Predstavte si, že ste v sedemdesiatych rokoch minulého storočia, keď bolo uvedené na trh Porsche 911 – auto, ktoré nielenže zmenilo pravidlá hry, ale vytvorilo vlastnú ligu. Rýchle, nádherné, zmyselne prepracované a ikonické. Dizajn tohto kupéčka s motorom vzadu navždy zmenil hru a dnes sa o ňom hovorí ako o „The Porsche“, alebo aj Porsche všetkých Porsche. Teraz sa vráťme späť do súčasnosti a predstavme si, že moderný ekvivalent tohto ikonického auta je to, na čo sa práve pozeráme. Je to Hyundai IONIQ 6, elektrické „skoro-coupé“, ktoré prichádza s rovnakým zámerom – revolucinizovať spôsob, akým sa pozeráme na autá, dizajn a modernu. Ak by Porsche 911 malo svojho dabléra, bol by ním určite Hyundai IONIQ 6.

Keď sa pozriete na IONIQ 6, okamžite vás zaujme jeho prirodzený, aerodynamický tvar karosérie. Je to akoby dizajnéri zobrali Porsche 911, vyžehlili ho do ešte elegantnejších línií a pridali za žufanu retro-futurizmu. Je to dizajn, ktorý vyzerá, akoby bol navrhnutý vo veternom tuneli, ale so štýlom, ktorý necháva v závetrí mnoho konvenčných áut. V tejto čiernej farbe by IONIQ 6 pokojne mohol byť Batmanovým novým Batmobilom. Tento Batman je však iný a po nociach nechodieva zachraňovať svet, ale randí s dcérou Thunbergových a kujú spolu plány na aktivizáciu sveta proti spaľovacím autám.

Aby sme to urobili ešte zaujímavejším, Hyundai IONIQ 6 nie je len o estetike. Ako Porsche 911 prinieslo závan čerstvého vzduchu do sveta športových áut, IONIQ 6 prináša inovácie, ktoré nám ukazujú budúcnosť elektrickej mobility. Pod kapotou nenájdete tradičný motor – tu je to o tichom, ale ohromujúcom elektrickom výkone. Každé zrýchlenie je plynulé a tiché, ako keby ste surfovali na elektromagnetickej vlne.

IONIQ 6 je teda novým symbolom pre túto éru – nie len pre Hyundai, ale pre celý svet elektromobility. Je to ako keby Porsche 911 dostalo elektrický šok a rozhodlo sa, že namiesto revu svojho boxera, bude šepkať sladké noty elektrického pohonu. Pre všetkých, ktorí si myslia, že elektrické autá sú nudné a bez duše, IONIQ 6 je tu, aby tieto predsudky vyvrátil a ukázal, že aj ticho môže byť zaujímavé a vábne.

Tak sa pohodlne usaďte a pridajte sa k nám na tejto elektrizujúcej ceste, kde prejdeme každú zákrutu, každé zrýchlenie a každý futuristický detail tohto batmobilu roku 2024. Pretože, ako to bolo v prípade Porsche 911, aj Hyundai IONIQ 6 nám prináša to, čo sme ani nevedeli, že raz oceníme.

 

Keď leteckí inžinieri vyvíjajú auto…

Veterný tunel ma osobne vždy fascinoval. Je to miesto, kde sa simuluje pôsobenie vetra a jeho rôznych prúdov na všemožné predmety a prostriedky, s ktorými každý deň prichádzame do styku. Autá, vlaky, autobusy, bicykle, no dokonca aj strešné škridle, komíny, či samotné budovy prechádzajú pri svojom vývoji cez veterný tunel. V prípade áut veternému tunelu predchádzajú dizajnéri, ktorí namodelujú auto v digitálnom svete podľa vlastných predstáv a následne konštruktéri za pomoci simulácii odstraňujú drobné nedostatky dizajnu, ktoré by vo veternom tuneli mohli byť prekážkou. V praxi to potom znamená nižšiu spotrebu, nižšiu hlučnosť, či v prípade superšportov vyšší prítlak a lepšie jazdné vlastnosti.

V prípade Hyundaiu IONIQ 6 sa celý tento proces otočil. Konštruktéri dostali zadanie vytvoriť dokonalý aerodynamický tvar hodný dnešnej  doby. Ten musí mať čo najnižší menovitý odpor vzduchu, aby bolo auto pri jazde čo najefektívnejšie. Nepozeralo sa vôbec v tomto prípade na potreby dizajnérov. Tím aerodynamikov teda vytvoril dokonalý tvar auta, ktorý odovzdal ako hotový model dizajnérom, aby na ňom ďalej pracovali. Tí však nemohli už nijako meniť tento tvar a ani pridávať vlastné prvky. Bola to pre nich ako akási vymaľovánka, kde majú len obrysy a musia dokresliť vnútro.

A tak vznikol ten najefektívnejší elektromobil Hyundaiu. A podobnosť s Porsche 911 je čisto náhodná a považujem to možno za jedinú radosť dizajnérov, ktorú si na konci dňa obhájili 🙂 V prípade 6-ky si vymenili priority a zatiaľ čo IONIQ 5 bol najprv dizajnovaný a potom testovaný vo veternom tuneli, tu už takúto blamáž nedovolil nikto. A bolo to, to najlepšie, čo tím ľudí v Hyundai mohol spraviť.

Samozrejme, o tom dizajne sa môžeme baviť dlhé hodiny, či sa ti páči a či nie. Dizajn je subjektívna vec, ktorá však pri príliš polarizovaných autách pridáva na hodnote a vďaka svojej extravagancii sa predávajú omnoho lepšie. Auto má výhodu toho, že aj napriek svojej modernosti vyzerá stále veľmi retro. Na prvý pohľad nevieš takmer povedať, či je to auto z roku 2024, 2008 alebo 1995. Ak by sme LED svetlá vymenili za halogény, tak mi možno ten rok 1995 aj uveríš. A to bol práve cieľ. Vytvoriť nadčasové auto, ktoré nevyzerá dobre len teraz. Vyzeralo by dobre aj pred 30-timi rokmi a bude vyzerať aktuálne aj za ďalších 10 rokov.

 

 

…a tým benefituje aj pohon

My sme u nás v redakcii už mali možnosť otestovať obe civilné verzie modelu IONIQ 5. Ako jeho slabšiu verziu so zadným pohonom, tak aj silnejšiu verziu s pohonom AWD. Tentokrát sa k nám rovnako dostala najprv jeho slabšia verzia s pohonom výhradne zadných kolies, ktorá však dnes má 228 koní, oproti niekdajším 217 v IONIQ 5 RWD. Zároveň máme aj väčšiu kapacitu batérie a z pôvodných 70 kWh na dnešných 74 kWh. To sú všetko drobné zmeny, ktoré napomohli aj efektivite tohto elektrického auta strednej triedy. Veľa ľudí rieši práve dilemu, či v prípade elektrického auta siahnuť po pohone zadnej nápravy, alebo oboch. Tu sa vo mne tiež bijú dva svety, kedy viem, že tých 325 koní pohonu AWD mi veľmi chutilo, no bohate na všetko bežné stačilo aj týchto 228.

Osobne mi asi táto verzia odpovedala. Pred nami totižto stojí IONIQ 6 PREMIUM, ktorý má veškerú luxusnú výbavu, ktorú v tomto aute jednoducho chceš, no zároveň poskytuje efektivitu nižších verzií. Tento konkrétny kúsok som dostal ako náhradný, keďže pôvodný IONIQ 6 dostal defekt a nebol tak pojazdný. Zo slov ľudí z Hyundaiu som vydedukoval, že je to „fleetový“ kúsok a teda určený pre fleetové oddelenie a obchodných partnerov značky Hyundai, ktorí by takéto auto mohli aj reálne kúpiť. Ten novinársky totižto bol práve vo verzii Premium AWD s 20″ diskami kolies.

Tento však špecifikovali racionálne pre manažérov v strednom manažmente firiem. Síce top výbava, ale zadokolka kvôli cene a dojazdu a hlavne s „príplatkovými“ 18″ diskami kolies. Tie majú šírku pneu len 225 oproti 255 v prípade tých najväčších 20″, ktoré sa štandardne na Premium verziu dávajú. Ak si hovoríš, že to nemôže spraviť radikálny rozdiel, si na veľkom omyle. Dokonca aj sám výrobca to uvádza vo svojich technických špecifikáciach tohto modelu. Verzia Premium RWD má udávaný WLTP dojazd s obutím R18 až 614 km, kdežto s R20 o čosi menej a to 545 km.

Nám sa však v praxi podarilo dostať sa bez problémov na dojazd 560 kilometrov. Samozrejme všetci vieme, že WLTP údaje aj keď sú už bližšie k realite, sú často nesplniteľné. Tentokrát to však od toho výrobcom udávaného dojazdu nemalo ďaleko. Auto ma niekoľkokrát doslova zaskočilo v dobrom slova zmysle. Diaľnicu a rýchlosť 125 km/h, vedel IONIQ 6 spraviť so spotrebou 17.8 kWh, čo je doteraz najlepšia možná spotreba takto veľkého elektrického auta, akú som kedy dosiahol. Toto bolo merané na trase TT-BA-TT po D1 kúsok nad rýchlostný limit a v ideálnom počasí 20ºC. Aj napriek tomu však klobúk dole.

Okresky v týchto istých podmienkach dokonca IONIQ 6 vedel jazdiť dlhodobo za 14 kWh/100 km a v extrémne dobrom prípade som na trase cca 30 kilometrov po okolitých obciach, dokázal spraviť spotrebu 10.9 kWh/100 km!!! Tá štandardná mestská spotreba bola počas nášho týždňa na úrovni 15.5 kWh/100 km a pri agresívnejšej jazde sa dostala na 17.4 kWh. Toto je prvý elektromobil, ktorý sa držal pri všetkých typoch jazdy dlhodobo pod 20 kWh. A okrem dlhodobo navyše môžem povedať aj prídavok „veľmi hlboko“.

Som presvedčený, že s podobne dobrou spotrebou by vedel jazdiť aj model AWD s rovnakým obutím, keďže ten má vpredu len symbolických 100 koní. Tie navyše využíva naozaj len keď je potreba, no zase vláčiš so sebou ďalších desiatok kíl hmotnosti. Za mňa teda určite môžem všetkými desiatimi odporúčiť kombináciu RWD a R18 diskov. Hyundai IONIQ 6 si právom môže vyslúžiť prezývku najefektívnejšieho elektromobilu, ktorý kedy u nás v redakcii bol.

 

 

A jazdí ako Porsche 911?

Myslím, že odpoveď ti je jasná. Zatiaľ tak nejazdí 🙂 Ale v niektorých ohľadoch je veľmi zábavne. O tom však IONIQ 6 primárne nie je. Stále ho považujem za limizínu v elektrickej triede, ktorá priamo konkuruje modelu VW iD.7. IONIQ 6 má úžasný podvozok a jeho komplexné naladenie, že sa počas jazdy neprejavujú tie negatívne neduhy elektrických áut, ma dostalo. Medzi ne môže patriť nepríjemne odskakovanie zadnej nápravy, vlnenie sa celého auta, alebo neposednosť kolies pri dopružení. Treba rátať totižto s tým, že elektrické autá majú výrazne tvrdšie pružiny a aj odlišne nastavné tlmiče. Tu sa to však aj vďaka dlhému rázvoru až 2950 mm, takmer vôbec neprejavovalo.

Čím ďalej, tým viac sa mi s elektrickými autami jazdí lepšie. Konštruktéri si často dávajú extra záležať na tom, aby auto jazdilo komfortne a zároveň veľmi bezpečne. A aj s použitím konvenčných pružín dokáže naozaj divy. Áno, správne. IONIQ 6 žiaľ neponúka vôbec adaptívny podvozok, no v princípe mu ani nechýba. Ak nemá auto mať vzduchový podvozok, tak som togo názoru, že ten klasický adaptívny s premenlivým ventilom je úplne zbytočný. Len čo to buchoce a stojí pri výmene veľa peňazí.

Ak však v tebe drieme duša pretekára a máš rad jazdu na hrane, zadokolkový Hyundai IONIQ 6 ťa rozveselí. Toto auto, ak aj iné Hyundaie, má totižto plne vypínateľnú kontrolu trakcie aj stability. Ak teda cítiš, že niektorá zákruta sa ti páči, môžeš si ju pokrstiť jemným power-slideom. Ja som to samozrejme neskúšal 😉

Už teraz sa však teším toho, keď Hyundai predstaví ich ostrú verziu aj tejto 6-ky. A áno, bude! IONIQ 6 N by totižto značka mala predstaviť ešte koncom tohto roka a takto za rok sa s ňou stretneme aj zoči voči u nás na Slovensku. Najviac som zvedavý na implementáciu dizajnu N-ka do dizajnu 6-ky. To bude navonok vyzerať ako 911 GT3 RS?!

 

Obývačka?! Skôr asi pohodlná terasa

Neviem prečo mám stále tendenciu prirovnávať autá a ich komfort k prvkom a miestnostiam v dome. IONIQ 5 bola solídna obývačka, ktorá poskytovala tak brutálny komfort, že len máločo ju do dnešného dňa prekonalo. A IONIQ 6-ka ju tiež neprekonala. IONIQ 6 považujem za veľmi komfortné auto aj po stránke pohodlia sedačiek a ergonómie v interiéri. Predsa len však oproti 5-ke prišla o nejaké fičúrky, ktoré z nej robia o čosi menej komfortné auto. Zvláštne…

IONIQ 6 Premium napríklad nedostal ten tzv. Lounge seating, kde si vieš sedadlo vodiča aj spolujazdca dať do tej lôžkovej polohy a automaticky sa ti vysunie aj opierka na nohy. Tú som hlavne využíval, keď som nabíjal, prípadne si niečo pracovné dokončoval v aute. Brutálne príjemne sa na tých sedačkách sedelo a osobne som naozaj trošku sklamaný, že to nedostala aj 6-ka. Tá navyše má už plný stredový tunel bez možnosti posúvať ho dopredu a dozadu a vytvoriť si tak priestor na prechod nohami. A tento stredový tunel v IONIQ 6-ke je naozaj obrovský, až na chvíľku človek rozmýšľa, či to predsa len nemá prevodovku a motor vpredu.

Páčia sa mi na elektromobiloch práve tieto nekonvenčné riešenia, ktoré dodávajú aj interiéru špecifickú zvláštnosť. Tu čo je najzvláštnejšie, je ovládanie okien. Pre zachovanie čo najčistejšej línii dverí nájdeme ovládanie okien aj spätných zrkadiel na stredovom tunely, či pod volantom. Ten zámer autorov mi celkom ušiel, aj keď je pravda, že som si rýchlo na toto ovládanie zvykol.

 

 

Palubná doska je však už obdobná, ako poznáme aj z IONIQ 5. To isté platí aj o volante, no zasa neplatí o ambientnom osvetlení. To je v tomto prípade naozaj premakané a vieš si ho dokonca nastaviť aj dvojfarebné, čo je už iná vychytávka. 5-ka mala však podsvietenú obruč reprákov, čo zase dodávalo taký luxusný punc. Tu máme veľmi jasné osvetlenie na dverách, ktoré spoločne s členitým panelom dverí vytvára zaujímavé obrazce.

Samozrejmosťou už sú v exteriéri zapustené kľučky dverí, ktoré sa elegantne odklopia pri odomknutí. V nižšej výbavovej verzii sú manuálne, až Premium ich má elektrické. V nami testovanej verzii sme nemali priplatené digitálne spätné zrkadlá a ja som možno aj rád. Interiér vďaka tomu pôsobil menej exponovane a exteriér bol tými jeho guľatými späťákmi pekne „dokončený“. Ak sú na aute tie kamery, mám stále pocit, že tomu autu niečo vonku chýba.

Zadný kufor na IONIQ 6-ke je samozrejme typu sedan. Otvára sa teda len kapota bez skla, no aj napriek tomu je veľkosť kufra pocitovo dostačujúca. Celá kapota kufra je až enormne veľká a nemáš tak pocit malého sedanu. Za všetko určite môže aj samotný tvar auta, ktorý im v zadnej časti dovolil spraviť bacuľatú riť a zväčšiť tak kufor opticky kufor. Ak sa po týchto pocitoch pozriem do papierov, tak vyskočí na mňa hodnota len 400 litrov, čo určite nie je moc. IONIQ 5 má až 527 litrov. V prípade 6-ky ti však čo to málo pomôže aj 45 litrov, ktoré nájdeš vpredu pod prednou kapotou. To však platí len pre zadokolku, keďže štvorkolka má tento priestor zmenšení len na 15 litrov.

Ergonómia interiéru mi však na konci celého testu prišla fajn. Chýbala mi tam však zásadná vec, ktorou je bezdrôtové Android Auto a Apple CarPlay. To dostala až Kona s novým infotainmentom s označením CCNC (Connected Car Navigation Cockpit), ktorý túto funkciu povoľuje. Podľa informácii, ktoré som našiel všade možné na webe, tak súčasné kusy IONIQU 5 a 6 so staršou navigáciou s označením Gen5w, nikdy tento update nedostanú. Až v roku 2025 dostanú tieto modely menší refresh a od MY2025 by mal IONIQ dostať novšie CCNC rozhranie s podporou bezdrôtového Android Auto a Apple CarPlay. Dovtedy musia majitelia smútiť s káblom v ruke.

Počas testu ma ešte jemne hnevala komfortná fičúrka tohto auta, a to ventilované sedačky. Teplo je teda už riadne a kým som si naklikal ventiláciu sedačky, tak mi zhorela medzičasom riť. Ešteže je tam biely interiér, lebo by to bolo asi dvakrát horšie. Panel klimatizácie je tu pekný dotykový. To je fajn. Všetko nájdeš pokope a na jednom mieste – viacmenej. Až na vyhrievanie a ventiláciu sedačiek. Tie si musíš nájsť v podmenu tohto panelu, ktorý sa ti po troch sekundách od kliknutia zobrazí na displeji infotainmentu Gen5w a tam si odklikneš, že chceš ventiláciu. Toto mohli trošku lepšie domyslieť.

 

 

Na opačnú stranu však chválim Hyundai za posun do roku 2024 s veľmi dobrými IFS svetlami, čo v preklade znamená, že sú Matrixové. Ich LED technológia obsahuje desiatku segmentov, ktoré odvádzajú jemnú prácu na ceste. Matrix svetlá sú nielen v tomto segmente už must-have technológia a verím, že sa čoskoro dočkáme ich štandardizácie vrámci vozidiel tejto cenovej kategórie. V prípade IONIQ 6-ky sú tieto svetlá dostupné ako v nami testovanej verzii Premium, tak aj v nižšej výbavovej verzii Style.

Poďme však k dôležitému aspektu každého elektrického auta. Teda po jeho dojazde samozrejme. Tým je cena. Ako si už stihol pochopiť, tak toto je verzia Premium s pohonom zadnej nápravy a s väčšou kapacitou batérie 77.4 kWh. Po pohľade do cenníka zistíš, že toto auto má cenovku 59 990€ s DPH. Za príplatok 1200€ tu máme panoramatické strešné okno, či príplatkový lak za 760€. Zároveň tu nájdeme aj jeden bizarný príplatok v hodnote 0€ a to 18″ disky kolies. Tento príplatok/nepríplatok ti však počas používania auta ušetrí nemalé peniaze hlavne kvôli spomínanému dojazdu oproti veľkým 20″ diskom. Hodnota tohto auta sa teda vyšplhala na 61 950€ s DPH, čo podľa môjho názoru je adekvátna cena takéhoto auta. Ak sa pozrieme len na ten komfort, čo poskytuje, tak určite sa dá porovnávať s viacerými limuzínami v triede D. A tam ceny pod 50 tisíc € málokedy idú. Za mňa teda cena veľmi fér.

 

Prečo však 6-ka?

Myslím si, že toto nie je dilema záujemcov o toto auto. Ja sa však sám seba mám potrebu pýtať, čo donúti ľudí sa rozhodnúť medzi 5-kou a 6-kou, keď sú to parametrovo a cenovo takmer identické autá. Dizajnom by však nemohli byť odlišnejšie a práve to je hlavný argument pri rozhodovaní sa pri kúpe. Ten kto chce jedno, či druhé, už je dávno rozhodnutý. Tento test nikoho teraz neprehovorí, že namiesto 5-ky si kúpi 6-ku, lebo je o čosi viac efektívnejšia a zozadu vyzerá ako Porsche. 5-ka a 6-ka sú ako čierna a biela. Zatiaľ čo jedna vsadila na hrany, karosériu SUV/hatchbacku, vzdušnosť interiéru, tak tá druhá je plne guľatá v karosérii sedanu a s veľmi intímnym interiérom.

Rozhodnutie, ktoré sa mi však viac páči, musí padnúť. Mám však v tom guláš. Každý Ioniq má niečo do seba a presne cielí na tie svoje silné stránky. 6-ka je naozaj prekvapivo efektívna a na jej dizajn som si postupom času zvykol. Subjektívne a na prvý pohľad ma to však stále ťahá viac k tej 5-ke, aj keď 6-ka je viac sci-fi a cyberpunk. Možno tým, že stárnem, tak viac vsádzam na konzervatívnejšie dizajny, názory a aj autá. Ak sa teda už mám rozhodnúť, tak môj favorit je IONIQ 5 Premium, ktorý by v mojom internom hypotetickom rozhodovaní vyhral v pomere 52% ku 48% v neprospech IONIQU 6. Sú totižto isté prvky 5-ky, ktoré sa mi vyslovene páčili viac.