Tento test som nemal pôvodne písať ja. A ani som nemal toto auto testovať. Kolega Rišo však ochorel a ostalo to v hodine dvanástej na mňa. Budem úprimný. Mám istú diagnózu, ktorej sa hovorí Volkswagenománia. V garáži mi stojí Golf 7 GTI a Rišo má pri plánovaní testov jasné inštrukcie, že chcem vždy len nemecké stroje. Zatiaľ mi to však nevyšlo, keďže v Medziplyne skôr pôsobím ako záskok a štvrtá núdzová voľba. Tak som si odbil testy Japonca, Kórejca a jedného Španiela. Aby teda toho nebolo málo, jeden utorok som sa ocitol pred Francúzom. Samozrejme, pre mňa v C-segmente neexistuje iné auto, ako Golf a tak som bol celkom prekvapený, že si iný výrobcovia trúfajú konkurovať Golfu. Samozrejme srandujem.
Volkswagen mám síce veľmi rád, no zároveň tak rád si ho porovnám aj s inými autami, na ktoré si vytvorím názor. Doteraz to vždy dopadlo veľmi dobre. S 308-čkou mám dočinenia úplne prvýkrát. Rišo mal už tri rôzne verzie, no keď do skupiny písal, že kto si ho chce na víkend vyskúšať, nikdy som nejako neinteragoval. Teraz som bol donútený a ja mu za to ďakujem.
Do rúk sa mi totižto dostala najvyššia možná verzia s najvýkonnejším motorom, najbohatšou výbavou a aj zároveň najväčšou cenovkou. Peugeot 308 SW vo verzii GT a s motorom 1.6 PureTech Hybrid s celkovým výkonom 225 koní. Prvé, čo som si všimol, že sa mi páči farba. Teda, dá sa biela považovať za farbu?! Táto je však perleťová a v spojení s čiernymi doplnkami, panoramatickou strechou, či dvojfarebnými diskami kolies jej to sadlo. A sedí to aj mne.
Pocity prváčika
Ak nepočítam svoje staré služobné auto, a to Peugeot 307 ročník asi 2006, tak som doteraz s Peugeotom nemal absolútne žiadnu skúsenosť. Novodobé Peugeoty som stretával len na cestách. Je pravda, že aktuálna generácia 208-čky sa mi okamžite zapáčila a považujem ju za najkrajšie auto v B-segmente. Na novú 308 som však čas nemal a postrehol som ju skôr kútikom oka. Na prvý pohľad ma však ohúrila. Rovnaký pocit som mal, keď som sedel v lavici ako prváčik na základnej škole, alebo ako keď som zbadal nový iPhone 14 Pro v tej fialovej farbe. Srdce sa mi rozbúšilo, citeľne sa mi zvýšil prietok krvi v tele a zreničky sa rozšírili, ako po požití istej návykovej látky.
Túto reakciu môjho tela som naozaj nečakal. Interiér ma dostal po druhýkrát, že som až na chvíľu zabudol, že som majiteľom strohého a nudného Golfa. Čo sa ergonómie týka, musel som si chvíľku zvykať. Hlavne na pozíciu volantu a umiestnenie ovládacích prvkov. Na čo som si nemusel dlho zvykať, boli geniálne sedačky. Okrem toho, že úžasne vyzerajú, tak aj perfektne držia a sú tvarované na akékoľvek telo. V tomto by sa mali Nemci čo učiť. Aby v „bežnom“ Peugeote boli lepšie sedačky ako v Golfe GTI je hanba. Ale pre Nemeckú ríšu.
Rišo mi odporúčil vymazať si kompletne všetky nastavenia infotainmentu a nastaviť si ho odznova. To bola chyba. Na pár minút som ostal úplne stratený, keďže fabrické nastavenia hodili celý systém do Francúzštiny. Dal som si teda čas a nejakých 20 minút som strávil personalizáciou tohto systému a zvykaním si naň. Vo finále som si všetko nastavil, tak ako mne vyhovovalo. Pripomína mi to systém Android v zmysle úrovne personalizácie. Človek si vie všetko popresúvať a zvoliť rôzne widgety, či farebnú schému a podobne. Pekné.
Veľmi rýchlo som si spároval mobil a cez bezdrôtový Apple CarPlay využíval služby môjho iphonu. Veľakrát som sa však vracal do prostredia auta, keďže sa mi to páči viac, ako prostredie CarPlay. A hlavne je to pre mňa niečo nové.
Statočná 1600-vka
Pri pohľade do parametrov som trošku skepticky pozeral na motor 1.6 PureTech. Som z tej éry, kedy najmenší akceptovateľný motor mal 2 litre a tak som ako bežná popúlacia tomuto kombu moc neveril. Začal som si teda ako neznalí človek zisťovať viac a jeho história a súčasnosť ma prehovorili, že bude statočný. Základ vychádza od predchodcu, ktorý sa označoval ako 1.6 THP a pôsobil napríkad aj v 308 Gti. Tá mala dokonca ešte vyšší výkon, ako môj Golf Gti a to v pomere 270 koní vs. 245 koní. Keď som si prečítal zopár topicov na fórach, tak usudzujem, že majitelia sú s týmto motorom v 308 Gti nadmieru spokojní.
My teda pod kapotou chováme jeho skromnejšiu variantu s výkonom 180 koní, ktorej však dupluje elektromotor. Vytvárajú tak spoločný výkon na úrovni 225 konských síl. To už vôbec nie je na zahodenie. Pri studenom štarte sa ozve celkom príjemný vyšší voľnobeh a motor neznie ako tlačiareň. To je tiež dobre. Napríklad 2.0 TSI 245k od motora znie tragicky pri studenom štarte. Chvílkami neviem, či sa ide rozpadnúť, vybuchnúť, alebo hrkoce len tak zo zábavy. Vraj to je normálne. 1.6 PureTech má však zamatový chod.
Veľmi mu pomáha samozrejme batéria. Ak je tá nabitá, tak neexistuje dôvod motor štartovať. Ja som teda batériu nabíjal doma cez 230 Voltov a skúsil som ti tak aj túto stránku veci. Z prázdneho stavu som do plna nabil 12.4 kWh batériu za 5.5 hodiny. Vonkajšiu zástrčku mám však s bežným 15A ističom a tak mi maximálny výkon poslalo cez kábel cca 2.5 kWh. Ak by si však uvažoval nad Wallboxom na stenu, tak budeš môcť nabíjať tento plugin hybrid rýchlosťou až 7.4 kWh. To znamená, že plnú batériu by si mal za cca 2 hodinky.
Podľa môjho názoru a pozorovania však tá 230 voltová zásuvka s palubnou nabíjačkou úplne postačuje. Za noc sa auto nabilo a cez deň som vedel využívať benefity plugin hybridu. V Decembri, kedy som auto jazdil, dokázalo na plnú batériu spraviť pri mojej jazde 48 kilometrov. Na bežné presúvanie po meste je to viac než slušné. Prekvapil ma však parameter elektrického motora. Od začiatku sa mi zdal akýsi „dzivý“. Až neskôr mi Rišo píše, že samotný elektromotor má výkon 110 koní a krútiaci moment 320 Nm. Čiže aj bez spaľovacieho motora dokáže veľmi solídne s týmto sympatickým kombíkom pohnúť.
Vo veľkej miere som čerpal informácie práve z Rišovho testu rovnakej motorizácie z Februára tohto roku. On si dal tú námahu tie informácie dohľadať a mne sa nechcelo. Čiže ja len testujem, ako to spolupracuje s kombíkom. Môžem však subjektívne povedať, že krátka verzia sa mi páči viac. Ale to je skôr deformácia, lebo som na hatchback zvyknutý viac.
Hodné označenia GT?!
GT môže znamenať v dnešnej dobe hocičo. Od Gin Tonicu, cez Gran Turismo, až po označovanie grafických kariet v PC. V prípade tohto Peugeotu tomu rozumiem ako označenie Gran Tourer. Čiže pohodlné auto, ktoré vie aj väčšími rýchlosťami komfortne cestovať. A 225 koní tie väčšie rýchlosti vyvinúť vie. No Doubt! Na kúsku Nemeckej diaľnice kúsok od SK som dal dokonca maximálnu rýchlosť 241!!! km/h. Samozrejme tachometrových 241, no aj tak. Neviem, neviem, či moje Gti-čko toľko ide. Minimálne by sa navzájom potrápili. Moje pozorovanie však v tejto rýchlosti bolo to, že auto je neuveriteľne stabilné pri týchto rýchlostiach. Drží na ceste, ako priklincované a mal som pocit, že jeho rôzne záhyby a prelisy fungujú ako prvky pasívnej aerodynamiky, ktoré ho držia pri zemi. Veď len napríklad taký Airbus A318 má vzletovú rýchlosť 245 km/h. Čiže pridali by sme 308-čke nejaké krídla a môžeme s ňou lietať 😀
Maximálnu rýchlosť však testujeme preto, aby si ty už nemusel. Neskúšaj to na bežných cestách, je to naozaj nezodpovodné. Ja som to testoval na našom špeciálnom úseku cesty, ktoré už neslúži pre bežnú premávku. Na bežných úsekoch som však skúšal jeho podvozok. Rišo vo svojom teste totižto porovnal 308 s Golfom. Vraj jazdí lepšie ako Golf Mk.8. Pff
On má možno svoje cestičky, no ja tiež. Šup ho na Šturec. Po ceste na tento kopec na hranici západného a stredného Slovenska som si zapol režim e-Save. Chcel som si ušetriť nabitú batériu na kopec, nech mám k dispozícii celých 225 koní. Prekvapila ma hlavne spotreba po ceste tam, ktorá sa zastavila tesne pred zákrutami na 6.1 litra na 100 km (50% diaľnica/50% okresky). V režime e-Save totižto funguje ako bežný Hybrid. Drží rovnaké nabitie, ako pri zapnutí tohto režimu a tým pádom osciluje na 95%. Prepínam si teda auto do režimu Sport a idem trápiť tie zimné gumy.
Obutie tu máme inak v pohode. 308 GT obúva gumy s rozmerom 225/40 R18. Na hmotnosť 1800 kg relatívne postačujúce a na druhú stranu aj jemne zábavné. Auto nemá adaptívny podvozok, tak som bol sám zvedavý, ako Šturec zvládne. A na moje prekvapenie až veľmi dobre. Auto nemá vyslovene športový charakter, ale jazdí veľmi presvedčivo. Vďaka nízko umiestnenému ťažisku jazdí bez väčších náklonov a najväčším limitom sú brzdy a gumy. Motor sám o sebe vládze až do cca 160 km/h. Následne už rýchlosť stúpa pomalšie. Pádla pod volantom som nevyužíval a nechal pracovať plne mozog prevodovky. Tá má 8 stupňov a je to bežný hydromenič. Osvedčená, no nie pretekár.
Ak by som to však mal porovnať s Golfom, tak mal Rišo pravdu. Golf je vyslovene nudný. Toto má špecifické korenie na svojom obale, ktoré dodá jazdeniu príjemný after taste. Ak by Peugeot Sport pretvoril toto auto, pridal mu brzdy, aké malo 308 Gti a dostalo by samosvor, viem si predstaviť, že by som si nemusel dlho zvykať na nové auto v garáži. Fakt. Ako VW maniak hovorím, že sa mi jazdecky Peugeot 308 GT SW naozaj páčil.
Tlmiče si príjemne poddajné, no zároveň dostatočne tuhé. Práve tá tuhosť chýba celej MQB platforme od Nemeckej konkurencie. A na malý volant som si zvykol skorej, než som si ho stihol uvedomiť. Má to špecifický feel, ktorý sa mi však páči. Možno by mohol byť len trošku lepšie tvarovaný a nie pomaly hranatý.
Praktické a vybavené lepšie ako čokoľvek iné
Kombíky nie sú zrovna mojou slabinou. Viem však pekný kombík oceniť. Nový Leon v kombi verzii vyzerá super a napríklad aj nová Audi A4, či dokonca sa mi veľmi páči aj Kia Ceed SW. Na druhej strane rieky je nový Gold 8 Varriant, ktorý vyzerá, ako ortopedický pacient. A na piedestály tejto celej kategórie jednoznačne stojí Peugeot 308 SW. Nie je to totižto len natiahnutý hatchback. Je to kompletne odlišné auto s tak premakanými tvarmi, že z jeho kriviek odpadávam. Ten zadný kufor, za ten by sa nehanbil ani Urus. Jeho tvary sú veľmi odvážne a odtrhové hrany až nečakane agresívne. Do toho všetkého brutálne dobre zapadajú úzke svetlá so super podpisom. Ten je pre Peugeot už typický.
Dokopy sa mi celá 308 páči aj preto, ako je učupená k zemi. Jej svetlá výška nebude nikdy víťazom kategórie a je určite skôr pre tých opatrnejších. Ale vyzerá to spoločne s tými doplnkami karosérie v prípade GT verzie veľmi športovo. Cením dizajnérov v Peugeote aj za to, že nedali na auto zbytočne veľké oblúky blatníkov. Takto aj tie už priemerné 18-ky vyzerajú na aute dobre. Ostatné značky sa silou mocou ženú do obrovský diskov aj na kompakty a potom to na menších diskoch vyzerá, ako bezsrstá mačka. Bez urážky mačkám.
O dizajne som však toho natáral viac, než som chcel. Osobne milujem nové technológie. Robotický vysávač mám doma už 6 rokov, smart home som si zaviedol hneď ako sa dalo a tiež je to už zopár rokov, čo si všetko ovládam cez mobil. V obývyčke mi dominuje repro sústava od Yamahy a všetky žiarovky v dome mám od Philips HUE. Mám teda rád ambientné osvetlenie a to lepšie ozvučenie. V tomto ma Peugeot 308 absolútne nesklamal. Ba naopak.
308 GT má už v sérii úžasné audio Focal Premium Sound. Okrem toho, že je v interiéri elegantne zakomponované, tak jeho prejav je neuveriteľne čistý. Auto má odhlučnenie na priemernej úrovni, no majstri z Focal Sound sa pohrali aj s tým čo mali. Ak si ho človek nastaví, tak ako sa má, určite ho poteší ako mňa. V aute totižto osobne trávim veľa času, keď počúvam práve hudbu. Tým, že som dlhé roky hudbu aj komponoval, do auta som práve chodil svoje nahrávky počúvať. Aj preto mám teraz v Golfe Dynaudio. No Focal je určite lepší. A to ma dostalo.
Ak som už hovoril o tom ambientom osvetlení, potešila ma aj prítomnosť multifarbených LED líšt vo dverách, či na palubnej doske. Nič prestrelené, či kolotočárske. Je to elegantné, no rázne, ako francúzska móda. Videl som predchádzajúci Rišov test 308 GT z leta, kde bol navyše ešte aj modrý kožený interiér. Ten je geniááálny. Tu máme len štandardný čierny. Nevadí. Sedačky sú však masážne a to je unikát v tejto triede. Mne osobne aj vyhovovalo viac, že boli v strede alkantarové. Celokožené jedine ak by boli ventilované a to nie sú.
Ostatnými komfortnými prvkami sa Peugeot 308 dotiahol, ak aj nepredbehol konkurenciu. V tomto kúsku som mal aj panoramatickú strechu, ktoré dokáže slušne presvetliť interiér. Plus samozrejmosťou je 360 kamera s vynikajúcou kvalitou obrazu, či premakané Matrix LED svetlá, ktoré sú premierovo v Peugeote. Na prvý pokus však naozaj obstojné. Na čo by som si však najrýchlejšie zvykol, je bezkľúčové odomykanie so senzorom priblíženia. To je vec! Nemusím ťapkať klučku a rozmýšlať, či som zamkol!
Je však jedno miesto, kde 308 trošku „pokulháva“. Je ním miesto vzadu. 308 SW nepatrí medzi najväčšie autá segmentu a na zadných sedačkách to je cítiť. Pre rodinu s jedným dieťaťom áno, ale viac asi nie. Môžu za to aj hrubé predné sedačky. No čo už. Za krásu sa platí vysoká daň.
Vyliečilo ma?!
Ak máš vo svojom okolí človeka, čo nedá dopustiť na VW, tak to budeš chápať. Dal by si mu najradšej facku a povedal, nech si rozšíri obzory?! Zaslúžil by si. Ja som totižto dal šancu spoznať aj inú európsku krajinu a môžem bez výčitiek povedať, že neľutujem. Peugeot 308 SW GT Hybrid mi otvoril oči. Nie je svet len čierny a biely. A VW už dávno nerobí najlepšie autá. Asi len toľko k tomu.
308-čka je úžasný výtvor, geniálne auto a krásny kombík. Navyše ponúka aj príjemnú stránku športovosti, kedy aj aktívny vodič bude spokojný s jeho službami a podvozkom. Achillovou pätou celého Peugeotu 308 Hybrid môže byť však cena. V tomto prevedení stojí po zľave 44 690€ bez akýchkoľvek doplatkov. Jeho kúpa sa oplatí vyslovene vtedy, ak človek bude môcť ušetriť s nabíjaním na tankovaní. Inak by som možno aj ja skôr siahol po lacnejšej verzii s trojvalcom. A tieto slová som dlho zvažoval. Za mňa je to teda perfektný adept na moje budúce auto. Ďakujem za otvorenie očí.
Za fotky dávam neodštiepiteľný kredit šikovnému: https://www.instagram.com/benkokuko/