Hmmm, Nissan X-Trail. Čo by som tak bol o ňom povedal nášmu publiku?! Úprimnosťou nebudem šetriť a hneď na začiatku musím povedať, že ma toto auto vážne dosť nudilo. Proste, som zlý redaktor, keďže nie som absolútne cieľovka pre auto tohto typu a nedokážem sa prevteliť do alterega, ktorému by toto auto plne vyhovovalo. Podobné pocity som zažíval aj pri teste Mitsubishi Outlander. Proste som sa v aute ako toto nudil. A to mi nikto nemôže zazlievať. Toto však ani náhodou nevypovedá o jeho kvalitách, ako o tom, že som zaujatý na menšie autá, ktoré poskytnú šoférovi viac emócií. Žiaľ. Sorry Nissan. Juke, ktorý pred pár týždňami testoval Tomáš jednoznačne patrí do emotívnejšej časti portfólia značky a môžem povedať, že aj mňa oslovil. Samozrejme po dizajnovej stránke je extravagantný, no mne to vôbec nevadilo. Je IN! Toto sa však nedá povedať o X-Traily. Ak by sme mali nejaký rebríček emotívnosti v portfóliu modelov Nissanu, X-Trail by bol na poslednom mieste, dokonca by ho predbehla aj NV200-ka.

Okej, okej. Proti gustu žiaden dišputát a týmto nechcem ani náhodou povedať, že je X-Trail škaredé auto. Nie! Jeho dizajn však vo mne nevyvolal žiadne emócie. Prirovnal by som to k životu obchoďáka, ktorý dostane ako služobné auto Octávku na plecháčoch v bielej farbe. “Okej, díky.” Veľmi podobným údelom trpí aj Mitsubishi Outlander a ak sa nad tým zamyslím, tak aj taký Seat Tarraco, ktorý sme mali na test cca rok dozadu. Neviem. Asi je to údel SUV tohto segmentu. A zároveň v prípade X-Trailu je to aj údel veku. Predsa len, nie je to žiadny kojenec. X-Trail aktuálnej generácie je tu s nami už od roku 2013. To je už nejaký ten rôčik, za ktorý dizajn rýchlo zostarol. Aj keď stále vyzerá aktuálne. Relatívne. Zovňajšok mu oblieka biela perleť, ktorá však v chladných a tmavých dňoch jesene neukázala svoje najväčšie čaro. X-Trail sa mi osobne najviac páči v typicky oranžovej metalíze. Je jedno, či by pršalo, alebo svietilo slnko, auto týchto rozmerov by takáto farba jednoznačne rozžiarila viac.

 

 

Do mesta, či mimo neho?!

Auto tejto veľkosti paradoxne spolieha na omnoho menší motor, než by sme čakali. Zo začiatku poviem to, že pod kapotou nájdeme štvorvalec s výkonom 160 koní. Jedná sa o benzínový agregát, ktorý poháňa výhradne predný pár kolies a skrz 7-stupňovú automatickú prevodovku sa tvári byť veľmi ochotným sluhom do mesta. Je to však naozaj tak? Pozrime sa bližšie na použitú pohonnú jednotku. Agregát má objem 1.33 litra a je plodom spoločného vývoja skupiny Renault, Nissan, Daimler. Aj preto, tento benzínový štvorvalec nájdeme napríklad aj v Renaulte Megane, či dokonca v Mercedesoch triedy A, B, či aj CLA. Každá z týchto značiek ponúkla do vývoja časť svojich technológií a tak vyvinuli spoľahlivý a hlavne úsporný motor, za ktorý sa nemusí hanbiť ani Mercedes. Netreba sa naozaj zľaknúť toho objemu. 1.3 litra nie je síce veľa, no stále je to poctivý štvorvalec, ktorý by minimálne v psychike ľudí mal vyvolať automatickú dôveru. V X-Traily má teda výkon 160 koní a krútiaci moment slušných 270 Nm. Tento motor nahradil dlho používaný agregát 1.6 DIG-T, ktorý mal výkon 163 koní a krútiaci moment 240 Nm.

Nová motorizácia si teda polepšila po strane krútiaceho momentu, čo sa pozitívne odzrkadrilo na jazdných vlastnostiach predovšetkým pri mestskom používaní. Navýšenie o celých 30 Nm a navyše dostupnú už pri 1400 otáčkach, je niečo, čo v meste a s dvojspojkovou prevodovkou naozaj oceníte. Dynamikou tento motor rozhodne nezaostáva aj napriek nižšiemu obsahu. Či už potrebujete pružne predbehnúť, alebo sa zaradiť na diaľnicu, pri zošliapnutí plynu auto ochotne akceleruje. Teraz ma tak napadlo a pýtam sa sám seba, je nejaký motor, ktorý akceleruje neochotne?! To neviem, ako by fungovalo. Pri stlačení plynu až na podlahu by vypol vodičovi na protest rádio? Tak to asi nefunguje. To sa len zamýšľam nad zaužívanou terminológiou automobilových novinárov. Pojem “ochotne zrýchľuje” už používať nebude. Späť však k veci.

Oveľa viac ako zrýchlenie z 0 na 100 km/h, ma v prípade takto veľkého auta zaujímala reálna spotreba pri bežnom užívaní. Spotreba však nebola ničím iným, len príjemným prekvapením. Hlavne tá diaľničná. 6.3 litra na 100 km pri rýchlosti 125 km/h je viac než prijateľná hodnota. Mimo mesta na okreskách, dokáže motor zajazdiť za 5.7 litra a v meste samozrejme spotreba lineárne stúpne. Z palubného počítača som po 58 kilometrovej mestskej jazde odčítal spotrebu 8.3 litra. To je stále vysoko akceptovateľná spotreba na SUV týchto rozmerov. Jednu vec, čo by som však motoru, alebo lepšie povedané, jeho konštruktérom vytkol, je jeho vzhľad. Už pri Megane R.S. som si všimol, že Renault nevie svoj motor nijako rozumne upratať a agregát 1.3 DIG-T je toho jasným dôkazom. Chvíľami som pochyboval, či vôbec valce sú v rade za sebou. Chudák mechanik, čo má toto opravovať.

 

 

Diskomfort na palube

Ono možno by som mal X-Trailu niečo vrátiť. Hlavne mu dlžím to, že som ho hneď na začiatku zhejtoval za jeho nudný vzhľad. Pravda je taká, že práve tí najnudnejší ľudia často dokážu toho ponúknuť svetu najviac. X-Trail určite nie je to auto, ktoré vyrieši svetovú ekologickú krízu, no určite sa postará o tvoju 4 člennú rodinu. A to veľmi pohodlne. Teda, ako sa to vezme. Ak preferuješ plavnú jazdu, náklony v zákrute a pocit, ako na lodi, tak X-Trail nebude tvojou voľbou. Podvozok bol pre mňa naozaj príjemným prekvapením. Je akurát tuhý a dokáže si poradiť s akýmkoľvek povrchom bez výrazných ťažkostí. Občas mi prišiel tvrdší, ako by možno bolo aj treba, no jednoznačne je vidieť, že si v Nissane na zavesení kolies dali záležať. Nissan dokázal takú vec, že vytvorili podvozok s jedinečným charakterom. Ani presne neviem, či sa to dá k nejakému inému autu prirovnať, keďže jeho náklony sú naozaj minimálne a miera odozvy od kolies je nadštandardne dobre zvládnutá.

Horšie je na tom len akustický komfort. Niekde sa ušetriť muselo a odniesol si to aerodynamický šum okolo okien a výraznejší zvukový prejav kolies prechádzajúcich cez nerovnosti vozovky. Autu, respektíve jeho podvozku dávali v tomto zmysle zabrať hlavne zvlnené rolety na ceste. S priečnymi nerovnosťami si hravo poradilo aj bez zbytočných šumov. Podvozok celkovo vie veľmi šoféra oklamať. Ak si neuvedomujete veľkosť auta, máte pocit, akoby ste jazdili v kombíku kompaktnej triedy a nie v 4.7 metrovom SUV. Pocitu menšieho auta napomáha aj menší volant. Ten je skosený do tvaru písmena D a s tenkým, takým vyslovene “japonským” vencom. Voči jeho tvaru nemu nemám žiadne výhrady. Poloha za volantom by však mohla byť trošku viac konfigurovateľná. Vadila mi hlavne skutočnosť, že volant sa nedal viac predsunúť pred vodiča a jeho uhoľ vzhľadom na telo bol neprirodzený. Ak som si chcel nájsť mne komfortnú polohu na šoférovanie, musel som si dať sedačku dopredu, no následne ma tlačil plastový rám okolo klimatizácie na kolene. Takú tú pravú “vodičskú” polohu si tu vysoký človek nájde len veľmi ťažko.

Čo však musím určite vyzdvihnúť, je komfort sedačiek. Hlavne tých predných. Ich koža je veľmi príjemná, mäkká a sedí sa v nich naozaj pohodlne. Dlhá trasa by mi absolútne nerobila problém. Navyše, ak si priplatíte, dostanete takéto krásne hnedé sedačky s pekným prešitím a vzorovaním, ktoré sú hodné aj auta vyššej kategórie. K tomu je okrem iného zladená aj koža na palubnej doske, či v oblasti voliča automatickej prevodovky. Zadná lavica je v štýle sedačiek v kine. Ich poloha je citeľne vyššie oproti tým predným a tak pasažier má pocit, ako keby sedel v kine. Prípadne v autobuse na prvom sedadle nad vodičom. Pre vysokých však z toho plynie jedna nevýhoda. A tou je priestor na hlavu. Pozícia sedačiek + panoramatická strecha nedovolí na zadných sedadlách komfortne sedieť človeku vyššiemu ako 190 cm. Jednoducho som sa tam nezmestil.

 

 

 

Výbava pre Generáciu X

Inak povedané aj deti s kľúčom na krku, prípadne Husákové deti. Práve tie by ocenili výbavu aktuálnej generácie Nissanu X-Trail. Aby som vysvetlil pojem Generácie X, ide o demografickú kohortu – časť populácie, ktorá sa narodila medzi rokmi 1965 až 1979. Inak povedané, ide vo väčšine prípadov o rodičov Generácie Y a Generácie Z, ktorými sme aj mnohí my, čo tieto testy píšeme. Vieme ako naši rodičia pracujú s technikou a vieme, že mnohým stačí bežná výbava a v aute si odpustia nejaké výdobytky techniky. X-Trail je ako ideálny spoločník práve pre nich. Rádio a infotainment ešte spred technologickej revolúcie v Japonsku a rovnako tak aj iné systémy. Ide im skôr len o samotný komfort. Teší ich, že by ich X-Trail mal vyhrievané zadné sedačky a rovnako sa im páči aj panoramatická strecha, ktorá krásne presvetlí interiér.

Rádio stačí, ak spĺňa základné funkcie a my, ako ich deti tu sme od toho, aby sme im pripojili mobil cez bluetooth. A dobre vieme, že od toho momentu sa tohto systéme už nedotknú. Ale keby sa náhodou kolega pýtal, má ten X-Trail aj navigáciou, tak neostanete zahanbený. Okrem toho má aj adaptívne a celkom slušne svietiace Full LED svetlá, ktoré sa natáčajú do zákruty. Pre fanúšikov dobrej hudby, čo Generácia X obľubuje, je tu audiosystém BOSE, ktorého zvukový prejav je naozaj veľmi dobrý. Ak si teda MTV Generácia chce vypočuť hity svojej puberty, medzi ktoré patrili najrôznejšie žánre od post-punk, cez rok až po počiatky Hip Hopu, majú jedinečnú možnosť si to naozaj užiť v tomto aute.

Lepšie by som to asi ani nevedel zhrnúť. Výbavovo naozaj tento X-Trail na tom nie je zle. Ovládanie a logika jeho výbavy je však akurát mierená na Generáciu X. A na druhú stranu som aj rád, že sa nájde v dnešnej technologicky vyspelej dobe výrobca, ktorý to pojme celé tak trošku old-school. Neviem si predstaviť, ako by môj otec, ktorý mal pred nedávnom 50-ku, vedel nastaviť všetky veci napríklad v novom Leone, kde je logika ovládania hodná už minimálne Mileniálov.

X-Trail však toho ponúka viac než dostatok. Súčasťou našej výbavy bola aj štvorica kamier ktorá dokopy vytvára 360° pohľad z vtáčej perspektívy a dovolí mať tak prehľad nad každou stranou vozidla. Kvalita jeho kamier však nie je to, čomu by sme vedeli dať hodnotenie 10/10. Ostatne však, cieľ značky to ani nebol. Funkčné to je?! Áno. A viac k tomu ani netreba hovoriť. Samozrejmosťou je aj vyhrievaný volant, systém na sledovanie mŕtveho uhlu, či protikolízny asistent. V nami testovanom aute chýbal už len adaptívny tempomat, ktorý je však možné doobjednať.

 

 

 

 

 

Všetko dobré nakoniec

X-Trail som si celkom obľúbil. Dôležité je nájsť zaujímavé auto aj v na prvý pohľad aute nudnom. Nissan X-Trail odchádzajúcej generácie je jedno solídne auto, ktoré by som určite odporúčal svojim rodičom. Vyšší posed, príjemné jazdné vlastnosti s dobrou spotrebou a overenou technikou. Výbavovo postačujúce aj pre náročnejších a za cenu, ktorej len málokto môže konkurovať. Nissan X-Trail tretej generácie po jeho facelifte tu s nami bude už len posledných pár mesiacov. Budúci rok ho totižto nahradí úplne nová generácia, ktorá sa v mnohých ohľadoch zmení. A zároveň by mala ponúknuť aj absenciu technologických hračiek súčasného desaťročia. Respektíve ich podá v modernejšom prevedení a vo výrazne pozmenenom šate. Jeho nový vzhľad mi však jemne pripomína prvú a druhú generáciu modelu X-Trail, od ktorého sa tá súčasná, tretia, radikálne odklonila. Hranatejší dizajn štvrtej generácie sa teda vracia ku koreňom a ak bude v ponuke za cenu, akú poznáme teraz, konkurencia sa veru zapotí.

Nissan X-Trail je ďalší z adeptov na najlepšie rodinné SUV roku 2020 pre našich rodičov. Je vďačným, lacným a dobrým sluhom, ktorý do všetkého nekecá a nehrá sa silou mocou na technologického frajera. Priamo by som ho umiestnil do porovnania s Mitsubishi Outlander, prípadne Seatom Tarraco. Nissan X-Trail je oproti Mitsubishi o niečo lepšie spracovaný a aj dizajnovo pôsobí modernejšie, či už zvonku, alebo aj zvnútra. Ponúka zároveň aj modernejšiu paletu motorov, no v prípade benzínovej varianty neponúka pohon 4×4. Práve to by mohol byť najväčší argument pre Outlander, ktorý ho navyše ponúka s atmosferickým benzínovým motorom. Všetky tri modely sa ponúkajú aj ako 7-miestne.

Seat Tarraco má naopak výhodu v tom, že je omnoho modernejšie, ako Nissan, či Mitsubishi. Niekomu to však vyhovovať nemusí a siahne radšej po overenej klasike. V kategórii do 35 tisíc € sme testovali všetky tri autá. Test Mitsubishi Outlander si prečítaš TU a Seat Tarraco nájdeš TU.