Ak sa niekoho spýtaš, aký pick-up je jeho vysnívaný, tak 95% ľudí sa zhodne na slove Raptor. Možno mnohí ani netušia, aká značka to je, či aký presný model je opriahnutý týmto pomenovaním, no Raptor je vždy tá odpoveď. Zvierací druh Raptor osídľuje našu planétu už tisícročia. Vo voľnejšom preklade je Raptor pomenovanie všeobecne dravých vtákov. V tej našej štvorkolesovej ríši je tu však s nami Raptor len 10 rokov. Avšak aj takto krátka doba mu stačila na dokázanie a utvrdenie svojej dominancie. Faktom však ostáva to, že donedávna bol Raptor výsadou čisto len amerického kontinentu a veľmi dobre známeho pick-upu F150. Ten sa objavil prvý-krát v roku 2009 a veľmi rýchlo sa stál jedným z najuznávanejších pick-upov celosvetovo. Žiaľ pre nás, F-150-ka sa nikdy u nás nepredávala a najväčším “truckom” značky modrého oválu, ktorý sa u nás dal zaobstarať, bol, vždy len Ranger.

Aby teda značka naplnila túžby a priania svojich fanúšikov a zákazníkov aj na starom kontinente a zároveň podporila predaj ich nového motora 2.0 Bi-Turbo, potrebovali niečo špeciálne. A vedeli veľmi dobre, v ktorých skladoch budú pátrať po dieloch. “Bude to Raptor, dáme tomu Fox tlmiče, zdvihneme to, rozšírime a predáme.” Celkom ambiciózny plán, ktorý sa behom pár mesiacov pretavil aj v skutočnosť a sériovú podobu. Vieš veľmi dobre, že od samotného predstavenia doteraz neubehlo veľa času a už máme možnosť v domácom teste okúsiť tohto dravca. Mnohí ho nazývajú Raptor Junior alebo Kinder-Raptor. Zaslúži si však takéto dehonestujúce označenie?! Je motor ten aspekt, prečo by to malo byť horšie auto, ako “kráľ-kráľov” F-150 Raptor? Pokúsme sa spolu nájsť odpoveď.

V prvom rade chcem spomenúť to, že vďaka AUTOCOMODEX Trnava sme sa aj spolu s predajcom dostali na pár hodín k tomuto kúsku. Dozvedeli sme sa, že je prvý na Slovensku, oprášili starý kontakt a aspoň na zopár sto kilometrov sme mali možnosť si ho skúsiť v našich domácich podmienkach skôr, ako ktokoľvek iný.

 

 

Biely?! Prečo nie…

Veľmi dobre vieš, že tradičná farba Raptora je modrá s označením Ford Performance Blue. Rovnako ako na F-150-ku, prišla ako launchovacia farba aj na Ranger Raptor a trošku som bol sám prekvapený, že tento je biely. Je však prvý na SK a zrejme bol jediný dostupný. To však vôbec nie je negatívom, práve naopak. Na bielej farbe krásne vyniknú tie veci, ktoré sú na Raptore iné. Široké blatníky, dominantná predná maska, čierne kolesá, čierne nášlapy a čierny rám za kabínou. Vo vysokom kontraste to pridáva autu konzervatívny vzhľad, ktorý aj napriek tomu nie je možné na ceste prehliadnuť. Ak teda niekto túži po menej výraznom aute, avšak s nemenej agresívnym dizajnom a nehovoriac o úžasných jazdných vlastnostiach, myslím, že práve biela je tá voľba čiastočne aj rozumu.

Konkrétny kúsok, ako si môžeš aj všimnúť z fotiek, má príplatkové polepy na zadnej časti. Tie jasne odkazujú na amerického bratranca a patria medzi dominanty auta. Z celého auta som bol po prvom stretnutí v nemom úžase. Absolútne som nečakal, že bude Ranger Raptor tak obrovský a tak moc zatieni “bežný” WildTrak. Už v tom momente mi bolo jasné, že nebudem môcť Raptor brať ako konkurenciu k pickupom predávaným na našom trhu. Je to úplne iná liga.

 

Pod kapotou…

…by možno človek očakával toho viac. Papierovo určite a ani ja sám som nebol dlho stotožnený s tým, čo sa nachádza pod prednou kapotou Raptora. Teda až do momentu, kedy som si ho mohol vyskúšať. Žiaľ, toto nemôže byť vyčítané ani výrobcovi, skôr znova tej Európskej únii. Tú budem nazývať ako hrobára poriadnych motorov a Raptor je jeden z tých, ktorého tento osud postihol tiež. Je ti určite už známym faktom, že Ranger Raptor je poháňaný motorom 2.0 Bi-TDCi s výkonom 213 koní a krútiacim momentom 500 Nm. Spriahnutý je s 10-stupňovou prevodovkou a poháňaná je primárne zadná náprava s možnosťou pripojenia si prednej a to aj cez redukciu.

Tento agregát sme už skúšali v klasickom WildTraku a ako pracant je stopercentný. Motor nám nedal ani na chvíľu pocítiť, že by mal dosť, alebo, že by nebodaj nevládal. 3.5 tony na ťažnom a vďaka prevodovke si spokojne a kultivovanie odbíjal svoju prácu. Niet sa čomu však ani čudovať. Technologický základ motora je práve z úžitkových áut Fordu a tak už štyri roky dokazuje svoju masívnosť v oveľa ťažších skúškach. Tohto by som sa teda naozaj nebál. Motor je to viac než dostačujúci. Ak by sa ma niekto spýtal, či by som chcel v Raptore starý 3.2 Duratorq, tak by som jasne odpovedal, že nie. Motor to bol fajn, rovnako ako tento dvojliter, no vadili mu otáčky. Práve s tými si lepšie rozumie tento nový štvorvalec. Ak by som však mal vysloviť svoje prianie, aký motor by som chcel pod kapotou Raptora, tak moja odpoveď by bola benzínová.

Je to auto primárne na zábavu a práve v tomto by veľmi pomohla benzínová jednotka. 2.3 EcoBoost z Mustangu. Aspoň 290 koní a to by sme sa bavili už o úplne inej zábave. To by sme tu však nemohli mať prísnu emisnú normu 6.2. Zabudnime na nejaké objemné V6-ky alebo nedaj bože osemvalce. To je čistý nonsens a v aute tohto typu zbytočný mamon. Navyše platforma Fordu Ranger nebola nikdy ani pripravená na iný motor, ako rádový. Čiže aj preto som vyslovil práve motorizáciu 2.3 EcoBoost, ktorá sa napríklad do americkej verzie Rangeru dáva. Tam však nemajú Raptor. Teda po správnosti, Ranger Raptor. Táto moja túžba však naplnená nebude a budeme si musieť vystačiť s naftovou jednotkou.

 

 

Ako je teda tá na tom, čo sa dynamiky týka? Už po prvom kontakte v novom Wildtrak-u, som bol toho názoru, že tento motor je agilnejší. Rovnako sa mi to potvrdilo aj pri Raptore. Dvojlitru veľmi pomáha 10-stupňový automat, ktorý si vie rýchlosti rozložiť tak, aby zrýchlenie bolo čo najoptimálnejšie. S hmotnosťou auta si teda hravo jeho 500 Nm a 213 koní poradí a na stovku akceleruje za 9.5 sekundy. Tomuto papierovému údaju budem pokojne veriť, pocitovo by som ani menej, no ani viac netipol. Dynamické, teda pružné zrýchlenie je tu vďaka mamutiemu krútiacemu momentu naozaj slušné. Nad 140 km/h už auto nemá takú ochotu zrýchľovať. Teda 2.7 tony a odpor vzduchu taký, že pri tejto rýchlosti tlačíte pred sebou snáď ďalšie 4 tony vzduchu, mu to moc nedovoľujú. Maximálka končí na hodnote 185 km/h, no aj to musí byť odvaha. Minimálne s takýmto obrom a na týchto A/T pneumatikách s bočným profilom 70.

Čo je však milé, je spotreba. Ak máte rozum, o ktorý však prídete pri kúpe tohto auta, viete dostať spotrebu mimo mesta na 9.5 litra na 100 km. V meste to je 11.5 litra a na diaľnici pri 140 km/h sa dostanete s autom na 13 rovných litrov. Ak ti nevadí cestovná rýchlosť 110 km/h, tak sa bavíme o desiatich. Je pravdou, že taký nový Wildtrak s týmto motorom dokáže jazdiť s o dva litre menšou spotrebou. Ten však neponúka toľko zábavy.

 

Jazda, ako čistý balzám na dušu aj telo

Ak sa ma niekto spýta, aké auto by som si vybral na naše cesty, zrejme ešte pred týmto testom by som povedal Géé Mercedes a 4×4 na druhú. Prípadne nejaký Range so vzduchovým podvozkom. Po tejto skúsenosti mám v tom však jasno. 60 tisíc na účte a beriem Raptoraaa! Nič ťa už nikdy nebude zaujímať. Obrubníky v meste?! Výmol hlboký po koleno?! Betónové spomaľovače?! Poľná cesta popri diaľnici?! Pfff, čo to je… Ranger Raptor nevie, čo sú zlé cesty. To zlé cesty skôr vedia, čo je Ranger Raptor. Namiesto dotácii Európskej únii na opravu ciest by mali dotovať kúpu takéhoto auta. Vyšlo by ich to lacnejšie, ako predražené štátne zákazky na výstavbu a my by sme všetci boli spokojní. Len si to predstav, že by sa zrazu z bežných ciest vytratila doprava a zápchy by vznikali uprostred lesa. Krásna predstava.

285/70 R17 je rozmer pneu dodávaných ako prvovýroba na Ranger Raptor. Okrem toho to sú BF Goodrich A/T pneumatiky s celkom slušným dezénom, kde s minimálnou hĺbkou problém tak skoro asi mať nebudeš. Pozri sa na tú bočnicu! Ak niekto za mnou príde, že na tomto sekol gumu, či disk, dostane odo mňa Nobelovku. Tomuto supluje jedna ozajstná špecialitka. Náradie, ktoré v prípade EÚ pick-upov nemá obdobu. FOX Pro Racing tlmiče na prednej aj zadnej náprave. Sú doslova dominantou auta a akonáhle sa naňho pozrieš spredu, tak hneď ti udrú do očí. Ich modrá farba je neprehliadnuteľná. Nepoznám iné sériové auto, ktorému pri pohľade spredu vidíš veľkú časť tlmiču a zosilneného spodného ramena. A toto je presne ten vrchol reťazca. Toto je predátor a všetci ostatní sú len korisť.

Zadná náprava dostala tých úprav najviac. Vinuté pružiny spolu s tlmičmi Fox, Wattov priamovod pre zachovanie priečnej stability a ďalšie pozdĺžne stabilizátory pre ešte väčšiu tuhosť celej nápravy. Obrovský zadný diferenciál, ktorý tiež prešiel menšími zmenami. Nie je však samosvorný, no má mechanickú uzávierku. S týmto podvozkom je auto až neuveriteľne komfortné a poddajné, no akonáhle sa dostane na ten “jeho” povrch, má apetít doslova skákať. V zákrutách je aj napriek jeho pneumatikám a nastaveniu tlmičov veľmi stabilný a širší rozchod kolies sa stará až o moc agilné jazdné vlastnosti. Ani raz počas jazdy by som nepovedal, že toto auto váži 2.7 tony.

Všimni si ten nájazdový uhol. V prednej časti autu pomáha veľmi špeciálne upravený nárazník spolu s oceľovým krytom, ktorý tu skôr plný účel nájazdovej plochy. V ňom dve veľké ťažné oká, ktoré čosi utiahnu. Nad oceľovým krytom vpredu nájdeme miesto presne na navijak. Je pravda, že tento budete využívať len na ťahanie ostatných áut z prúserov. Tam, kde by zapadol Raptor, už len máločo by ho dokázalo vytiahnuť. To treba už privolať naozaj ťažké mechanizmy.  Ak ťa teda neohúril extra motor, jazda je to, pri čom na motor ani nepomyslíš. A presne o tomto to je. Ani raz na našej výprave som nemal pocit, že by autu chýbal výkon. Benzínový motor s výkonom okolo 300 koní by bol skôr takou čerešničkou na inak výbornej torte. K tomu ešte pridať zvuk, ako má nový Focus ST a máme satanove náradie ako oči.

 

 

 

Ranger po objemovke

Veľa ľudí, keď som sa ich spýtal, ani nenašli v dizajne Raptora pôvodný Ranger. Naozaj po vizuálnej stránke, ak Raptor postavíme vedľa Wildtrak-u, podobnosť budeme dlho hľadať. Dominantná predná maska s veľkým nápisom Ford je asi tou najikonickejšou časťou auta. Ak sa povie Raptor, každému sa vybaví práve toto. K tomu pridajme rozšírené blatníky, ku ktorým ešte vo fabrike prilepili ďalšie plastové lemy, aby sa vôbec dostali na hranu kolies. Ako vpredu, tak aj vzadu. Samozrejmosťou sú široké nášlapy po boku auta, ktoré tu však nie sú len na oko. Okrem toho, že naozaj pomôžu pri nastupovaní, ochránia auto aj na parkovisku. Ak niekto vedľa teba neuvážene otvorí dvere, vystaral si o slušnú škodu na hrane svojich dverí. Myslím, že ty si to ani nevšimneš. A keby aj práve sedíš práve v aute, ešte ty sa im ospravedlníš sa škodu na aute. Ver mi.

Po stránke krásy sa teda Raptoru nedá vytknúť naozaj nič. Môžem si dovoliť povedať, že je dokonalý. Rovnako to platí aj o interiéri. Dizajn, ktorým sa nechala inšpirovať Škodovka pri Kodiaqu?! Možno aj áno. Ranger predsa takúto palubku má už 6 rokov. Len teda v jednom aute to vyzerá skôr hračkársky a v tom druhom masívne a funkčne. Dva-krát hádaj, ktoré myslím. Raptor navyše dostal do vienka nové sedačky, nový volant a úplne iné budíky. Športové alkantarové sedačky síce nie sú Recaro, no aj napriek tomu poskytujú veľa komfortu a veľa opory. Volant s nultým bodom hovorí sám za seba a obrovské pádla, ktoré sa týčia za ním celý koncept auta len podčiarkujú.

Pri nastúpení do auta sa na palubnom počítači objaví grafika “Ford – Built Though” a na 8″ displeji multimediálneho systému zasa logo Raptoru. O tom, že sa jedná o “trošku” iný Ranger, dostaneš hneď info na nástupných prahoch, kde sú prahové lišty Ford Performance. Nikdy sa teda v Raptore nebudeš cítiť ako v bežnom Rangeri. Od všadiaľ na teba budú kričať detaily, že si v niečom výnimočnom. Po stránke výbavy sa samozrejme bavíme o úplnom vrchole. Auto má celý cenník aj vrátane nezávislého kúrenia a tak sa cenovka preklopila cez hranicu 60 tisíc €. Človek však už v základe dostane roletu batožinového priestoru a mnohé iné veci, ktoré aj vidíš na fotkách.

 

 

Čiže teraz k cene. Wildtrak v najvyššej výbave má aktuálne cenovku 45 tisíc € s DPH. Pridaj k tomu roletu a “bufík” a sme na 50 tisíc €. Nemáš tam však ešte ani pneumatiky BF Goodrich, čo je ďalšia tisícka a chýba ti tam tento neúnavný podvozok. Ak by si to teda chcel riešiť po svojom, priprav si 4 tisícky sa poriadny podvozok. Ak by si navyše chcel, aby tvoj Wildtrak vyzeral, ako Raptor, budeš potrebovať novú masku, lemy blatníkov, iný nárazník a XY ďalších vecí. Vo finále bude tvoj Wildtrak vyzerať, ako šašovské auto hrajúce sa na Raptor. Vyhodíš veľa peňazí dokopy za úplnu chujovinu. Takto si zober svojich 60 tisíc € s DPH a máš hotové auto, s ktorým budeš fakt frajer.

 

Kúpiť alebo kúpiť?!

To je asi jediná dilema. Za mňa je toto auto 10/10. Vďaka nemu spoznáš úplne iné svety, zrazu ťa prestane trápiť stav našich ciest, nebudeš sa báť, keď pôjde oproti tebe nejaké auto, tebe sa nikdy nič nestane. Nikdy by som tomu nebol veril, no takéto auto proste chceš ako prvé auto do rodiny. Ponúkne všetok komfort a navyše aj pasívnu bezpečnosť pre pasažierov, ktorá nemá obdobu. Nárazové testy Euro NCAP som na toto auto nevidel, ale asi nemajú dostatočne pevné testovacie zábrany. Už teraz viem, že týchto áut bude po Slovenských cestách jazdiť naozaj veľa.

Ak sa teda chceš presvedčiť sám, zbehni do Trnavy a v Autocomodexe tento kúsok nájdeš. Prevez sa, presvedč sa a zamiluj sa.