Už zopár rokov pri písaní článkov oplakávam umierajúcu dobu najlepších motorov a najlepších áut. Vždy, keď dostanem na test akýkoľvek elektromobil, či z druhej strany zas auto, ktoré ľúbi hlavne 100 oktán, tak nostalgicky začnem spomínať. Neviem, či som len dement, ktorý nevie s otvorenou náručou prijať nič nové, alebo naozaj v tom niečo bude. Tentokrát však výnimočne nejdem oplakávať odchod benzínovej doby. Teraz tu máme niečo vážnejšie. Takmer pred tromi rokmi sa mi do rúk dostal vtedy nový Seat Leon FR s 1.5 TSI a manuálom. Bol som značne omudrovaný, keďže som od FR-ka čakal trošku viac, ako len čačky-mačky. No čo som predsa aj čakal od 130-koňovej varianty?! Auto to bolo však veľmi pekné a usadilo sa mi v hlave, ako ten „prvý“ nový Leon. To bol však Seat. Pár mesiacov na to som sa vrhol na prvú Cupru Leon, ktorý tak nebol úplne celkom Cupra, ale hold…

1.4 TSI e-Hybrid a výkon 245 koní. Na konci týždňa som to zhodnotil ako relatívne zaujímavé auto pre človeka, ktorý chce byť za machra na oko, no nechce tankovať 2.0 TSI. Vtedy som však ešte nevedel celkom zámery značky Seat/CUPRA. Dnes ich už viem a aj tento testovaný kúsok Cupra Leon ti to musí napovedať. Dnes sme sa tu totižto stretli kvôli jednej veľmi smutnej udalosti. Pochovávame totižto spoločne značku Seat. Tú už držia pri živote len prístroje, ktoré sa volajú Arona, Ateca a kyslík jej vháňa do pľúc aj Tarraco. Ak si myslíš, že som zabudol na Ibizu, tak máš pravdu. V tomto prípade je to skôr naopak a Seat poskytuje životnú podporu Ibize, keďže sa ich predá na SK za celý rok dva a pol. No a Ateca odbíja tento rok svoj štvrtý rok vo faceliftovanej podobe, čiže môžeme predpokladať, že je aj jej posledný. Budúci rok má byť predstavený práve nový model značky Cupra, ktorý Atecu nahradí. A naozaj si myslíš, že kvôli Arone budú ťahať ďalej celú značku?! Nebuď naivný!

Kurňa, veď Cupre sa vlastne slušne darí a ich bestseller, Formentor, vidíš dnes na cestách viac, ako čokoľvek od Seatu predtým. Na Slovensku už dnes prebieha obrovská transformácia dílerov značky Seat a všetci húfne rebrandujú na Cupra Garage. Čiže budúci rok bude zároveň aj posledný rok značky Seat na trhu. Značka Seat oficiálne skončí a kompletne ju nahradí Cupra s celou líniou modelov. A my si budeme musieť zvyknúť, že Cupra už nebude znamenať automaticky výkon, zvuk, emócie. A ja tu mám pod rukami prvého zástupcu tej novej koncepcie Cupra. Dámy a páni, či ste chceli, alebo nie, predstavme si spoločne nový Cupra Leon so základnou motorizáciou 1.5 TSI.

 

 

Štvorvalec stačí, keď štartér-generátor tlačí?!

Aj keď je to aj pre mňa prekvapením, tak vlastne až teraz som sa úplne prvýkrát dostal k motorizácii 1.5 e-TSI. Tento motor sa mi dlho vyhýbal, aj keď je na trhu už zopár rokov. Možno je pravda taká, že som sa mu vyhýbal ja, ale neprávom. Ako som už vyššie spomenul, tak tento motor pribudol do produktovej línie modelu Cupra Leon a to aj v dlhom prevedení kombi. Všetci sme už pochopili, že Cupra je dnes imidž. Cupra odzrkadluje to, čo ľudia chcú, ich túžby a predstavy. Cupra sa už nepozerá tak výrazne na malú skupinku ľudí, ktorá chodí o šiestej ráno na Pezinskú Babu. Pozerá sa na to, čo nosia takýto ľudia oblečené a snaží sa to vierohodne napodobniť. Predstav si modelovú situáciu, že prídeš na oslavu, kde sa stretneš so svojim „milovaným“ ujom. Padne otázka: „A aké to máš teraz vlastne auto?“ A ty hrdo odpovieš, že kúpil si Cupra Leon. Na chvíľu si si ego pohonil a on zalomil ústa, čím ti dal uznanie. Ak je tvoj ujo rypák, odpovie ti jeho egom, že čo tam dávajú za motor.

A ty sa môžeš vynájsť nasledovne: „štvorvalce ujco môj, ja mám ten základnejší motor a 150 koní.“ A vôbec to veru nie je hanba, no práve naopak. V dnešnej dobe je táto fráza cenená zlatom a áno, tento Cupra Leon je štvorvalec a značka Cupra ako taká je zatiaľ jediná značka koncernu, ktorá nemá žiaden trojvalec. Považujme to za výhru. Motor 1.5 TSI my už dobre poznáme. 110 kW, teda 150 koní, ktorým napomáha v tomto prípade ešte 9 kW GIBS elektromotor, ktorý je klinovým remeňom prepojený s motorom. Tých 9 kW nie je samozrejme navyše vôbec cítiť. Čo však je už zjavné, je badateľný rozdiel spotreby medzi štandardnou 1.5 TSI a týmto motorom e-TSI. Zázračnou funkciou motora je schopnosť plachtenia bez motora. V akejkoľvek rýchlosti, ak uvoľníš plyn, systém vypne spaľovací motor pre šetrenie paliva. Následne ho naštartuje naspäť práve spomínaným štartér-generátorom.

Toto riešenie poznáme aj z mnohých iných značiek, no nikdy som zatiaľ nezažil, že by vedelo auto vypnúť motor pri 130 km/h, ako tento e-TSI. Väčšinou to všade funguje tak pod rýchlosťou 30 km/h. Toto je zaujímavé riešenie. Jeho výhody sledujem však hlavne v meste. Práve VW koncern bol na túto vec pripravený s DSG prevodovkou najviac. Tá už totižto roky dozadu vedela v ekonomickom režime plachtiť s vyradenou rýchlosťou. To však v mojich očiach nemalo až taký zmysel, ako ten motor úplne vypnúť.

V meste to tak vie ušetriť pár mililitrov paliva, keď sa premiestňuješ s autom medzi križovatkami. Na hodný okamih vie vypnúť motor a ísť de facto zadarmo. Pri bežnom aute ideš zadarmo len v momente, kedy brzdíš motorom a ten nevstrekuje práve žiadne palivo. Pri vyradenej rýchlosti totižto motor aj tak pracuje a palivo do valcov pre zachovanie chodu musí byť vstrekované. Páči sa mi, že tento proces vodič nijako nevníma. A ak potrebuješ, vieš si vypnúť systém štart-stop a tým pádom aj toto vypínanie motora za jazdy. Po pár dňoch používania si však na to tak zvykneš, že už nebudeš potrebovať vypínať štart-stop.

Jediný moment, kedy by som možno predsa len ten štart-stop vypol, je dlhšia jazda po diaľnici a následne schádzanie z nej. Motoru je jedno, že si išiel 200 km v jednom kuse na tempomate 150 km/h. Vypne ho a všetky rozohriate časti dostanú teplotný šok. Hlavne ak nie je vonku zrovna teplo.

Aby som však bol objektívny, tak Cupra Leon s 1.5 e-TSI dokáže po meste jazdiť za sympatických 6.1 litra na 100 km a mimo mesta dokonca aj pod 5 litrov. Diaľnice zvláda pri bežnej rýchlosti do 130 km/h so spotrebou 5.6 litra na 100 km. Ak sa však rozhodneš jazdiť po meste na štýl kuriéra s pizzou, tak rátaj so spotrebou na úrovni 7.4 litra na 100 km 🙂

 

 

Podvozok – viac Cupra či Seat?

Toto bola otázka, na ktorú ste sa ma viacerí pýtali. Teda klamem. Pýtal sa ma na ňu jeden človek, ale aby to bolo dramatickejšie, koľko ľudí sa zaujíma, tak vždy tam musí byť ten prívlastok „viacerí“. Cupra Leon = Seat Leon FR. To by možno ako odpoveď mohlo stačiť. Tým, že je to predokolka, tak zadná náprava je jednoduchšej konštrukcie s torznou priečkou. Aj pri Cupre platí to, že multi-link až od 190 koní a vyššie. Je to pri jazde cítiť?! Nijak dramaticky. A jazdí to ako Cupra?! Prestaňme s tým už kurva!!!

Zabudnime už prosím raz a navždy na túto dogmu. Cupra už nie je vrchol športovej ponuky značky Seat. Cupra je lifestyleová značka a VZ je jej vrchol. Ak teda nevidíš vzadu na Cupre označenie VZ, tak sa ani nepýtaj takéto sprostosti. Čiže áno, tento Cupra Leon jazdí ako Cupra Leon, ale nejazdí ako VZ. Podvozok, brzdy, či výfukový systém je obyčajné auto kompaktného segmentu. Bežná klasika, ktorá spraví čo potrebuješ, ktorá ťa podrží keď treba, no bez očakávania šoférskeho pôžitku.

Tento Leon mal však štandardný podvozok bez adapcie tlmičov DCC. A konečne som si ho vyskúšal. A môžem povedať, že je úplne postačujúci na všetky bežné strasti každodenného života. Nie je vôbec tvrdý, je skôr komfortnejší. Zároveň sa však nenakláňa a poskytuje dostatok stability. To je jeden z rozdielov oproti Leonu FR, kde sa dá priplatiť aj do 130 koňovej verzie. V prípade Cupra Leon je DCC štandardne len pre motory nad 200 koní.

Samotný Leon je však podľa mňa veľmi dobre naladené auto a nepotrebuje žiadne špeciálne zásahy. Modulárna platforma MQB mu sedí a zo zvyšných súrodencov ju vyladili podľa mňa najlepšie. Nič v aute nebúcha, neutápa zaťažené koleso a reaguje na pokyny volantu veľmi ochotne. A možno to celé hodnotím veľmi subjektívne keďže sa mi Leon páči z koncernu určite najviac.

 

 

 

Čo odlišuje Leon a Leon?!

Predpokladám, že v tejto veci máš rovnaký zmätok ako ja. Dnes sa totižto súbežne so Seatom Leon FR s motorizáciou 1.5 TSI, či už manuál, alebo automat, ponúka súbežne aj Cupra Leon v rovnakých motorizáciach. Cupra je oproti FR-ku drahšia o 2000€ v prípade manuálu a 1500€ v prípade automatu. Rozdielov však veľa nie je. Dôležité pre výrobcu bolo zatraktívniť Cupru, no na cene to extra nepremietli. Za tento rozdiel ceny totižto dostaneš v Cupre navyše Full LED High svetlá, 18″ disky kolies, 10″ displej a bezkľúčový prístup do vozidla. Vo finále si za to teda aj zaplatíš. Ak sa však pozrieme na možné príplatky v FR-ku, tak zistíme, že z týchto štyroch vecí, si vieš doplatiť len tri: 18″ disky, bezkľúčové odomykanie a Full LED High svetlá. Vo finále zaplatíš za to 2100€ a stále tam nemáš 10″ displej, ktorý nájdeš v Cupre Leon. Ten si do FR-ka ani doplatiť nevieš, takže sa musíš uspokojiť s týmto menším 8.25″. Čiže áno, ak sa na to pozriem pragmaticky, nemá zmysel pozerať an FR-ko, ak tam chcem tieto veci. A myslím, že väčšina ľudí tam tieto prvky aj chce.

Zároveň však máš ďalšie bonusy, ktoré ponúka iba Cupra. A to sú ďalšie a ďalšie príplatky. Napríklad si vieš priplatiť aj väčší 12″ displej, matrixové LED svetlá, Beats Audio, panoramatickú strechu, matný lak karosérie, karbónové doplnky, väčší spoiler, polo-škrupinové sedačky v modrej koži, čierny strop a kopec ďalších drobností. Čiže ak chceš, aby tvoj Leon vyzeral fakt k svetu, vieš ísť touto cestou viacerých príplatkov. Myslím teda, že dilemu či Leon alebo Leon máme zodpovedanú.

Čo ďalej?! Ak ešte zalovím v pamäti, alebo si prečítam svoj test spred troch rokov, tak musím uznať, že Cupra spravila krok dopredu. Minimálne čo sa týka optimalizácie ich infotainmentu, ktorý už neseká, neodpája mobil a funguje bez problémov. Dokonca mu medzičasom pribudol bezdrôtový CarPlay a Android Auto. Rovnako fungujú obe bez zaváhania. Čo však Leonu nepribudlo a to ma serie najviac, je podsvietený panel teploty klimatizácie a hlasitosti rádia. Pýtam sa prečo??? V noci je to teda hra mačky a myši, kedy naháňaš tieto dotykové plochy a namiesto pridávania teploty si uberáš hlasitosť, či naopak. Blbosť!

Čo sa tiež stále nezmenilo a osobne mi to vadí, je ovládanie svetiel na ľavej strane volantu. Tento panel je rovnako dotykový a je združený aj s ovládaním vyhrievania čelného skla a zadného. Chápeš?! Koho kedy napadlo dať k ovládaniu svetiel výhrev skla. Predpokladám, že sa vtedy tvorcovi v hlave honilo, že to nejako súvisí s viditeľnosťou a nemali to kam inam dať. To už radšej mohli dať ako fyzické tlačítko na dvere. Počas života s autom sa ti totižto môže stať, a ver mi, že sa aj stane, že pri zapínaní vyhrievania zadného skla, zapneš aj zadnú hmlovku. Yes! To bol určite tvoj zámer vypáliť týpkovi za tebou rohovku. Good Idea Volkswagen. Ukáž mi tvojich inžinierov prosím.

 

 

Čiže tieto ergonomické prúsery sa stále nevychytali a pri tvrdohlavosti koncernu VW už teraz viem, že ani v budúcnosti nevychytajú. Ich logika pracuje tak, že: „Ak sa Vám niečo nepáči, my sa nevrátime o krok späť, my všetky tlačítka odtiaľ vyhodíme úplne a svetlá budete ovládať telepatiou, potom sa ukáže, že sme mali pravdu“. S veternými mlynmi sa bojovať nedá. Ak si však odmyslím týchto pár kiksov, tak Cupra Leon je perfektné auto na život.

Určite sa ti dizajnovo páči a vôbec by som sa nebál ísť do experimentu s farbami. 1.5 e-TSI je dostatočne agilný, no zároveň úsporný agregát. Cieľom bolo dať do ponuky len štvorvalce a to sa podarilo. Základ ponuky vyzerá teda veľmi adekvátne. Zároveň sa neobávaj reakcií okolia, že máš v Cupre 1.5-ku. Na konci dňa ti ajtak budú ticho závidieť. Konfigurácia nášho kúsku aj spoločne s balíkom PLUS, bola veľmi rozumná. Asistenčné systémy, pekné ambietné a hlavne funkčné osvetlenie, ktoré mi aj dnes vyčarí úsmev na tvári, či práve spomínaný 12″ displej. Za toto sa podľa mňa oplatí priplatiť. Osobne by som ešte išiel do príplatku za balík DIZAJN 1, kde nájdeš 18″ disky z medeným akcentom, či čierny strop, ktorý by podľa mňa v Cupre mal byť štandardne.

 

Dostaneme možnosť sa rozlúčiť?

Cupra čím ďalej, tým agresívnejšie ide po krku Seatu. Mňa tak napadlo, či vôbec budem mať šancu sa rozlúčiť. A čo bude potom aj s mojou Ibizou FR?! Ja budem vlastniť auto neexistujúcej značky, čiže bude časom nepredajná, lebo sa ľudia budú báť o diely? Ako človeku vysvetlíš, že Seat sa premenoval na Cupra a zmenili logo?! Mám v hlave veľa otázok, na ktoré zatiaľ nepoznám odpoveď. Dôležité však je, že by som mal svoju Ibizu FR predať ešte skôr, než Seat ohlási oficiálny koniec, ktorý je predbežne plánovaný na rok 2025, kedy plánujú vyrobiť posledné auto. Celá línia bude obnovená pod značkou Cupra a pribudne ešte niekoľko nových modelov, ktoré nahradia aj Atecu a aj Tarraco. Dokonca aj Ibiza bude mať nástupcu v podobe Urban Rebel konceptu.

Ja nateraz vítam novú dobu pod značkou Cupra, prajem tejto značke veľa úspechov, aby pokračovala v šlapajách Formentora, ktorý doslova vytiahol Španielsku značku hrobárovi z lopaty. A samozrejme sa teším na nové výzvy!

 

Privacy Preference Center