Klameme všetci bez rozdielu veku, pohlavia, národnosti, či vierovyznania. Klamanie je vlastnosť, s ktorou sa človek už narodí, no až spoločnosť, či okolnosti ju formujú a v istých prípadoch výrazne podporujú. Poznáme všeobecné a bežné klamstvá. S tými sme sa stretli snáď každý. Sú to tie milé klamstvá, ktoré nikomu neublížia, ako napríklad: „Už som na ceste…, Rád ťa vidím…, Určite sa rád s tebou stretnem…, Šéfko, mal som veľa roboty…“, a mnohé iné. Nie je dňa, čo by človek nevinné malé klamstvo pri nejakom rozhovore nepoužil. Potom poznáme tie klamstvá, ktoré človek používa pre zvýšenie svojho ega, či spokojnosti. „Sex beriem ako maráton, nie šprint. Kupujem si extra veľké kondómy. Kúpil som si nový bavorák.“ Alebo v interpretácii nežného pohlavia: „Nepoužívam mejk-up na fotky. Áno, mám trojky cecky. Si môj prvý.“ Je toho samozrejme omoho viac. Toto sú možno také najikonickejšie. Posledné roky sa k nám ľuďom v klamaní pridávajú aj automobilky. Niektoré klamú takisto len nevinne v počte výfukov, či v ich fejkovaní, alebo prifarbovaním zvuku cez repráky. Iní majstri klamú v emisiách, alebo predajných číslach. Nepovedal by som však, že nás niekedy budú klamať aj autá.

Cupra Formentor je jeden z tých klamárov o ktorom hovorím. Nepatrí však do tej nevinnej skupinky. Je to kurva klamár a prirovnávam ho k babe s „trojkami“ ceckami, či maratóncovi v posteli. Jednoducho ten, ktorý si honí svoje ego nepravdivým klamstvom. Teda navonok tak pôsobí. Tu by som vedel rozobrať celú ďalšiu kapitolu o predsudkoch, ale to by sme tu boli dva dni. Poviem to teda bez ďalších omáčok. Formentor je klamár v tom ako vyzerá. Je ako 14 ročné dievča, ktorá si dá mejkup, aby následne vyzerala na 20 rokov. A klamala potom mužov, ktorí naivne podľahnú jej čaru, nevediac, že sa pritom dopúšťajú trestného činu. Sám som bol prekvapený, keď som pár mesiacov dozadu nahliadol prvýkrát do cenníka Formentora a dozvedel sa, že sa nevyrába len v 310 koňovej variante. Tých verzií je dokonca hneď niekoľko a začína to už na 150 koňoch, ktoré dobehli aj k nám do redakcie. Pre mňa osobne to bola najprv taká neuveriteľná vec, ako vidieť Lamborghini Urus s naftovým trojlitrom. Ortodoxne som bol presvedčený, že Formentor, vzhľadom k tomu, ako vyzerá, aký má ostrý dizajn, tak pod kapotou nemôže byť menej, ako 310 koní z jeho dvojlitra. Tu však narážam na realitu.

 

 

 

Prvé pocity?! Ako lízať zmrzlinu cez igelit.

Cítiš, že je studená, ale necítiš jej chuť. V prípade tohto Formentora vidíš, ako dobre vyzerá, ale necítiš tú dynamiku. Poďme teda pekne po poriadku. Presuňme sa do pondelka, kedy si preberám toto autíčko v Bratislave. Bože, vyzerá fakt veľmi dobre. Láska na prvý pohľad. Jednoznačne. Dizajnu niet čo vytknúť, bielej farbe rovnako, ani krásnym 19″ diskom kolies. Jediná mucha celého auta sú čierne diery nad hmlovkami, za ktorými sa skrývajú skrutky na nastavovanie sklonu týchto svetiel. To sa ozaj nedalo inak vyriešiť? Viem mu to však ospravedlniť, lebo sa rozplývam nad jeho krivkami. Formentor je jednoznačne najkrajšie auto v histórii značky Seat/Cupra. Ak chceš povedať, že Exeo, tak si vypni internet a nebav sa s nami. Formentorov som zopár na ceste už videl behať aj pred našim testom. Farebne neponúkajú extra rôznorodosť, ale ak by mi to financie dovoľovali, určite siahnem po matnej modrej farbe s modrým interiérom. Geniálna a veľmi odvážna konfigurácia. Biela pre pre človeka, ktorý sa chce možno odlíšiť. Je jasné, že mnoho ľudí bude siahať práve po špeciálnych lakovaniach karosérie, akou je aj práve matná modrá a málokto bude chcieť nemetalický biely lak.

Na bielej práve najlepšie vyniknú kontrastné prvky okolo kolies, či v nárazníkoch. A nehovoriac samozrejme o týchto pekných 19″ diskoch kolies. Verím, že si nikto nedá tie škaredé aerodynamické 18-ky. To je zločin. K jazdným vlastnostiam týchto kolies sa však ešte dostanem. Niektoré dizajnové prvky zdiela Formentor z Leonu. Na jeho platforme je v princípe toto auto aj postavené a je to zároveň prvý SUV model z koncernu, ktorý využíva vynovenú platformu MQB EVO. Zatiaľ novšiu platformu dostali len kompakty ako Leon, Golf, či nová A3. Pod kapotu sa nám teda dokáže ukryť toho viac. 1.5 TSi je najmenší motor, ktorý viete vo Formentore dostať. Ako si už istotne pochopil, tento motor máme aj pod našou bielou kapotou. Prv som bol skeptický, no skepsa ma následne opustila. Cupru Formentor nemôžem na základe jej názvu škatulkovať, ako to najšportovejšie, čo môže značka ponúknuť. Cupra je vlastne separátna značka, ktorá následne má svoje výbavové stupne. V tomto prípade je ten kráľ kráľov označený ako Veloz 5.

 

 

My sme si však zoznamovačku mohli spraviť len s touto 150 koňovou variantou, ktorá štartuje celý cenník spoločne s rovnako výkonným dvojlitrom s naftou. Obidve motorizácie sa ponúkajú aj ako manuál, no aj automat. Nasleduje ich výkonnejší 2.0 TSi so svojimi 190-timi koňmi, pohonom 4Drive a s DSG a hranicu 200 koní nám preklápa 204 koňový plugin hybrid, ktorý sme mali nedávno v Oktávke. Ten zároveň aj uzatvára výbavu „Formentor“. Druhá strana cenníku patrí následne výbave Veloz, kde nájdeme dva 245 koňové agregáty, buď ako PHEV s 1.4 TSi, alebo 2.0 TSi s výkonom 245 koní a pohonom výhradne predných kolies. 310 koní je maximálna hodnota, ktorú dnes Formentor v oficiálnom cenníku ponúka. Veloz je však len pre vyvolených. A cenovo ani nehovorím. Držme sa preto pri zemi a povedzme si, prečo si tento 1.5 TSi vo Formentore určite zamiluješ.

 

Overený priateľ

Motor 1.5 TSi s označením EA211 EVO nemáme u nás prvýkrát. Konkrétne je toto 12. test auta, kde sa nachádza pod jeho kapotou 1.5-ka s výkonom 150, alebo 130 koní. Čiže tento motor už dôverne poznáme a ak si spočítam najazdené kilometre s ním, tak aj s mojou Ibizou a inými testovačkami to je už viac ako 50 tisíc kilometrov za tri roky len na 1.5-ke TSi. Mali sme ho už vo všeličom, teda prevažne v Seatoch. Najrýchlejší je samozrejme v mojej Ibize a to nehovorím s dávkou zaujatosti. Je to auto, ktoré nemá ani 1200 kilogramov a tých 150 koní s tým vie naozaj pohnúť. Najpomalší teda logicky bol v Tarracu a v prípade Formentora sme niekde medzi. Formentor je menší, ako Ateca, čiže aj motor má viac energie. Na bežnú jazdu je úplne postačujúci a s rosou na čele zvládne aj predbiehanie. Dôležité pre mňa celý čas bolo, postaviť sa k tomuto motoru, ako k milému a ochotnému pomocníkovi v krajšom daily aute. Cupra Formentor nemusí teda zákonite byť závodník. A ani v tomto prípade nie je. Neužiješ si s týmto zábavu, ale to on predsa ani nechce! Užiješ si s ním dostatočnú dynamiku s výbornou spotrebou a vzhľadom hodného titulu „Superšport medzi SUV“.

Nebol by som veril tomu, ako mi tento motor vo Formentore vyhovoval. Bežné kombinované jazdy vedel spraviť za 6.5 litra, diaľnicu za 6 rovných a mesto do 7.5 litra. Mimo mesta pri ceste na nejaký nudný výlet vedel dokonca spraviť takmer rovných 5 litrov. A to je Cupra! A práve preto, že to je Cupra mi možno vadilo zopár vecí, ktoré sa navzájom odporovali. Cupra Formentor s motorom 1.5 TSi má len dva reálne použiteľné režimy. Normal a Sport. Žiadne Eco, ano Comfort. Ale toto auto si nekúpi človek, ktorý pozná len jednotky a nuly. Chce si možno nastaviť motor do režimu Eco, aby mu vyradzovalo rýchlosť a aby auto vedelo aj plachtiť. Zároveň mi v prípade týchto 19″ diskov kolies chýbal ten spomínaný režim Comfort, kedy by tlmiče vedeli spraviť o niečo viac komfortu, keďže na rodinný motor je nastavenie podvozku prilíš tuhé. Na 310 koní možno fajn, ale 150 koní nepotrebuje takú smerovú stabilitu a tuhosť. Zároveň, ako stierače na ponorke sa tu musia cítiť pádla pod volantom a 300-ka na tachometri. Využije ich len novinár, ktorý okomentuje, že to nedrží zaradený rýchlostný stupeň v manuálnom režime. A načo by aj malo?! A tá rýchlosť. No okej, možno dole útesom jedno z vyrobených áut raz za život…

 

 

Prevodovka si odvádza svoju prácu viac než dobre. 7-stupňové DSG je v tomto prípade s označením DQ200 a s párom dvoch suchých spojok. Z celého auta je to ten najstarší diel, ktorý sa len s malými úpravami používa už od roku 2007. Zvládne maximum 250 Nm, čo presne tento motor aj má. Ak funguje, tak načo ju meniť? Radí hladko, motor nepodtáča, nevibruje pri rozbiehaní a je dobrým sluhom. Silnejšie varianty majú už mokré spojky, ktoré sú máličko zložitejšie na údržbu. Takže tento motor aj spoločne s prevodovkou je na bežné každodenné používanie tá najlepšia voľba.

Počas týždňa ma zaujímalo hlavne, či Formentor obsahuje ten aspekt úžitkovosti. Ja viem, že to znie úchylne, ale vzal som Formentora do pieskov na Záhorí, kde okrem fotenia absolvoval aj zopár skúšok ohňom. A zároveň aj moje nervy. Áno, zapadli sme a áno vyhrabali sme sa. Je to predsa len stále predokolka, takže na piesku mi v tom momente mohol vyslovene pomôcť len zázrak. Našťastie sa stal a možno aj vďaka naozaj širokým pneumatikám sme sa odtiaľ dostali. Formentor obúva len jeden rozmer šírky behúňa a to 245 mm, ako poznáme aj z hot-hatchov. V tomto prípade nám zrejme možno práve toto pomohlo a vyhrabali sme sa odtiaľ preč. Výzvou bol výjazd naspäť na cestu cez relatívne veľký stupák na piesku, no svetlá výška je prekvapujúco benevolentná a ani raz sme nič na podvozku nešuchli a prešli sme bez ujmy. Neviem, či som týmto overil svoje schopnosti, alebo schopnosti Formentora, ale nabudúce si beriem radšej toaleťák. A hlavne sa asi s predokolkou nebudem trepať na piesok. Moja blbosť. Ale fotky pekné, nie?

 

Dizajn, je to, čo predáva

V tomto prípade to platí dvojnásobne. Nie je to však jediný dôvod, prečo si niekto takéhoto Formentora kúpi. On nie je ani extra drahý. A to je ten zaujímavý fakt. Tento konkrétny kúsok sa zastavil na sume cca 34 tisíc € a môžem potvrdiť, že už veľmi solídne vybavený. Na bežný život mu nechýbalo nič. Fajnšmeker by sa vedel v konfigurátore ešte zabaviť, no cena by potom už bola zbytočne iracionálna. Takto je to tak akurát. Ak sa ešte pozrieme na nejaké skladovky na SK, tak veľmi podobne vybavené sa predávajú niekde okolo sumy 32 tisíc €, čo je za auto s takýmto imidžom veľmi dobrá ponuka. Už dlho osobne hľadám alternatívu a náhradu za moju už v súčasnosti skoro štvor-ročnú Ibizu FR. Po veľmi dlhom čase ma nejaké auto naozaj oslovilo svojou zároveň praktickou stránkou, no hlavne dizajnom. Mám viacero favoritov, no s istotou viem, že určite by som išiel do 2.0 TSi 190k s pohonom všetkých štyroch kolies a automatom. Farebne by som zvažoval, či ísť do lacnejšej zelenej metalízy Dark Camouflage, alebo si priplatiť za matné modré prevedenie. Jedna aj druhá varianta sa mi naozaj páči. Interiér by som osobne asi moc neriešil už.

 

 

Základné sedačky mi plne vyhovovali, aj keď neboli vyslovene sexi. Klasika s látkou v strednej časti a kožou po ich okrajoch mi sadli. Ich bočné vedenie je postačujúce na daily jazdenie a snažia sa telo držať aj pri väčšom bočnom preťažení. Nie sú to samozrejme športové sedadlá a ani škrupiny. Ak by som mal byť úprimný, tak na FR-ko veľmi dobré, na Cupru slabé. No znova sme pri tej hre slov a označení Cupra. Už mam z toho schízu a a stále mám nutkanie tohto Formentora za to kritizovať. To však nie je správne odo mňa. Ak sa teda už rozhodneš zadovážiť si Cupru Formentora, vedz, že mnohé prvky má toto auto už ako štandard. Full LED svetlá aj s uvítacou ceremóniou, plne digitálne budíky a aj veľký 10″ displej multimediálneho systému. Za príplatok, ako v tomto prípade, si človek vie objednať väčší 12″ displej, ktorý interiéru sekne. V základe dostaneš aj adaptívny tempomat, aj trojzónovú klimatizáciu a nechýba ani bezkľúčové odomykanie a štartovanie.

V princípe množstvo vecí je tu rovnakých, ako sme mali v Leone. Interiér celý vychádza z modelu Leon s jedným najzásadnejším rozdielom a to je práve veľký 12″ displej v strednej časti. Leon môže mať maximálne 10″ bez možnosti objednania si väčšieho. Svetlá sú rovnako tie isté s rovnakou grafikou, sedadlá tie isté, technológie rovnako. V značke Cupra spravili to, že Leona zabalili do krajšieho a možno o niečo praktickejšie balenia s atraktívnym názvom. Jednoducho si tak vytvorili vlastný model a nemôžeme im mať za zle, že doň dávajú aj 1.5-ku benzín. Predsa aj AMG 4-door je auto nie od Mercedesu, ale priamo od divízie AMG a dávajú doň aj slabší šesťvalec. A nikto nepovedal ani pol slova.

Osobne sa mi veľmi páči svetelný podpis Formentora. Z predu je ikonický hlavne, ak zapnem hmlovky, ktoré majú netradičnú polohu v nárazníku. Bez hmloviek by si tipoval, že ide oproti tebe možno aj Leon. Vzadu to odlíšiš už ľahšie, keďže koncové svetlá majú oproti Leonu jemne iný tvar a hlavne sú omnoho vyššie umiestnené. V našom kúsku sme mali aj základný audiosystém, ktorý dostal navyše oproti bežným modelom stredotónový reproduktor na vrchu palubnej dosky. Čiže dokopy tu nájdeme 7 reproduktorov, ktorých prejav je príjemný. Stredotónový reprák tomuto systému veľmi pomohol a oddelil tak viaceré tóny. Človek až vtedy pochopí, ako prejavu pomôže takýto reprák umiestnený pod oknom. Málokedy totižto mám možnosť si to vyskúšať bez prémiového audiosystému, ktorý má vždy aj subwoofer a ten výrazne odpútava často pozornosť od iných tónov. Ale ako by povedal klasik, „nemôžeš pridať do hudby to, čo tam nie je“.

 

 

Veľa ľudí určite zaujíma, ako to je s priestorom v tomto aute. Predsa len môže slúžiť ako rodinné auto. Ak však máš len jedno dieťa. Dve na dovolenku už nezbalíš. Na bežný život možno v pohode, keďže ISOFIX tu nájdeme rovno trikrát, ale dovolenka by bola osa v zadku. Stále je to kompaktná trieda a hlavne je to stále menšie ako Ateca. Aj keď len o trošku, ale je. Ak teda hľadáš niečo väčšie pre štvorčlennú rodinu, tak siahni radšej po Atece. Ak ti však nevadí truhla na streche a chceš mať swag, kupuj Formentora. Bez debaty. Vodič aj spolujazdec majú priestoru na nohy, na plecia a aj na hlavu naozaj dostatok. Za prednými sedadlami si zloží nohy aj dospelý a plne vyrastený človek. Priestor na hlavu vzadu nepraje úplne ľuďom vyšším ako 190 centimetrov. Musel som sa jemne zosunúť na sedadle, aby som si neopieral hlavu o príplatkový čierny strop. Inak kompakt ako oči.

 

Cupra nemusí byť športovec

To len my ľudia sme neprispôsobiví a nedokážeme sa nejaký čas stotožniť s tým, že Cupra vie byť aj normálne auto pre rodinu. Je to však naša chyba a nášho ega, keďže sme vždy Cupru považovali za to najšportovejšie, čo Seat ponúka. Je na čase si však uvedomiť, že to už nie je Seat, ale je to luxusné aranžmá tejto značky, ktoré si samo určuje čo pod kapotu dá a akú dá tomu cenu. Formentor sa mi osobne veľmi páčil. Myslím, že som moje nadšenie skryť nevedel a dizajn som hodnotil vysoko subjektívne. Som presvedčený, že sa nájde len malá skupinka ľudí, ktorým sa Formentor reálne nepáči. Formentor je krásne auto a ja sa už teraz teším na ďalšie unikátne počiny značky Cupra a na jej nové modely. Nemal by Formentor taký šmrnc, ak by to bol Seat. Ver mi.