Formentor je v súčasnosti najpredávanejším modelom značky. Bol to zároveň prvý samostatný model. V našej redakcii sa objavil v takmer každej variante. 1.5TSI s DSG, 2.0TSI 190 s 4×4 a DSG, VZ 245 a nedávno aj vrchol VZ5. Paradoxne na počet testovacích vozidiel u nás v redakcii, som nemal možnosť plnohodnotne testovať ani jeden. A napriek tomu, minulú jeseň, som išiel a jeden si rovno kúpil. Finalistami vzhľadom na rozpočet boli verzie VZ 245 a neVeloz 190 4Drive. Vyhrala 190ka, práve kvôli pohonu 4 kolies. Nie, že by som to potreboval, chcel som však niečo nové. A nakoľko som odchovaný na predokolkách, pohon rozhodol. Plusom pre VZ 245 bol zvuk a brzdy, ale zvuk časom omrzí, poprípade ho viete vyriešiť výmenou výfuku. A ako sa zatiaľ ukazuje, pre mňa sú dostatočné aj sériové neVeloz brzdy. Pohon 4Drive, ten vám nikto len tak nedorobí. VZ 310 bola mimo rozpočtu, to je jasné. Inak by to bola jasná voľba. Pri testovacej jazde som ju odmietol čo i len skúsiť. Radšej. Po roku vlastníctva sme sa však bavili s Rišom pri VZ5 o tom, ako máme možnosť skúsiť si Formentor vo verzii VZ 310 Tribe. S pocitom, že svoj Formentor milujem, chcel som si vyskúšať či ma Veloz 310 osloví aj po takom čase. V deň prevzatia verzie VZ 310 Tribe som pochopil jednu vec. Každé má svoje publikum, svojho kupcu aj zameranie. Sú to iné zvery. Aj keď niektoré teritória spolu zdieľajú. Sú to napríklad okresky. Zároveň je to ideálna príležitosť si povedať, čo sa priplatiť oplatí a čo nie. Je to také hľadanie ideálnej konfigurácie. Taká honba za pokladom. Preto som sa rozhodol, že nezaparkujem svojho súkromného Formentora len tak do garáže na celý týždeň. Dám mu zabrať. Ideme sa voziť a porovnávať. Preto zážitky z tohto týždňa natiahneme. V tejto časti nájdete plnohodnotný test spolu s emóciami. Akýsi záznam z roadtripu nájdete v samostatnom reporte, taktiež u nás na webe. Pre urýchlenie stačí kliknúť TU.

Vďaka tomu, že mám obyčajný Formentor, vidím a viem oceniť zmeny, ktoré edícia Tribe prináša. Farba Cliff Grey udrie do očí ako prvá. Nové celočierne matne lakované 19” disky udrú ako druhé. No a mne udreli do očí matne lakované ochranné lišty. V rovnakej matnej sú aj spätné zrkadlá. Štandardne ich nachádzame v lesklej, svetlošedej farbe, nezávisle od farby vozidla. Moja najväčšia výhrada. Väčšine farbám karosérie sa proste nehodia. Tu? Matná tmavošedá až priam čierna farba podtrhuje linky Formentoru viac ako kedykoľvek predtým. Konečne! Samotná farba Cliff Grey zas v tieni pôsobí taktiež až čierne. Navyše je to farba limitovaná len pre edíciu Tribe. Na slnku však odhalí, že nejde o nejakú obyčajnú čiernu farbu. Ide o tmavú šedozelenú metalízu. Pôsobí nasrdene, ako taká zmija. Môj biely Formentor a Tribe VZ pôsobia na parkovisku ako Jing a Jang. Formentorov je navyše na cestách stále viac a viac. Edícia Tribe tak predstavuje spôsob, ako sa odlíšiť od zvyšných. Cupra však môže byť na seba hrdá. Ako na predajoch a cestách vidieť, vytvorila niečo, čo ľudia chceli a potrebovali. Čo pri opise exteriéru nesmiem opovrhnúť, sú spojené zadné svetlá s Welcome efektom pri odomknutí či Matrix LED svetlá, ktorým sa budem venovať neskôr.

Ako som spomínal, v redakcii sme mali nejeden Formentor. Preto je nám, ale aj vám interiér Formentoru známy. Či? V podstate pre menej všímavých áno. Pred vami je kožený volant, s perforovanou kožou, výrazným logom značky ALE tu, pribudli tlačidlá. Tlačidlá, ktoré vám ako prvé naznačia, že nejde o obyčajný Formentor. Tu na vás svieti tlačidlo pre voľbu jazdných režimov. Pri podržaní tlačidla vás to expresne vystrelí do režimu Cupra. Jeho stláčaním však viete prechádzať celou ponukou režimov. Na druhej strane nachádzame tlačidlo na štartovanie vozidla. No a tam, kde štartuje majiteľ neVeloz modelov Cupry, tak tam je váš expresný vstup do jazdy bokom. Narážam na fyzické tlačidlo, ktoré umožňuje kompletne vypnúť kontrolu trakcie. Tlačidlo vám vie po stlačení kontrolu stability obmedziť. No a pre tých skúsených, pri podržaní aj úplne vypnúť. Úplné vypnutie v bežných Formentoroch neviete. Čo je škoda. Ja sa navyše musím preklikávať cez menu vozidla pod takmer každým kopcom. Ďalej pred sebou nachádzame Virtual Digital Cockpit kde je množstvo možností personalizácie. Avšak ja vždy volím len jednu. Vľavo teploty, v strede veľký otáčkomer s rýchlosťou a napravo prehrávaná skladba. Nič iné u mňa nenájdete. To platí nie len v mojom Formentore ale v každom, ktorý šoférujem. Vpravo vidíme 12” dotykový infotainment, ktorý je centrum všetkého. Nastavenia, audio systém či navigácia. Atmosféru samozrejme dopĺňa ambientné osvetlenie Ambilight Plus. A teda je pridané osvetlenie nie len vo dverách, ale aj v palubnej doske. Pre štandardné Formentory to je príplatková výbava. Aspoň sa tak hovorí, no ešte som nevidel Formentor bez Ambilight Plus. To nie je dobrovoľné, to je proste nutnosť. Bez toho si interiér Formentoru ani neviem predstaviť. Popísali sme si to, čo vidíte pred sebou. Dôležitým prvkom výbavy Tribe je však to, na čom sedíte. Sedadlá s integrovanou hlavovou opierkou si viete priplatiť vždy. Čo si len tak nepriplatíte, je poťah pripomínajúci Alcantaru s názvom Dinamica. Bežné, nepríplatkové čalúnenie je kombinácia látky a umelej kože, poprípade celokožené. Obidvoje fajn, no tento poťah. To je presne to, čo tieto sedadlá a interiér potrebovali. Poťah nachádzame aj na dverách, kde bežne nachádzame taktiež len kožu. Takže, takto jednoducho odhalíte verziu Tribe v interiéri. Ako majiteľ Formentora nemám čo interiéru vytknúť. Doporučujem elektricky nastaviteľné sedadlá. Ja mám manuálne a nikdy si neviem nájsť takú polohu, pri ktorej by sa mi dobre aj nastupovalo, aj vystupovalo z vozidla a zároveň by mi jazdecky vyhovovala. Navyše pri striedaní s partnerkou, ktorá je výrazne nižšia, je hľadanie ideálneho nastavenia sedadla peklo. Pri elektrických sedadlách s pamäťou vám to odpadá. Prvé kusy trpeli vŕzgajúcim interiérom. Pri modelovom roku 2022 som to nezaznamenal. Kým časti interiéru neskúšate vyslovene rozvŕzgať. Stále sú to plasty, ktoré sú pružné. A pri testovanom VZ Tribe som taktiež nič také nezaznamenal. Navyše si myslím, že pri tomto aute, ide o niečo iné ako len o vzhľad a kvalitu materiálov v interiéri. Ide o emócie. A tie začínajú až po naštartovaní vozidla. Trochu však predbieham a chcel by som sa ešte v skratke povenovať technológiám, ktoré Formentor VZ 310 Tribe, ale aj všeobecne Formentor skrýva.

Od modelového roku 2022 sa zopár vecí zmenilo. Do ponuky sa vrátila možnosť priplatiť si za systém 360° kamery. Damn you, môj Formentor zažil výpadok práve tejto možnosti. Travel Assist, čo znamená adaptívny tempomat v kombinácii s udržiavaním v pruhu na stred, funguje bez najmenšieho problému. Navyše v kombinácii s navigáciou dokáže predvídať a vykonať nejaké to dobrzďovanie do blížiacej sa križovatky či zákruty. Vylepšením pre modelový rok 2023 je asistované vybočenie z pruhu, kde manéver predbiehania na diaľnici dokáže vykonať samostatne. Úmysel stačí naznačiť autu smerovkou. Za veľkú novinku považujem Matrix LED svetlá. Tie doteraz neboli a ak sa nemýlim, prišli do ponuky spolu so silnejším bratom zvaným VZ5. Dajú sa však dokúpiť pri každej konfigurácii. Vyrezávanie v tme je návykové a počas testu sa mi nestalo, že by som osvetlil auto v protismere. To sa v začiatkoch Matrix LED svetiel v koncerne VW Group nedalo povedať. Posledným vylepšením v testovanom Formentore je audio od firmy Beats. Zo začiatku som bol názoru, že to je pomerne zbytočný príplatok. Časom, po vypočutí si skladieb v širokom spektre žánrov som však zistil, že mi chýba ďalší prvok výbavy, ktorý Tribe má a ja nie. No bolo mi treba testovať toto auto? Ak by ste však chceli na príplatku ušetriť, tragédia sa neudeje, sériové audio nepatrí medzi najhoršie. Nieže by ste nejaké audio vôbec vo Veloze s klapkou vo výfuku potrebovali. A tak už konečne poďme naštartovať.

Poviem vám, že kým som si volant Supersport neskúsil, bol som skeptický k tlačidlám na volante. Veď nie je to jedno kde kliknem? Veru nie. Formentor ako taký dokáže zvýšiť ego hneď viacerými detailmi. Prvým pri odomknutí je divadlo zadných svetiel. Po nasadnutí je to veľká kapota, ktorú pred sebou neustále tlačíte a máte pocit, že môžete zvalcovať všetko, čo vám príde do cesty. Tretím prvkom je tvar karosérie, ktorý sa už od zadných dverí rozširuje a pri pohľade do spätných zrkadiel vidíte akési krídla. No a poslednou vecou, ktorou sa môže pochváliť len Veloz, tak to je štartovanie tlačidlom na volante. Každé naštartovanie som sa cítil ako niečo viac. Ako profesionálny jazdec v závodnom špeciáli. Navyše, pri potrebe obmedziť alebo vypnúť protišmykové systémy, vzniklo vďaka presunutiu štartovacieho tlačidla miesto práve pre tlačidlo, ktoré systémy vypína. A to mi verte, že to je praktické a často využívané. Na svojom bežnom Formentore sa musím vždy prehrabávať menu, aby som systémy obmedzil a mohol si tak užiť viac zábavy.

No a ako jazdí? Tak to, čo sa dialo na našom roadtripe som zhrnul v samostatnom reporte, ktorému sekundujú fotky z našej cesty. Čo som však zistil v priebehu celého týždňa? Pravdepodobne to, čo každý čaká. Veloz 310 v edícii Tribe je niečo viac. Je to niečo viac aj v porovnaní s Velozom 310. Je to auto pre každého, kto potrebuje každý deň vybaviť pár nutností, zároveň ho dokážete obhájiť aj ako rodinné vozidlo. V bežnom režime Comfort ide o pohodlné auto, ako každé iné z C-Segmentu. Vďaka platforme MQB-Evo máte pocit akoby sedíte v normálnom hatchbacku a nie v CUV (Coupe Utility Vehicle), ako ho Cupra nazýva. No a keď príde víkend, tak tu začína tá pravá zábava. Začína, keď prídete na okresku alebo pod kopec akým je napríklad Jankov Vŕšok. Tu si to prepínam do režimu Individual, ktorý som si nastavil na čo možno najtvrdšie nastavenie aké Veloz Tribe ponúka. Vypol som si simulovanie zvuku CUPRA a prepínam zvuk na režim Pure. Chcem si užiť pravý zvuk motora. Zvuk Cupra nie je nič pre mňa, znie príliš umelo. Nechápem ani zmysel, prečo by trebalo pridávať zvuk do Velozu. Veď je dokonalý taký, aký je. Počuli inžinieri Veloz predtým ako tam pridávali simulovaný 8 valec? Znie tak, ako má. Strely do výfuku nie sú tak ľahko odhadnuteľné a vedia často prekvapiť ich intenzitou. Vedia prekvapiť najmä keď tlačíte na pílu. Vtedy sa vám Veloz Tribe odmení takou kulisou, že jeho druhoradá funkcia je chrániť auto pred divou zverou. Verte, že žiadna srnka sa neodváži skočiť vám do cesty. 😃A čo vlastne zabezpečuje celé tlačenie na pílu? Pod kapotou sa schováva 2.0 TSI s výkonom 310 koní a 400Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h tesne podlieza 5 sekundovú hranicu s hodnou 4,9s. Ak si však myslíte, že bude stačiť nejaký chiptuning 190 koňovej verzie, tak na to ani nemyslite. 310 koňová verzia zahŕňa fyzické zmeny vrátane väčšieho turba. Je to iná kategória. No a toto všetko môžu zabrzdiť 2 typy bŕzd. Buď to budú príplatkové brzdy Brembo s rozmerom predných kotúčov 370 mm alebo štandardné, s rozmerom 340 mm. Tu si to treba premyslieť. Sú vám potrebné príplatkové Brembo brzdy? Počas celého testu, som nemal absolútne žiaden problém so sériovými brzdami pre Veloz. Veloz Tribe som používal však tak, ako si myslím, že bol navrhovaný. A to sú okresky a kopce. Žiaden okruh. Nie som názoru, že by mal Formentor brázdiť závodné okruhy. Formentor nie je o zosekávaní časov o stotiny. Je o pôžitku, ktorý budete zažívať pri hľadaní apexu každej okreskovej zákruty, ktorou budete brázdiť. Pritom si budete užívať silu, ktorú ponúka spolu s jeho zvukovou kulisou. Tak vnímam Formentor VZ 310 Tribe ja. Ako dokonalým okreskovým náčiním. Je jasné, že sa nenechá zahanbiť ani na okruhu. V prípade, že sa neplánujete uspokojiť so sériovým výkonom, a to teda vieme, že 2.0TSI EA888 znesie veľa, budú príplatkové brzdy možno cestou ako predísť prípadným problémom po zvýšení výkonu. To však pre mňa nie je. Osobne mám rád svoje autá v sériovom stave. Tak, ako výrobca mienil dané auto vyrobiť. Preto mi Tribe sadol ako uliaty. Je pre mňa vrcholom Formentoru aj bez vrcholového 5 valcu. Keby som chcel kupovať VZ 310, musela by to byť jednoznačne edícia Tribe.

Prichádza pondelok a ja sa musím rozlúčiť s Formentorom Veloz v edícii Tribe. Domov odchádzam na mojom súkromnom civilnom neVeloz Formentore. Aby som celý test uzavrel. Musím vypichnúť pár plusov a jeden mínus. Čo chválim a obdivujem na aute bol výkon, zvuk, brzdy a samozrejme vzhľad. To všetko však nemusí vždy stačiť na to, aby sme považovali auto za dobré alebo výborné. To dotvára samotný pocit z auta. Emócie v tomto aute boli, a to pozitívne. Až tak, že ich neviem vyjadriť. Najradšej by som ich vyjadril kúpou auta. Tie emócie vo mne podnecoval mimo iného aj interiér. Čalúnenie Dinamica pripomínajúca Alcantaru spravila z Velozu zas o niečo luxusnejší a športovejší kus okreskového náčinia. Supersport volant bol takou čerešničkou na torte. Jediný mínus, ktorý môže rozhodnúť o kúpe VZ 310 Tribe je cena. Cenníková cena testovaného auta bola 63 334€. Základná cena vozidla je 59 170€. To moja peňaženka určite nezvládne. Ak vaša áno, tak smelo do toho. No a ak ani vaša nie, nevzdávajte to. Skúste aj jeho slabšie verzie. Športový duch značky nájdete aj v jeho slabších modeloch.

Za fotoaparátom nestál nikto iný ako LP Photo.

 

Privacy Preference Center