Prológ

 

Hyundai i30 sa stal za posledné roky pojmom na našom trhu a vyhodil mnohým ľuďom zo slovnej zásoby autá ako Golf či Focus. Príchodom novej generácie sa stal obľúbenejší ako kedykoľvek predtým a reálne sa jeho klientela rozšírila medzi fanúšikov nemeckých automobiliek. Mnohé svetové značky sa však riadia jedným pravidlom. Pokiaľ je niečo dobré, prestaňme to vyrábať. Hyundai však spravil v prípade modelu i30 presný opak. Okrem teda toho, že prišiel s technologicky prepracovanou športovou verziou i30N, ponúkol trhu dizajnovú lahôdku v podobe i30 Fastback.

A čo je to ten Fastback?! Laickej verejnosti sú známe mnohé typy karosérií. Napríklad Sedan, Coupe, Liftback či najobľúbenejšie Kombi sú veľa-krát aj najviac vyhľadávané a najčastejšie obsadzujú prvotné priečky v predajoch v jednotlivých kategóriach. Karoséria typu Fastback bola v minulom tisícročí veľmi obľúbeným typom dizajnu vtedajších automobilov. No keď sa pozrieme na to, aké automobily do tejto kategórie spadali, ostane nám jasné, že sa jednalo prevažne o veľmi drahé kúsky na tú dobu. Ako príklad uvediem Bugatti Type 57 Atlantic či Bentley Continental R-Type. Avšak posledným mohykánom tejto doby bol paradoxne Renault Megane I. generácie, ktorý ukončil svoju výrobu v roku 2003.

Od tej doby sme fastbacky, minimálne v Európe, nepoznali žiadne. Až príchodom prvej generácie Audi A7 zažili reinkarnáciu, i keď mnohým Audi vtlačila do hlavy typ karosérie Sportback. Jedná sa však len o marketingové označenie, inak je to Fastback ako vyšitý. Po niekoľkých rokoch a po úspechu iných značiek s ich modelmi Fastbackov sa zhostil tejto úlohy aj Hyundai a jeho tím dizajnérov pôsobiacich v Európe. A ako im to vyšlo?!

 

 

 

 

Prvý kontakt

 

Nebudem v žiadnom prípade predstierať, že som sa netešil na to, ako si budem preberať Fastback na test. Toto je jedno z tých áut, ktoré má Vau-efekt a pri preberaní ma ani nenapadlo si ho poriadne obzrieť, či náhodou nemá nejaké poškodenie. Pohladkal som ho po nenápadnom malom spoileri na kufri, podpísal preberací protokol a sadol za volant. Vau-efekt pokračoval aj v interiéri, kde si ma objali kožené sedačky vo farbe Merlot, ku ktorým boli ladené aj mnohé iné detaily, o ktorých si povieme neskôr. 

Po zapnutí ventilácie sedadiel som začal s Fastbackom koketovať. „Čo to tu teda máme“, rozhliadol som sa po interiéri a do cenníka. Takže, Hyundai i30 Fastback s benzínovým motorom 1.4 T-GDi a s automatickou 7-stupňovou prevodovkou 7DCT. Po zahmkaní slohy „Nazdar, čo si ma nepamätáš…“, som si spomenul na náš úplne prvý test, a to Hyundai i30 v máji minulého roka, ktorý mal úplne rovnaký agregát. Starých známych rád stretávam, poďme teda na pivo…teda na cestu. 

Motor samozrejme nie je to jediné, čo toto auto ponúka. Po pravde, ponúka toho naozaj veľa. Najvyššia výbava Style so skoro všetkými príplatkami okrem panoramatickej strechy. Kopec asistenčných systémov, pekný dizajn zabalený do šedej metalízy Micron Gray, alebo 18″ kolesá. Zamiloval som sa! Rovnako tak aj do ženy, ktorá zdobí prvé stránky katalógu i30 Fastback, ktorú som našiel pri hľadaní názvu farby. Katalóg nájdeš TU. Takže dva-krát po sebe zamilovaný a už by som mohol byť aj vážny, aby ste z toho testu aj niečo mali. Poďme na to!

 

 

Pohon

 

Benzín, turbo, objem 1.4 litra a 140 koní. Zlatý stred, aký mohol Hyundai pre tento model vybrať. Tento motor je aktuálne aj to najsilnejšie z ponuky Fastbacku. Donedávna to tak bolo aj v prípade klasickej verzie i30-ky, pri ktorej sme sa však dočkali surovej beštie N s výkonom 250 alebo 275 koní. Rovnaký scenár je predpokladaný aj pri verzii Fastback a dá sa povedať, že je veľmi žiadaný. My sme si však bohate vystačili s týmto 140 koňovým agregátom. Ten má krútiaci moment až 242 Nm, ktorého maxima sa dočkáme už pri 1500 otáčkach, a tak nemá človek potrebu si podraďovať.

Radenie prevodovkou 7DCT je však radosť. V prípade konkurencie sme už zvyknutí na akýsi štandard v prípade prevodoviek, no Hyundai prišiel s touto prevodovkou ako s novinkou a je len máličko vecí čo sa jej dajú vytknúť. Začnem však z tej lepšej stránky. Pokiaľ prevodovke necháte voľnosť a radí si sama, nemáte potrebu jej niečo vyčítať. Radí pekne, možno až príliš hladko a v niektorých momentoch mi jej správanie pripomínalo hydromenič. V prípade športovej jazdy s radením pádlami pod volantom tam však prevodovka hádže rýchlosti rýchlo a presvedčivo. Tým pádom sa manuálne radenie v prípade tejto kombinácie stáva radosťou, ale len na športovú jazdu. Benefitom v prípade radenia pádlami bolo aj samotné tvarovanie pádiel. Sú dostatočne veľké a majú akési vybratia na spodnej strane, aby ste ľahko odlíšili plus a mínus aj v prípade, že máte volant otočený dole hlavou.

Občas sa nám však stalo, že nás prevodovka zaskočila trošku zvláštnym chovaním. Neviem, či to bola len chybička tejto konkrétnej verzie, ale napríklad pri zastavovaní a následnom rýchlejšom pohnutí vpred, zopár-krát sekla autom. Nebolo to pravidlo, skôr by som povedal, že len náhoda. Zaujímavosťou, s ktorou som sa nestretol pri prevodovkách konkurencie, je to, že za jazdy sa dajú prepínať rýchlosti medzi spiatočkou či drive-om aj bez stlačenia brzdy. Jediný prípad, kedy Vás to bez brzdy nepustí ďalej, je prechod z P do R, či D. To sú však všetky negatívne postrehy v prípade prevodovky.

Motor výrazné nedostatky v žiadnom prípade nemal. Jeho dynamika mi počas testu prišla dokonca ešte lepšia než by sa na prvý pohľad zdalo. 140 koní dokáže auto veľmi pekne rozbehnúť a pokoriť hranicu rýchlosti 230 km/h nebolo pre auto či motor výraznejší problém. Považujem túto pohonnú jednotku za veľmi dobrú alternatívu k naftovej verzii. Pokiaľ viac jazdíte po meste, no potrpíte si na nižšiu spotrebu, tento motor Vám ponúkne tento kompromis v naozaj štedrom pomere. Vozidlo som na plno využíval počas týždňa na dochádzanie do práce. Bývam a pracujem v Trnave a ranné či poobedné premiestňovanie sa cez mesto je v zápche čisté utrpenie. Pri takomto štýle jazdenia som v meste spravil spotrebu 8.5l/100km. To je reprezentatívné pre človeka, ktorý ma domov aj prácu v jednom meste. Pri jazdení v meste ekonomicky som sa dostal na spotrebu 7.4 litra po meste. Mimo mesta som sa však so spotrebou dostal na 6.1 l/100km. Na diaľnici pri 130 km/h to bolo len o niečo viac a to presne 6.7 litra na sto pri 300 km úseku.

 

 

 

Jazda

 

Samotné jazdné vlastnosti sú po dizajne verzie Fastback druhou najsilnejšou stránkou tohto modelu. Budem sa už opakovať z testu klasickej i30-ky, no Hyundai spravil obrovský kus práce a doslova revolúciu oproti ich predchádzajúcej generácii modelu i30, ktoré jazdnými vlastnosťami zďaleka nebolo na takejto úrovni. Pokiaľ by ste niekomu zaviazali oči, previezli ho na i30-ke, zaručene by jeho tip nebol, že sa vezie na kórejskom aute. Značka v tomto dospela. Pri Fastback-u sme mali pocit z vynikajúcej jazdy umocnený ešte tým, že auto bolo obuté na 18″ kolesách s pneumatikami Michelin Pilot Sport 4S, ktoré už samé o sebe majú veľmi dobré jazdné vlastnosti. Tie nás spolu s podvozkom vedeli podržať aj pri hraničných situáciach a ani raz sa nám nestalo, že by nám auto zovrelo hrdlo, pokiaľ sme už prekročili hranu adhézie. Na moje prekvapenie, auto vôbec nebolo nedotáčavé, práve naopak, relatívne bezpečnú nedotáčavosť vymenilo za jemnú pretáčavosť. Pre mňa osobne obrovské plus, pokiaľ inžinieri naladia podvozok tak, že dokáže byť pekne nautrálne pretáčavý.

V prípade pohodlia, treba rátať s tým, že podvozok je nastavený o niečo tuhšie ako tomu bolo pri predchádzajúcej generácii, kde bol skôr ako nejaké blatko. Na pohodlí to až tak neuberá, no pokiaľ by ste predsa len chceli toho komfortu o niečo viac, siahnite určite po 17″ kolesách, ktoré však nevyzerajú na aute až tak pekne ako tieto. Nie je to však nič neznesiteľné, prirovnal by som to ku charakteru podvozkov značky Seat. Viac športové ako komfortné.

V aute sa veľmi dobre cestovalo na dlhšiu vzdialenosť. Kilometre mi v ňom rýchlo ubiehali a na diaľnici sa cíti ako doma. Pri 130-ke točí motor niečo málo cez 2600 otáčok, no zvuk motora sa do interiéru dostáva len minimálne. Celkovo je auto veľmi dobre odhlučnené a aj aerodynamického hluku tu nájdete pri vyšších otáčkach len minimu. Viac hluku išlo od kolies ako od výlisov karosérie.

 

 

 

Exteriér/Interiér

 

V prípade exteriérovej časti, prvotný kontakt máte s dizajnom. Ten je asi najväčšia lahôdka, ktorú vie tento Fastback ponúknuť. A ako to s ním vlastne bolo?! Pre jeden magazín to rozpovedal priamo šéf-dizajnér značky Thomas Bürkle z Európskeho dizajnového centra Hyundai. V prvom rade je dôležité povedať, že samotný dizajn bol impulzom uvedenia tohto auta na trh. Nápad, že vznikne Hyundai i30 Fastback nevznikol v hlave konštruktérov, či ľudí z marketingu, ale priamo ľudí podieľajúcich sa na vizuálnej stránke každého auta. Tí následne vyvíjali nátlak na vedenie spoločnosti Hyundai, aby tento model premenil do fyzickej podoby a dostal sa do výroby a následne na cesty. A tak tu teraz sedím, na veľmi príjemných kožených sedačkách i30-ky a som veľmi rád za ľudí z dizajnového štúdia, že nikdy nepoľavili a auto s podpisom Fastback môžem teraz testovať.

To je ukážka toho, ako by mali značky pracovať. Vykašlite sa na ľudí z marketingu, ktorí hovoria, že treba nejakú vyvýšenú oplastovanú verziu Cross. Takýchto áut treba viac! Pri každom jednom pohľade na toto auto som získaval pocit, ako keby som sa pozeral na auto s cenovkou vyššou ako 40 tisíc €. A o toto im celý čas išlo. Spravili ľudové auto so sympatickou cenou, ktoré svojim vzhľadom vzbudzuje rešpekt a určite nikto nebude vami pohŕdať, ak si jeden zaobstaráte. Pokiaľ niekto aj niekedy povie, že sa zadná časť podobá na Aston Martin, bol by som osobne za to rád. Vo finále by mi polichotil, že ako sa mu to auto páči. Keď ti na frajerku povedia, že sa podobá na Emily Ratajkowski budeš sa hádať?! Nie, no vidíš. Mať dievča čo sa podobá na Emily Ratajkowski, tak sa tu s vami s nikým ani nebavím a som namyslený parchant. Ale nemám, tak späť k článku.

 

 

Auto mi aj v interiéri však vyčarovávalo úsmev na tvári. Nepoznám auto, v ktorom by bolo tichšie sťahovanie okien. Seriózne. Nabudúce, keď budete mať možnosť, toto konkrétne si vyskúšajte a potom choďte povedzme aj do Mercedesu a porovnajte to s ním. Sami ostanete prekvapení. Okrem toho, viac vecí vo mne evokovalo prémiovú triedu. Kožené sedačky v špeciálnej farbe Merlot boli veľmi, ale že fakt veľmi pohodlné. Ani tvrdé, ani mäkké a ich tvarovanie perfektne držalo telo. Dokúpením packetu s týmito sedačkami, v interiéri pribudnú aj efektné lišty v rovnakej farbe okolo výduchov klimatizácie, či okolo ovládania teploty. Maličkosť, ale poteší. Spracovanie interiéru je na dobrej úrovni. Hovorím dobrej, lebo stále by sa to dalo spraviť aj lepšie. Je vec, ktorú som Hyundai-u stále v i30-ke neodpustil, a to je ten na dotyk nie moc príjemný tvrdý plast v strednej časti palubnej dosky tiahnúci sa po jej celej šírke. Nič iné mi tam v prípade kvality spracovania nevadilo, no toto mohli pozmeniť.

 Benefitom, možno aj na základe toho je, že v interiéri mi celý čas nič nevŕzgalo či nerezonovalo. Celé auto je spravené veľmi tuho a aj dvere nám povedali pri ich zatváraní, že si chlapci od vývoja dali na tom záležať. Veľmi pekný zvuk zatvárania dverí je pre mňa osobne taká menšia radosť. Nie je nič horšie, ako keď máte pekné auto a zvuk zatvárania dverí je ako na Avii. To tu však neplatí.

V prípade komfortnej výbavy je len málo, čo by nám tu chýbalo. Adaptívny tempomat, ventilované sedačky, vyhrievaný volant či aj full LED svetlá sú súčasťou tohto modelu. Adaptívny tempomat som v prípade i30-ky už poznal. Pracuje veľmi dobre a dokáže auto zastaviť až na nulu a následne, stlačením jediného tlačítka, ho rozbehnúť naspäť na zvolenú rýchlosť. Pokiaľ pracuje v spojení s aktívnym vedením v jazdnom pruhu, na diaľnici dlhú dobu nemusíte ani zasiahnuť. Funguje tu dokonca rovnaký fígeľ ako v Tesle pri autonómnom jazdení, kedy dáte medzi veniec volantu a jeho stredovú časť pomaranč a auto si myslí, že stále držíte volant. Takto sme prešli cca 30 km po diaľnici bez toho, aby sme zasiahli do riadenia. To bolo veľmi milé prekvapenie.

V prípade celej ponuky modelu i30 mi chýba voľba lepšieho audio-systému. Štandardne tu nájdeme len 6 reproduktorov a minimálne Fastback je model, ktorý by si zaslúžil aj viac. Osobne som človek, ktorý obľubuje kvalitné audio v aute a vo Fastbacku by som si ho vážne vychutnal. Klasické audio hrá skôr priemerne.

 

 

 

V aute nájdete však veľmi veľa priestoru na život. Aj napriek zníženej strešnej časti v zadnej polovičke auta, aj vyšší človek nemal problém si tam pohodlne sadnúť. Na predných sedadlách je na túto kategóriu až kráľovské miesto a vodič, či spolujazdec majú svoj vlastný životný priestor. V tomto konkrétnom vozidle bol aj systém pre uľahčenie vystupovania, ktorý však nemyslí na pasažiera na zadnom sedadle a pri odsunutí sedačky po zhasnutí motora som jednému kamošovi privrel nohy. Sorry 😀

Čo sa však týka celkovej prehľadnosti interiéru, nie je mu čo vytknúť. Ak ste zvyknutí na nemecký „štandard“, tak sa v novej i30-ke určite nestratíte. Všetko je tu po ruke a už intuitívne som siahal pre rôzne ovládacie prvky, kde ich poznám aj pri iných značkach. Vo finále mi v interiéri vadili len maličkosti. Medzi tie patrilo aj to, že tlačítka na nastavovanie spätných zrkadiel nie sú podsvietené, a tak v noci máte problém ich nahmatať. Chýbalo mi aj fyzické tlačítko na multimediálnom systéme, ktoré by rýchlo odkázalo na ponuku mobilu. To si však viete nastaviť na miesto obľúbeného tlačítka, no v mojom prípade som to mal zabrané úplnym zhasnutím displeja, keďže obľubujem jazdu v noci bez zbytočného rušenia displejmi.

Pre mňa už potrebnou vecou v prípade kúpy auta sú určite Full LED svetlá. Hyundai ich ponúka aj v i30-ke Fastback, kde si svoju úlohu plnia dobre. Vedia aj prisvecovať do zákrut, či adaptovať sa automaticky na rýchlosť, či prepínať diaľkové. Trošku ma však zamrzela maličkosť, že pri tak modernom aute nedali osvetlenie ŠPZ led žiarovkou, ale klasickou žltou žiarovkou. 

Pokiaľ by som však mal zhodnotiť vybavenosť vozidla, tak som bol veľmi spokojný. Za danú cenovku ponúka i30-ka veľmi slušnú muziku a bežnému používateľovi v aute nebude určite nič chýbať. Na svoje si príde určite aj fajnšmeker, minimálne čo sa asistenčných systémov týka.

 

 

 

Epilóg

 

Na konci sa vždy tak zamyslím, či práve toto auto, ktoré som testoval uplynulý týždeň, je to, ktoré by som si vedel predstaviť vo svojej garáži. Ponúklo mi všetko čo by som od auta očakával, alebo mi na ňom niečo chýbalo?! V prípade i30 Fastback som sa hlavne do toho auta zamiloval. Dizajnovo sa mi páči oveľa viac ako jeho priama konkurencia a viete ako to je s láskou… Pokiaľ ju ľúbite, nie je čo riešiť. Rovnako to mám aj s i30 Fastback. Je krásna, múdra, no má svoje menšie mušky, tie som jej však rýchlo odpustil keď ma previezla. Má však rýchlejšiu sestru i30N a bojím sa toho, že keď sa mi tá dostane do rúk, budem musieť i30 Fastback podviesť a uvoľniť miesto v garáži.

Fastback však má čestné miesto na mojej pomyselnej stene slávy a Hyundaiu sa musím ukloniť, aké výborné auto vytvorili jeho dizajnéri a následne doladili konštruktéri. Gratulujem!

 

Začiatočná cena modelu i30 Fastback: 15 890€, cena testovacej verzie Style: 25 240€

 

Za zapožičanie vozidla na test ďakujeme importérovi značky Hyundai Slovensko.

 

Plusy:
  • + Dizajn, dizajn a ešte raz dizajn
  • + Bezkonkurenčná výbava v danej triede
  • + Veľmi dobre naladený motor 1.4 T-GDi
  • + Tichý chod motora
  • + El. ovládané sedačky vo farbe Merlot
  • + Tuhý podvozok
  • + 18″ kolesá s obutím Michelin Pilot Sport 4
  • + Spotreba
  • + Ventilované predné sedadlá
  • + Šeda metalíza
  • + Pomer cena/výkon/výbava
  • + Asistenčné systémy
Mínusy:
  • – Tvrdý plast ako päsť na oko v strede palubovky
  • – Nemožnosť priplatenia lepšieho audio-systému
  • – Len priemerná kvalita parkovacej kamery

 

Technické údaje:

Motor

Objem: 1353 ccm
Najväčší výkon: 104kw (14Ok) pri 6000 ot./min
Najväčší krútiaci moment: 242 Nm pri 1500 ot./min až 3200 ot./min

Špecifikácia vozidla

Zrýchlenie 0 – 100km/h: 9.5s 
Maximálna rýchlosť: 203 km/h
Normovaná spotreba paliva (l/100km)
Mesto: 6,4 l (počas testu: 7,4 l – 8,5 l)
Mimo mesta: 5,1 l (počas testu: 6,1 l)
Kombinovaná: 5,6 l
Objem palivovej nádrže: 50 l

Rozmery vozidla

Celková dĺžka: 4 455 mm
Celková šírka: 1 795 mm
Celková výška: 1 425 mm
Rázvor: 2 650 mm
Objem batožinového priestoru: 450 l

 

Hmotnosti a zaťaženia

Pohotovostná hmotnosť: 1 287 kg
Maximálna hmotnosť vozidla: 1 860 kg

Privacy Preference Center