Pri žiadnej inej značke neomielame toľko slovo „prémiovka“, ako práve pri značke pôvodom z Francúzska – Peugeot. Exkluzívne sa nám dostala do rúk nová 308-čka a tá nám len potvrdila to, že prémia a Peugeot majú v dnešnej dobe veľmi veľa spoločného. A nenarážam tým na cenu ich modelov ty farizej! O ich autách sme popísali už slušných pár strán a tak viem, že máme právo hodnotiť to, akým smerom sa rozhodli ísť. V roku 2022 však všetky ich kroky dávajú zmysel a predbehli konkurenciu – áno myslím tú Nemeckú – o niekoľko krokov. Okrem toho a aj vďaka spojeniu síl s ďalšou veľkou skupinou výrobcov, majú teraz omnoho väčšie možnosti a Peugeot sa v skupine Stellantis dostal hierarchicky na pomyselný vrchol. Všetky technológie postupne preberajú iní výrobcovia koncernu od nich.

Poďme však pekne od začiatku, kde to začalo a kedy sa začala značka transformovať do podoby, akú ju vidíme dnes. Bod zlomu moderného Peugeotu bol pri modeli 3008 v roku 2016. Už vtedy sa nám predstavilo auto, ktoré vo svojej triede ťažko hľadalo konkurenciu v kvalite a úrovni spracovania interiéru aj exteriéru. Dizajnér značky dobre vedel, čo robí, keď sa pustil do neznámych vôd nových materiálov a úplne nových tvarov. Z modelu 3008 máme veľmi pozitívny zážitok pokaždé, ako sa nám dostane na týždeň do garáže. Rovnako tak nás potešil príchod nedocenenej 508-čky. Postupne vymierajúca kategória ju postupne posúva do úzadia. Ale aj v prípade modelu 508 sme jasne videli znaky toho, že sa Peugeot za každú cenu chce odlíšiť zopár prvkami od konkurencie. Pokiaľ dobre viem, bol jeden z prvých, ktorý prišiel s privítacou ceremóniou svetiel a zároveň prvý, ktorý ponúkal v tejto kategórii bezrámové okná.

Rok na to predstavili svoje dva Béčkové modely. 208 a 2008 dostali znova o niečo viac, ako v tej dobe iné „béčka“. Veľmi extravagantný dizajn a nádych moderného luxusu za volantom. Brutálne dobre spracované materiály, sedačky mimo segment a prvý reálny 3D kokpit na svete. Nikto doteraz nevytvoril niečo podobné a tak premakané. Týmto modelom sa u nás aj v Európe veľmi zadarilo a sága pokračuje ďalej. A máme tu rok 2021 a Peugeot predstavuje novú etapu ich dizajnu a novú identitu značky. Ako mnohé iné značka, aj Peugeot si vybral na to znova model z C-segmentu. Aj predtým bola práve 308, ktorá posunula Peugeot do nových vôd proti prúdu konkurencie. Spojili všetky ich doterajšie nápady, technológie, pridali niekoľko nových a vytvorili plnohodnotného zástupcu prémiového B-segmentu. Áno, dobre čítaš. Možno to nikto iní nepovie, no ja som o tom presvedčený. Peugeot 308 GT je plnohodnotné prémiové auto so všetkým, čo k tomu patrí. A poďme si povedať tie dôvody a ich obhajobu.

 

 

225 koní je dosť?!

Dobre, začnem možno od tej stránky, ktorá možno bude mať najmenej fanúšikov môjho názoru, že Peugeot 308 je prémiovka. A tým je ponuka motorov. Ak sa pozrieme na konkurenciu v tomto segmente, tak nájdeme početné zastúpenie výkonnejších štvorvalcov a hlavne s pohonom 4×4. Spomeniem napríklad BMW radu 1, či Mercedes A. Ponuka 308-čky začína na slabšej 1.2-ke s výkonom 110 koní. Tým si sám sebe možno protirečím, no ak sa však pozrieme na konkurenciu, nie je na tom o moc lepšie. Z čisto benzínových motorov tu nájdeme teda výhradne len 1.2 PureTech s najvyšším výkonom 130 koní. Naftové motory zrejme tiež neočaria bonitnejšiu klientelu, keďže tu nájdeme výhradne len 1.5 BlueHDI s výkonom 130 koní. Do pŕs sa však bijú dve hybridné motorizácia s objemom 1.6 litra a výkonom 180, alebo 225 koní. Práve tieto budú podľa môjho názoru veľmi obľúbené.

Nám sa pod kapotou testovaného kúsku skrýva práve vrchol ponuky v podobe 225 koňovej plugin-hybridnej 1.6-ky PureTech. Možno aj vďaka tomuto motoru som ako očarovaný a stoj, čo stoj si tvrdím svoje o tej prémiovke. Táto motorizácia je zhodná s tou, ktorú sme mali aj rok dozadu v 508 Hybrid. Dynamika jej teda určite nechýba a to platí aj v prípade vybitých batérií. Samotný spaľovací motor má výkon 180 koní. Aj spolu s krútiacim momentom na úrovni 250 Nm sú to relatívne bežné parametre. Ten ekologickejší motor skrytý pod kapotou má sám o sebe výkon 110 koní a krútiaci moment 320 Nm. Je to motor z dielne spoločnosti Bosch rovnako, ako v prípade 3008 Hybrid4. Nenachádza sa tu teda motor od Vitesco Technologies, tak ako v e-208.

Spoločný výkon majú 225 koní a krútiaci moment 350 Nm. Myslím, že parametre hovoria samé za seba. V praxi tieto čísla znamenajú veľmi príjemnú dynamiku, ktorá postačuje na bezpečné predbiehania, zaradenia sa na diaľnicu, či obligátne meranie zrýchlenia z 0 na 100. Konkrétny kúsok pokorí stovku za 7.5 sekundy. Zaujímavosťou je, že o 45 koní slabší Hybrid dosiahne rovnakú rýchlosť za 7.6 sekundy, čo je minimálny až nebadateľný rozdiel. Vyšší výkon je poznať až pri dynamickom zrýchlení, kde má 225 koňová verzia výraznejšie navrch. Zmena však je výhradne v benzínovom agregáte, ktorý v prípade slabšej verzie má výkon 150 koní. Elektromotor tu nájdeme totožný so silnejšou verziou, teda 110 koní a 320 Nm.

Posledné roky sa dostáva pojem plugin hybrid pod kožu už väčšej časti populácii. Stále je táto kombinácia pohonu ešte v plienkach, no aktuálne má už početný tím rôznych značiek. Každá zo značiek sa k tomu postavila inak a v prípade Peugeotu som veľmi rád, že sa zamerali na vrcholné motorizácie. Dnes už vieme, že toto je veľmi slušná alternatíva do budúcna k dosiahnutiu, čo najvyššieho výkonu so zachovaním dobrej spotreby. A práve to sa deje aj v tomto prípade. Batéria má kapacitu 12.4 kWh a pri plnom nabití dokázala v mestskom cykle spraviť celých 54 kilometrov v chladnom počasí. To bolo milým prekvapením. Nabíjací systém dokáže do batérie poňať energiu rýchlosťou 7.4 kW/h, čiže aj pri domácom wallboxe je auto nabité za menej ako dve hodiny. Ak teda máš na to pripravenú sieť, tak pri bežnom pracovnom dni ani nemusíš tankovať. A to možno aj niekoľko týždňov.

 

 

Ja som auto však nabíjal do plna len raz, keďže som si v priebehu krátkeho času potreboval otestovať aj spotrebu v nenabitom stave. Aby som bol parametrovo korektný, tak spotreba elektrickej energie z batérii bola v priemere veľmi slušných 17.7 kWh na 100 km. Aj vďaka tomuto som dokázal spraviť na batériu zmienených 54 kilometrov. Akonáhle sa batéria vybije, auto samo prepne na režim „Hybrid“. Vtedy sa správa ako plnohodnotný hybrid a spotreba v mestskej premávke neprekročila 6.8 litra benzínu. Je to možno trošku viac, ako by človek čakal od hybridu, no tu treba povedať jednu zásadnú vec. Už dlhšie si všímam výrazných rozdielov pri použití rôznych motorizácii. V prípade Plugin-hybridov, ktoré majú pod kapotou turbo-benzín, tak ich spotreba sa aj v hybridnom režime pohybuje blízko pásma bežného pohonu. Akonáhle je pod kapotou atmosferický motor, ako má zopár modelov iných značiek, tak aj pri vybitej batérie a hybridnej prevádzke, dokáže jazdiť s veľmi peknými hodnotami.

A aj toto je jednej z hlavných dôvodov, prečo sa Peugeot 308 Hybrid oplatí nabíjať. Človek naozaj niečo na prevádzke ušetrí, to je viac ako jasné. Motoru samému som sa však venoval už dlhšie ako som chcel. Aby som teda za touto kapitolou spravil akýsi záver, tak poviem pár slov. Motor sám o sebe má už odkrútené v koncerne isté roky, čiže aj napriek neduhom z jeho začiatkov, sa jedná o overený agregát. S elektromotorom si rozumie a chápe jeho úlohu v aute tohto typu. Čo by som si však osobne vedel predstaviť inak, je umiestnenie elektromotora a vynechanie ho z prevodovky. Stále si myslím, že je zbytočné, ak elektromotor je priamo spojený s prevodovkou a tá mu radí rýchlosti podľa potreby. Ale o tom už v ďalšej kapitole.

 

Všetko zväčšujeme…

Trendom dnešnej doby je okrem elektrifikácie všetko zväčšovať. Automobilky sa predbiehajú vo veľkosti svojich áut a ťahajú ich na maximum možností svojich platforiem. Displeje na mobiloch rovnako z niekdajších 3.5″ máme na dnešných 6.8″. Keď nám niekedy stačil trojizbový byt, tak dnes chce mať trojčlenná rodina 6-izbový dom. Žijeme v luxuse a prepychu. Možno sa celkom teším na ten deň, kedy kompaktný segment zažije zmenšovanie a začneme sa celkovo uskromňovať na svoje reálne potreby. A ono to príde, ale už to bude elektrické zmenšovanie, kedy nebudeme potrebovať dlhé kapoty na ukrytie väčšieho motora. Kapoty sa skrátia a pri zachovaní vonkajších rozmerov kompaktného auta sa vnútri áut odohraje neuveriteľná expanzia priestoru. Toto sa však zatiaľ netýka novej 308-čky. Tá je postavená na platforme CMP EMP2 a poznáme ju už z predchádzajúcej generácie. Okrem 308-čky na nej stojí väčšina bývalého PSA koncernu mimo B-segmentu. A teda treba poznamenať, že 308 je aktuálne najmenší model spolu s Astrou, postavený na tomto základe. Medzigeneračne samozrejme narástla. To je vidieť už na prvý pohľad.

Peugeot sa nechal v tomto trošku inšpirovať inými a 308-čku natiahol do dĺžky, zväčšil jej rázvor, jemne ju rozšíril, no zároveň znížil. Na dĺžku má teda 4.36 metra a to je skok o celých 11 centimetrov oproti predchodcovi. Rázvor náprav je dlhší o 5.5 centimetra, čo podľa tlačovej správy má priniesť výrazne viac miesta pre pasažierov vzadu. Tu budem otvorený. Toto cítiť absolútne nie je. Možno maximálne pocitovo na veľkosti zadných dverí, no akonáhle som si ledva sadol sám za seba (195 cm), tak som musel tlačovej správe oponovať. Po zvážení viacerých aspektov však musím povedať aj o druhej strane mince. Som vysoký, áno. A vpredu potrebujem viac miesta, ako bežne veľký vodič. Navyše s pozíciou volantu sa musím trošku pohrať, aby som našiel ten najlepší kompromis, kedy ho mám zároveň dobre v rukách a zároveň viem s ním komfortne točiť okolo mojich dlhých nôh. A tak si volant dávam do úplne zadnej polohy, aby bol čo najbližšie k sedačke a tá cestuje rovnako výrazne dozadu. Ja mám teda super pozíciu, no za mnou je miesto možno tak maximálne pre 6 ročné dieťa bez nadváhy.

 

 

Kameňom úrazu teda je práve volant a jeho poloha. Ja som si naň už za tie roky zvykol, no potrebujem omnoho viac priestoru ako v konvenčne riešenom aute. O hlavu menší kolega nemá s týmto vôbec žiadny problém a sedí sa za ním veľmi pohodlne. V konečnom dôsledku som teda tá chyba auta ja. Dobre, odbočme teda prosím od tejto témy. Čo spravil nárast rozmerov s jazdnými vlastnosťami?! Predchádzajúca generácia modelu 308 jazdila ako správny reprezentant segmentu C. Tento segment sa však rokmi zmenil a ak by sme postavili tieto dve generácie vedľa seba, tak v jazde sa toho zmenilo naozaj veľa. V prípade verzie Hybrid sa výrazne zmenilo rozloženie hmotnosti, keďže v zadnej časti pod sedadlami nájdeme batérie. Zároveň aj predĺženie rázvoru má výrazný vplyv na zmenu správania sa auta. A to nám jedným slovom dospelo. Je presné na riadení, nenakláňa sa a po ceste jazdí presvedčivo. Nižšie ťažisko samozrejme je cítiť, no zároveň je cítiť aj väčšiu hmotnosť v prípade baterkovej verzie. To sa oklamať nedá. So zavretými očami však toto auto jazdí ako o kategóriu väčšie. Pripomína mi veľmi svojim správaním 508-čku.

No a aby som sa bol vrátil k tomu pohonu. Pri prudšej jazde je cítiť, že vpredu máme o pár desiatok kilogramov viac kvôli elektromotoru. Je určite veľkým pomocníkom, no taktiež negatívne vplýva na zložitosť prevodovky, ktorej je priamou súčasťou a hlavne stráca akúsi pridanú hodnotu. Viem, že trepem teraz do vetra, keďže ma nikto nebude počúvať, no osobne by sa mi veľmi páčilo, ak by elektromotor dal Peugeot na zadnú nápravu. No uznaj, nebolo by to perfektné? Rozloženie hmotnosti by následne dávalo ešte krajšie čísla a na zadnej náprave by nám výrazne s trakciou pomáhal silný článok. Toto som si uvedomil, keď som sa až príliš začal zameriavať na označenie GT a chcel od auta tú skrytú športovosť. Podvozok to zvládal veľmi dobre, ja takisto, no trakcia behala kade tade, len nechcela ostať na prednej náprave. Podľa môjho názoru však Peugeot 308 jazdí lepšie ako osmička Golf. Z jazdného prejavu má vodič určite väčšiu emóciu a to máme na zadnej náprave jednoduchú torznú priečku. Chápeš?! A možno práve to je plusom. Autá však dnes už nemôžu byť zábavné.

 

Technologická prémia

Doteraz omielané veci ti možno vôbec neprišli, ako niečo výnimočné. Ono možno ani nie sú, lebo sú relatívne bežné a autá nemajú v roku 2022 už zlé motory, či podvozky. Sú len veľmi dobré a výborné. Peugeot 308 levituje niekde na pomedzí týchto dvoch známok. Kde však dostáva výbornú bez akejkoľvek podmienky, sú technológie. Budeš mať pravdu, ak si povieš, že ich nájdeme aj v iných značkách. Matrixové svetlá ma už hocikto dnes, 360º kameru rovnako, vyhrievané čelné sklo nevynímajúc. Ak by sme ich však chceli všetky v jednom aute, museli by sme vyskladať akýsi mic rôznych značiek. Alebo si jednoducho kúpiť novú 308-čku. Začnem cenou, ktorá ma v prvom momente zarazila a výrazne som pri preberaní auta ohrnul nos. „No za 43 tisíc € si viem už predstaviť hocičo“, zamrmlal som predajcovi v Begame v Trnave. Nečakal som však, že už po pár kilometroch mi Peugeot ukáže, že to hocičo mám vlastne tu.

Pre neznalého je Peugeot 308 ako vyskladanie toho najlepšieho, čo sa dá do auta nahádzať. Začnem pekne po poriadku. Novinka prišla s úplne revolučným riešením svojho infotainmentu. Nenájdeme tu jeden obrovský displej, ako by sme si boli mysleli. Peugeot vsadil na triezvych 10″. K tým však prilepil ďalší, menší displej, ktorý má na sebe navigačné tlačítka. Tie sa dajú upravovať podľa potreby a sú pre vodiča rýchlymi volbami. „Okej toto vyzerá cooool.“ Ihneď po prepojení telefónu mi nabehol bezdrôtový Android Auto, čo rád vidím. Stretávame sa s tým v autách už častejšie, ale pravidlom to nie je. Akonáhle mi začala hrať hudba cez systém Focal, ostal som druhýkrát príjemne zaskočený. Kvalita reprodukcie zvuku je na úrovni omnoho drahších áut. Nová 308-čka má oproti predchodcovi hrubšie sklá a tak aj akustika je výrazne lepšia. Minulá generácia bola v tomto horší priemer.

 

 

Tretíkrát odpadávam na križovatke, keď zisťujem, že 308 nedostala stále auto-hold. Tak ako tupec stále držím brzdu. No taaak „Pužóót“, to už nie je drahá záležitosť. Aby som si skutočne preveril absenciu tejto asistenčnej pomôcky, odstavujem auto a preklikávam sa v menu. To už je výraznejšie prehladnejšie, ako tomu bolo predtým. Nenašiel som to, no namiesto toho mi to Peugeot zákerne vynahrádza perfektnou masážou sedačiek. Toto tak na Peugeotoch milujem! Vychádzam mimo mesta a dostávam ďalší šok. Akože tie matrixy sú fakt dobré. Reč je samozrejme o Full LED svetlách, ktoré majú prvýkrát v histórii v prípade značky francúzskeho leva aj adaptívnu funkciu v podobe vyrezávania oproti-idúcich áut. A táto technológia, popri veľmi slušnému výkonu svetiel, funguje naozaj dobre. Okrem teda toho, že svetlá vyzerajú sexi, tak aj perfektne fungujú. Teší ma inak ešte taká maličkosť. Smerovky nemajú dynamický efekt. Jednoducho blikajú vpredu aj vzadu. Nedali teda sem nasilu nejaké zbytočné efekty.

A čo 308-čku vystrelilo na nižšiu obežnú drahú Zeme, je kamerový systém. Keď už tu máme nový model, môžem si dovoliť skritizovať ten starý. Peugeot už s ním nepotrebuje robiť čísla. Kamera v starších Peugeotoch stála za veľké hovno! Kvalita na úrovni webkamery z roku 2006, keď si 5 minút kričal do mikrofónu: „Haló, no počujeme saaaa?!“. To, čo tam dali dnes, je reálne na úrovni iPhonu 13 Pro. Prvýkrát som obraz kamery videl v noci a to je to najlepšie, čo som kedy v autách videl. Tak ostrý a svetlý obraz okolia, že by som pokojne mohol mať zatemnené všetky okná a fungoval by som. Zrejme niekto v Peugeote vedel, že toto je ich slabá stránka a strávil týždne nad tým, aby priniesol niečo naozaj poriadne!

Highlighty som vymenoval všetky. Teda skoro. Pardón, pri tom zhone som zabudol na perfektný 3D kokpit. Ten stále nemá konkurecniu a nie, ani Mercedesu sa zatiaľ nepodarilo spraviť niečo podobné a tak presvedčivé. Klobúk dolu. Poďme však kritizovať. Jednu a tú najväčšiu výčitku mám voči dvojici dotykových displejov. Francúzska krv sa nezaprela a potrebovali spraviť niečo „po svojom“. Nápad dvojice displejov sa mi naozaj moc páči. Prečo však nevyužili jeho potenciál naplno a prečo spodný displej nemá viac funkcií, ako len šesticu voliteľných tlačítok?! Toto za mňa nepochopím, predsa na tento menší displej sa dalo napráskať všetko potrebné. Mohol tu byť panel klimatizácie, ktorý by si človek ľahko preklikol a nastavil všetko potrebné. Mohol som jedným klikom mať na tomto displeji ovládanie funkcií rádia, prípadne hlavné funkcie auta, ak je aktívne Android Auto. Príde mi to ako nevyužitý potenciál veľmi dobrého nápadu. Akoby jeden konštruktér prišiel s týmto nápadom a jeho nadriadený tam praskol len pár nudných tlačítok. Dal by som asi zo šupy výpoveď. Škoda toho, lebo vyzerá to pekne.

To je však asi jediné, čo by som po technologickej stránke tomuto autu naozaj vytkol. Zvyšom funguje perfektne. Páči sa mi, že Peugeot konečne prišiel s jemne aktualizovaným volantom. Na prvý pohľad síce vyzerá rovnako, ako predtým, no dostal pár tlačítok navyše. Ovládanie tempomatu sa konečne presunulo na volant a nezavadzia pod volantom na neskutočne starom ovládači. Všetko máme teda konečne po ruke a hlavne na očiach. Sedačky vie Peugeot robiť brutálne! V tomto prípade si len podpísali svoje doterajšie kvality. Nič viac. Voľba materiálov a celkového spracovania je hodná svojej cenovky. Celkovo sa cítim v tomto aute veľmi príjemne. Ambientné podsvietenie je naozaj ambientné a zbytočne neruší vodiča. A neviem, čo by som ešte viac dodal.

 

 

Chýba mi tu niečo?! Možno už mohli sem buchnúť aj nočné videnie a boli by suverénne na vrchole potravinového reťazca svojho segmentu. Inak ťažko nájsť niečo, čo toto auto nemá z aktuálne dostupných technológií. A aby som ešte nezabudol, 308-čka dostala už aj vyhrievaný volant a aj kompletne vyhrievané čelné sklo, čo je rovnako premiéra. Super!

A mimochodom, je vôbec potrebné sa vyjadrovať k dizajnu?! Za mňa najkrajšie auto C-segmentu a značky Peugeot súčasnosti!

 

 

Tak čo, je to teda prémia?!

Peugeot 308 je solídny zástupca C-segmentu, kde má teda veľmi silnú konkurenciu. Ak sa pozrieme na čisto hatchbacky, tak je určite technologicky na tom pomyselnom piedestáli a dokonca predbieha aj prémiové modely nemeckej konkurencie. Tie možno ponúkajú podobnú výbavu, no Peugeot ju zabalil do veľmi extravagantného a svojského dizajnu, ktorý im celé auto predáva. Je to krásne a bohate vybavené auto, ktoré si zaslúži svoju cenovku. Je mi jasné, že by sme si mnohí priali tak o desať tisíc menej, to aj to sa dá. Zabudni na 225 koní a Hybrid. Siahni po klasickej 1.2 PureTech, vezmi si GT Pack a máš toto isté za 29 tisíc €. Je to už lepšia ponuka?

Neviem, ťažko povedať. Hybrid mi k tomuto modelu neskutočne sedí a ťažko si predstavujem pod kapotou niečo iné. Je to však o preferenciách a o rozpočte. Chcem sa určite časom dostať aj k testu slabšieho čisto benzínového motora, či ma ten rovnako očarí, ako tento Hybrid. Viem však povedať to, že motorizácia ho prémiovým nerobí, čiže uspeje určite aj s trojvalcom. 🙂

 

Za zapožičanie auta na test ďakujeme predajcovi BEGAM v Trnave.