Na nový Outlander som sa úprimne tešil. Po rokoch, keď ponuku značky Mitsubishi v Európe tvorili modely s technikou z dielne francúzskych partnerov, konečne prichádza auto, ktoré nesie čistokrvný japonský podpis značky. Nie že by francúzske základy boli vyslovene zlé – ostatne, s technikou Renaultu máme už bohaté skúsenosti a množstvo modelov sme testovali práve s logom Renault na kapote, no Outlander vo mne vzbudzoval očakávania niečoho viac originálneho. Globálne je tento model na trhu už nejaký čas a stihol si vybudovať solídne meno, no Európa si musela počkať. Oficiálny príchod na náš trh prebehol až začiatkom tohto roka, a tak je najvyšší čas zistiť, či čakanie stálo za to.
Dizajn
Na exteriéri je už na prvý pohľad cítiť ázijský rukopis. Predná časť pôsobí robustne a sebavedomo, typicky pre nový dizajnový jazyk Mitsubishi. Svetelný podpis je rozdelený do dvoch úrovní – hore sa nachádza úzke LED denné svietenie, zatiaľ čo skutočné stretávacie a diaľkové svetlá sú umiestnené nižšie a prekvapujúco využívajú klasickú halogénovú techniku. V čase, keď konkurencia prechádza kompletne na LED alebo Matrix riešenia, to pôsobí ako zvláštna úspora.

Zaujímavým detailom je nápis „Outlander“ priamo na hrane prednej kapoty, ktorý dodáva autu prémiovejší vzhľad. Od LED pásov denných svetiel sa na oboch stranách tiahne výrazný chrómový prvok v tvare písmena „C“, ktorý dodáva predku osobitý charakter a vizuálne rozširuje auto. S dĺžkou karosérie 4720 mm patrí Outlander do horných hraníc svojho segmentu. Batožinový priestor ponúka objem 495 litrov. Rázvor kolies má 2700 mm, čo naznačuje slušný priestor najmä v druhom rade sedadiel. Celkovo nový Outlander nepôsobí okázalo, skôr nenútene a vyvážene. Dizajn si nehrá na prémiu, no má vlastnú identitu, ktorú si nezameníte. Veľmi dobre k tomu ladia aj 20-palcové disky kolies s pneumatikami 255/45 R20, ktoré vizuálne dopĺňajú celkový robustný postoj auta.
Najsilnejšia stránka Outlanderu
Po nasadnutí do Outlanderu prišlo prvé prekvapenie a musím povedať, že veľmi príjemné. Interiér pôsobí oveľa hodnotnejšie, než by človek od Mitsubishi možno očakával. Kombinácia farieb a použitých materiálov vytvára prémiovú atmosféru hneď pri prvom kontakte. Sedadlá aj výplne dverí sú čalúnené do hnedej perforovanej semi-anilínovej kože, ktorá vyzerá luxusne a navyše je príjemná aj na dotyk. Palubná doska je potiahnutá materiálom v rovnakej farebnosti, je mäkčená a pôsobí dôkladne spracovane. Lacnejšie tvrdé plasty sa nachádzajú iba na spodnej časti dverí – teda presne tam, kde ich bežne ani nevnímate. Európski výrobcovia by si mohli zobrať príklad, a to nielen v oblasti materiálov, ale aj v celkovej kvalite spracovania. Testovaný kus mal najazdené viac než 22-tisíc novinárskych kilometrov, napriek tomu bolo všetko pevné, nič nevŕzgalo a interiér nepôsobil unavene. To je pri aute, ktoré strieda redakcia za redakciou, veľmi dobrá vizitka.

Pochvalu si zaslúži aj zachovanie fyzických tlačidiel. Klimatizácia má vlastný panel, jazdné režimy sa prepínajú mechanickým ovládačom a aj na volante nájdete klasické, dobre spracované plastové tlačidlá. Digitalizácia tu teda neznamená dotykové trápenie, ale príjemný kompromis medzi moderným rozhraním a praktickým ovládaním. Digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 12,3 palca zobrazuje prehľadné informácie o rýchlosti, jazdnom režime či spotrebe. Grafika je ostrá, animácie plynulé a samotný displej si môžete prispôsobiť pomocou ovládačov na volante. Rovnakú uhlopriečku má aj centrálny infotainment, ktorý podporuje bezdrôtové Apple CarPlay aj Android Auto. Nechýba ani odkladacie miesto s bezdrôtovým nabíjaním.

Komfort na palube posúvajú ďalej sedadlá – sú vyhrievané, odvetrávané a nechýba ani masážna funkcia. V kombinácii s panoramatickou strechou, ktorá vpúšťa do kabíny množstvo prirodzeného svetla, interiér skutočne vynikne. Zadní pasažieri sa nemusia obávať stiesneného priestoru – miesta je dostatok aj pre vyššie postavy, a vďaka trojzónovej klimatizácii si môžu nastaviť vlastnú teplotu či zohriať sedadlá podľa potreby.
Najslabšia stránka Outlanderu
Pod kapotou nového Mitsubishi Outlander PHEV sa nachádza technicky prepracovaný a pomerne komplexný pohonný reťazec. Kombinuje zážihový štvorvalec 2.4 MIVEC s dvoma elektromotormi a generátorom, pričom celkový systémový výkon dosahuje 225 kW (306 koní). Sila sa prenáša cez jednostupňovú prevodovku s fixným prevodom (CVT), čo zabezpečuje plynulú a bezproblémovú akceleráciu bez tradičného radenia. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne Outlander za 7,9 sekundy a maximálna rýchlosť dosahuje 170 km/h. V čisto elektrickom režime sa dá jazdiť až do 135 km/h, čo postačuje aj na bežnú diaľničnú prevádzku.

O elektrickú časť sa starajú dva elektromotory (na prednej a na zadnej náprave) a trakčná batéria s kapacitou 22,7 kWh, ktorá podľa WLTP umožňuje kombinovaný dojazd 84 km, a v mestskom cykle dokonca cez 100 kilometrov. Kombinovaná spotreba elektrickej energie je na úrovni 23,5 kWh / 100 km, pričom udávaná spotreba paliva v hybridnom režime je len 0,8 l / 100 km. Samozrejmosťou je pohon všetkých kolies Super All Wheel Control (S-AWC), ktorý kombinuje prácu oboch elektromotorov a spaľovacieho motora s inteligentným rozdeľovaním krútiaceho momentu medzi nápravami. Tento systém má zabezpečiť nielen istotu na klzkom povrchu, ale aj lepšiu stabilitu v zákrutách a pri vyšších rýchlostiach.

Toľko hovorí technická teória. V praxi sa však realita ukázala o niečo menej presvedčivo. Pri bežnej, pokojnej jazde mimo diaľnice sa reálny elektrický dojazd pohyboval okolo 80 kilometrov, čo je ešte stále slušná hodnota. Aj spotreba energie sa blížila k udávaným 23 kWh / 100 km. Hodnoty kombinovanej spotreby paliva však veľmi závisia od podmienok a štýlu jazdy. Väčšinu týždňa som Outlander používal ako čisto elektrické auto – motor sa často ani raz nenaštartoval. Nabíjal som cez noc, cez deň som auto pripojil opäť v práci a vďaka tomu som fungoval prakticky bez kvapky benzínu.

Tu sa ukazuje aj výhoda pomalšieho AC nabíjania, ktoré batériu doplní približne za 6,5 hodiny – ideálne pre domáce nabíjanie cez noc. Ak však potrebujete energiu rýchlejšie, musíte vyhľadať nabíjačku s konektorom CHAdeMO, ktoré sa však v Európe stávajú čoraz väčšou raritou. Pomocou nej sa batéria nabije na 80 % za 32 minút.
Rozčarovanie prišlo počas víkendového výletu do Tatier. Ešte pred cestou, po približne 380 najazdených kilometroch v meste a okolí, som mal priemernú spotrebu len 2,2 l / 100 km. Po návrate z výletu, pri celkovej vzdialenosti 1170 km, však spotreba vzrástla na 6,4 l / 100 km – a to aj napriek občasnému dobíjaniu. Problémom je práve obmedzená dostupnosť CHAdeMO staníc – na celej trase som našiel jedinú, pri Beladiciach, a aj tá bola mimo prevádzky. Hoci sa Outlander PHEV tvári ako dobrodružné SUV pripravené na výlety a dlhé trasy, realita ukazuje, že je to auto primárne do mesta a prímestského okolia. Jazdiť s vybitou batériou nedáva veľký zmysel – nielen kvôli spotrebe, ale aj kvôli celkovej efektivite pohonu.
Jazdné vlastnosti
Outlander PHEV pôsobí za volantom veľmi príjemne a vyvážene. Podvozok je výborne vyladený – dokáže účinne filtrovať nerovnosti, no zároveň poskytuje dostatočnú istotu pri vyšších rýchlostiach. Aj napriek tomu, že testovaný exemplár stál na 20-palcových diskoch, komfort jazdy ostal prekvapivo vysoký. Karoséria sa síce v zákrutách mierne nakláňa, no vzhľadom na mäkšie nastavenie podvozka ide o rozumný kompromis medzi pohodlím a istotou v zákrutách. Pohon všetkých štyroch kolies S-AWC zabezpečuje vysokú stabilitu a spoľahlivú trakciu aj v náročnejších podmienkach, napríklad na mokrej alebo zasneženej vozovke. Počas testu sme jazdili na mokrej ceste pri teplote okolo 2 °C a napriek tomu, že auto bolo obuté na letných pneumatikách, pôsobilo veľmi sebaisto. Nepocítili sme ani náznak nedotáčavosti či pretáčavého šmyku, čo len potvrdzuje, že pohon funguje spoľahlivo a reaguje okamžite. Vodič si navyše môže vybrať z viacerých jazdných režimov, ktoré menia charakter pohonu, reakcie na plyn aj distribúciu výkonu medzi nápravami. Auto sa tak vie prispôsobiť nielen mestu, ale aj diaľnici či ľahšiemu terénu.

Vďaka celkovému výkonu 306 koní ponúka Outlander dostatočnú dynamiku – akcelerácia je plynulá a predbiehanie na okreskách či diaľnici nepredstavuje žiadny problém. Jazda je tichá, kultivovaná a pôsobí dospelo – presne tak, ako sa na moderné SUV s plug-in hybridným pohonom patrí. Daňou za vysoký výkon a takmer 2,1 tony hmotnosti je však vyššia spotreba pri dlhších trasách, najmä keď je batéria vybitá a auto sa spolieha len na spaľovací motor.
Bezpečnosť a asistenčné systémy
Model Mitsubishi Outlander PHEV 2025 získal v testoch ANCAP maximálne päťhviezdičkové hodnotenie a s 92 % za ochranu detských pasažierov patrí medzi najbezpečnejšie SUV strednej triedy pre rodiny s deťmi. Bezpečnosť teda rozhodne nie je len marketingová fráza, ale reálny základ, na ktorom Mitsubishi postavilo nový Outlander.
Osvetlenie zabezpečujú predné LED svetlomety s automatickým prepínaním diaľkového a stretávacieho režimu. Funkciu Matrix však nečakajte – ide o klasické, no dostatočne výkonné LED svetlá, ktoré poskytujú dobrý dosvit a jasný svetelný kužeľ. Japonskí inžinieri si dali záležať aj na bezpečnostných asistentoch, ktorí sú dnes už povinnou súčasťou každého moderného auta. V prípade Outlanderu sú však nastavené tak, že vodiča nenechajú ani na sekundu zabudnúť, že má držať ruky na volante a plne sa venovať jazde. Monitorovanie pozornosti vodiča je veľmi citlivé a v praxi až prehnane nekompromisné – stačí krátky pohľad mimo cestu a auto vás okamžite napomenie.

Ďalším „dozorcom“ je asistent rýchlosti, ktorý pri prekročení povolenej hranice neustále upozorňuje – čo sa dnes, bohužiaľ, stáva štandardom. Menej podarený je však asistent udržiavania v jazdnom pruhu. Ten síce zareaguje, ak začnete vychádzať mimo pruh, no namiesto jemnej korekcie vás auto často aj pribrzdí, čo pôsobí nečakane a neprirodzene. Najväčšou slabinou celého systému je však zložitá deaktivácia týchto asistentov. Na rozdiel od konkurencie, kde to zvládnete jedným tlačidlom, v Outlanderi sa musíte preklikať cez menu palubného počítača. Navyše, ak sa o to pokúsite počas jazdy, systém vás rýchlo „uzemní“ upozornením na displeji a znemožní ďalšiu manipuláciu. Ideálne je teda nastavenia meniť ešte pred odjazdom. Za prístup k asistenčným systémom si tak Outlander u mňa vyslúžil ďalší červený bod – nie preto, že by chýbali, ale preto, že ich zapracovanie a ovládanie vodičovi viac prekáža, než pomáha.
Záver a hodnotenie
Nový Mitsubishi Outlander PHEV je auto, ktoré zaujme predovšetkým tých, ktorí hľadajú komfortné, technologicky vyspelé a bezpečné rodinné SUV s dôrazom na elektrifikáciu. Po stránke spracovania interiéru, komfortu a kvality materiálov urobilo Mitsubishi obrovský krok vpred – kabína pôsobí prémiovejšie než kedykoľvek predtým a jazda v meste je vďaka tichému elektrickému režimu mimoriadne príjemná. Na druhej strane, Outlander má svoje limity. Plug-in hybridný systém funguje ideálne v mestskom a prímestskom režime, kde sa dá batéria pravidelne dobíjať. Akonáhle sa však vydáte na dlhšiu trasu, efektivita pohonu rýchlo klesá a vysoká hmotnosť auta sa prejaví aj na spotrebe. Rovnako za konkurenciou zaostáva pomalejším AC nabíjaním a použitím konektora CHAdeMO, ktorý už v Európe postupne mizne.

Na druhej strane treba uznať, že záruka a servisné podmienky patria k najlepším v segmente. Mitsubishi poskytuje na Outlander továrenskú záruku až 8 rokov alebo do 160 000 km, rovnako ako aj na trakčnú batériu. Servisný interval je stanovený na 1 rok alebo 20 000 km, a nechýba ani asistenčná služba Mitsubishi 24/7 v rámci celej Európy – a to až na 15 rokov od prvej registrácie, ak sú splnené podmienky pravidelného servisu. Cenovo začína Mitsubishi Outlander PHEV na sume 51 900 € s DPH, pričom nami testovaná verzia Instyle+ predstavuje vrchol ponuky s cenou 63 300 € s DPH. V tejto výbave je už zahrnuté dvojtónové lakovanie a metalíza, takže vozidlo pôsobí atraktívne a moderne. Testovaný kus bol navyše vybavený aj originálnym príslušenstvom Mitsubishi – podsvietené prahové lišty, nerezová ochranná lišta zadného nárazníka, textilný koberec do kufra a nabíjací kábel pre verejné stanice – spolu v hodnote 1 120 € s DPH. Výsledná odporúčaná predajná cena tak dosiahla 64 420 € s DPH.

Outlander PHEV teda nie je lacný, ale zároveň ponúka bohatú výbavu, veľmi kvalitný interiér, tichý chod a jednu z najlepších záruk na trhu. Ak hľadáte rodinné SUV na denné dochádzanie, s možnosťou jazdiť väčšinu dní bez spaľovacieho motora, Outlander vás nesklame. Ak však plánujete časté diaľničné presuny či dlhé výlety, jeho reálna efektivita a nabíjacie možnosti vás môžu mierne sklamať.







