Sú to takmer rovné 3 roky, kedy u nás v redakcii zakotvil veľmi podobný Peugeot 3008 na test. Zároveň je to aj celých 6 rokov, čo sme model 3008 mali u nás vôbec po prvýkrát. Okrem toho, že je to už šialených 6 rokov, bol to zároveň aj moment, kedy sme mali vôbec čo dočinenia s autom od značky Peugeot. Práve táto značka bola prvá, ktorá nám uverila a ktorej sa naša práca páčila natoľko, že nám poskytla priestor. Doteraz som za to nesmierne vďačný a k Peugeotu mám veľmi svojský a blízky vzťah. A teda konkrétne model 3008 je môjmu srdcu úplne najbližší. Z jeho portfólia sme mali možnosť vyskúšať už naozaj všetko. Od základnej 1.2 PureTech, až po tento vrchol ponuky v podobe Hybrid4. Zažili sme ešte dokonca aj éru, kedy mu pod kapotou tĺkol naftový motor 2.0 BlueHDi s výkonom 180 koní a teda dnes už nahradený slabším 1.5 BlueHDi. Myslím si, že som teda v správnej pozícii na to, aby som druhú generáciu modelu 3008 patrične zhrnul a vybral si z nej tie highlighty, ktoré mňa osobne najviac očarili. Zároveň však je práve teraz tá správna príležitosť k tomu, povedať čo sa mi naopak aj nepáčilo a viem, že už nikomu tým neuškodím.

Otvorene môžem povedať, že dnes v ruke držím to naj, čo kedy 3008-čka mohla poskytnúť. Nám už známy pohon Hybrid4, ktorý pozostáva zo spaľovacieho motoru 1.6 PureTech, ktorý je doplnený dvoma elektromotormi, vďaka ktorým má ako jediný pohon všetkých štyroch kolies. Systémový výkon neostal absolútne zahanbený a tento Peugeot má výkon úctyhodných 300 koní. O tomto aute sa v čase jeho predstavenia štyri roky dozadu popísalo hocičo a ľudí to vtedy očarilo. Bol to moment, kedy takýto výkon prišiel do „bežných“ SUV v tomto kompaktnom segmente a zároveň aj nahliadnutie do budúcnosti elektrifikovaných pohonov značky Peugeot. Popravde, v prvých momentoch som tomuto pohonu neveril a obával som sa slabých predajov.

Pravda je však taká, ža ak sa začneš viac obzerať po cestách Slovenska, tak tých 3008-čiek na zelených značkách zopár uvidíš behať. Vždy, keď som takú stretol, vedel som, že ju nemám šponovať a nemusím sa pokúšať ju poraziť na „semafórovom závode“. Spomienky mám na toto auto veru pekné a tento týždeň bol ako nahliadnutie do starého rodinného albumu.

 

 

Krátko k pohonu

Viacero ľudí bude čítať tento článok ako plnohodnotný test tohto modelu. Aby si sa však dozvedel tie najrelevantnejšie informácie a zároveň aby som sa neopakoval, prečítaj si náš test práve spred troch rokov ešte teda predfaceliftovej verzie: TEST 3008 Hybrid4. Teraz len v krátkosti zhrniem, ako sa s týmto plugin-hybridom dá žiť v roku 2023. Vyložme si karty na stôl a povedzme si, že 13.2 kWh batéria z čoho reálna kapacita je 11.2 kWh, je v dnešnej dobe už skôr podpriemer. Aj keď v tomto prípade ide tak skôr o efektivitu celého pohonu v tak veľkom aute, ako o kapacitu batérie. Napríklad taká 308-čka Hybrid s ešte menšou batériou dokáže na plné nabitie spraviť aj 60 km. Tu sa však bavíme skôr o hranici 44 až 48 kilometrov.

V roku 2023 sa plugin-hybridy posunuli o kus ďalej a bez problémov ponúkajú batérie s kapacitou na úrovni 16 až 18 kWh, čo by im malo vystačiť na reálny dojazd dvojnásobku toho, čo ponúka 3008 Hybrid4. Ak sa však pozrieme na to, že sa technologicky jedná o takmer 4-ročné auté, je stále veľmi postačujúce. Počas týždňa mi to na dochádzanie zo satelitnej dediny pri Trnave do jeho centra absolútne postačovalo a s danou kapacitou a dojazdom som vedel operovať aj dva celé dni. Väčšia kapacita batérie by znamenala len väčší akčný rádius a možno aj tri celé dni fungovania po meste bez potreby štartovania motora, či nabíjania. Po chvíľke s plugin-hybridom som sa však naučil jednu vec.

Ajtak ho nabíjam každú noc. Človek si pri PHEV zvykne na ten elektrický pohon a na jazdenie „zadarmo“. Ak máš sadzbu DD3, kde máš aj nočný prúd, tak ťa reálne nabitie tejto batérie z 0 na 100% stojí celkovo 1.3€ aj vrátane ceny za distribúciu elektrickej energie. Pri dnešnej tarife je cena za 1 kWh pri DD3 a pri nočnom prúde 0.11€ za kWh. Ak by sme teda počítali s reálnym dojazdom rovných 50 kilometrov v ideálnych podmienkach, tak 100 kilometrov by ťa v prepočte stálo len 2.6€ namiesto benzínových 12€ pri spotrebe na úrovni 7 litrov benzínu na 100 km. Aj takto sa teda dá šetriť. Osobne som si na DD3 posvietil u mňa doma o čosi viac a pri mojom štýle bývania sa mi oplatí najviac, aj keď mám ročnú spotrebu len cca na úrovni 1600 kWh.

Naučil som sa totižto mnohé spotrebiče plánovať na nočné hodiny ako aj práčku, tak aj umývačku riadu. Rovnako tak to platí s nabíjaním, kde z 230V siete nabijem takýto Peugeot za presne to okno 8 hodín v lacnejšej nočnej tarife. Vďaka tomuto som vedel ušetriť cca 80€ ročne len na elektrickej energii aj napriek tomu, že pravidelne nabíjam plugin-hybridy cez moju vlastnú sieť. Plugin-hybrid sa však oplatí len tomu, kto ho vyslovene má kde nabíjať. Či už doma, alebo v práci.

Inak to zmysel nedáva a v prípade 3008 Hybrid4 by si sa bez nabíjania v meste dostal na spotrebu takmer až 7 litrov na 100 kilometrov. Mimo mesta klesne na cca 5.8 litra a na diaľnici znova o niečo málo stúpne na finálnu spotrebu 6.6 litra na 100 kilometrov. Samotný pohon je však veľmi vďačný a prácu so 4×4 si robí presne ako má. Aj keď teda drvivú väčšinu času je to elektrická zadokolka.

 

 

Prejdime k podstate

Uvažoval som, ako to celé poňať. Najlepšie však bude spôsobom TOP 3 a 3. Tým, že sme si spolu niečo odžili, tak viem týmto finálnym testom odovzdať posolstvo ďalšej generácii modelu 3008 a za pár mesiacov si to znova prečítať a zodpovedať si, koľko z toho sa reálne aj naplnilo.

 

To najlepšie

  • Originálne vône Peugeot Amplify, ktoré boli dostupné v predfacelifte tohto modelu, no do faceliftu sa žiaľ už nedostali. Toto je presne to, vďaka čomu som si 3008-čku tak dobre zapamätal a tak silno mi utkvela v pamäti a aj pri srdci. Je dokázané, že najviac spomienok si človek vie vybaviť práve vďaka vôni. Naša pamäť v tomto funguje ako špongia, ktorej sa aktivujú špecifické neuróny a do našej dlhodobej pamäte dokáže uložiť vône aj na desiatky rokov. Potom stačí tú ktorú vôňu raz zacítiť a spomienky sú naspäť. Aj na tomto princípe funguje aroma-terapia pre ľudí s Alzheimerom, ktorá vykazuje veľmi dobré výsledky.

Osobne si napríklad zvyknem na každej dovolenke v zahraničí kúpiť vždy jeden výnimočný parfém, ktorý následne použijem párkrát do roka, len aby som si pripomenul tie pocity, ktoré som v tej ktorej destinácii zažíval. A 3008-čka toto ponúkala. Okrem toho, že od prvého momentu si ťa získala jej vzhľadom, tak po nasadnutí do jej interiéru ťa privítala veľmi pekná vôňa typická pre Peuegot. Mohol si si meniť medzi Harmony Wood, Cosmic Cuir a Aerodrive. Každá mala niečo do seba a toto by som si veľmi prial, aby Peugeot v budúcnosti vrátil naspäť.

 

  • Dizajn a spracovanie interiéru. Bez pochýb Peugeot v roku 2016 priniesol niečo, čo konkurencii riadne zatopilo pod kotlom. Veď schválne si pozri aké autá a aké dizajny ponúkali v tej dobe konkurenti. Všetko bolo také obyčajné a práve Peugeot to celé rozbil. Svojim dizajnérom dal vytúžené navýšenie platu a tí sa mu za to poďakovali hneď niekoľko-krát. Interiér 3008-čky následne definoval celé ďalšie smerovanie značky a jej dizajnu. Veď pozri sa aj dnes na tú palubnú dosku, či tie materiály, ktoré stále aj dnes považujem za revolučné. Dať látku na palubnú dosku?! Perfektné! Celý interiér je absolútne dokonalý! Aj vrátane ambientného osvetlenia, ktoré je aj pod roletkou panoramatickej strechy a v noci vytvára veľmi príjemnú atmosféru.

 

  • Kompaktnosť. Peugeot 3008 sa nikdy nehral na najväčšie auto v segmente. Do bodky presne spĺňal definíciu mestského SUV kompaktných rozmerov a poskytol naozaj obratnosť, perfektný výhľad a praktickosť do rozbúrených ulíc veľkomiest. Toto je aspekt, ktorý mu naozaj svedčí a vďaka nemu si ho veľké množstvo ľudí aj vybralo. Bodaj by toto zachovali aj pri budúcej generácii, ktorá rovnako nemusí hrať priestorové symfónie.

 

  • +1 Technologické inovácie. Jednu z nich som už spomenul a to bola práva patentovaná vôňa Peugeotu. Ďalšími sú napríklad nočné videnie, ktoré je unikátom v tomto segmente, či Shift-by-wire, ktorý rovnako v danej kategórii predtým nikdy nebol. Peugeot zároveň inovoval a bol úplne prvý, ktorý spravil 300 koňový plugin-hybrid za použitia dvoch elektromotorov a spaľovacieho motora.

 

A toto už nie…

  • Ovládanie tempomatu pod volantom. Ďakujem, ale už naozaj stačilo. Viem, že to už nová 3008-čka nebude mať, ale tento ovládač, ktorý pamätá ešte Zelenú vlnu na Rádiu Slovensko som už nemohol vystáť. Áno, áno, na jeho logiku ovládania som si za tie roky zvykol, ale moderné a ergonomické to už naozaj nie je. Ale to je len taká drobnosť.

 

  • Ako aj absencia auto-holdu. To už naozaj mohli vymyslieť a pevne verím, že to nový Peugeot 3008 bude mať. Dokonca túto funkciu nemá ani najnovšia 408-čka, tak sa trošku obávam toho, že to nenájdeme ani v nadchádzajúcej generácie bestselleru z dielne Peugeotu.

 

  • A nechcem už ani tento obrovský kľúč. V dobe bezkľúčového odomykania, ktoré inak na Peugeote funguje bez potreby dotyku, že stačí od auta odísť, je takto obrovský kľúč, ako používa Peugeot, už vyslovene pomstou skladníkov. Hlavne takto moderná značka by si zaslúžila naozaj pekný, moderný a hlavne malý kľúč. Myslíš, že by sme sa mohli dočkať?!

 

Po revolúcii príde evolúcia?!

Dosluhujúca generácia modelu 3008 dokázala pretvoriť inak fádne auto na auto, o ktoré bol naozaj solídny záujem. Ľudia si 3008-čku veľmi obľúbili vrátane mňa a tak teraz čaká Peugeot veľmi ťažká úloha. Obhájiť si svoje postavenie. My už napríklad vieme, ako bude nová generácia vyzerať, keďže značka už oficiálne predstavila jej elektrickú podobu a tam je práve vidno, že experimentov sa už stránia. Aj keď po novom bude 3008 karosérie SUV Fastback, ale stále je v nej vidieť niečo z jej druhej generácie. Ten základ a to DNA je rovnaké.

Nová generácia dostane prvýkrát plne elektrickú podobu a zároveň prvýkrát dostane aj mnoho prvkov výbavy. Pribudnú napríklad matrixové svetlá, vyhrievaný volant, panoramatický i-Cockpit s veľkosťou až 21″, 360º kamera, či 20″ disky kolies. O benzínovej variante, či hybridnej zatiaľ Peugeot mlčí. Je však viac než isté, že bude určite aj tá, keďže Peugeot má čas ešte 7 rokov podľa ich slov na prechod na čisto elektrické modely.

Už teraz sa teda veľmi teším na novinku od Peugotu a pripomína mi to, ako ten čas letí. 3008-čka bolo to najlepšie čo Peugeot ponúkal a otvorila mi miesto pre veľmi pozitívne emócie z auta ako takého. Verím, že ešte raz v živote zažijem tú krásnu vôňu Cosmic Cuir.