7 rokov na scéne. 7 rokov vám prinášame testy áut v našom podaní a snažíme sa do toho dávať zároveň kúsok kvality a akejsi inakosti. Ten život strašne rýchlo letí a ani sme sa nenazdali a náš redakčný strom už je vidieť aj medzi harcovníkmi. Začíname spoznávať tváre iných, ktorí stoja za testami v etablovaných médiách. Hlavne však prežívame generácie áut a ich facelifty. Tieto autá žijú spolu s nami. Od predstavenia až po ukončenie modelu sme pri nich a dávame im zabrať. Možno však sme aj my spätnou väzbou pre výrobcov, na základe ktorej svoje autá v budúcnosti modifikujú.

Tých 7 rokov sa postaralo napríklad aj o to, že sme prežili príchod novej generácie modelu 2008 a dokonca už aj jeho faceliftu, ktorý máme práve teraz v rukách. Model 2008 sa na Slovensku teší veľkej obľube a na našich cestách ho stretávame veru často. Priniesol svieži vietor do segmentu „béčkových“ mestských SUV a aj vďaka nemu sa menil a vyvíjal dizajnový jazyk značky. Tento model patrí k najúspešnejším autám značky Peugeot. Rovnako dobre sa darilo bežnej benzínovej verzii, no aj elektrickej. A my sa teraz spolu pozrieme, čo sa na facelifte zmenilo a čo sa ešte zmeniť mohlo.

Peugeot je už dlhé roky známy tým, že akonáhle prinesie facelift, tak sa zásadne nelíši od svojich súrodencov. Vždy je to vylepšenie, už niečoho celkom vydareného. Aj vďaka tomu dizajn pred-facelift verzií tak rýchlo nezostárne a pre bežného človeka môžu byť tie rozdiely zanedbateľné. Platí to aj pri modely 508, 3008, či sestričku 208. Faceliftom si vždy vieme predstaviť aj budúce smerovanie značky v jej dizajne. Teda minimálne pri Peugeote to platí dvojnásobne. Ich modernizácie sú vyslovene evolučného charakteru a pri pohľade na predchodcov človek dostáva pocit, že Peugeot je ekosystém, ktorý postupne rastie. Nikdy to nebol zásadný skok, aj keď sa to na prvý pohľad môže tak zdať.

 

 

Na prvý pohľad sa nám teda v prípade modernizovanej 2008-čky zmenil práve predok. Ten dostal drsnejšie tri drápy vo svojom nárazníku, ktoré z neho robia už dospelého kráľa džungle. Začalo to bez drápov, druhá generácia mala jeden dráp a facelift má tie drápy tri. Čo bude mať tretia generácia? 🙂 Nechajme sa prekvapiť. Ak sa však pozrieš lepšie, viditeľne sa zmenil aj nárazník, ktorý je viac zjednotený a dizajnéri vytvorili plynulý prechod masky chladiča a lakovanej časti nárazníka. Svetlá samotné zároveň dostali úplne novú grafiku. V prípade predfaceliftu však dráp nadväzoval na hlavné svetlá, hlavne v prípade ich najvyššej špecifikácie. V tomto prípade, budem ich nazývať „drápové“ svetlá, nemajú pokračovanie v hlavných svetlách. Tvoria skôr akúsi samostatnú dizajnovú rysu auta.

Bez zmeny neostali ani zadné partie auta, no tu sa skôr bavíme o kozmetických úpravách svetiel. Nič zásadné. Počet ich segmentov ostal bez zmeny, zmenila sa len grafika. A v zadnej časti nám pribudli dve reálne koncovky výfuku, ktoré ma najskôr odrbali, že som si myslel, že máme GT-čko so 155 koňovým motorom. To sa však už nekoná a reálne dve koncovky na oboch stranách dostala dnes už aj 130-koňová verzia, ktorá je zároveň vrcholom súčasnej ponuky čisto benzínových motorizácií. Pozrime sa teda na jej všetky zmeny podrobnejšie.

 

130 koní. Dosť.

1.2 PureTech je už rokmi osvedčený motor z ponuky Peugeotu. Vo výrobe a v sériovej podobe je už od roku 2012 a za tento čas získal veľké množstvo vylepšení a modifikácii, aby sa jednalo o v súčasnej dobe veľmi spoľahlivý trojvalcový motor. Sranda je, že fóbiu z trojvalcov máme len my na Slovensku, no všade v zahraničí je to všetkým absolútne jedno. Hlavné je, že to jazdí a nežerie to 10 litrov. My sme však všetci premúdrelí odborníci na motory s vnútorným spaľovaním a tieto trojvalce potrebujeme stále kritizovať a komentovať. Sme ozaj nepoučiteľní? Buďme radi, že tu spaľovacie motory ešte vôbec máme a nerobme to výrobcom ešte ťažšie. Aj keď názor nejakého Lojza zo Slovenska im môže byť úplne ukradnutý. Nech si Lojzo kúpi Octaviu prvej generácie.

Motor v nami testovanej faceliftovanej 2008 sa označuje EB2DTS a jedná sa o motor, ktorý sa montuje do modelov PSA od roku 2014 a teda nabehal už milióny kilometrov. V princípe sa jedná o veľmi spoľahlivý motor, ktorý mal a má len zopár problémov, ktoré sú riešiteľné správnou údržbou. Hlavným problémom tohto motora je jeho rozvodový remeň, ktorý je máčaný v oleji. S rovnakým problémom sa pasovali aj iné značky pri trojvalcoch. Týmto technologickým riešením chceli výrobcovia docieliť nižšiu hlučnosť motora spojenú aj s nižším odporom rozvodového systému. Interval výmeny rozvodov bol od výrobcu nastavený na 180 tisíc kilometrov. Toto však rozvodový remeň pri dodržiavaní štandardných intervalov na výmenu oleja nezvládal.

Interval, ako je už známe, je nastavený na 2 roky a 30 000 km. Možno však nevieš, že aj tento interval diktuje výrobcom Európska Únia. Totižto aj pri výmenách oleja sa sleduje podiel emisií vyprodukovaných pri výrobe a preprave motorových olejov. Ak výrobca nastaví interval na 2 roky a 30 000 km, tak produkuje také auto vo finále menej emisií CO2, ako keby bol interval skrátený na 20 000 km a jeden rok. Toto isté platí aj pri brzdách a aj pri rozvodoch. V prípade tohto motora je však s natiahnutým intervalom problém a po týchto kilometroch môže obsahovať olej veľký podiel benzínu. Aj preto výrobca dodal do týchto motorov snímač kvality oleja, ktorý vyzve na výmenu oleja omnoho skôr, ako je predpísané. Hlavne pri mestských jazdách sa benzín do oleja dostáva veľmi jednoducho, hlavne keď motor ešte nie je zohriaty a stieracie krúžky na valcoch nepracujú, ako by mali.

Ak sa teda olej nevymenil skôr, tak je dobre známe, že benzín má tendenciu leptať gumené materiály. Aj kvôli tomu sa remeň opotreboval výrazne skôr, ako pri 180 000 km a tak nastalo jeho rozpadnutie a absolútny kolaps rozvodového mechanizmu motora. To znamenalo samozrejme nenávratné poškodenie spaľovacieho priestoru, valcov, piestov a ventilov. Pri týchto nových motoroc, ktorý je prítomný aj v našej 2008-čke je odporúčané meniť rozvodový remeň pri 120 000 km, čo zabezpečí bezproblémovú prevádzku. Rovnako si treba však dávať pozor aj na olej, ktorý do motora lejete. Ak je už vozidlo po záruke, nech vás ani nenapadne liať tam nejakú náhradu. Vždy len originál predpísaný výrobcom s presným podielom aditív! Motor sa vám za to naozaj odvďačí veľmi dlhou životnosťou.

Tým, že sa jedná o benzínový motor s priamym vstrekovaním paliva, je dobré zvážiť aj aditíva paliva. Ak nie si zvyknutý tankovať 100 oktán, zváž určite použitie VIF, či podobného aditíva pre čo najmenšiu karbonizáciu sania. Pri nízkoobjemových motoroch s priamym vstrekovaním je to veľmi podstatná vec. Ak dodržíš tieto naše odporúčania, tak nielen tento 1.2 PureTech, ale aj iné motory ťa budú poslúchať roky-rokúce.

Samotný motor je inak slušne dynamickým kúskom. Peugeot ťaží v prípade svojho trojvalca z väčšieho objemu, vďaka čomu má motor až 230 Nm už od 1750 otáčok. To je výrazne viac, ako jednolitrové trojvalce, ktoré majú sotva 200 Nm. Krútiaci moment oceníte hlavne v meste, kedy sa motor zdá až prekvapivo dynamický. Aj preto ma prvé tri dni klamal, že som si myslel, že má 155 koní a dve koncovky výfuku ma v tom len utvrdzovali. Tento výkon si Peugeot nechal pre elektrickú variantu e-2008.

Ak však uvažuješ nad týmto modelom, určite ťa bude zaujímať aj spotreba. Tá ma rovnako milo prekvapila, ako aj výkon tohto motorčeka. Po meste som mal počas celého týždňa spotrebu nepresahujúcu 6.6 litra na 100 km. Pohybovala sa od 6.3 po 6.6 – záležalo od premávky. Mimo mesta dokázal ísť aj na 5 litrov a na diaľnici si vytiahol z nádrže 5.4 litra pri 120 km/h a 6.1 litra pri 135 km/h. A to je jeho najsilnejšia stránka aj spolu s veľmi nízkou hlučnosťou. Viem si toto auto predstaviť aj na každodenné dochádzanie po diaľnici do práce. Pre pravých diaľničiarov však Peugeot stále ponúka v prípade 2008-čky aj 1.5 BlueHDi, čo je zároveň jediný dostupný 4 valec.

 

 

Potrebuješ celý balík

Dobré auto do mesta nie je len o správnom motore. Dôležitým partnerom k motoru je schopná prevodovka a nemenej talentovaný podvozok. Peugeot nenechal nič na náhodu. Prevodovka je už dobre známa partnerka s označením AW F8F35 od spoločnosti Aisin. Za týmto označením sa skrýva hydrodynamický menič krútiaceho momentu, ktorý si prišiel do 2008-čky doslova oddýchnúť. Tento výber prevodovky je veľmi netradičný hlavne na benzínové motory s tromi valcami. Väčšina výrobcov používa v mestských B-čkových SUV dvojspojkové prevodovky. Načo by to však Peugeot robil, ak majú už naozaj vychytaný hydromenič od Aisinu. Aj vďaka tejto prevodovke dosahuje motor veľmi dobrých parametrov zrýchlenia a naopak aj spotreby. Na diaľnici totižto pri rýchlosti 130 km/h točí na ôsmom prevodovom stupni len 2400 otáčok. Motor je teda v správnom funkčnom rozsahu otáčok a teda dokáže efektívne pracovať.

Výkon sa potom prenáša samozrejme len na predné kolesá. Peugeot 2008 nikdy ani nebol dostupný s pohonom všetkých kolies, koniec koncov ako všetky Peugeoty. To znamená, že zadnú nápravu tu máme jednoduchšej konštrukcie s polotuhou torznou priečkou. Myslím, že nič iné sa ani nedá čakať. Ako však už štandard automobiliek nastavil, tak aj tieto podvozky dokážu odviesť rovnako dobrú prácu, ako multilink. Obzvlášť pri týchto ľahkých autách, ktoré nepotrebujú pracovať nezávisle s oboma kolesami pri prenose hmotnosti. Dôležitejšie pre mňa je skôr to, že 2008-čka je na týchto 17″ diskoch vyvážene vyladená. Ani tvrdá, ani mäkká a na podvozok sa dá v akomkoľvek scenári spoľahnúť. Jazda s ním sa mi páči a bude sa aj tvojej žene.

Tebe sa zas budú páčiť tieto disky. Možno. Ak si zástanca skôr dynamickejšieho vzhľadu, siahni po 18″, ktoré sú tiež dostupné. Čo si však myslím ja o týchto diskoch?! Ich dizajn je strašne divný. Viem, inšpirovali sa novou 408-čkou a zároveň chcú výjsť z konvenčnej doby a priniesť na autá niečo nové. Je však naozaj toto, čo chceme?! Budem kritický, no poviem, že mne sa tieto disky moc nepáčia. Dizajn auta vďaka ním pôsobí staršie, keďže sú skôr retro, ako moderné. Nemôžem si pomôcť a prijal by som skôr niečo „sportovejšie“.

 

Nájdi 5 rozdielov

Interiér je na úplne prvý pohľad bez akejkoľvek zmeny. V princípe je to aj pravda a zmeny sa dotkli skôr drobností, ktoré si je veľmi ťažké všimnúť na prvú. Veril som, že s príchodom faceliftu dostane 2008 aj 208 nový volant, ktorý nájdeme v novej 308, či 408. To sa však nekoná a máme tu rovnaký volant, ako pri predfacelifte. Jediný rozdiel je logo, keďže tu máme nové aj na volante aj navonok. Za týmto staro-starým volantom nájdeme vynovený 3D i-Cockpit, ktorý dostal modernejšiu grafiku. Rovnakým vylepšením prešiel aj displej infotainmentu, kde sa v 10″ uhlopriečke usídlil aktualizovaný systém Peugeotu.

Najzásadnejšia zmena interiéru sa odohrala v stredovej konzole, kde bol pôvodne známy joystick voliču radenia. Ako už vidíš, bol nahradený menším voličom, ktorý je zapracovaný do povrchu stredovej konzoly a tak sa celý stredový panel opticky zmenšil. Rozdiel je aj v spracovaní sedačiek, ktoré dostali nový vzhľad a iné prešívanie. To je však čo sa zmien týka všetko. Či som sklamaný?! Dizajn 2008-čky bol už aj predtým vyslovene nadčasový a vyjadril som sa k nemu, ako ku veľmi prémiovému. To samozrejme stále platí. Z aktuálnej ponuky B-segmentu je stále 2008 najkvalitnejšie spracované auto, čo sa týka použitých materiálov a celkového pocitu z interiéru. Toto meniť ani nemali prečo.

 

 

Podľa môjho názoru však mohli vymeniť volant za modernizovaný a zbaviť sa tak ovládania tempomatu spod volantu. Toto riešenie má už svoj vek a v súčasných Peugeotoch to nemá čo robiť. Za týmto názorom si stojím. To je však jediná výčitka z mojej strany k zmenám v interiéri. A predsa ešte jedna. 2008-čka už neponúka prémiový audiosystém Focal. Dôvod nepoznám, no budeš si musieť pri hudbe vystačiť so základným audiosystémom, ktorý disponuje štandardne šiestimi reproduktormi.

Výhodou v prípade novej 2008-čky sú jej svetlá. Už v základnej výbave totižto dostaneš LED svetlá a v najvyššej verzii GT ich máš aj automatické s vyššou intenzitou. LED denné svietenie v podobe drápov tu však bude vždy. Peugeot teda vsadil v prípade faceliftu na menšie množstvo zmien, vďaka ktorým sa však posunuli cenovo bližšie ku konkurencii. Viacerých dokonca s cenou aj podliezli a to je v súčasnosti najsilnejšia stránka Peugeotu. Takto vybavená 2008-čka, ako vidíš u nás, ťa totižto nebude stáť viac ako 28000€ s DPH, čo je v danej výbave naozaj už prijateľná ponuka.

Ak však nehľadáš takto vybavené auto a stačí ti do mesta ten bežný základ, tak s manuálnou prevodovkou začína na 19990€ s DPH. S automatickou prevodovkou je cena na úrovni 25690€ s DPH. Peugeot navyše ku každému vozidlu ponúka zdarma záruku na 4 roky a 60 000 km.

 

 

Pre tých, čo hľadajú viac

Peugeot musíš chcieť. Ten sa ti musí páčiť a kupuješ si ho hlavne pre jeho extravagantný dizajn oproti nemeckým „šedým“ autám. Za danú cenovku ponúka naozaj krásne vybavený interiér, kde ma ešte okrem všetkého nadchlo aj pekné ambientné podsvietenie, čo v konkurencii tiež nie je pravidlom. Motoricky je táto voľba to najlepšie, čo môžeš spraviť. Osvedčený trojvalec s vyšším objemom a veľmi slušným výkonom ti zabezpečí dlhoročné bezproblémové užívanie si auta.

Ak teda hľadáš ideálne auto do mesta pre svoju polovičku, verím, že toto bude horúci adept. Zober ju do predajne Peugeotu a ja verím, že si 2008-čku na prvý pohľad zamiluje. A ak plánuješ auto financovať cez leasing, tak od Peugeotu v súčasnosti dostaneš aj Prestige Bonus v hodnote až 1000€ s DPH, čo pokryje veľkú časť navýšenia. Zaujala ťa nová 2008-čka?