia agresívny hudobný štýl, kde každý škrieka a prezentujú sa, tak ako sa prezentujú. Nie moc mierumilovne a ich zovňajšok je agresívny bez štipky prvku, ktorý evokuje nejakú pozitívnu emóciu. Peugeot 508 je svojim spôsobom, taký kinder-metalista. Aby som to nejako ukončil, aj keď je metalista navonok drzo pôsobiaci zjav a jeho hudobná tvorba nevytvára v človeku pocit svetového mieru, slaďáky a balady o láske majú jednoznačne najkrajšie. Spomeniem len pár, taká Metallica a Nothing Else Matters, či Guns N Roses a ich November Rain.

A presne takýto je Peugeot 508. Navonok pôsobí drsne, pôsobí ako agresívny metalista, no usadnete za volant, dáte si podvozok do nastavenia Comfort a dokáže byť tak jemný, ako nikto iný. Až ma veľmi milo prekvapil, keďže som najprv predpokladal, že to bude mať tuhšie nastavenie podvozku. Vďaka adaptívnym tlmičom však dokáže veľmi dôkladne vyhladiť cesty, ktoré sú kvalitatívne u nás na nízkej úrovni. Mnohé. Zároveň však nedáva veľký priestor náklonom karosérie a aj pri rýchlejšej jazde dokáže podvozok s hmotou auta pracovať v synergii.

Auto nie je síce určené na extra športovú jazdu, k čomu ho nepodporuje ani motorizácia a ani jeho celkové nastavenie, no pri ľahkom výbehu Čertovicou smerom na predĺžený víkend v Tatrách, neostane zahanbený, aj keby mu mal na zadok tlačiť nejaký hatch. Čo ma pri 508-ke naozaj prekvapilo, teda okrem komfortu podvozku, bol polomer otáčania. Nie ten papierový, ale ten reálny. Auto v skutočnosti nie je až tak dlhé, ako by sa mohlo na prvý pohľad pri tejto kategórii zdať, no obratnosť si dovolím tvrdiť, že je jeho silná stránka. Aj napriek bežnému spôsobu riadenia, bez ovládanej zadnej nápravy, dokáže Peugeot v meste úctihodne manévrovať a túto schopnosť by mu mohli mnohé menšie autá závidieť.

Jazdné vlastnosti vo veľkej miere ocenia aj pasažieri na zadných sedadlách. Rázy od vozovky sa nepresúvajú do interiéru a pri priestorovom fonde 508-ky si dlhé cesty vychutnajú všetci štyria cestujúci. Schválne hovorím len o štyroch, keďže ten jeden pasažier navyše by ubral pohodlie všetkým na zadnej lavici. GT-čko ponúka teda plnohodnotné pohodlie len štyrom ľudom. Koniec koncov ako väčšina iných áut.

 

Francúzska bageta na palube

Čo si ako prvé predstavíš, keď sa povie francúzska gastronómia?! Ja neviem prečo, ale vždy ma ako prvé napadnú francúzske bagety. Je to však krajina, kde majú hlboko zakotvené aj mnohé iné pokrmy, či potraviny. Francúzske syry, francúzske vína, či šumivé vína, mnohé druhy párkov, či salámov a rôznorodá kuchyňa po celej krajine. Francúzi sa preslávili práve ňou. Akonáhle sa niekde vo svete povie, že francúzsky kuchár, každý si ihneď predstaví puntičkára s kuchárskou čapicou na hlave. Ich vnímanie gastronómie je na úplne inej úrovni ako poznáme my a v mnohých smeroch to prenášajú aj na iné svoje výrobky.

Keďže sa bavíme o autách, asi ti doplo, že myslím práve na ne. Peugeot už dlhšie vnímam ako značku, ktorá vie robiť dizajny, a ktorá vie veľmi dobre spracovať interiér. To, že ja som verný konvenčnému umiestneniu volantu a budíkov, už dobre vieš, aj keď na volant v Peugeotoch si začínam pomaly zvykať. Som si však viac než istý, že im to nevydrží dlhšie ako 5 rokov. Donedávna bol pre mňa etalón dizajnov francúzskych áut v interiéri práve Peugeot 3008, no potom ako som mal niekoľko dní v redakčnej „spálni“ 508-čku, mením názor a posúvam ju na prvú priečku. Práve interiér je to, čo v dnešnej dobe vie Peugeot vyšpičkovať najviac z francúzsky hovoriacich značiek. Pozrime sa na ich domácu konkurenciu. Renault sa silou mocou snaží podobať sa čo najviac Nemcom s triezvymi a fádnymi interiérmi bez štipky nápadu. Citroen má zasa opačný problém. Väčšina jeho zamestnancov sú alkoholici, a to sa premieta na vzhľade či už interiéru, alebo exteriéru. Proti gustu, žiadny dišputát, ale posledný pekný Citroen bola DS5-ka. To, čo v dnešnej dobe vypúšťajú, má len málo spoločne s pekným a tobôž ešte aj autom. Sorry.

 

 

 

No, a potom je tu náš Peugeot. Jedna báseň. Alebo inak povedané, jeden parádny francúzsky šanzón! Dizajn je geniálny a nezameniteľný. Mali nápad, ktorý pekne premietli na papier a vzniklo z toho toto. A to sa pozrime spolu ešte na tú výbavu, ktorú tento pekný interiér ponúka. Najväčším prekvapením bola jednoznačne kamera s nočným videním. V tejto triede je to raritné a môžem pokojne tvrdiť, že to majú ako jediný. Rovnako ma celý týždeň rozmaznávala aj masáž sedadiel, ktorá je tu naozaj dotiahnutá do konca v tom zmysle slova, že typ aj intenzitu masáže si viete ľahko navoliť hneď z niekoľkých ponúkaných.

Čo bol pre mňa miernym sklamaním, bol displej multimediálneho systému. Ten má v prípade najvyššej verzie GT-Line veľkosť 10″ a oproti štandardnému je rozšírený o bočný panel s teplotou klimatizácie. Toto bola vec, ktorá mi vadila v prípade 3008-ky, kde som vždy musel viac-krát prekliknúť cez menu, kým som sa dostal k ovládaniu klimatizácie samotnej. Už som sa skoro potešil, že tu to Peugeot takto elegantne vyriešil, a že sa konečne bude dať nastaviť teplota cez tieto plochy na obrazovke. Realita je však iná a k nastaveniu teploty sa dá cez postranné panely len prekliknúť, no nedá sa priamo cez to nastavovať. To je škoda a obrovská. Už keď tam ten priestor je, dal sa elegantne vyriešiť aby si človek skrz to vedel rýchlo nastaviť základné parametre klímy.

Žiaľ aj k samotnému systému mám menšie výhrady. Začnem asi tak, že značka, ktorá si dáva naozaj veľmi záležať na svojich autách po dizajnovej stránke, ešte stále nedokázala nájsť človeka, ktorý by dotiahol do konca ich mutlimediálny systém a jeho logiku ovládania. A tým aj skončím. V princípe je to jediná vec, na ktorej by Peugeot mohol ešte popracovať a prísť s niečím, čo je o niečo intuitívnejšie. Naopak však Peugeot i-Cockpit tradične vyniká aj v našom kúsku. Tento separátny systém si ma pomaly získava a plne dokáže nahradiť a suplovať funkciu head-up displeja. Jeho najväčšou prednosťou je jednoznačne nočné videnie. V kategórii vozidla ako je práve toto, je to unikát. Nestretol som sa ešte s mainstreamovou značkou, ktorá by to bola vo svojom aute použila. Nie je to však len také provizorné nočné videnie. Jeho funkčnosť je plnohodnotná a dokáže schopne obrysovávať aj ľudí, či zver. Všetky palce dávam hore!

Ja som však taký hajzlík, ktorý si nájde vždy priestor na kritiku aj toho, čo je zdanlivo dokonalé. Čo si musím podať, je audiosystém. Absolútne neviem, čím to bolo, no v 508-ke hral Focal o poznanie horšie, ako vo väčšej 3008-ke. Skôr som však mal pocit, ako keby mu niekto pred nami uštedril forsáž a odpálil jeden z reprákov a potom haprovala celá sústava. Ďalšia vec, s ktorou nie som úplne stotožnený, je absencia viacerých prvkov komfortnej výbavy, ktorú konkurencia v danej triede ponúka. Vyhrievaný volant, klimatizované sedačky (obzvlášť, keď sú koženné), vyhrievané čelné sklo, či napríklad aj trojzónová klimatizácia. Žiaľ, Peugeot toto neponúka ani za príplatok, čo je určite škoda.

Vynahrádzajú to však Full LED svetlá, ktoré svietia naozaj excelentne. Ich svetelný lúč je široký, jasný a na tmavých cestách vám spolu s nočným videním posvietia veľmi dobre na cestu. Súčasťou predných full LED svetiel, sú aj zadné Full LED, ktoré dostali krásnu grafiku. Pri odomknutí auta zaujme určite svetelný efekt podobný Kitt-ovi z Knight Rider, kedy svetlo „behá“ z jednej strany do druhej. Dominantou celého auta však jednoznačne sú predné levie zuby zasahujúce do veľkej plochy nárazníku. Cez deň slúžia ako denné svietenie a zároveň aj ako veľká smerovka. Máte moju garanciu, že vašu smerovku neprehliadne už nikto.

No a následne celý dizajn exteriéru je na zvlášť kapitolu knihy. To, čo som o francúzskych dizajnéroch v značke Peugeto tvrdil, stále platí. V dnešnej dobe dokážu robiť jedny z najkrajších bežne ponúkaných áut. Mnoho ľudí zaujal už len čisto dizajn tohto kúsku a aj vďaka tomu sú ochotní investovať takmer 50 tisíc za takéto auto. Nájdu sa mnohí, čo tvrdia, že za tie peniaze si vedia kúpiť oveľa lepšie auto. Nebudem predstierať, že z časti s nimi aj nesúhlasím, 50 tisíc € je naozaj už slušný peniaz. No pri kúpe Peugeotu 508 ľudia neuprednostňujú určite tú racionálnu voľbu. Uprednostnia imidž a chuť odlíšiť sa. A to je cieľovka Peugeotu.

 

 

 

La fin!

Zazvonil zvonec a rozprávke je koniec. Rovnako tak aj nášmu testu a týždňu s novou 508-čkou. Moje nadšenie po tomto týždni určite nevyprchalo. Neutvrdil som si síce to, čo som od auta na začiatku týždňa očakával, no zistil som, že je to schopné 4-dverové GT-čko, ktoré naozaj stojí minimálne za pochvalu po dizajnovej a technickej stránke. Tvrdiť, že je úplne dokonalé by však na mieste v tomto prípade nebolo. Značka ho uviedla s tým, že vedela, že na ňom prerobí. Žiaľ, či chceme, alebo nie, tento segment je už v posledných rokoch mŕtvy. A práve aj preto som sa čudoval, že Peugeot, Kia a aj Volkswagen investovali obrovské peniaze do vývoja, pre EÚ trh neúspešných áut. Stinger, Arteon, či práve 508 GT majú spoločnú cenovku a spoločné zameranie. Ak by človek išiel voľbou rozumu, po týchto autách sa ani neobzrie.

Ja si však prajem, aby tých ľudí, ktorí uprednostnia voľbu srdce pred rozumom bolo len a len viac. Segment limuzín strednej triedy bol vždy ten najobľúbenejší. Posledné roky ho utláčajú do úzadia a valcujú ho často nevkusné SUV-čka. Táto éra však nevieme dokedy bude trvať. Ja predpokladám, že časom sa ľudia k pôvodnej koncepcii limuzín a kompaktných hatchbackov začnú v húfoch vracať a potom, za pár rokov budeme spomínať práve na autá ako Peugeot 508. Presne ako tomu je teraz, keď spomíname na starý Peugeot 504.

 

 

Plusy:
  • + Jednoznačne najväčším je dizajn
  • + Nadpriemerne dobre spracovaný interiér spolu so sedačkami, aj po vizuálnej stránke
  • + Geniálny podvozok s veľkou mierou komfortu
  • + Full LED svetlá s výrazným svetelným podpisom
  • + Panoramatická strecha
  • + Akustický komfort na diaľnici
  • + Pohodlie na dlhšie trasy
  • + Technológie
  • + Bezrámové okná
Mínusy:
  • – Multimediálny systém nedotiahnutý do konca
  • – Absencia niektorých vyhľadávaných technológii
  • – Vyššia cenovka
  • – Prijali by sme silnejší naftový agregát

 

Technické údaje:

Motor

Objem: 1997 ccm
Najväčší výkon: 130kw (177k) pri 3750 ot./min
Najväčší krútiaci moment: 400Nm pri 2000 ot./min

Špecifikácia vozidla

Zrýchlenie 0 – 100km/h: 8,3s
Maximálna rýchlosť: 235 km/h
Normovaná spotreba paliva (l/100km)
Mesto: 6,0 l (počas testu: 7,2l)
Mimo mesta: 3,9 l (počas testu: 5,9l)
Kombinovaná: 4,7 l
Objem palivovej nádrže: 62 l

Rozmery vozidla

Celková dĺžka: 4 750 mm
Celková šírka: 1 859 mm
Celková výška: 1 403 mm
Rázvor: 2 793 mm
Objem batožinového priestoru: 487 l
Maximálny objem batožinového priestoru: 1 537  l

 

Hmotnosti a zaťaženia

Pohotovostná hmotnosť: 1 683 kg
Maximálna hmotnosť vozidla: 2 127 kg
Maximálna hmotnosť jazdnej súpravy: 3 927 kg
Brzdeného príves: 1 800 kg

Privacy Preference Center